blog

Rick Kempen: juiste glas bevordert verkoop

Café 882

Rick Kempen: juiste glas bevordert verkoop

Rick Kempen merkte tijdens een bezoek aan een biergarten het effect van het gebruik van de juiste bierglazen. ‘Als ik in een Biergarten schuimende kroezen zie, dan heb ik het niet meer en wil ik ook!’

Niets zo prettig als een Biergarten, zodra het weer aanleiding geeft om in de buitenlucht aan horecabezoek te doen. Ooit ontstaan als het ultieme voorbeeld van hoe je het nuttige met het aangename kunt verenigen, weet ik weinig betere plekken om ’s werelds populairste alcoholische drank te genieten dan in deze ‘natuurlijke habitat’. Wil ik u hiermee aanraden een Biergarten te beginnen en het bestaande terras bij het overig grofvuil te zetten? Welnee, maar ook u kunt uw voordeel doen met enkele praktische lessen vanuit de Biergarten.

Lees ook:

Lees ook:

In Zuid-Duitsland brouwde men al in de 18e eeuw volop ondergistend bier – zonder dit te weten, want gist werd pas in 1859 ontdekt. Deze bieren smaakten het best als ze gedurende lange tijd op een koele plek werden opgeslagen om te rijpen. Dat trof, want in de omgeving waren in overvloed grotten die van nature een stabiele en lage temperatuur hebben – ideaal voor de rijping (‘lageren’ in het Duits) van deze bieren.

Om de grotten en zelfgegraven kelders verder zo koel mogelijk te houden, werden er kastanjebomen boven geplant: het weelderig bladerdak fungeerde als parasol. Daarbij was het goed toeven op deze schaduwrijke plekken, temeer omdat het bier vers uit de kelders en grotten werd geschonken.

Iedereen keek om naar die uitnodigend ogende, speciale Hefeweissbierglazen

Om de lokale Bierhallen geen concurrentie aan te doen, mochten de ‘biertuinen’ alleen ’s zomers geopend zijn. Hoe het met de praktische les zit? Wel: niemand kan weerstand bieden aan een mooi en goed getapt glas bier. Sterker: als ik in een Biergarten schuimende kroezen zie, dan heb ik het niet meer en wil ik ook! Levendig herinner ik mij een lentemiddag in Den Haag, waar een café net Weihenstephaner Hefeweizen van de tap had genomen.

De serveerster liep met een vol dienblad perfect getapte glazen naar onze tafel. Om ons heen hoorde je mensen hun nek verrekken: iedereen keek om naar die uitnodigend ogende, speciale Hefeweissbierglazen. Al gauw zat het hele terras aan het Duitse tarwebier. De moraal van dit verhaal: het oog wil ook wat. Gebruik altijd het juiste glaswerk, ook op het terras. 

Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO.


Reageer op dit artikel