artikel

Markt van food truck festival is volwassen geworden

Catering 3121

Het ene moment nog spelen bij de zaterdagamateurs, de volgende dag het veld op met Messi in de Champions League. Soms hebben ze bij Food Truck Company in De Meern het gevoel dat ze wel erg hard gegroeid zijn. ‘Maar het is een mooie werkelijkheid’, zegt directeur Marcel de Reus. ‘De tijd van de dromers is voorbij. Maar ik ben ze dankbaar. Zonder hen was deze markt nooit zo groot geworden.’

Markt van food truck festival is volwassen geworden

Rondom foodtrucks hangt nog steeds de sfeer van vrijheid, een tikje rebellie en bovenal romantiek. In een verbouwd Volkswagenbusje uit de jaren zestig het land door en overal de lekkerste hapjes serveren. Tot de trek van de festivalgangers gestild is, de motor weer wordt gestart en verder wordt getrokken naar de volgende locatie. Wie wil dat nou niet? Met dit beeld in gedachten kloppen er nog steeds romantische dromers bij Food Truck Company aan. En gaan Marcel de Reus en ‘business developer’ Hans van den Bosch ook altijd het gesprek met ze aan. ‘Van de tien mensen die hier aanvankelijk binnenkwamen, kwam er vaak maar eentje terug. Inmiddels is die verhouding veranderd’, zegt de eerste.

Serieuze investering

food truck festival

Marcel de Reus (links) en Hans van den Bosch van Food Truck Company.

‘Een foodtruck is een serieuze investering. Geen leuk winkeltje dat je kunt parkeren waar je wilt. Dat idealistische beeld klopt gewoon niet meer. Soms zou je ze met gemak een ton uit de zak kunnen kloppen, maar wat schiet je daarmee op? Dan verkoop je een foodtruck die een jaar later alweer op Marktplaats staat. Daar word je ook niet blij van. Dus sturen we mensen die hier komen vaak met huiswerk weer terug. Waarom zouden wij die truck voor jou moeten bouwen? Het komt er in de basis op neer dat ze een goed businessmodel ontwikkelen.

Zo laten sommigen een enorme menukaart zien die ze willen voeren. Dan zeggen wij: schrap daar nou eens 80 procent van en kom dan terug. Je kunt wel tien verschillende hamburgers willen verkopen, maar waar laat je je voorraad? Je creëert een onwerkbaar proces met het risico op veel waste. Hoe doe je het met de koelruimte? Dat soort vragen. Je kunt er beter drie op de kaart zetten die van topkwaliteit zijn. Anders krijg je het geld er nooit uit. Snapt iemand dat en komt hij terug met goede antwoorden dan gaan we aan de slag. We ontwerpen vervolgens de beste foodtruck die bij het concept past.’

Branche professioneler

‘Time to meet Food Truck Company’. Het is de titel van een fraai boekwerkje dat het bedrijf recent zelf uitgaf. De uitgave staat bol van recente opdrachten en geeft een mooie inkijk in de diverse lijst aan opdrachtgevers. Ze variëren in vraag en omvang sterk, maar hebben allemaal één belangrijke wens: de foodtruck moet een stoere en liefst kleinschalige uitstraling hebben. Bij voorkeur ook een enorme capaciteit. Een goed voorbeeld is de Taptruck. Vorig jaar gebouwd in opdracht van Heineken. Hij oogt als een oud busje, maar herbergt een complete en van hout gemaakte bar. In een handomdraai rolt deze naar buiten, wordt voor de wagen geplaatst en het rollende café is een feit. De Reus: ‘Ze zetten hem in op festivals voor onder andere Affligem en Brand. Tegen de achterwand is een rijtje taps geplaatst waaruit speciaalbieren komen. Uit de taps op de bar komt pils. Deze kranen zijn gewoon aangesloten op biertanks die honderd meter verderop en wat uit het zicht staan opgesteld. Zo kun je wel massa maken, maar blijft de uitstraling kleinschalig.’

