artikel

Formule Chef Serveert biedt horecabeleving op cateringlocatie

Catering 2611

Het bruist van de energie bij Beijk. Eind dit jaar opent de Groningse cateraar op Hoog Catharijne de eerste TGI Friday’s, waarvan de franchiserechten voor Nederland zijn verworven. Maar voordat het zover is, is daar eerst de uitrol van Chef Serveert. Een nieuw concept dat zorgt voor een complete restyling van de bedrijfsrestaurants waar Beijk actief is.

Formule Chef Serveert biedt horecabeleving op cateringlocatie
Groen en antraciet/krijtbord bepalen de kleurstelling. Beeld: Marten Sandburg

 

Het is een drukte van belang rondom het stadion waar SC Heerenveen normaal gesproken de thuiswedstrijden speelt. En dat terwijl er vandaag niet eens wordt gevoetbald op het complex dat ligt ingeklemd tussen de rand van Heerenveen en snelweg A32. Op doordeweekse dagen lopen op de Abe Lenstra Boulevard ook de leerlingen rond van het aanpalende Friesland College of kan het zomaar gebeuren dat turner Epke Zonderland net zijn auto uitstapt, op weg naar een training in de naar hem vernoemde topsporthal die hier ook is gesitueerd.

Chef Serveert

Biologisch, gezond en vers zijn belangrijke kenmerken van het assortiment bij Chef Serveert.

Dit is het sportieve hart van de provincie Friesland. En Marcel de Boer van Beijk Catering is hier kind aan huis. Het Sportstad Café dat gelegen is tussen voetbalstadion en sporthal, wordt door zijn bedrijf als een zelfstandige horecalocatie geëxploiteerd. Ook in het stadion is Beijk actief. Op wedstrijddagen wordt het diner bereid voor de genodigden in de businessruimte of kan er een maaltijd worden geserveerd in één van de skyboxen. Wordt er niet gevoetbald, dan is het stadion een populaire congres- en vergaderlocatie. Ook voor die gelegenheden is Beijk, op aanvraag, de cateraar. Inpandig, eveneens tussen stadion en college gelegen, is het Sportbreak Café te vinden. Een lunchrestaurant dat dagelijks zo’n 750 gasten trekt, overwegend leerlingen en medewerkers van het Friesland College. Hier komen ze om te genieten van vers belegde broodjes, salades, soepen en smoothies. Sinds 2006 verzorgt Beijk hier de contractcatering.

Chef Serveert is gebaseerd op biologisch, gezond en vers

Chef Serveert

Marcel de Boer van Beijk Catering: ‘Dit is catering 2.0’.

De voorjaarsvakantie werd aangegrepen om het interieur van een grondige make-over te voorzien en in te richten volgens een nieuw concept: Chef Serveert. Met basiselementen van groen en antraciet/krijtbord kreeg het restaurant in Sportstad Heerenveen een frisse, nieuwe uitstraling. ‘Dit is catering 2.0’, zegt De Boer. ‘Volledig gebaseerd op biologisch, gezond en vers.’ Hij voegt eraan toe: ‘Dat deden we op zich al veel langer, maar we gaven er nooit zoveel ruchtbaarheid aan. Noem het noordelijke nuchterheid. Tot we gingen merken dat onze prospects vragen gingen stellen hierover. Terwijl we hier in het noorden juist voorloper zijn op dit gebied. Dus besloten we dat vanaf nu meer naar buiten te brengen.’

Catering in een horecabeleving

Chef ServeertHet concept van Chef Serveert straalt volgens De Boer rust, herkenning en eenheid uit. ‘Het staat in algemene zin voor kwaliteit, betrokkenheid, regionaal, trots, belevenis, plezier en genieten. Deze combinatie noemen we: ‘Catering in een horecabeleving’. Dat bedoelen we ook letterlijk. De medewerker achter de counter is ook uw chef en bereidt al uw verse lunchgerechten.’ Op de eerste locatie die volledig werd omgebouwd bleven sommige elementen behouden, maar werden bijvoorbeeld alle stoelen in het eetgedeelte vervangen. ‘Het meubilair was op, dus dat moest sowieso worden vervangen.’ De investering die hiervoor nodig was, kon worden gedaan na het ‘winnen’ van de nieuwe aanbesteding vorig jaar. Het was voor Beijk een goede aanleiding om vaart te zetten achter de ontwikkeling van het nieuwe concept. In totaal werd er zo’n €75.000 uitgetrokken. Om de verbouwing van het Sportbreak Café te realiseren, was nog eens €30.000 nodig. Dat er meer dan een jaar overheen ging om tot het eindontwerp te komen, komt volgens De Boer omdat er niet over één nachts ijs werd gegaan. ‘Over alles is nagedacht. We hebben een ontwerpbureau in de arm genomen, Graphic Minds, en dat heeft de hele sfeer neergezet.’

