artikel

De foodtrends van 2018 voor de horeca: ‘Lokaal, Instagrammable en bloemen’

Horeca 12785

Nederlanders reserveren vaak tot 48 uur van tevoren om zeker te zijn van een tafel, waarbij de Internationale en Franse keuken favoriet blijkt. Leuk detail: mannen en vrouwen plaatsen even vaak een online reservering. De populairste dag om om uit eten te gaan is de zaterdag, waarbij een romantische aangelegenheid de voornaamste reden is van een restaurantbezoek, zo meldt Iens maandag 15 januari. Welke horecatrends staan er verder nog op het menu?

De foodtrends van 2018 voor de horeca: ‘Lokaal, Instagrammable en bloemen’
Gerecht van de Bloemenbeek: van boer tot bord.

De voornaamste reden voor Nederlanders om uit eten te gaan, blijkt een romantische gelegenheid. In Italië, België, Frankrijk, Zwitserland en Zweden is een afspraak met vrienden de voornaamste reden. In Spanje en Portugal gaat het om een familiebijeenkomst. Bij Nederland en bovengenoemde landen is de zaterdagavond favoriet om uit eten te gaan. Iens meldt verder dat de online restaurantreserveringen in Nederland in het laatste kwartaal van 2017 maar liefst met 200% zijn gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal in 2016. Nederland loopt hierbij voorop in vergelijking met alle andere Europese landen.

Welke horecatrends staan op het menu?

1. Daar hoort een bloemetje bij

Volgens het online magazine Fine Dining Lovers wordt 2018 het jaar van de bloemen. Niet alleen bloemen om gerechten te versieren als decoratie, maar ook om te gebruiken als essentiële en smakelijke ingrediënten voor onder andere salades en vegetarische gerechten.

2. Oosterse bestemming

Klinken gerechten zoals sisig, longanisa en kare-kare jou bekend in de oren? Waarschijnlijk niet, maar de exponentiële groei van Google-zoekopdrachten naar gerechten uit de Filipijnse culinaire traditie, suggereert dat juist de volgende culinaire bestemming de Filipijnen zijn. Er zal echter geen gebrek aan invloed zijn van de meest uiteenlopende delen van het Indiase subcontinent aldus de voorspelling van het Travel Market Report.

3. ‘Instagrammable’

Horecatrends 2018: het moet Instagrammable zijn

Tegenwoordig fotografeert iedereen zijn eten en deze trend zal zich voortzetten. We hebben al voorbeelden gezien van het roze design van restaurant Mama Kelly of de verschillende acai-bowls of matcha lattes die dagelijks op Instagram verschijnen. Meer en meer zal de ‘instagramwaardigheid’ van een product, restaurant of gerecht de cruciale succesfactor worden.

>>Meer halen uit Instagram? Tips van een chef-kok met 30.000 volgers

4. Lokale trend zet door

Een groeiende trend blijft het ‘farm to table’ concept. Restaurants die gerechten maken op basis van ingrediënten die afkomstig zijn van lokale leveranciers. Een van de boegbeelden van deze beweging is de Deense chef-kok René Redzepi, die precies dat doet in zijn restaurant Noma in Denemarken.

Iens meldt dat de drie meest geboekte restaurants van 2017 zijn:

1. Brasserie Ambassade (Amsterdam)
2. Black & Blue (Amsterdam)
3. Catch by Simonis (Den Haag)

Reageer op dit artikel