artikel

Loetje: biefstukken én events

Catering 5589

Dat Loetje een succesvol horecaconcept is, wisten we al. Wat veel mensen níet weten, is dat Loetje ook een steeds populairdere bestemming wordt voor events, bijeenkomsten en bruiloften. Ludwig Klinkhamer, beter bekend als Loetje, startte in 1977 het gelijknamige café in de Johannes Vermeerstraat in Amsterdam-Zuid. Het biefstukkenimperium startte in een bruine kroeg met een familiaire sfeer en ad rem personeel. Naast een biertje drinken, kon je er ook biljarten én een uitsmijter of broodje bal eten. In die tijd vestigden zich steeds meer reclame- en mediabureaus in Amsterdam-Zuid die voor de lunch behoefte hadden aan iets meer dan alleen een uitsmijter. Zo kwam de biefstuk met witbrood op de kaart, en dat werd al snel zo’n succes dat de biljarttafels het veld moesten ruimen. De rest is historie.

Loetje:  biefstukken én events

Inmiddels is Loetje een bedrijf met dertien restaurants verspreid over het hele land en ruim 800 werknemers en biedt de kaart nog steeds de klassiekers van Loetje. ‘Toen Loetje aan ’t IJ in de zomer van 2013 opende, kwamen er opeens twee vergaderzalen op de eerste etage bij. Daar moesten we natuurlijk wat mee doen’, vertelt Mike van den Berg, een van de eigenaren van Loetje. ‘Gelukkig hadden we met iemand die bij Loetje aan de Amstel had gewerkt en een studie eventmanagement had gevolgd al de aangewezen persoon in huis om de twee zalen van Loetje aan ’t IJ op de kaart te zetten.’

Loetje's GarageLoetje beschikt inmiddels over dertien zalen die geheel naar wens en doel van de bijeenkomst kunnen worden ingericht. De zalen zijn geschikt voor vergaderingen, bijeenkomsten, productpresentaties, workshops, een besloten lunch of diner, borrels, trouwerijen en andere feestjes. De zalen bevinden zich op de eerste etage boven de restaurants Loetje aan de Amstel, Loetje aan ’t IJ, Loetje Gorssel en Loetje Breukelen. Daarnaast heeft Loetje ook een eigen evenementenlocatie, Loetje’s Garage, en een eigen ‘vergaderhuis’, Loetje’s Proeftafel, waar je in een huiselijke setting bij elkaar kunt komen. Deze twee aparte locaties bevinden zich aan de Amstelzijde in Amstelveen, vlakbij restaurant Loetje aan de Amstel.

De bedrijfsmarkt

Loetje's Garage

Loetje aan het IJ

Loetje aan ’t IJ was ook de eerste vestiging die zich aansloot bij vergaderconcept Meetables, en met veel succes. ‘Het bedrijf stond als restaurant natuurlijk al op de kaart, maar Meetables zorgde ook voor een snelle bekendheid op de bedrijfsmarkt voor meetings.’ Loetje is trouwens een bedrijf dat de publiciteit een beetje mijdt. ‘Wij zijn niet zo van het hoog van de toren blazen’, vertelt Van den Berg. ‘Bij ons past een beetje onder de radar veel beter. Onze focus ligt op het optimaliseren van de klantbeleving, onze service en productkwaliteit.’

‘Alle events worden weliswaar centraal geregistreerd, maar altijd lokaal afgehandeld’, licht Yara Wolhoff toe. ‘Op de ene vestiging ligt de nadruk wat meer op privé – Loetje Gorssel is bijvoorbeeld een populaire trouwlocatie – terwijl de andere, bijvoorbeeld Loetje’s Garage, meer attractief voor het bedrijfsleven is.’ Ook de bezetting van het personeel wordt lokaal geregeld. ‘Elke vestiging heeft een eigen personeelsbestand voor events en vergaderingen. Dat zijn vaak mensen die ook bij Loetje gewerkt hebben en dus onze ‘taal’ spreken. Is het wat drukker voor de bediening of de keuken, dan kan er makkelijk vanuit het restaurant worden bijgesprongen. Gastvrijheid en flexibiliteit vinden wij vanuit Loetje heel belangrijk. De klant noemt misschien eerder bereikbaarheid of parkeerplekken, maar ik vind het belangrijk dat ik iemand een kop koffie kan aanbieden als deze al om zeven uur in de ochtend voor de deur staat.’

Nederland vergaderland

Nederland is echt een vergaderland, schrijft Renée de Winter op reservations.nl. De gemiddelde werknemer vergadert circa 6,5 uur per week. Daar waar vroeger het merendeel van de vergaderingen intern bij de bedrijven werd gehouden, is er nu de trend om er even ‘uit’ te gaan. Niet alleen meer voor de tradi-
tionele ‘bosdag’, maar ook voor een afdelingsvergadering of een belangrijke meeting. Net als bij de trends op restaurantgebied gaat het hier ook steeds vaker om beleving. Dus niet voor twee uur even een zaaltje huren met broodjes en koffie. Nee, minimaal een halve dag echt even uit het kantoor breken. Op een leuke locatie met een passende sfeer en dito eten en drinken, meldt Bilderberg in een blog over de vergadertrends voor 2017.