Specialist en adviseur

food truck fesival

Het bouwen van een foodtruck is handwerk.

Door met dit soort oplossingen te komen is Food Truck Company langzamerhand naast bouwer van foodtrucks ook een erkend specialist en adviseur op dit gebied geworden. Een bijna natuurlijk verlopen proces. Het idealistische beeld dat menigeen nog steeds heeft van foodtrucks, heeft in de praktijk ook een keerzijde. Met de professionalisering van de branche nemen ook de financiële belangen toe. Net als de controles en regels. ‘Veel trucks voldoen niet aan de normering van voedselveiligheid en HACCP’, zegt Van den Bosch. Het vergt flinke investeringen om dat op orde te brengen.

Binnen het bedrijf zijn de twee stromingen volop zichtbaar. Regelmatig worden er nog foodtrucks gebouwd voor – meestal Nederlandse – individuele ondernemers. Dat gaat om ongeveer 15 procent. De andere 85 procent is inmiddels al bestemd voor het buitenland. En vaak niet eens meer mobiel. Trots laat het duo een plattegrond zien van wat oogt als een rollend foodfestival dat ergens komend voorjaar gaat plaatsvinden. In werkelijkheid wordt een permanente opstelling op een internationaal Scandinavisch vliegveld. ‘Echt knap dat de exploitant dit aandurft’, zegt De Reus. ‘En horeca op een vliegveld is bovendien ook nog eens de Champions League. De sfeer van een permanent foodfestival in een omgeving vol steen. Te gek toch? Ook richting Dubai gaat binnenkort een aantal foodtrucks. En dat zijn al lang niet meer tot op de draad versleten oude transportbusjes van VW of Citroën, die zijn opgeknapt. Een deel komt nagelnieuw uit Engeland, waar het in- en exterieur vervolgens door Food Truck Company compleet naar wens van de klant wordt ingericht.

Iedere foodtruck is maatwerk

Hoe anders was het in de beginjaren? Marcel de Reus werkte voor een bedrijf dat bussen ombouwt voor promotiedoeleinden. Hij noemt meerdere A-merkklanten uit vooral retail en nonfood. De eerste aanzet voor zijn huidige bedrijf komt als hij voor de Jeune Restaurateurs een touringcar ombouwt tot Culibus. Een soort restaurant op wielen. Het zorgt voor bekendheid in de markt. Wat weer leidt tot een telefoontje van de Efteling. Het sprookjespark vraagt hem een paar foodtrucks te bouwen die over het terrein verspreid moeten worden opgesteld. Het is 2011 en het fenomeen ‘foodtruck’ is tot dan toe nagenoeg onbekend in Nederland. Niet in Amerika. De Reus pakt dan ook het vliegtuig en gaat op marktonderzoek.
In Florida ontdekt hij een wereld van idealistische foodpioniers, maar ziet ook technische oplossingen en ontwikkelingen. En ook al wat verbeterpunten. ‘Toen heb ik de Food Truck Company bedacht. Gelukkig was ook de domeinnaam nog vrij. Niet veel later belde de RAI Horecava. Of we er niet wilden staan? In twee weken hebben we een foodtruckje getransformeerd. Dat was in januari 2012. Het was ook de tijd van de early adopters. Met tientallen enthousiaste papa’s en mama’s hebben we hier destijds om de tafel gezeten. Zo zijn we foodtrucks gaan bouwen.’

80 foodtrucks per jaar

food truck festivalAlle foodtrucks worden in eigen huis gebouwd of verbouwd, nu zo’n 80 per jaar. Gevraagd naar de gemiddelde prijs ervan zegt De Reus dat dit sterk afhankelijk is van de wensen van de opdrachtgever. ‘Maar je praat over bedragen tussen de €50.000 en €150.000 per stuk.’ Net zonder trots laat het duo de route zien die tot het ontstaan van het eindproduct leidt. Zijn de wensen van de opdrachtgever in kaart gebracht, dan gaat de ontwerpafdeling ermee aan de slag. Het maken van de foodtruck zelf is puur maatwerk en wordt in de eigen werkplaats uitgevoerd.

