blog

Martijn Veen: 2019, het jaar van de zonnepanasols

Café 645

Martijn Veen: 2019, het jaar van de zonnepanasols

In zijn eerste column van het jaar blikt Martijn Veen vooruit op wat de horeca volgens hem te wachten staat. Van zonnepanasols tot drones: ‘Maar boven alles houden we lol in ons vak.’

Traditioneel begin ik het nieuwe jaar met de voorspellingen voor het horecajaar 2019.

  • Helaas geen Elfstedentocht op de schaats, maar wellicht is er een goede mogelijkheid voor een Elfstedenwandelvierdaagse?
  • De jaarlijkse bierprijsverhoging wordt getackeld door hogere korting als gevolg van goede, onderlinge samenwerking.
  • Net als vorig jaar is er een veelbelovende lente en een lange, warme zomer met veel terrasuren, gevolgd door een Indian Summer (‘hoop is de vader van de gedachte’).
  • Dit wordt het jaar van het gezicht vóór en áchter de horeca. Pimp je crew en jezelf als ondernemer én zorg voor persoonlijke beleving.
  • Mystery guests worden vervangen door masseurs, yogaleraren en happy coaches. Zij maken van de horeca de leukste sector van Nederland.
  • Leveranciers worden nog meer partners en denken creatief mee.
  • Thuisbezorgd gaat met drones werken.
  • Donald Trump opent een Mexicaanse fastfoodketen in New York.
  • Buma en Sena sluiten na zeven jaar een nieuw convenant met branchepartijen en gaan iedereen gelijk behandelen. De nieuwe directie verlaagt de tarieven door grote interne kostenbesparingen.
  • Ook grand cafés melden zich vanaf nu massaal aan voor de vernieuwde Café Top 100.
  • Er komen zonnepanasols (parasol met zonnepaneel) waarmee we genoeg energie opwekken voor onze bedrijven.
  • Huiswijnkwaliteit gaat met sprongen vooruit.
  • We gaan er meer op uit om onszelf te inspireren en te motiveren.
  • Bestuurders kijken wat vaker in de spiegel en zien het licht.
  • Betuttelen wordt vervangen door het aanjagen van het maken van eigen beslissingen en het nemen van verantwoordelijkheden.
  • Er komt een gezonde sigaret.
  • We gaan lachen zonder lachgas.
  • We houden – ondanks de toenemende drukte, krappere arbeidsmarkt en hoge verwachtingen – lol in ons vak.

Martijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. Een netwerkorganisatie voor de horeca waarbij zo’n 300 zaken zijn aangesloten.
Horecabrains.nlmartijn@horecabrains.nl

Reageer op dit artikel