artikel

Foodtruck voor extra omzet

Catering 3064

Een foodtruck als voorpost van zijn restaurant. Simon de Wit van Oriental Green House in Eindhoven kocht recent een fonkelnieuw exemplaar en bereikt hiermee nieuwe gasten én doelgroepen. Dankzij de modulaire indeling maakt hij er bovendien in een handomdraai een cocktailbar van.

Foodtruck voor extra omzet
Simon de Wit voor zijn foodtruck.

Handig als straks de zon schijnt op zijn terras. En ook het festivalseizoen weer losbarst. De bereidingstijd van de gerechten ligt rond de anderhalve minuut. Het houdt de gasten nieuwsgierig zonder het geduld te verliezen.

Er waait een straffe wind op de Eindhovense High Tech Campus. Een forse verzameling halfhoge gebouwen aan de rand van de ‘Lichtstad’. Hier werken dagelijks bijna 12.000 knappe koppen voor bedrijven als Philips, ASML en, net iets verderop, Shimano. Een groot deel van deze mensen is van buitenlandse afkomst. Ondanks de kou komen er rond lunchtijd tientallen uit hun kantoor gelopen en stevenen recht op The Food Lab af. Het oogt als een miniatuurversie van een Foodtruckfestival. Vijf foodtrucks, tegenover elkaar opgesteld en daarboven een glazen dak. Het geheel oogt tijdelijk, maar heeft wel degelijk een permanente basis.

Geen eigen bedrijfsrestaurant

Geen enkel gebouw op dit terrein beschikt over een eigen bedrijfsrestaurant. Lunchen moet vooral gebeuren op ‘the strip’. Een verzameling horecaconcepten, geëxploiteerd door Eurest. De cateraar die het hoofdcontract heeft met High Tech Campus. De mobiele eetwagens die ernaast staan geparkeerd, zijn zelfstandige horecaexploitaties. Ze dragen commissie af om hun etenswaren te mogen verkopen.

foodtruck voor extra omzet

De bereidingstijd van de gerechten ligt rond de anderhalve minuut. Het houdt de gasten nieuwsgierig zonder het geduld te verliezen.

Op doordeweekse dagen valt er voor de werknemers op lunchgebied veel te kiezen. Vanuit een stoere caravan gaan smakelijk belegde broodjes over de counter, de ondernemer in een oud Citroënbusje heeft zich gespecialiseerd in visgerechten en er staat al snel een rij voor de wagen die Mexicaanse burrito’s verkoopt.

‘Dit is natuurlijk niet het beste weer voor ons, maar het loopt vandaag heel aardig’, zegt Simon de Wit tevreden. De Wit is mede-eigenaar van Oosters restaurant Oriental Green House. Met zijn fonkelnieuwe foodtruck staat hij inmiddels een kleine vier maanden op het Food Lab waar hij ook oosterse gerechten verkoopt. Terwijl hij meer vertelt over deze bijzondere lunchlocatie wachten een paar meter achter hem meerdere gasten op de verse ramen-noodle-soep die hij met zijn rijdende restaurant verkoopt. ‘In het begin zaten we nog wat te klooien met de bereiding. Binnen anderhalve minuut moet het klaar zijn, weten we nu. Maar te snel werken, is ook niet goed. Als je even bezig bent dan blijven de mensen geïnteresseerd. Je moet er qua timing net tussenin zitten.’

Omzetmogelijkheden

Sinds december is hij hier met zijn foodtruck vijf dagen per week te vinden met een assortiment dat deels ook op de kaart staat van zijn Aziatische restaurant, maar voor het belangrijkste deel speciaal voor de wagen werd ontwikkeld. Een verlengde van zijn restaurant. Dat zeker in de regio Eindhoven een bekende naam heeft. Aan de drukke doorgaande weg waaraan het is gelegen, valt het op door zijn omvang, de glazen uitbouw aan de voorkant die rust op grote groene pilaren. Ze deden decennialang dienst in het Engelse Victoria Station en werden door de vorige eigenaar op de kop getikt. De zaak is strategisch gelegen bovendien. Op een paar honderd meter van de afslag van de ring rondom Eindhoven, het Van der Valk hotel op een steenworp afstand, een topsporthal als overbuurman en de High Tech Campus op amper vijf minuten rijden. Al sinds 2000 is hij, samen met zijn vrouw en schoonzussen, eigenaar van het Aziatische restaurant.

De gemiddelde besteding bij de foodtruck ligt op €8,75

Hoewel de zaken hier goed gaan, zag hij al langere tijd omzetmogelijkheden op plaatsen waar hij met zijn eigen restaurant niet kan komen. Nu de crisis achter de rug is, blijkt een belangrijk omzetmoment van voorheen, de lunch, amper nog in trek. ‘Uitgebreid lunchen met relaties is er nauwelijks nog bij. Het moet vooral snel zijn en mag niet te veel tijd kosten’, schetst hij de nieuwe lunchcultuur. Ondertussen merkte hij ook dat Eindhoven in rap tempo internationaliseert omdat er zich een groot scala aan tech-bedrijven vestigt. Hij kreeg dan ook steeds vaker de vraag om maaltijden te bezorgen of buffetten te verzorgen.

