De hoofdjury van de Terras Top 100: 'Hier gaan de meeste bedrijven de fout mee in'

De hoofdjury van de Terras Top 100: 'Hier gaan de meeste bedrijven de fout mee in'
De Hoofdjury van de Misset Horeca Terras Top 100 op pad.

Voorafgaand aan de uitreiking van de Terras Top 100 vroeg de redactie van Misset Horeca aan de hoofdjury wat dit jaar opviel tijdens het beoordelen van de deelnemende terrassen. Welke fouten werden het meeste gemaakt, en waar scoorde de bedrijven juist punten mee?

Hoofdjurylid Alexandra Viersma: 'Wel ons juist is opgevallen dat de Terras Top 100 steeds meer is gaan leven. In de lijst staan, is echt een prestige-dingetje geworden.' Omar Dahak: 'Personeel is het belangrijkste voor een goed terras.' Maar het personeelstekort is niet merkbaar van invloed geweest op de kwaliteit, zo geeft de hoofdjury aan. 'Nee dat is ons niet opgevallen. Je merkt dat bedrijven daar echt goed mee bezig zijn', zegt Arnoud Schimmel. Dahak: 'Ik heb dat dit jaar ook niet gemerkt. Vorig jaar was dat meer. Dan is het ook aan de ondernemer om daarop te anticiperen: 'werken met bijvoorbeeld qr-codes, een deel van het terras af te sluiten, of de menukaart inkorten. Liever vijf topgerechten op de kaart, dan paniek bij het personeel.'

Tips

Welke tips ze willen geven voor bedrijven die volgend jaar ook mee willen doen aan de Terras Top 100? Dahak: 'Zorg dat er in ieder geval altijd één persoon op het terras aanwezig is die van de hoed en de rand weet. Medewerkers zijn niet alleen maar extra handjes, dus leid ze op. Een slechte cappuccino, kan maar zo twee keer goed worden gemaakt met een vriendelijke glimlach en een praatje aan tafel. Ga met je team om tafel en vraag eens hoe de medewerkers het ervaren als ze bij andere restaurants komen, wat zou je dan nog zelf kunnen verbeteren? Stel vragen als: hoe wil jij dat de gast over ons praat, en waar ga je zelf graag met je vriendin zitten op een mooie zomerdag? Dan ontstaat er een gesprek met elkaar en kun je voorbeelden aanhalen wat belangrijk is voor de gast.' Daarnaast tipt hij om er als medewerker een beetje gevoel in te stoppen aan tafel. 'We zijn er een beetje gewend aan geraakt dat je een bestelling op een kastje tikt en dan wegloopt, maar zorg nu juist voor dat gevoel dat de gast zich echt gast voelt. Maak er echt een momentje van.'

Aanpak

Schimmel heeft ook nog een tip: 'Je bent zo sterk als je zwakste schakel. Dus je moet zorgen dat als je iets afspreekt met je medewerkers, dat je iets allemaal op dezelfde manier aanpakt. Daar gaan de meeste bedrijven de fout mee in. Dan heb je er twee medewerkers tussen zitten die iets op een andere manier doen en die verpesten het voor de anderen. Dus wees daar scherp op, want anders verslonst de aanpak. Wanneer het logo van een viltje niet goed op tafel ligt, dan lig je echt niet direct uit de lijst. Maar bijvoorbeeld die glimlach en dat contactmoment waarbij je aan wordt gekeken, is wel essentieel.'

Aandachtspunten

Als aandachtspunt noemen Schimmel en Viersma upselling en bijverkoop. 'Wij hebben tientallen bedrijven bezocht en maar enkeling deed aan upselling. Zo zonde. Vind ik echt een dingetje. Het zijn twee handelingen, die je in een moment kan stoppen', legt Schimmel uit. 'Vraag direct of een gast een gebak bij zijn koffie wil, of die niet liever cappuccino heeft, of dat die een bitterbal bij zijn bier wil. Dan hoef je zelf niet twee keer te lopen en de gast is er blij mee dat je meedenkt.'

Opvallend

Hoofdjuryvoorzitter Gert Boonen noemt het opvallend dat serieus ondernemerschap de boventoon gaat voeren. 'Steeds meer ondernemers zijn echt bezig met hun mensen én cijfers. Er ontstaan daardoor echt hele mooie horecabedrijven.' De gouden tip die hij wil geven?' Alles draait om je mensen. Dus investeer daarin, leid ze op.'

Glimlach is gratis

Viersma vult hierop aan: 'Belangrijkste is dat de medewerker de gast ziet. En niet dat je collega's het leuk hebben, maar dat de gast het leuk heeft. Lachen kost niets. Voor de gast is het veel leuker om tegen een blij gezicht te kijken, dan wanneer een medewerker met een stalen gezicht zijn kunstje doet.' Schimmel: 'Vriendelijkheid is echt zó belangrijk.'

'Het gaat niet om het mooiste terras'

Ook noemt de hoofdjury de staat van het terras als punt. 'Je hoeft niet het mooiste terras te hebben, maar het moet wel netjes en klaar zijn. Dát is belangrijk. Als je om 10.00 uur open gaat, dan moet je niet om 11.00 uur nog bezig zijn met de tafels klaarzetten. Dan moet je zorgen dat alles helemaal klaarstaat om 10.00 uur.' Viersma: 'Een mooi terras is leuk, maar is niet de insteek. Mooi zal je altijd vergeten boven goed.' Ze legt uit: 'Als je bijvoorbeeld rotan stoeltjes hebt, zorg dan dat deze netjes zijn en niet half afgewikkeld. Je hoeft niet tonnen te hebben geïnvesteerd in jouw terras, maar het moet er gewoon knap bijstaan.' Schimmel: 'Het is ook niet belangrijk waar het terras staat, als het maar past bij de omgeving.'


Bekijk deze collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.