artikel

Salades worden steeds gezonder, voedzamer én creatiever

Catering 1192

Vegetarisch eten wordt steeds meer mainstream. Dat heeft ook invloed op salades. Deze bevatten steeds minder vlees en meer plantaardige ingrediënten. Salades zijn belangrijk in de catering. Ze zijn voedzaam, gezond én divers. Zorg voor een grote diversiteit aan toppings en een creatieve presentatie om mensen te verleiden een salade mee te nemen.

Salades worden steeds gezonder, voedzamer én creatiever

Bij (bedrijfs)cateraars spelen salades een grote rol, zegt Gijs Vermeulen, culinair adviseur Marketing en R&D bij Bresc. ‘Daarnaast zijn ze als gezond onderdeel ook erg gewenst om het menu compleet te maken.’ Salades worden niet alleen steeds voedzamer en gezonder, maar zeker ook creatiever. ‘Ze hebben een grote diversiteit aan ingrediënten, zoals koolhydraten, groentes, vis/vlees gevogelte of vegan, om zo te voldoen als gezonde, maar ook volledige voedzame maaltijd.’

Mondiale invloeden

Ook mondiale invloeden spelen steeds meer een rol op saladegebied. Bresc speelt hier onder meer op in met haar Mexican salsa’s: een drietal koelverse groenten salsa’s (frisse tomaat, groenten en zeer pikant) en met de Marinati-serie. ‘Gemarineerde tomaat, chilies of paprika op olie met knoflook en kruiden zijn zeer goed te gebruiken als topping en tevens smaakmaker in een salade’, benadrukt Vermeulen. ‘We hebben ook twee soorten gemarineerde cherry tomaatjes geïntroduceerd. Ze zijn gemarineerd met een zoetzuur marinade in de smaken garlic & parsley en garlic & lemongrass. De tomaatjes zijn ideaal om als smaakvol ingrediënt of topping te gebruiken en de zoetzuur marinade is ook heel geschikt als dressing.’

salades in de horeca

Salades worden niet alleen steeds voedzamer en gezonder, maar zeker ook creatiever, aldus Bresc.

Creatieve presentatie

Vermeulen adviseert cateraars om te zorgen voor een grote diversiteit aan toppings en een creatieve presentatie om mensen te verleiden een salade mee te nemen. Op het gebied van presentatie is hij van mening dat de ‘marktkraam’-beleving met veel verse ingrediënten altijd aanspreekt tot consumptie. ‘Als je daarnaast gasten echt de gelegenheid geeft de salades te personaliseren, kan dit ook leiden tot een gerichtere consumptie. De inkoop kan hier goed op worden afgestemd.’
Bovendien kan er op salades een mooie marge worden gemaakt. ‘Door veel groente, bonen en sla et cetera te gebruiken en niet te veel ‘dure’ ingrediënten zoals vlees, vis en kaas kan je toch een ruime smaakvolle portie bieden met een goede marge.’

salades in de catering

Een opvallende presentatie verhoogt de salade-omzet. Bijvoorbeeld door farmer rauwkostsalade in een jar te serveren.

 

Meer plantaardig

Minder vlees eten en meer plantaardig. Dat is volgens Hannako Bakker, productmanager bij Gourmet Salades, momenteel dé trend op het gebied van salades. ‘Vegetarisch eten wordt steeds meer mainstream’, legt ze uit. ‘We krijgen steeds vaker het verzoeken voor vegetarische salades-inspiraties. De ‘die-hards’ gaan zelfs voor veganistisch eten, al blijft die groep natuurlijk een stuk kleiner. Voor de vegetariërs en veganisten komen steeds meer alternatieven op de markt. Aan de ene kant komen er plantaardige vleesvervangers en aan de andere kant zie je steeds meer eiwitrijke producten.

Gourmet Salades biedt een uitgebreid assortiment aan peulvruchtensalades. Peulvruchten staan bekend om hun relatief hoge eiwitgehalte en zijn daarom een goed alternatief voor vlees, of vis.’ Ook het gezondheidsaspect speelt een rol. ‘Wij merken dat met name in de groei van de verkoop van salades met voorheen ‘aparte’ ingrediënten zoals quinoa, peulvruchten en bulgur. Daarnaast zien we een toenemende interesse in heldere dressings. Deze hebben vaak het imago gezonder te zijn dan dressings op mayonaise basis.’

salades in de catering

Gourmet Salades biedt een uitgebreid assortiment aan peulvruchtensalades.