Suikerhoudende dranken zijn 25 eurocent duurder

Chef Serveert

De tafelkaartjes prijzen gezonde keuzes aan.

Het eindresultaat mag er zijn. Los van het nieuwe meubilair kregen de counters nieuwe beplating met frisse foto’s van broodjes en salades en wervende teksten. Ook kwamen er bijvoorbeeld tafelkaartjes die de aanbiedingen zichtbaar maken en staat op de beeldschermen die achter de counters zijn opgehangen wat er verkrijgbaar is en wat het kost. Achter de meeste producten geeft een groene of oranje stip aan of de keuze gezond of minder gezond is. Minder gezonde keuzes zijn bovendien duurder geprijsd. Hetzelfde geldt voor frisdranken. Suikerhoudende dranken zijn €0,25 cent duurder dan niet gezoete dranken. Anders dan op de meeste andere locaties waar veel scholieren komen, is dat de meeste gasten hier met sport bezig zijn. ‘De doelgroep is erg bewust bezig met voeding’, weet De Boer.

Voor iedere locatie geschikt

Chef Serveert

Nog dit jaar zullen meer locaties worden omgebouwd.

Nu de eerste Chef Serveert is gerealiseerd, verwacht Beijk dat er dit jaar nog de nodige nieuwe locaties zullen volgen. Sowieso wordt de formule geïmplementeerd op locaties die de cateraar nieuw verwerft, maar ook bij bestaande klanten die daarvoor openstaan, kan de ombouw snel worden verwezenlijkt. ‘Dit jaar hebben we al zeven nieuwe locaties gerealiseerd en daar gaat iedereen mee in de nieuwe uitstraling. Sommige van onze locaties doen we al vijftien, twintig jaar. Daar laten we ze dit zien. Zo kijken we per locatie welke elementen we door kunnen voeren.’
De duur van de overeenkomst speelt volgens De Boer geen rol bij de beslissing of er wel of niet omgebouwd wordt. ‘Ik was vorige week bij een gemeentelijke instelling en daar werd gezegd: ‘Wat doe je bij een vijfjarige overeenkomst als je weet dat we het na die periode opnieuw gaan aanbesteden?’ Waarop ik zei: ‘Dan bouwen we het gewoon om naar de nieuwe formule.’ Waarop zij weer verbaasd reageerden. Maar als je dat niet doet, sta je ook niet achter je concept. Sowieso geldt dat met de opdrachtgevers die kiezen voor Chef Serveert heldere afspraken worden gemaakt over onder andere gasttevredenheid, assortiment, gezondheid en duurzaamheid.’

Chef Serveert

De nieuwe indeling en kleurstelling straalt rust, herkenning en eenheid uit.

Landelijke dekking

Chef Serveert staat volgens Beijk Catering voor het nieuwe elan dat er binnen het bedrijf heerst. De Boer: ‘De huidige marktontwikkelingen zijn absoluut in ons voordeel. Vóór 2010 gold voor veel opdrachtgevers het credo: ‘Groot is goed.’ Nu wordt er veel meer gekeken naar regionale cateraars. Kwaliteit is weer belangrijker dan de prijs.’ De vraag naar lokale producten in het assortiment is wel een uitdaging, zegt hij. ‘Het moet wel betaalbaar blijven en leverbaar zijn. Maar voldoet een leverancier aan die voorwaarden en is het lekker bovendien, dan stappen we over.’ De Boer wil benadrukken dat Beijk weliswaar een cateraar is met lokale en regionale eigenschappen, maar ook een bedrijf met een landelijke dekking. ‘Om dit te kunnen borgen, werken we landelijk met regionale partijen samen.’ Naast de groei in caterlocaties is Beijk ook bezig met het uitrollen van het Amerikaanse fastfoodconcept TGI Friday’s. In december moet in  winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht de eerste vestiging openen, waarna er volgens planning nog vijftien zullen volgen.  

Reageer op dit artikel