artikel

Van Leeuwen Catering: van melkboer tot grote schoolcateraar

Catering 966

Van Leeuwen Catering: van melkboer tot grote schoolcateraar
Marco van Stappershoef, directeur van Van Leeuwen Catering in Leidschendam. Foto: Roel Dijkstra/Dennis Wisse

Van melkboer tot één van de grootste schoolcateraars in het land. Dat is in een notendop de geschiedenis van Van Leeuwen Catering uit Leidschendam. Met een nieuwe generatie in de persoon van Marco Van Stappershoef aan het roer heeft het bedrijf forse groeiplannen, maar weigert de eigen afkomst te verloochenen. ‘Groei is niet het belangrijkste doel. Kwaliteit leveren wel.’

Klaas en Joke van Leeuwen reden 40 jaar geleden met hun SRV-wagen door de straten van Leidschendam. Eén van de grotere klanten van Van Leeuwen was het Veurs Lyceum. Een middelbare school voor voortgezet onderwijs, van mavo tot gymnasium, dat dan nog de schoolkantine laat bestieren door een conciërge. Van Leeuwen levert er melk, pakken koffie en af en toe wat koeken erbij als er een verjaardag valt te vieren. Op een dag stelt de school de vraag of ze zin hebben om de kantine te gaan runnen? Nog 2 jaar combineren ze het met de melkwagen tot ze besluiten volledig voor de schoolcatering te gaan. De basis voor Van Leeuwen Catering is gelegd.

Van Leeuwen Catering

Nieuwe generatie aan het roer

Vorig jaar, en precies 25 jaar na de eerste schreden op het gebied van onderwijscatering, droeg het echtpaar het stokje definitief over aan schoonzoon Marco van Stappershoef. Deze draait op dat moment al heel wat jaartjes mee in het bedrijf. Hetzelfde geldt voor de beide dochters van de oprichters, Joyce van Leeuwen en Van Stappershoefs echtgenote Nicole.

Van Stappershoef is dan officieel al een kleine 5 jaar directeur van Van Leeuwen, maar pas vorig jaar namen zijn schoonouders definitief afscheid van het door hen opgezette bedrijf en kwam hij meer in de schijnwerpers te staan. Het loslaten kostte weliswaar de nodige moeite, de huidige directeur had niet het idee dat hij in de voorafgaande jaren belemmerd werd in het nemen van cruciale besluiten of het inslaan van nieuwe wegen. De zaken gingen ook goed. Er kwamen in 2018 alleen al 17  nieuwe locaties bij en ook op andere terreinen is de cateraar volop in ontwikkeling.

Van Leeuwen Catering

Nieuw concept ‘Dichtbij’

Zo deed de gemeente Leidschendam de cateraar het verzoek mee te doen aan een tender om het bedrijfsrestaurant te gaan runnen. Daar had Van Stappershoef wel oren naar. Er werd om die reden een nieuw concept bedacht met de naam ‘Dichtbij’ dat hier inmiddels volop draait. Gezond, duurzaam, sociaal én lokaal zijn de kernbegrippen. ‘Hiermee richten we ons op de moderne, werkende mens’, zegt Van Stappershoef. ‘Met een wisselend assortiment waarin gezonde en duurzame producten de hoofdmoot vormen. Wij geloven dat dit nodig is om beter te kunnen werken en fris de dag door te komen. Daarbij is voor ons het verbindende karakter van het concept belangrijk. We werken met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt en het assortiment is voor het grootste deel lokaal en duurzaam ingekocht. Qua aanbod voldoen we aan de ‘zilveren’ richtlijnen van het Voedingscentrum.’