 

 

 

Coleslaw

Bakker ziet een duidelijke stijging in de interesse in een goede, Amerikaanse Coleslaw. ‘Dit komt natuurlijk door de populariteit van de ‘culinaire’ burger en pulled pork. Beide gerechten zijn niet compleet zonder coleslaw. Bij Gourmet Salades hebben we altijd een kwalitatief uitstekende Coleslaw, naar Amerikaans recept, in het assortiment gehad. Het is leuk om te zien dat hier hernieuwde interesse naar is.’
Salades zijn volgens haar ontzettend populair op social media. ‘Een bijgevolg is dat ‘mooie’ salades, met mooie ingrediënten het goed doen. Wij gebruiken in onze quinoa salade bijvoorbeeld rode quinoa, in plaats van standaard witte. Dit geeft de salade een diep roodbruine kleur. Als je hier verse groene sla doorheen mengt, met bijvoorbeeld glanzende granaatappelpitjes dan heb je een prachtige post!’
Gourmet Salades heeft eind vorig jaar een uitgebreid onderzoek laten doen naar de klantbehoefte van gasten rondom de saladebar van cateraars. ‘Er was hierover nog zeer weinig bekend, terwijl de saladebar een grote rol kan spelen in de gezonde lunch. Een van de conclusies was dat veel gasten niet goed weten hoe ze een maaltijd (lunch)salade voor zichzelf kunnen samenstellen. Hier kan de cateraar natuurlijk een rol spelen door middel van een aantrekkelijke presentatie, signing en goede communicatie.’

Minder suiker en zout

Er is veel vraag naar gezondere producten, mits ze lekker blijven, aldus Brenda van Otterloo, Product Manager bij Bieze Foodservice. ‘Wij hebben onlangs onze Bieze Brood & Toast salades gereduceerd in zout en suiker. Ook een deel van onze rauwkostsalades zijn aangepast. Onze belangrijkste doelstelling bij de reductie is het behoud van smaak of een verbetering in smaak. Daarnaast merken we dat steeds vaker diverse groenten, kaas of noten worden toegevoegd om een salade gezonder te maken.’

Van Otterloo constateert een enorme piek in salades met quinoa en couscous en salades met wereldse smaken. ‘Wij verwerken deze werelde smaken bijvoorbeeld ook in onze rauwkostsalades of pastasalades. Een Pasta Pesto met garnalen, krab, avocado, een beetje gemberpasta en zwarte sesamzaadjes is immers ineens Oosters! Ook tijdens het barbecueseizoen zijn onze pastasalades erg populair, met name omdat ze heel makkelijk te verrijken zijn.’ Daarnaast kan ook de nieuwe rauwkostsalade van Bieze Foodservice, Tomaat-Komkommer, uitstekend bij een barbecue worden geserveerd. ‘Deze salade bevat 30 procent verse tomaat en 35 procent verse komkommer. Heerlijk als bruchetta of als barbecuebijgerecht, maar smaakt ook uitstekend met pasta of als garnering op vlees en vis van de barbecue.’

salades in de catering

Salades met wereldse smaken zijn populair, zoals een Pasta Pesto met garnalen, krab, avocado een beetje gemberpasta en zwarte sesamzaadjes.

Verse garnering

Ze raadt ondernemers aan om naar hartenlust te variëren. ‘Bieze biedt hiervoor allerlei receptideeën aan. Het opmaken van de salades is ook belangrijk. Hoe zet je het zo aantrekkelijk mogelijk neer? Zorg voor frisse en verse garnering en gebruik bijvoorbeeld eens bloemen om de salades op te maken, lekker hip! Let vooral op de kleuren, een blaadje rucola of cherrytomaatje kan al wonderen doen. Iets wat er mooi uitziet, wordt eerder gekozen.’
Durf wat anders aan te bieden dan de traditionele salades, vervolgt ze. ‘Haal de ‘wereld’ in huis en probeer te combineren. Vroeger werden salades als bijproduct aangeboden. Tegenwoordig steeds meer als complete maaltijd. Gebruik variatie in je aanbod. Ook mannen eten steeds meer salades, dus presenteer ook eens een paar stoere salades. Bijvoorbeeld door grove stukken, strak servies en weinig tierelantijnen te gebruiken. ‘
Salades worden steeds belangrijker voor de cateraars, besluit ze. ‘We zien een duidelijke verschuiving van traditionele catering naar hip en ambachtelijk. Deze ambacht vertalen wij in onze producten door te werken met de allerbeste ingrediënten en het hoofdbestandsdeel zo hoog mogelijk te maken en doordat er steeds meer mensen minder vlees eten, gaan de salades een steeds prominentere rol in het aanbod innemen.’

