artikel

Rootz Kitchen stimuleert bewuster eten via de kassabon

Catering 376

Die verstandige salade of toch dat lekkere kroketje?
Noem het een vorm van keuzestress waar dagelijks vele tienduizenden mensen mee te maken krijgen als ze hun lunch samenstellen in het bedrijfsrestaurant. Op de locaties van Rootz Kitchen geven sinds kort kleurrijke vlammetjes aan wat in ieder geval de meest gezonde keuze is. En de baas kan de keuze daarvoor belonen via een korting op de kassabon.

Rootz Kitchen stimuleert bewuster eten via de kassabon

Veel werknemers weten heus wel wat de meest verstandige keuze is als ze met hun dienblad langs de counter gaan en zo hun lunch bij elkaar verzamelen. In menig bedrijfsrestaurant zijn de laatste jaren de gefrituurde snacks al meer uit het zicht gezet ten faveure van salades en fruit. Hetzelfde geldt voor water versus de gezoete frisdranken, bruin brood versus wit. Het bedrijfsrestaurant moet een plaats zijn om even ontspannen te pauzeren. En daarbij hoort ook een aanbod waardoor de gast het niet nodig vindt om een broodtrommel van huis mee te nemen.

Kleurrijke vlammetjes

Op de locaties van Rootz Kitchen geven tegenwoordig kleurrijke vlammetjes aan wat een gezonde, of juist een minder gezonde keuze is. Volgens algemeen directeur Jelle Hoekstra wel zo efficiënt. ‘Eigenlijk is het heel simpel. Het groene vlammetje staat voor de meeste gezonde keuze, oranje zit er tussenin en bij rood moet je denken aan de categorie Red Bull. Alles boven de 150 calorieën eigenlijk. Door alle producten in te voeren in ons kassasysteem met daarbij onder andere de hoeveelheid suikers en zetmeel, kan iemand bij het afrekenen op de kassabon meteen zien hoe gezond de keuze was die werd gemaakt. En eventueel kan dat door een korting ook meteen worden beloond door de werkgever.’ Door de voedingswaarden van alle producten in het bedrijfsrestaurant in kaart te brengen is het inmiddels ook al voorgekomen dat opdrachtgevers voor een aanbod kiezen waarbij het rode vlammetje niet voorkomt. ‘Om ieder product te analyseren, was veel werk maar gelukkig kregen we veel hulp van onze huisleverancier, VHC.’

Rootz Kitchen

Directeur Jelle Hoeksta heeft duidelijke groeiambities met Rootz Kitchen.

Geen rood vlammetje

Hoekstra vertelt het in het bedrijfsrestaurant van Zelfstroom. Een jong bedrijf, dat is gevestigd in Den Bosch, en zich richt op het door particulieren zelf opwekken van stroom. Nu nog werken er bij het bedrijf zo’n 80 mensen maar dit aantal groeit bijna iedere maand. ‘De eigenaren zijn heel bewust bezig met het assortiment dat wij hier serveren. Zo is 80 procent van de producten SKAL-gecertificeerd en zijn ook de E-nummers en de aanwezigheid van palmolie in de producten geregistreerd. ‘Zelfstroom stuurt erop aan dat er bovendien maximaal 3 procent derving is en dat duurzaamheid de boventoon voert bij onze ingrediënten. Minimaal 80 procent van het assortiment beschikt hier over een groen vlammetje. Rood komt er hier niet in. Dat is duidelijk meer dan bij onze andere opdrachtgevers. Dit is voor ons ook gelijk een pilot.’

Rootz Kitchen

Bij Zelfstroom in Den Bosch komen rode vlammetjes niet voor in het assortiment.

Het verduurzamen van het assortiment in de bedrijfsrestaurants waar Rootz Kitchen actief is, houdt ook in dat wordt gekeken naar de biologische herkomst van de producten. ‘Met het huidige aanbod gaat een 100 procent biologisch assortiment gewoon niet lukken. Toch zijn we wel bezig om samen met groothandel UDEA – zij zijn heel groot in biologisch – te kijken waar we nog slagen kunnen maken. Want wij willen heel duidelijk de kartrekker zijn op dit gebied.’

Duurzaam en gezond

Biologisch, duurzaam, gezond. Jelle Hoekstra gebruikt de woorden met regelmaat om zijn ambities duidelijk te maken. Om dit te kunnen realiseren, wordt onder andere gebruiktgemaakt van Local2Local. ‘Het stelt ons in staat om onze producten direct bij de boer af te nemen zonder tussenkomst van derden. Zo voorkomen we onnodig verbruik van energie, brandstoffen en tijd, en weten we zeker dat de boer eerlijk betaald wordt en dat wij eindigen met een puur product.’ En ja, Hoekstra weet dat ook collega-cateraars hier volop op inzetten. ‘Nee, ik maak mij zeker geen zorgen dat er ideeën worden gekopieerd. Wij combineren het met vernieuwende concepten waardoor we ons door de combinatie echt onderscheiden.’