Meer bedrijven dan trouwerijen

Bij Loetje is de verhouding tussen bedrijfsevents en privé-events zo’n 70 versus 30 procent. ‘Veel vaste zakelijke gasten bij Loetje vinden het, sinds ze weten dat we ook zalen verhuren, leuk om ook hun zakelijke meeting bij ons te organiseren’, vertelt Wolhoff. ‘Dan willen ze natuurlijk ook de ‘biefstuk-ervaring’ van Loetje. Onze zalen zitten allemaal direct in of bij een restaurant, dus kunnen we dezelfde kwaliteit en restaurantbeleving als bij Loetje bieden.’
Zowel Loetje in Ouderkerk als Loetje in Gorssel is omringd door grote eventlocaties. Gorssel ligt naast museum More – het grootste museum van Nederland op het gebied van modern realisme – en beschikt bovendien over een aantal hotelkamers. Op een steenworp afstand van Ouderkerk liggen grote eventlocaties als Ziggo Dome, Afas Live en de Johan Cruijff Arena.

‘We werken overigens niet met de zalen samen, maar merken wel dat veel bedrijven het leuk vinden om voorafgaand aan een event de relaties bij Loetje in Ouderkerk te ontvangen met een hapje of een drankje. Met onze nieuwe vestiging Loetje’s Garage en met Loetje’s Proeftafel hebben we voldoende capaciteit en bij mooi weer kunnen we zelfs een terras als hospitality-ruimte aanbieden’, zegt Wolhoff.
Ook Loetje aan ’t IJ is een erg aantrekkelijke locatie voor partijen. De naastgelegen NDSM-werf is een broeiplaats voor creatieve bedrijven. Bovendien zit Loetje er in een pand waarvan de voorgevel helemaal is uitgewerkt in glas, hetgeen zorgt voor een panoramisch uitzicht over het IJ en de stad. ‘De locatie aan het water met het fantastische uitzicht en de jachthaven Marina voor de deur maakt van Loetje aan ’t IJ een erg aantrekkelijke plek voor zakelijke meetings en bruiloften, merken we’, stelt Wolhoff.

Loetje’s Garage

De laatste loot aan de stam van het horecabedrijf op het gebied van banqueting is Loetje’s Garage. Loetje’s Garage is de enige Loetje die speciaal werd aangekocht als eventlocatie. ‘Het pand aan de restaurantstrook aan de Amstelzijde in Amstelveen stond al jaren leeg en was behoorlijk verwaarloosd, maar staat tussen Loetje aan de Amstel en ons hoofdkantoor’, vertelt Van den Berg. ‘We hadden ons oog al eerder op deze locatie laten vallen, maar het heeft ons toch behoorlijk wat tijd en geld gekost om het pand uiteindelijk te verwerven.’

ZW6 Interior Architecture, het bedrijf van Jeroen van Zwetselaar, toverde het pand om tot een vergaderlocatie met karakter. Het pand, dat overigens de status van een Rijksmonument heeft, behield het industriële karakter. Er is gewerkt met veel aandacht voor details en af en toe een knipoog naar het verleden als garage. Logistiek slim werken stond voorop. De keuken heeft een centrale plaats middenin het pand gekregen en heeft een open karakter. Door gebruik te maken van veel glas hebben de gasten visueel contact met de chefs. Naast de keuken zijn er drie inspirerende vergaderruimtes gecreëerd. Servicestation 1 met een capaciteit tot negentig personen. Servicestation 2 met een capaciteit tot veertien personen en het Pompstation (capaciteit tot zestien personen).

De diverse ruimtes hebben verschillende sferen, allemaal geënt op de historie van het pand. Van Zwetselaar heeft de oude elementen niet weggewerkt, maar juist geaccentueerd. Extra aandacht is aan de inrichting gegeven met een speciaal lichtplan en door ZW6 ontworpen vergadertafels die multifunctioneel zijn. De tafels zijn makkelijk te verschuiven, te koppelen en kunnen zelfs gekanteld worden tot losse (sta)tafels. ‘Oude’ muren, graffiti, muurschilderingen en specifieke garage-objecten als een benzinepomp maken het beeld compleet. ‘De garage slaat aan, we zitten op gemiddeld vijftig privé- en zakelijke boekingen per maand. Daaronder zitten ook boekingen van een aantal automerken die Loetje’s Garage hebben afgehuurd voor modelintroducties’, zegt Wolhoff.

De toekomst

Wat de toekomst op banqueting-gebied brengt, kan Mike van den Berg niet vertellen. ‘Voor onze restaurants zijn we continu op zoek naar geschikte nieuwe locaties. Met doelbewuste uitbreiding van ons eventaanbod zijn we niet bezig. We hebben een mooie klantenkring die heel divers is, van banken tot verzekeraars en nieuwe bedrijven als UberEats en Netflix. We proberen mee te groeien als we kansen zien, maar tegelijkertijd laagdrempelig en toegankelijk te blijven. Met andere woorden: als er een nieuwe vestiging komt met één of meer zalen dan voegen we die gewoon toe. Echter we zijn er niet specifiek naar op zoek’, besluit Van den Berg.

Reageer op dit artikel