artikel

Heerlijk bij Space Winner richt zich met lunch bezorgen op zakelijke markt

Catering 789

Heerlijk bij Space Winner richt zich met lunch bezorgen op zakelijke markt

Jos Termeulen vond op Industrieterrein de Marslanden in Zwolle een ideale locatie voor zijn lunchconcept ‘Heerlijk bij Space Winner’. Gasten laten de lunch bezorgen, eten ter plekke een broodje nemen het mee. De lunchroom richt zich op de Zwolse zakelijke markt. Jos en zijn team smeren zo’n 8000 broodjes per maand.

‘Ons hele proces draait om efficiëntie’, zegt Jos Vermeulen.‘We zijn eigenlijk een luxe McDonald’s; dezelfde snelle formule, maar dan met andere, gezonde en vullende gerechten.’

Het ‘gat in de markt’

‘Ik was niet tevreden over mijn baan en wilde heel graag de horeca in. Alleen wilde ik niet altijd in de avonduren en weekenden aan het werk zijn. Zo kwam ik op het idee om iets met lunch en lunch bezorgen te gaan doen. Ik brainstormde er met mijn vader over en zo vonden we ‘het gat in de markt’. Als je in je werkpauze snel een broodje wilt halen, dan ben je al snel zes, of zeven euro kwijt, terwijl je na een uur alweer honger hebt. Dat moet beter kunnen, vonden wij. Zo is het concept ontstaan. Jos Termeulen is zijn bedrijf in januari 2013 gestart.

Lunch bezorgen Heerlijk bij Space Winner

‘Een kwalitatief en voedzaam broodje tegen een heel redelijke prijs, dat zeer snel wordt geleverd.’

Termeulen trok de stoute schoenen aan en begon heel low-budget zijn bedrijf ‘Heerlijk Zwolle’, met als basis de lunch bezorgen bij zakelijke klanten. ‘Ik schafte een auto aan, liet een website bouwen en begon broodjes te smeren’, blikt hij lachend terug. ‘Ik gaf mezelf een half jaar de tijd. Als het geen succes zou worden, dan zou ik iets anders gaan doen.’

Originele aanpak

Maar zover kwam het niet, want al heel snel stroomden de klanten binnen. Dat kwam vooral door de originele aanpak van de jonge ondernemer. ‘Ik wilde me van het begin af aan vooral op de zakelijke markt richten en ging bij de bedrijven langs om ze mijn broodjes te laten zien en proeven. Door werknemers zelf de goede kwaliteit van de producten te laten ervaren, heb ik hen overtuigd.’

Lunch bezorgen Space bij Winner

Voedzaam, regionaal en biologisch

Heerlijk bij Space Winner serveert voedzame maaltijden. Daarom koopt hij vers brood in bij de bakker. ‘Echt volkorenbrood zonder E-nummers en lactose. En desembrood dat 48 uur onderweg is geweest. Dat proef je.’ Ook het beleg wordt nauwkeurig door hem geselecteerd. ‘Ik kies zoveel mogelijk voor regionaal en biologisch.’

Het lijkt in eerste instantie misschien een vreemde combinatie: kwaliteit tegen een redelijke prijs. Toch is dat volgens hem heel goed mogelijk. ‘Je kunt biologische producten inkopen tegen een prijs, die niet hoger is dan reguliere producten, maar dan moet je wel goed zoeken. Daarnaast probeer ik zo optimaal mogelijk te werken en de overheadkosten zo laag mogelijk te houden.’

Lunch bezorgen Heerlijk Space bij Winner

Unieke kans

Al snel werd een tweede naam aan zijn bedrijfsnaam toegevoegd: Space Winner. ‘Er deed zich een unieke kans voor’, legt Termeulen uit. ‘Toen ik een keer een lunch bezorgde, kwam ik in contact met de eigenaar van Space Winner, een bedrijf op het industriegebied dat opslagruimte verhuurt. Hij had nog wat ruimte over en vertelde dat hij er graag een lunchroom zou willen openen om wat meer traffic naar zijn bedrijf te genereren. Hij bood mij aan om samen te werken. Door zijn bedrijfsnaam achter de mijne te plakken, zou hij meer naamsbekendheid krijgen, terwijl ik tegen een zeer aantrekkelijke prijs ruimte kon huren.’

