blog

Blog Rick Kempen: Overdrijven met onderscheiden

Café 1009

Blog Rick Kempen: Overdrijven met  onderscheiden

In zijn vorige column schreef Rick Kempen over ‘gewone, normale mensen’. Dat nam niet iedereen hem in dank af: ‘En wat precies Misset en de heer Van Kempen, verstaat u onder normale, gewone mensen? Wat een raar artikel dit.’

Eerlijk gezegd snapte ik de opwinding niet; een dergelijke reactie zet je evenwel aan het denken. Daarom: nogmaals een lofzang op ‘doe maar gewoon’ – maar doe het dan wel goed. Overdrijven we soms niet in onze pogingen om ons te onderscheiden? Wil de gast, bijvoorbeeld, niet ‘gewoon’ een biertje drinken, in plaats van zich het hoofd te breken over een keuze uit honderd, met ook nog eens onuitsprekelijke namen en griezelig klinkende smaakbeloftes? Eerlijk gezegd geniet ik heel vaak van een ‘gewoon’ glas bier, waarmee ik een glas pilsener bedoel. Veel gewoner wordt het niet in bierland.

En ook de realiteit: van elke honderd glazen bier die gedronken worden, zijn er zeker tachtig van het biertype pilsener. Het is de andijviestamppot onder de bieren: gewoon gruwelijk lekker, in al zijn eenvoud.  Ik heb liever een goed getapt glas pils dan tien andersoortige bieren die ‘mwah’ zijn. Ja, veel gasten zoeken constant ‘beleving’ en willen continu geëntertaind worden. Maar gaat niet ook hier de 80-20 regel op: 80 procent van de gasten wil ‘gewoon genieten’? Laat u niet gek maken door die 20 procent thrillseekers, nog los van de vraag of je hen ooit volledig tevreden kunt stellen.

Pils is de andijviestamppot onder de bieren

De meeste horecabezoekers vragen niet meer dan ‘gewoon genieten’. Met een goed getapt glas pils, ongeacht het merk, stelt u veruit de meeste gasten volkomen tevreden.Daar zit dan wel een addertje onder het gras: dat glas pils moet met liefde en aandacht zijn getapt en geserveerd. Zoals mijn eerste baas, de onvolprezen Teun van Veen van het café-instituut De Engelse Reet in Amsterdam, het mij ooit uitlegde: ‘Dat glas pils moet perfect zijn, en niet alleen omdat onze gasten dat al meer dan een eeuw zo gewend zijn. Nee, juist voor hen die hier voor het eerst komen, is een kloek glas pils een uithangbord dat schreeuwt dat het hier met de tosti, de koffie en de hele mikmak ook wel goed zit.


Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO.