artikel

Budgettips voor de inrichting en het interieur van je horecazaak

Horeca 2752

Je wilt je zaak restylen, maar hebt een beperkt budget. Misset Horeca vroeg 27 designers wereldwijd om tips. Zij geven aan wat je moet doen en vooral ook níet moet doen om het effect van de restyling toch zo groot mogelijk te laten zijn. ‘Liever drie goede ingrepen dan twintig halfbakken maatregelen.’ Hieronder een reeks tips en tricks van designers uit binnen- en buitenland.

Budgettips voor de inrichting en het interieur van je horecazaak
Creëer een blikvanger in de zaak. Een wow-effect. Beeld: Messa Group

Budgettip 1. Bezuinig nooit op verlichting

70% van de ondervraagde designers geeft aan dat er absoluut niet moet worden bezuinigd op verlichting in de horeca. Verlichting maakt of breekt een horecainterieur. Sam Anders van Design Electro Products (DEP): ‘Kijk goed naar de ziel en tijdbeleving van de horecazaak. Wij restylen veel zaken met verlichting. Donkere zaken maken we lichter door nieuwe of extra verlichting. Gecombineerd met eenvoudige onderdelen zoals schilderwerk en andere wandbekleding kunnen we met de verlichting de zaak een volledige fris en vernieuwd gevoel geven.’ Nicole Beers en Kariene van Steenoven van Beers/Brickworks uit Tilburg vullen aan: ‘Liever alles chocoladebruin spuiten met goede verlichting in de zaak dan losgaan op mooie materialen die niet aangelicht zijn.’ Edward van der Poll van D/Dock in Amsterdam zegt: ‘Het ontwerp en de sfeer kunnen alleen maar tot hun recht komen door goede, slimme verlichting. Ook akoestiek is van wezenlijk belang. Als de akoestiek niet goed is, kan de gast de ruimte als onprettig ervaren.’

Budgettip 2. Ken je doelgroep

Van de designers geeft 40% aan dat het belangrijk is dat je je doelgroep kent en weet wat deze doelgroep verwacht van een zaak. Kokaistudios Filippo in Shanghai: ‘Onderzoek bij het stellen van prioriteiten wat de investering waard is: welke keuzes passen het beste bij de doelgroep.’ Als voorbeeld noemt het bureau een pub die gericht is op livemuziek. ‘Investeer dan in het geluidssysteem en akoestisch ontwerp. Als het geluid geweldig is, zien de gasten de oncomfortabele stoelen over het hoofd.’ Architetto Nicola Ghilardi uit Legnano: ‘Van elk detail in een zaak moet onderzocht worden of het aan de behoeften en verwachtingen van de gast voldoet. Loop door de zaak zoals een gast door je zaak loopt: kijk, voel en beleef als een gast.’ I-Am in Londen deelt die mening. ‘Door op deze manier te werk te gaan, kan de ondernemer bepalen welke maatregelen de moeite waard zijn om in te investeren. De impact van de uitgaven zal groter zijn.’

Budgettip 3. Focus je op één element

Horecainterieur tips

Creëer een blikvanger in de zaak. Een wow-effect. Beeld: Messa Group

De visuele impact van een ruimte moet zeer sterk en innovatief zijn. Creëer een blikvanger, een wow-effect met één element. Denk aan een muur, plafond, bar of zithoek. Veel designers geven het advies om je op bepaalde elementen te focussen en hier iets bijzonders van te maken, iets eigens. ‘Vermijd een klein beetje van alles doen. Dan doe je het half. Negen van de tien keer wordt deze verandering niet opgemerkt door de gast. Onderstreep de bestaande kwaliteiten en probeer ze niet te veranderen in iets wat ze niet zijn’, is de mening van bijna alle designers.

