artikel

De Stelling: Lid zijn van een horecavereniging is een must

Horeca 358

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Lid zijn van een horecavereniging is een must’. Lees hier de meningen van Steven Jansen van Brunchroom in Amsterdam en Martijn Verbruggen van Bouzy Wine & Food in Den Haag. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: Lid zijn van een horecavereniging is een must

Verenigingen (KHN, VCHO en NHG) helpen een startende ondernemer met vergunningen, wetgeving, arbeidscontracten en allerlei andere ondernemerszaken.
Steven Jansen: Dat klopt. Je merkt dat verenigingen ontzettend veel expertise hebben in de breedste zin van het woord. Natuurlijk moet je het allemaal wel zelf regelen, maar het is erg prettig dat je zulke ervaren mensen in vertrouwen kunt nemen.
Martijn Verbruggen: Lidmaatschap KHN lijkt wel handig bij start van een onderneming. Maar in de praktijk hebben wij daarvan eigenlijk toch veel te weinig gebruikgemaakt.

De hoogte van de contributie is redelijk. Als lid krijg je immers ook nog veel voordeel op producten en diensten zodat je die kosten er snel uit hebt.
Steven Jansen: Ik denk dat de mensen die terugschrikken van de hoogte van de contributie eens een berekening moeten maken wat ze zonder lidmaatschap kwijt zijn aan verschillende diensten. Ik heb, als lid van KHN, een financieel voordeel bij een aantal van mijn leveranciers. Zo krijg ik veel korting bij mijn pin- en creditcardtransacties, op de kosten van mijn verzekeringen en biedt mijn energieleverancier gegarandeerd de laagste prijzen omwille van de deal met KHN.
Martijn Verbruggen: Zo wordt het je wel door KHN voorgerekend. Maar veel van de kortingen die ze bieden, krijg je ook zelf als je een beetje onderhandelt. als je echt gaat rekenen, kom je nooit aan de besparing van €550 die het lidmaatschap van KHN kost. De reden voor ons om het lidmaatschap dan ook op te zeggen.

Als lid ondersteun je de lobby van de horeca bij de politiek en word je op de hoogte gehouden van alle nieuwe ontwikkelingen in de branche.
Steven Jansen: Dat is zeker waar, maar de toegevoegde waarde voor mij zit ook in het persoonlijk contact met de vereniging en het pro-actieve meedenken op het gebied van ontwikkelingen die voor mij van toepassing zijn.
Martijn Verbruggen: Uiteraard staan we open om de lobby voor de horeca te ondersteunen, maar niet voor dat bedrag. Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen is natuurlijk een must. Wij doen dat door veel met collega’s te communiceren. Daarnaast is het het belangrijkste om vooral plezier te hebben in wat je doet.

Reageer op dit artikel