artikel

Catering Lokaal: ‘Wij willen de Uber onder de cateraars zijn’

Catering 404

Lokale ondernemers hebben het lastig. De plaatselijke bakker, slager of boer kan amper opboksen tegen de kracht van supermarkten en grote marktpartijen. Catering Lokaal werkt louter met plaatselijke specialisten.

Catering Lokaal: ‘Wij willen de Uber onder de cateraars zijn’
Catering Lokaal

Door het hele land is een netwerk opgebouwd. Zo komen regionale kwaliteitsproducten beschikbaar voor events of bedrijfsrestaurants. Wat je van ver haalt, is lekker. Het was lange tijd een veel gebezigd credo. Inmiddels is er een duidelijke kentering gaande. Aardbeien uit Spanje? Sperziebonen uit Kenia? Of rundvlees helemaal uit Zuid-Amerika? Meer en meer consumenten beseffen dat het wel wat minder kan met dat wereldwijde gesleep met alledaags voedsel. Bovendien, het gaat in veel gevallen ten koste van plaatselijke ondernemers. Zelfstandige bakkers en slagers verdwijnen uit het straatbeeld. ‘Ik kom zelf uit een mooi dorp en zag het gebeuren’, begint Alex Bontenbal. Die inmiddels het credo heeft omgedraaid en als bedrijfsmotto gebruikt. ‘Wat je van dichtbij haalt, is lekker’ dus.

Catering Lokaal

Alex Bontenbal (l) en Brian Schoonderbeek speuren voorafgaand aan ieder event de regio af naar de beste leveranciers.

Op dat moment is hij werkzaam in de evenementenwereld. Zo kent hij Brian Schoonderbeek, dan nog actief bij De Fabrique in Maarssen. Een bekende eventlocatie in het midden van het land. Als ze aan de praat raken, blijkt ook Brian zich al vaker te hebben afgevraagd hoe kleine ondernemers beter bij een event zijn te betrekken. Alex: ‘Op een avond zijn we gaan zitten met een blanco vel papier en een fles wijn en zijn ideeën gaan bedenken hoe we dat kunnen bewerkstelligen.’
Het wordt Catering Lokaal. Volgens de ondernemers vanaf de start al meer dan een slim businessmodel. ‘Wij denken dat binnen 10 jaar de helft van de lokale ondernemers is gestopt. Door de concurrentie van supermarkten, maar ook door de marketingpower van landelijk werkende leveranciers waar ze gewoon niet tegenop kunnen. De behoefte aan gemak zal alleen nog maar toenemen bij de consument van nu. En ook daar kunnen kleinere winkeliers niet optimaal en altijd aan voldoen. Denk maar aan de opkomst van Picnic en het thuisbezorgen door andere supermarkten en maaltijdservices. Dat neemt verder toe. Dus zien wij het als onze taak om concepten te bedenken die ervoor zorgen dat ze niet verdwijnen.’

Backoffice verzorgen

Het avondje brainstormen is inmiddels verworden tot een bijzonder cateringbedrijf. Dat 6 jaar na de oprichting vanuit het hoofdkantoor in Nieuwegein door heel Nederland events verzorgt. Maar dan zonder in het bezit te zijn van eigen apparatuur, vrachtwagens, koelruimte of een productiekeuken. Alles wat nodig is, wordt in de buurt van het event geregeld. Inclusief de regelgeving eromheen zoals het borgen van de HACCP-regels. ‘We zijn meer een soort backofficie voor de plaatselijke leveranciers’, zegt Bontenbal. Kort schetst hij de manier van werken. Zodra een event in de agenda staat, worden – net als bij de collega-cateraars het geval is – de wensen van de klant geïnventariseerd. Vervolgens wordt door het eigen team van koks de gerechten bedacht. ‘Voor de
ingrediënten speuren wij voor elk evenement samen met onze kok de regio af naar de beste lokale leveranciers. En dan kan het gaan om een congres, bedrijfsfeest, gala-diner, beurs of ieder ander evenement. Vervolgens wordt ter plekke de mise-en-place gedaan door ons team. Stoere jongens hoor. Daar zijn we heel erg trots op.’

Catering Lokaal

Het groentetuintje geeft een goede indruk van de culinaire mogelijkheden van Catering Lokaal.

Zijn collega vervolgt: ‘We willen de Uber onder de cateraars zijn.’ Wat hij daarmee precies bedoelt? ‘Uber is een taxibedrijf zonder eigen taxi’s. Maar wel enorm succesvol. Ook wij doen en denken anders. En ook wij hebben een lage overhead. Wij doen niet aan ‘mvo’ maar aan ‘lvo’, lokaal verantwoord ondernemen. Door lokale ondernemers en leveranciers te betrekken bij events draag je je steentje bij aan de lokale economie, die daarmee gestimuleerd wordt.’ Dat ze met hun onorthodoxe plan op het goede spoor zaten, blijkt al snel na de oprichting van hun bedrijf. Ze winnen een grote pitch bij de Rabobank en troeven hiermee twee gerenommeerde cateraars af. De bank was gecharmeerd van het initiatief. Veel van de plaatselijke leveranciers hebben bovendien een rekening bij de bank.