We varen onze eigen koers, kijken niet te veel naar wat anderen doen

‘Ontdek’ en ‘Food4you’

Het in eigen huis ontwikkelde concept laat zien dat de organisatie inmiddels klaar is voor groei. Van Stappershoef stak er veel energie in de afgelopen jaren. Zo is in de persoon van Vicky van der Bijl een heuse manager Gezond- en Duurzaamheid én diëtiste in huis. Zij waakt over de invulling van Dichtbij maar ook over die van de andere twee concepten die Van Leeuwen Catering in huis heeft, ‘Ontdek’ en ‘Food4you’. Deze twee zijn speciaal gericht op het onderwijs, de basis van het bedrijf.
‘Zij is een goed voorbeeld van de toegenomen slagkracht bij ons op kantoor. De afgelopen jaren hebben we veel nieuw bloed in huis gehaald. Er is nu ook iemand in dienst die onze sociale media goed bijhoudt, we hebben mensen die de concepten uitwerken. Zo kunnen we altijd maatwerk leveren. En sinds 5 jaar is er ook een eigen academie om onze mensen op te leiden. Hier leren we de medewerkers alles over haccp, allergenen en krijgen ze een gastvrijheidstraining. Allemaal in eigen huis.’

De afspraak met Van Stappershoef vindt plaats in het Veurs Lyceum. Daar waar het ooit begon. Zijn schoonouders startten hier een kwart eeuw geleden met de verkoop van soep, broodjes en snacks. Hoewel het verkooppunt in de schoolkantine inmiddels is opgefrist en voorzien van borden die de uitstraling verhogen, is het niet moeilijk voor te stellen hoe dat er dik twee decennia geleden aan toe ging. Al snel na dit eerste ‘punt’ komen er andere scholen bij.  Inmiddels hanteert Van Leeuwen twee verschillende onderwijsconcepten.

Van Leeuwen Catering

Gezond, betaalbaar, duurzaam

Ontdek is voor het voortgezet onderwijs. Hier is het aanbod overwegend gezond en betaalbaar. ‘De leerlingen op deze scholen hebben over het algemeen minder te besteden dan op het middelbaar en hoger onderwijs’, zegt de directeur. Voor die leerlingen is er Food4you. Een ontbijt- en lunchconcept dat werd gelanceerd in 2016, speciaal voor mbo’s en hbo’s. Hier maken studenten en andere bezoekers kennis met gezonde producten uit de Nederlandse eetcultuur.

Duurzaamheid ligt er aan de basis van een gevarieerd aanbod. ‘Met buffetten als Soup4You en Yogurt&Salads4You bieden we een pakket aan huisgemaakte soepen en verse ingrediënten waarmee de gast zelf zijn product kan samenstellen. Het voorkomt verspilling en smaakt ook nog eens lekkerder. We gaan met dit concept voor meer fruit en groente. Wij zijn er echt van overtuigd dat we rekening moeten houden met de generaties na ons. Daarom gebruiken we kwaliteitsproducten, puur, vers en waar mogelijk biologisch en fair trade.’

Tosti’s van oud brood

Icoontjes op de prijsborden maken de jonge gasten duidelijk of hun keuze duurzaam, gezond of sociaal gemaakt is. ‘Zo worden onze tosti’s gemaakt in de sociale werkplaats van oud brood van onze bakker. En die kunnen we weer voor een eurootje verkopen in onze schoolkantines.’ Dat zijn er inmiddels 130 in totaal. Grotendeels in de regio, maar ook steeds meer daarbuiten. Leiden, de Hogeschool Utrecht in Amersfoort en sinds een tijdje zelfs in Zutphen met tien locaties. Die laatste plaats in Gelderland is opvallend ver buiten de werkkring van Van Leeuwen. ‘Net zoals bij de gemeente hier in Leidschendam gaan veel van onze contacten via via. Zo ging het ook in dit geval. Iemand die daar ging werken en ons kent van vroeger benaderde ons. Zo is het gaan rollen.’