’s Avonds topdrukte

Vooral ’s avonds is het topdrukte. Voor veel buitenlandse krachten is doorwerken na zessen de gewoonste zaak van de wereld. Dagelijks rijdt De Wit met zijn bezorgservice de hele stad door. ‘Alles verpakt in wegwerpdoosjes dus het is opeten, en hup ze kunnen weer door. Maar we verzorgen ook voor 300 man sushi als dat gevraagd wordt. Speciaal hiervoor hebben we een eigen bestelapp. Voorheen moest alles steeds op rekening en dat gaf enorm veel rompslomp. Nu is het bestellen, betalen en bezorgen. Bovendien plaatsen we veel op onze Facebookpagina. Ons maandmenu zetten we hier ook op en wordt al snel 10.000 keer gedeeld.’ Het percentage omzet dat hij haalt uit catering en bezorgen zit volgens hem tussen de 25 en 30 procent.

Bezorgservice

Door de groei op de High Tech Campus zag De Wit al een tijd geleden dat de locatie qua omzet steeds belangrijker werd. ‘Anderhalf jaar geleden kwam ik in gesprek met de campus. De strip met vaste horeca zat zo’n beetje aan de maximale capaciteit. Er werd gezocht naar uitbreiding, maar dan op het foodcourt ernaast.’ Het zet hem op het spoor van een eigen foodtruck. Immers, het merendeel van de gasten in zijn restaurant is 30+ en door present te zijn tussen deze potentiële nieuwe categorie gasten, jong en hoogopgeleid bovendien, is simpelweg een buitenkans. Ook kent een belangrijk deel van deze expats de naam van zijn restaurant al door de bezorgservice.

Hij combineert zijn plannen met een andere trend. Die van de foodfestivals. Een goed ingerichte foodtruck is immers ook prima in te zetten op één van de vele food-evenementen die in Eindhoven en omgeving worden georganiseerd. Ook daar komt een doelgroep op af, die hij in zijn restaurant nóg eens wil treffen.

foodtruck voor extra omzet

Een goed ingerichte foodtruck is immers ook prima in te zetten op één van de vele foodfestivals.

De Wit hakt de knoop door. Bij de Food Truck Company in De Meern laat hij een op maat gemaakt exemplaar fabriceren. Aan de buitenkant is al goed te zien dat hier Aziatische eetwaar wordt verkocht. ‘Dat was een duidelijke tip. Zeker op een festival, maar ook hier, maken mensen in een paar seconden de beslissing wat ze willen eten. Ben je niet duidelijk in je communicatie, dan zijn ze weg.’

De wagen is modulair ingericht, zodat het verschillende functies aankan. Bakplaat erin, en gasfornuis eruit? Geen probleem. Doorde-
weeks is de truck op deze manier geschikt om met een assortiment Oosterse gerechten op de High Tech Campus te staan. Is het Koningsdag en volop drukte in de stad dan rijdt hij ermee naar het centrum en kan er met sateetjes massa worden gemaakt. En is het straks zomer dan rijdt de truck zelfstandig naar een (food)festival. Om niet van anderen afhankelijk te zijn, liet hij er ook een generator inbouwen. Zo heeft hij altijd zijn eigen stroom bij zich. En zijn er geen festivals maar schijnt toch de zon, dan wordt de foodtruck in een handomdraai een mobiele cocktailbar. In te zetten op zijn eigen terras. ‘Door te kiezen voor een vast terras en ruimere openingstijden wordt ons terras interessant. Dit gaat zeker voor beleving en omzet zorgen die er nu nog niet is. Mijn schoonzusje heeft net een cocktailcursus in het buitenland afgerond. Zij gaat dat verzorgen.’

Volwaardige lunch

Nu al weet De Wit dat hij met de aanschaf van zijn foodtruck een goede keuze heeft gemaakt. Het is simpelweg een business-model met toekomst, zo is zijn overtuiging. ‘Er zullen op meerdere plaatsen in het land locaties gaan ontstaan waar foodtrucks voor lunch en diner zorgen.’ In gesprek met The Foodtruckcompany blijkt, dat er meerdere ideeën zijn om mini-foodtruckfestivals te organiseren op semipermanente locaties.
In de bakermat van zijn eigen bedrijf, het restaurant zelf, komt hij steeds meer nieuwe gezichten tegen. Misschien het gevoel van de toegenomen naamsbekendheid? Of komt het door de link die zijn gasten leggen tussen de foodtruck en het restaurant, gestuurd door allerhande promotiemateriaal, waarmee gasten getriggerd worden beide locaties te bezoeken.

‘De gemiddelde besteding in de truck ligt op €8,75 per gast. Dat lijkt veel, maar als je hier iets bestelt, moet het wel een volwaardige lunch zijn. De noodlessoep zelf kost €7,50, maar kost ons ook bijna €3 inkoop. Upsell is dus een must en met bijverkoop is het al met al een mooi bedrag. Sushi zou voor ons makkelijker zijn om te verkopen, maar dan heb je minimaal twee koks nodig. Dan wordt het weer te duur. Al kan het op aanvraag natuurlijk altijd.’

Even later gaat het precies zoals De Wit al verteld had. Twee mannen bestellen een noodlessoep. Maken hun keuze uit één van de twee toppings en net als ze de schouders ophalen en kort huiveren van de kou, krijgen ze hun bakjes met de maaltijdsoep aangereikt. Eén besluit het met stokjes te eten. De ander kiest voor (wegwerp)bestek. Net als ze zich willen omdraaien krijgen ze nog een gelukskoekje aangeboden en komt er een stempel op de spaarkaart. De Wit: ‘Het was een flinke investering. Maar ik weet zeker dat dit de toekomst is. Wie weet komt er al snel een tweede foodtruck.’ 

foodtruck voor extra omzet

Reageer op dit artikel