blog

Bevlogenheid is hét verschil bij excellente dienstverlening

Catering 488

W at maakt nu hét verschil in excellente dienstverlening? Is dat die éne medewerker? Waarbij het enthousiasme uit zijn tenen komt, hij de kerstballen om je oren laat vliegen en niks anders doet dan pieken? Dát is bevlogenheid.

Bevlogenheid is hét verschil bij excellente dienstverlening
Erik Bemelmans, fan-ergizer en managing partner bij Fan Factory

Hoe staat het eigenlijk met de Nederlandse bevlogenheid? Een onderzoek van Gallup laat zien dat slechts 9 procent van de werkende Nederlanders zegt energie te krijgen van het werk dat zij uitvoeren. Een verontrustende situatie voor bedrijven en organisaties binnen onze branche. Vooral als je bedenkt, dat juist in de hospitality sector medewerkers het verschil maken in excellente dienstverlening.

Maar het kan ook anders. In het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld. De Britten staan in de top-5 van landen met de meest bevlogen medewerkers. Terecht, zo heb ik zelf mogen ervaren tijdens een recent bezoek aan de hoofdstad van onze Brexit-buren: London. Zo was er die doodgewone knul in het Chelsea-stadion. Hij zou ons iets vertellen over ‘zijn’ club tijdens een rondleiding door ‘zijn’ stadion. En terwijl we met hem door de catacomben en langs het veld schuifelden, gebeurde er iets bijzonders. We kregen geen mix van droge feitjes en anekdotes, we kregen pure passie. Deze jongen doorlééfde zijn verhalen, deelde niets minder dan de essentie van zijn bestaan met ons: zíjn voetbalclub. Hij was Chelsea-fan sinds hij kon lopen, wij wérden het, terwijl hij ons meevoerde.

Iets vergelijkbaars gebeurde bij Recipease, Jamie Olivers kookatelier. Veertig man, één workshop en twee chef-koks waar de passie en het plezier vanaf spatten. En ook de dag erna was het raak. Een fietstocht dwars door Londen met een gids die alles uit de kast trok om onze ervaring met ‘zijn’ stad onvergetelijk te maken. Het lukte. Bij elke hotspot hingen we aan zijn lippen. We hadden de hele dag wel met hem door Londen willen trappen. Met twee lekke banden, desnoods. Geestdrift werkt nu eenmaal aanstekelijk.

Maar bedenk wel; creëer de optimale omstandigheden niet alleen voor je gasten, maar eerst en vooral ook voor je medewerkers, want zij maken immers fans. Je kunt pas iemand aansteken, als je zelf brandt. Dus probeer dit aanstekelijke gedrag tijdens de kerstdagen verder te laten gaan dan de waxinelichtjes. Maak er samen met een oneindige dosis passie en plezier een overgetelijke Kerst van. 

Erik Bemelmans,  fan-ergizer en managing partner bij Fan Factory

Reageer op dit artikel