blog

Rick Kempen: ‘Schep orde in de bierkaart’

Café 940

Rick Kempen: ‘Schep orde in de bierkaart’

De grootste filosoof die Nederland ooit gehad heeft, Johan Cruijff (tevens begenadigd voetballer), formuleerde het vlijmscherp: ‘Elk nadeel hep se voordeel’. Dit geldt ook andersom: elk voordeel hep se nadeel. In bierland komt dit tot uiting in keuzestress. Ja, het aanbod aan bieren en brouwerijen is verveelvoudigd. Nee, de (beginnende) bierliefhebber ziet door de bomen het bos niet meer. Hoe gaat u daar, als horecaondernemer, succesvol mee om?

Nederlandse Brouwers, de vereniging van tien grote Nederlandse brouwerijen, laat sinds 2014 jaarlijks het Nationaal Bieronderzoek uitvoeren. Hier vinden we het antwoord op bovenstaande vraag, want telkens komt dit inzicht naar voren: ‘smaak is de belangrijkste reden om voor speciaal- bier te kiezen’. Ik parkeer de vraag even of het woord ‘speciaal’ hier op zijn plaats is: in mijn ogen bestaat ‘speciaalbier’ niet (want elk bier is even speciaal) en het doet niets af aan de keiharde waarheid dat ‘smaak de belangrijkste reden is om voor bier te kiezen’. Nu is smaak deels heel persoonlijk als het over voorkeur gaat; deels heel objectief als het over de basissmaak gaat.

Ga keuzestress bij gasten te lijf door de bierkaart op smaak te sorteren

Als horecaondernemer ligt het succes dus voor het oprapen: aan de persoonlijke smaakvoorkeur moet u voldoen door voldoende aanbod te bieden. Belangrijker: u helpt uw gast enorm als u dat gevarieerde bieraanbod vervolgens ‘op smaak’ presenteert. Logisch toch? U hoeft nu alleen nog maar te schieten om te scoren. Kijken we nog eens naar de jaarlijkse bieronderzoeken, dan komt telkens terug dat drie op de vijf bierdrinkers behoefte heeft aan meer informatie wanneer ze bier bestellen. En als er behoefte is aan meer informatie, dan betreft dat het soort bier, het alcoholpercentage en de smaakomschrijving. Cruijffiaanse waarheid: ‘Je kan niet van je gast winnen, maar je kan wel van se verliezen’.

Ons ‘Louis van Gaal momentje’: waarom zijn zo weinig bierkaarten in de horeca op smaak ingedeeld? Is de gast nou zo slim, of zijn wij nou zo dom? Een bierkaart louter indelen op basis van verpakkingsvorm of bierstijl veronderstelt voorkennis van de gast, maar die staart vertwijfeld naar de bomen. Laat uw gast het bos weer zien door deze via uw bierkaart op smaak te laten voorsorteren. ‘Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.’


Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO

Reageer op dit artikel