Verantwoord

Naast de trend van vers en gezond zie je ook de trend naar duurzaam/ verantwoord, constateert Peter de Vries, medewerker marketing & communicatie bij Fano. ‘Consumenten zijn steeds bewuster bezig met eten en letten meer op de samenstelling van een product en de gebruikte ingrediënten. Ook met betrekking tot allergenen. Glutenvrije producten of producten zonder lactose of koemelkeiwit worden vaker gevraagd. Datzelfde geldt voor vegan.’
Het merk Fano sluit volgens hem uitstekend aan bij de stijgende vraag naar verantwoorde voeding. ‘Fano staat voor ‘Puur Fano’. Dat betekent dat ons gehele assortiment salades en sauzen ‘lekker, duurzaam, natuurlijk’ is. Zo maken we gebruik van MSC of ASC vis, één ster Beter Leven varkensvlees, één ster Beter Leven kippenvlees en twee sterren Beter Leven vrije-uitloop-ei. Bovendien bevatten onze producten geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen.’

salades in de cateringEen wrap met de Fano spread kruidenkaas, prei en bieslook.

Allergenen

Tevens is een groot gedeelte van het Fano assortiment gluten-, lactose- en koemelkeiwitvrij. ‘We vinden het belangrijk dat je snel en gemakkelijk kunt zien welke allergenen er in onze producten aanwezig zijn. We maken gebruik van iconen op de verpakking, een uitgebreide assortimentslijst met allergeneninformatie en er is een handige allergenenchecker op de website.’
Naast de klassiekers als eisalade, kipkerriesalade of tonijnsalade die nog altijd populair zijn, ziet De Vries de opkomst van Mediterrane smaken stijgen. ‘Hummus in allerlei smaken is hier een goed voorbeeld van. Ook het gebruik van groenten is in opkomst. Zo hebben we met Fano recent een rode biet geitenkaas spread geïntroduceerd en is de nieuwe special een gegrilde groenten salade. Lekker om deze zomer mee te experimenteren. ‘

Volop keuze

Met het aanbieden van salades kunnen cateraars volop keuze aanbieden aan hun gasten. ‘Salades zijn verkrijgbaar in vele soorten. In een saladebar kunnen gasten een lichte side-salad maken door te kiezen voor verse sla en verse groenten als garnituur of een maaltijdsalade/ lunchsalade door het toevoegen van meer vullende componenten als pasta of peulvruchten. Hoe meer toegevoegde waarde je levert aan je gast, hoe beter de marge. Voor een mooi opgemaakt luxe broodje met een salade en garnituur kun je een hogere prijs vragen.’
Daarnaast komt er steeds meer vraag naar portieverpakkingen. ‘Met een portieverpakking kan je gast gemakkelijk haar/zijn eigen luxe broodje met haar/zijn favoriete salade, spread of roomkaas maken. Ook voor de cateraar ideaal, want de Fano portieverpakkingen zijn bestelbaar per zes cupjes en hebben een langere THT waardoor ze geschikt zijn voor elke locatiegrootte. We zien de verkoop van portieverpakkingen dan ook stijgen.’

Spread & Add

Nieuw in het assortiment van Fano is Spread & Add. ‘Hiermee kun je smeren en creëren. Smeer de spread op een luxe broodje of wrap, voeg vervolgens één of meerdere ingrediënten toe en klaar is je creatie! Ook lekker als dip bij een brood- of borrelplank. Er zijn op dit moment vijf smaken, drie op basis van zuivel (tomaat-basilicum, rode biet-geitenkaas en prei-bieslook spread) en twee op basis van mayonaise (pestospread en mosterdspread). Later dit jaar komen er meer variaties, onder meer op basis van peulvruchten.’

Reageer op dit artikel