Rootz Kitchen

In meerdere bedrijfsrestaurants kunnen gasten ook a la carte bestellen.

Twee jaar bezig

Net als Zelfstroom is ook Rootz Kitchen nog een vrij jong bedrijf. In 2016 opgericht door de broers Van Rooijen. Inderdaad, van de bekende partycateraar met dezelfde naam.  Hoekstra vertelt: ‘Eén van de partijen waar ze veel voor werken is Tribes, een onderverhuurder van bedrijfsruimtes. Zij vroegen op een gegeven moment aan Van Rooijen of ze niet ook hun bedrijfsrestaurant wilden gaan runnen. Dat avontuur zijn ze aangegaan. Binnen een half jaar hadden ze zelfs al vijf locaties. Toen kwamen ze er echter ook achter dat bedrijfscatering toch wat anders is dan partycatering. Daar kwam nog bij dat in 2016 de party-catering nog in een wat mindere tijd zat. Ze moesten hun aandacht dus weer hierop richten en besloten tot de verkoop van Rootz Kitchen. Er was voor hen gewoon te weinig tijd om deze formule goed door te ontwikkelen en te onderhouden.’

Koper gezocht

De broers zochten een koper. Het was Jelle’s vader Ron Hoekstra, oud-directeur van onder andere Facilicom, ex-divisie-directeur bij de Compass Group, die via LinkedIn het bericht voorbij zag komen. ‘Hij had zelf ook net een nieuw concept bedacht, maar kreeg dat nog niet verkocht. Zo kwamen we aan tafel en was het vervolgens snel geregeld. Rootz strookte precies met wat wij voor ogen hadden. Ik heb nu de algemene leiding en ben eigenaar, mijn vader is de commerciële man. Door zijn kennis en ervaring heeft hij natuurlijk ook een enorm netwerk dat goed van pas komt.’

Samengewerkt wordt er ook nog met Van Rooijen Catering. Geheel in lijn met de al genoemde doelstelling op het gebied van duurzaamheid wordt er door middel van eenmalige of doorlopende acties geld gedoneerd aan de stichting The Tree of Life. Een deel van de omzet op het speciale Lokaal & Duurzaam-assortiment gaat hiernaartoe. ‘In de eerste maand was dit al goed voor
zeventig bomen in West-Afrika. Hiermee hopen we ons steentje bij te dragen aan het terugdringen van de ontbossing en het opwarmen van de aarde.’

Full-service cateraar

Op de site van Rootz Kitchen is een klok te zien die aftelt naar de opening van weer een nieuwe Rootz-locatie. In Eindhoven deze keer. Onder het Rootz Kitchen-label vallen inmiddels drie volwaardige concepten. Grap & Go, Full Service en On Demand.
Om met de eerste te beginnen. Daarvan zijn inmiddels al meerdere locaties opgezet. Volgens Hoekstra krijgt het traditionele bedrijfsrestaurant hierdoor een nieuwe dimensie. Goed, gezond en lekker eten met dagelijks een verrassend element is een belangrijk kenmerk. Verder worden er geen koelvitrines gebruikt met voorverpakte etenswaren. De reductie van verpakkingsmateriaal is een belangrijk element van de formule. Het concept leent zich prima voor implementatie op flexwerk-locaties. Ook al omdat er à la carte is te bestellen.

Rootz Kitchen

Rootz Kitchen kan bedrijfsevents opluisteren met eigen foodtrucks.

Met Full Service belooft Hoekstra de opdrachtgever een ‘volledige ontzorging door alle restauratieve werkzaamheden en banqueting faciliteiten op ons te nemen. Van de aankleding tot het personeel, en van het ontbijt tot aan lunch en diner’. Onder de noemer On Demand ten slotte vallen de overige services die worden geboden: banqueting, vergaderservice en partycatering. In het laatste geval kan de organisatie van het complete event worden verzorgd. ‘We hebben in dat geval tevens de beschikking over een aantal foodtrucks, waarmee we de gasten ook op die manier culinair kunnen verrassen.’

Daarnaast ontwikkelt het bedrijf zijn eigen producten. Zo werd er recent nog een eigen smoothie-lijn ontworpen met eigenzinnige recepturen. Hoekstra: ‘Wij kijken graag verder dan alleen smaaksensatie en zijn dieper gedoken in effecten van bepaalde ingrediënten. Boerenkool is hiervan een mooi voorbeeld: bij mechanische versnippering komt een chemisch stofje vrij dat onder andere griep tegengaat!’

Rootz Kitchen

Kleurrijke en gezonde salades volgens eigen recept.

Reageer op dit artikel