Ons credo is juist:wat je van dichtbij haalt, is lekker

Samenwerken met iedereen

In de jaren die volgden, groeit Catering Lokaal flink. In 2017 werd een jaaromzet genoteerd van €3,3 miljoen waarmee het bedrijf op nummer 21 terechtkwam in de lijst van 25 grootste cateraars die Misset Catering jaarlijks samenstelt. Hoewel er in het land wordt samengewerkt met lokale specialisten is er geen vaste lijst van leveranciers. ‘Wij kunnen met iedereen samenwerken. Als een klant speciale wensen heeft dan zoeken wij er een leverancier bij. Dat kunnen bijvoorbeeld ook foodtrucks zijn. Ook de overige organisatie wordt uit handen genomen. ‘Wij zorgen voor de coördinatie en de eenheid op het gebied van uitstraling en beleving op elk niveau. Zie ons als de ‘culinair regisseur’ van het evenement. Ontzorging voor iedereen dus.’ Een belangrijke meerwaarde volgens het duo is dat tijdens de meeste events de leveranciers vaak ook zelf aanwezig zijn. Zo wordt niet alleen de beleving voor de gast groter, het biedt de slagers, bakkers en andere vaklieden meteen een mooi podium om hun waren aan te prijzen en er iets over te vertellen. Storytelling in optima forma.

App tegen verspilling

Met een zelf ontwikkelde app wil Catering Lokaal ook een ander stukje van het verantwoord ondernemen aanpakken. Het terugdringen van de waste. ‘De ontwikkeling ervan is net klaar’, zegt Schoonderbeek. ‘Ook wij zien natuurlijk dat er na afloop van een event veel wordt weggegooid. Geen enkele cateraar wil nat gaan en te weinig bij zich hebben. De app maakt het voor de opdrachtgever mogelijk dat de mensen die hij wil uitnodigen, kunnen aangeven dat ze komen. Ze kunnen ook meteen hun eet- of dieetwensen invoeren. Vervolgens is het mogelijk om kort voor het event nog een reminder te sturen. Hier zit ook een afmeldknop bij. Zo proberen we het aantal no-shows te verminderen. En bewustwording te creëren. Door gasten erop te wijzen dat er prima eten wordt weggegooid als ze niet komen. En deze applicatie is op termijn ook door te voeren naar de bedrijfscatering.’

Het is op dit terrein waar het bedrijf inmiddels volop de groeimogelijkheden verkent. Zeker bij gemeentelijke- en overheidsinstanties is er een toenemende vraag naar lokale producten. Bontenbal: ‘Wat het voor ons lastig maakt, is dat je bij een aanbesteding alles op voorhand moet calculeren. Locaties met dertig à veertig lunchgasten zijn voor ons het ultieme doel. Dan kun je je verhaal duidelijk overbrengen en is er dus ook hier een duidelijke feeling met de leveranciers.’

Groeiambities

Naast de events die door het land worden georganiseerd beschikt Catering Lokaal over twee eigen locaties. Het hoofdkantoor is gevestigd in De Woonindustrie in Nieuwegein. Een indrukwekkend pand dat ook geschikt is als locatie met eens scala aan mogelijkheden, van vergaderingen tot bedrijfsfeesten. Dit voorjaar werd het bedrijf ook de exploitant van het bijzondere Fort Altena. Een onderdeel van de Hollandse Waterlinie. De combinatie van historische en moderne elementen maakt het fort geschikt voor diverse activiteiten. Van teambuilding in de buitenlucht tot congressen in de sub-zalen. ‘Het wordt nu wel echt serieus, ja. Hier in Nieuwegein kunnen we alles aan. Van 200 tot 1000 mensen. En ook in het fort hebben we zeker twee, drie keer per week een event.’

Catering Lokaal

Op de eigen events wordt inmiddels ook eigen koffie geschonken, afkomstig van een kleine koffiebrander.

‘We staan voor een grote stap’, vult compagnon Schoonderbeek aan. In Breda werd recent al een samenwerkingsverband gepresenteerd van meerdere lokale leveranciers waarmee op events in de stad wordt samengewerkt. Als het aan Catering Lokaal ligt volgen al op korte termijn meerdere steden. ‘We reageren hiermee op de behoefte van opdrachtgevers naar meer continuïteit.’ In de lokale krant die over het initiatief schrijft, zegt Bontenbal: ‘Op onze evenementen in Breda komt nu de barman uit Breda, hij schenkt bier uit de tap van Het Bierhuis uit de Van Goorstraat. De crudités zijn vers gesneden door de groenteboer van De Gezonde Tafel. Houten planken met charcuterie van Slagerij van Beijsterveldt staan op de tafels en Coen Bastiaansen van de Gastronoom vertelt vanuit een open keuken de gasten alles over een gezonde leefstijl. Zo ontstaat een cateringproduct waar de passie vanaf straalt… en dat proef je!’

In het verlengde hiervan wordt ook de concurrentie aangegaan met de al eerder genoemde thuisbezorgdiensten. Catering Lokaal wil hetzelfde gaan doen. Maar dan anders. In een nog in te richten virtuele winkel vol met regionale producten kan door de klant boodschappen worden gedaan. Deze worden vervolgens thuisbezorgd. In Breda loopt de proef inmiddels en ook hiermee is het de ambitie om door te groeien naar andere steden. 

Reageer op dit artikel