Volgens Hans van den Bosch voldoet een goede foodtruck altijd aan vier voorwaarden: de capaciteit moet voldoende zijn, net als de functionaliteit, het geheel moet bedrijfszekerheid bieden en de look and feel moeten kloppen. ‘Dat betekent ook dat niet alle wagens geschikt zijn om te worden omgebouwd tot foodtruck. Wij hebben er ook alle belang bij dat onze trucks goed werken. We zitten er niet op te wachten om midden in de nacht op pad te moeten voor reparaties. Want ook de after-service verzorgen we.’

Zeecontainers op maat

Nu de populariteit van foodtruckfestivals inmiddels een landelijk fenomeen is geworden, krijgen ze bij Food Truck Company ook steeds meer multinationals aan de deur. Niet alleen het net genoemde Heineken, maar ook koffiebranders hebben zo de weg naar De Meern al gevonden. Feitelijk met dezelfde vraag als de bierbrouwer. ‘Hoe kunnen we qua uitstraling aanhaken bij ambacht en kwaliteit en tegelijkertijd ons merk op een goede manier activeren. Dus ook met foodtrucks of een kleiner uitgevallen Streetfood e-Tuk.

In het verlengde hiervan worden inmiddels ook met regelmaat zeecontainers op maat gemaakt voor tijdelijke presentaties van topmerken. Rauwe uitstraling, gelikte presentatie. Deze activiteiten zijn onder een apart label gebracht, The Drop Box. Verplaatsbaar en overal neer te zetten is het zowel een mobiele showroom als semipermanente bar of pop-uprestaurant met eventueel een dakterras er bovenop. Van den Bosch: ‘We verhuren ze ook. We kunnen iedere container vrij snel voorzien van een andere jas, zodat deze altijd past bij de opdrachtgever en de betreffende doelgroep.’
Dat geldt ook voor tijdelijk inzetbare foodtrucks. Vooral vanuit de eventcatering is er een groeiende vraag naar mobiele food solutions die meer beleving bieden. ‘Functionaliteit in combinatie met perfecte uitstraling zijn dan erg belangrijk’, weet Van den Bosch.

Pop-up tijdens Horecava

food truck festivalDe populariteit uitte zich ook op de Horecava. Stond Food Truck Company er in 2012 nog met één truckje, in de jaren erna groeide de relatie met de beursorganisatie en werden de presentaties steeds omvangrijker. ‘Op afgelopen Horecava vulden we in samenwerking met het team RAI Horecava een volledig nieuwe hal met fast casual concepten. Er was een grote diversiteit aan mobiele food solutions te zien die een keur aan etenswaren bereidden. Ook vonden er meerdere kookwedstrijden plaats en was daaromheen een complete fan-zone gerealiseerd.

Wat brengt de toekomst?

Hans van den Bosch is business developer bij Food Truck Company. Gevraagd naar de trends die hij ziet voor de nabije toekomst wijst hij met name op de groeiende vraag naar ‘good food fast’, de onstuimige groei van merkactivatie via food events en home delivery. ‘Dan praat je over 30 procent jaarlijkse groei.’ Een ondernemer die hiervan wil profiteren moet mee in wat hij ‘de slag om het maagaandeel’, noemt. ‘Deze ontwikkelingen zijn onomkeerbaar, en meebewegen is noodzaak. Daarom is het maken van een oprechte connectie met je doelgroep essentieel. Zoek je gasten op waar ze zich willen vermaken. Komen ze niet meer in je bedrijf, maar plannen ze die bedrijfsborrel liever in een weiland, zorg dan dat je daar bent! De ontwikkelingen in de foodmarkt zijn de afgelopen 3 jaar harder gegaan dan de 30 jaar daarvoor. Marcel de Reus vult aan: ‘Ik ging altijd bij Loetje een biefstukje eten. Nu ga ik iedere zondag wel naar een festival en kom ik Loetje daar tegen. Hoe mooi is dat!’

Reageer op dit artikel