Basic inrichting

Lang hoefde Termeulen daar niet over na te denken. Zodra het bestemmingsplan was aangepast, kon begin 2014 de lunchroom ‘Heerlijk bij Space Winner’ worden geopend. De inrichting van de horecagelegenheid is heel basic gehouden. ‘De meeste mensen hebben maar een half uur pauze. Als ze tien minuten van en naar hun bedrijf moeten lopen, dan betekent dat dat ze tien minuten de tijd hebben om te lunchen. De broodjes moeten dus heel snel gesmeerd en geserveerd worden. Alles in de lunchroom is erop ingericht om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. We krijgen amper gasten die langer blijven zitten.’

Lunch bezorgen Heerlijk Space bij Winner

De lunchroom telt 21 zitplaatsen, de omloopsnelheid is groot. 

Enorme omloopsnelheid

De lunchroom beschikt over 21 zitplekken, die dagelijks snel van ‘eigenaar’ wisselen. ‘Op de vrijdagmiddag zit het hier wel zes tot zeven keer achter elkaar vol en de rij van mensen die broodjes komen afhalen, staat tot buiten aan toe.’ Ondanks de enorme omloopsnelheid is de lunchkaart behoorlijk uitgebreid. ‘We hebben zo’n twintig gerechten op de kaart staan. Naast twaalf verschillende soorten belegde broodjes serveren we ook hamburgers, uitsmijters en pulled pork. Alles vers.’

Ons hele proces draait om efficiëntie

Procesmatig handelen

Alle bestellingen worden vakkundig door Vermeulen en zijn personeel (3fte’s) afgehandeld. Daarbij draait alles om ‘procesmatig handelen’. ‘We krijgen ontzettend veel bestellingen binnen om de lunch te bezorgen – gemiddeld smeren we rond de 8000 broodjes per maand – en proberen alles zo snel mogelijk te verwerken. Ons hele proces draait om snelheid. Daarom moeten de gasten hun bestellingen zelf ophalen, hun drinken uit de koelkast halen en een glas en bestek pakken. We zijn eigenlijk een soort luxe McDonald’s. Dezelfde snelle formule, maar dan met andere, gezonde en vullende gerechten.’

Lunch bezorgen Heerlijk Space bij Winner

Jos Vermeulen en zijn team verwerken razendsnel de bestelling of het nu gaat om lunch bezorgen, ter plekke nuttigen of om mee te nemen.

Naast de dagelijkse piek tijdens de lunch in de lunchroom zelf lopen de bestellingen natuurlijk ook gewoon door. ‘Ook deze worden in één van onze drie auto’s zo snel mogelijk bezorgd en iedere bestelling wordt een paar keer gecontroleerd voor hij de deur uit gaat. We kunnen het ons niet permitteren dat de bezorger bijvoorbeeld een pak melk vergeet mee te nemen. Dan loopt de hele planning in de soep en dat willen we natuurlijk voorkomen.’

Lunch bezorgen op zakelijke markt

De zaken gaan prima. ‘Onze locatie op het industriegebied is ideaal en daarnaast bezorgen we door heel Zwolle. Maar ook daarbij richten wij ons vooral op de zakelijke markt. Ruim 95 procent van onze klanten komt uit het bedrijfsleven.’ Deze markt lijkt alleen maar groter te worden. ‘We merken dat steeds meer middelgrote bedrijven stoppen met hun interne catering. Dat biedt voor ons kansen.’

We smeren rond de 8000 broodjes per maand

Door de snelle werkwijze kunnen Termeulen en zijn medewerkers de stijgende vraag aan. ‘We groeien 20 procent per jaar. Veel bedrijven kiezen ervoor om, als ze het drukker krijgen, meer personeel aan te nemen. Maar dat is in mijn ogen lang niet altijd nodig. Door efficiënt en slim te werken, kun je ook met een klein team tot prachtige prestaties komen. Daar ben ik heel trots op.’

Foto’s: Koos Groenewold