Van Leeuwen Catering

Rondlopend managen

Hoewel Van Leeuwen Catering inmiddels een speler van formaat is, heeft Van Stappershoef zich voorgenomen om de eigen profilering verder te versterken. Anders gezegd: ‘We doen zoveel, maar vertellen het te weinig’, zegt hij. Het unieke karakter van het bedrijf is volgens hem nog steeds de familiaire achtergrond. Werkplezier en het beste voor hebben met je gasten zijn belangrijke pijlers. ‘Bij alles wat we doen, is toch wel het kenmerk dat we nooit voor de volle winst gaan. We varen onze eigen koers. Kijken ook niet te veel naar wat anderen doen. Wat wij willen is kwaliteit leveren, en groei is daarbij niet het belangrijkste doel.’

Groei is niet het belangrijkste doel, kwaliteit leveren wel

250 medewerkers, 3 managers

Toch is Van Leeuwen met een kleine 250 medewerkers in dienst geen kleintje meer. De directeur ziet het desondanks als zijn belangrijkste taak om niet zo groot te worden dat het persoonlijke aspect uit het oog wordt verloren. ‘Zelf zit ik niet vaak achter mijn bureau. We hebben drie managers in dienst die verantwoordelijk zijn voor de locaties, maar zelf ken ik ze ook allemaal. Die managers zijn het aanspreekpunt. Ze weten hoe producten klaargemaakt moeten worden, onderhouden het contact met de dames, want de meeste medewerkers zijn toch vrouw. Ik loop zelf nog wel eens een partijtje mee als er mensen te kort komen, maar de basis is een goed team van mensen om mij heen die dat mogelijk maken. Ik manage vooral door rond te lopen.
Mijn stijl van leidinggeven wijkt wel een beetje af van die van mijn schoonouders. Die gingen er nog wel eens vanuit dat als je een opdracht geeft die ook meteen uitgevoerd wordt. Ik ga er vanuit dat mijn mensen zelf hun problemen oplossen. Zelf blijven nadenken, en hopelijk pas als ze er echt niet uitkomen bij mij aankloppen.’
Het sociale aspect is volgens hem een belangrijk aspect van het familiebedrijf. ‘Ik ben nu bezig met de oprichting van een OR. Het moet van de wet, maar het is ook logisch dat je over zo’n orgaan beschikt. Er werken veel vaste mensen bij ons. Vaak al jarenlang. Dan is het belangrijk dat zij ook hun stem kunnen laten horen.’

Van Leeuwen Catering

Volop innovatie

Met intern alle zaakjes goed op orde is het onvermijdelijk dat er op zakelijk gebied nieuwe plannen worden gesmeed. Dat blijkt het geval. ‘Circulair ondernemen, dat is wel de toekomst. Laatst hebben we daar een speciale cursus voor gevolgd. Nu al hebben we bijvoorbeeld geen plastic rietjes meer. Die richting gaan we toch steeds meer op. En vorig jaar hebben we daar het werken met lokale producten aan toegevoegd.’
Op de Hogeschool Utrecht in Amersfoort wordt al samengewerkt met een samenwerkingsverband van lokale ondernemers: bakker, slager, groenteboer. ‘We zitten als cateraar ook bij de Dutch Innovation Factory en het World Horti Center. Het ene is een innovatiecentrum voor ICT, de ander voor tuinbouw. We zijn recent gevraagd om na te denken over een nieuw centrum dat specifiek bedoeld is voor innovatie op foodgebied. Het zou toch geweldig zijn als je bij drie van dit soort innovatiecentra actief kan zijn!’

Van Stappershoef: ‘We zijn geen keiharde marketing- en salesorganisatie. We groeien omdat we het goed doen, niet omdat we actief op zoek zijn naar groei. We hebben recent aan drie aanbestedingen niet meegedaan, omdat we eerst onze eigen organisatie weer op peil moesten brengen. Voor mij is belangrijk: het moet vooral goed lopen.’

Van Leeuwen Catering in cijfers:

40 jaar ondernemerschap

25 jaar schoolcatering

3 verschillende concepten

130 locaties door heel Nederland

250 medewerkers


 

 

Reageer op dit artikel