blog

Blog Rick Kempen: proef eens!

Café 401

Blog Rick Kempen: proef eens!

Rick Kempen kijkt nog even terug op een geslaagde Horecava. ‘Ik kan niet anders zeggen dan dat ik weer veel heb bijgeleerd. Twee leermomenten sprongen er voor mij uit: onbevooroordeeld proeven geeft de meest verrassende resultaten én veel ondernemers zijn zich te weinig bewust van de proefnood van hun personeel.

Onbevooroordeeld proeven: wat begon als een gebbetje bleek een schot in de roos. Wij filmden voor onze social media-kanalen willekeurige bezoekers die onze stand voorbij leken te lopen en drukten hen een willekeurig bier in de hand. We zeiden alleen ‘Proef eens?’. We rekenden op veel ‘voxpopjes’ die we eruit zouden moeten knippen, niets bleek minder waar. Iedereen die een slok nam, was blij verrast. Met als hoogtepunt een jongedame die meteen luidkeels riep geen bier te lusten. Tot na haar eerste slok bleek dat bier niet per se bitter en vlak hoeft te smaken.

Er is meer dan pils! Willekeurige voorbijgangers die denken niet van bier te houden, de schellen van de ogen te laten vallen – het leerde mij opnieuw dat er gemakkelijk een wereld te winnen is. Laat uw gasten gewoon af en toe eens iets proeven – dat kan met wijn of een nieuwe soep op de kaart ook – en luister naar hun reacties. U zult versteld staan van de meerwaarde.

Rick Kempen live zien en horen?

Rick Kempen live zien en horen?

In een masterclass over cross selling (bij een smaakrijk bier een lekker hapje of een kopstoot 2.0 verkopen) bleek al gauw de noodzaak om personeel te laten weten wat ze nu precies allemaal verkopen, en dat in hun eigen woorden te laten vertellen. Ja, dat betekent dat u uw meest waardevolle bedrijfsgereedschap (uw personeel) moet laten proeven van uw waren. Slechts één van de aanwezigen bleek dat te doen en de resultaten waren boven verwachting. ‘Als een gast vraagt hoe een bepaald bier of gerecht smaakt, en degene aan tafel zegt alleen ‘lekker’ dan zakt de gast de moed in de schoenen. Ik wil ook niet dat mijn personeel alleen de marketingprietpraat van de brouwer napraat. Nee, eigen emotie verkoopt het best en geeft de gast vertrouwen.’

Ik had het niet beter kunnen zeggen. De proefnood onder Nederlands horecapersoneel blijkt echter hoog. Grijp uw kans.


Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO.

Reageer op dit artikel