Norm.Architects uit Kopenhagen legt het uit: ‘Het is beter om meer geld te besteden aan één ruimte, een muur, plafond of bar, dan een beetje hier en een beetje daar te restylen. Spat er iets uit, dan kunnen dat storytelling-items worden. Ze worden de kenmerken voor je merk en zaak.’ Het allerbelangrijkste is volgens het designbureau dat je een verhaal vertelt en dit als rode draad in alle elementen van de zaak laat zien. Denk hierbij aan service, communicatie, interieur en uitingen zoals graphics. Dit zijn volgens het bureau de gereedschappen voor een algemeen merkverhaal. Stijl in Stijl in het Noord-Hollandse Hem: ‘Je kunt met een blikvanger vaak meer effect bereiken dan met veel kleine aanpassingen. Probeer de vinger te leggen op wat niet klopt of op wat er veranderd moet worden om het grootste effect te bereiken. Dat kan een kleur zijn die te hard is, of slechte, saaie verlichting.’ Estida: ‘Liever drie goede ingrepen dan twintig halfbakken maatregelen.’

Budgettip 4. Likje verf doet wonderen

Tip en trcks horecainterieur

Beeld: PH.D Architectural Bureau

 

Een inkoppertje, maar volgens veel designers doet een lik verf nog altijd wonderen. ‘Het kost weinig en het effect is groot. Als je een beetje lef hebt tenminste’, zegt Lianne Bongers van Studio Lime in Eindhoven.

Budgettip 5. Houd grote schoonmaak

Ontwikkel een helder concept en verwijder alles wat daar niet bij past. ‘Vaak heeft een horecazaak te veel tierelantijntjes. Houd grote schoonmaak. Haal alle accessoires weg en kijk met een neutrale blik naar wat er anders kan’, zegt Jessica Griekspoor van Stijl in Stijl. Designer Hans Kuijten haakt hierop in: ‘Elementen later toevoegen kan altijd. Op zo’n moment heeft de gast het gevoel dat er iets nieuws en veranderd is in de zaak.’ Solis Colomer Arquitectos in Guatemala: ‘Laat bepaalde low-cost objecten of elementen meerdere malen terugkomen in de zaak. Hiermee creëer je volume en leg je een verklaring af.’

Budgettip 6. Toon lef

tips & tricks horecainterieur

Beeld: Oana Crainic

De designers geven aan dat horecaondernemers lef moeten tonen: ‘Durf en denk groot. Met creativiteit en verbeelding kom je een heel eind.’ Maarten Wijnen van UitZuid in Eindhoven geeft als tip: ‘Doe vooral geen dingen die binnen je comfortzone liggen. Kijk naar je mogelijkheden en niet naar het geld. Kun je metselen? Metsel dan zelf een bar.’

Bedrijf opzetten? Dit moet je doen

Bedrijf opzetten? Dit moet je doen

Budgettip 7. Huur een ontwerper in

Veel designers adviseren een ontwerper of een conceptdenker in te huren. ‘Een professional haalt het maximale uit het minimale.’ Estida in Amsterdam: ‘Professionals adviseren hoe je het gewenste effect bereikt. Welke maatregelen je moet treffen, verschilt per locatie’, zegt Estida in Amsterdam. ‘Simpele details kunnen je zaak al doen transformeren. Een specialist kan je hierbij helpen’, aldus Creativ Interior in Boekarest. Enbiun in Amsterdam: ‘Investeer in design. Laat het door iemand doen die er verstand van heeft en die met het budget van de ondernemer een goede oplossing biedt’. Maarten Wijnen van UitZuid in Eindhoven oppert dat je samen met de ontwerper of conceptdenker de basis moet leggen, en het vervolgens dan zelf gaat invullen.

Budgettip 8. Maak gebruik van lokale producten en diensten

‘Werk met lokaal meubilair, maak gebruik van lokale materialen en betrek er lokale specialisten bij. Dit helpt om te bezuinigen op de kosten’, aldus YOD design studio in Kiev.

Budgettip 9. Profiteer van de bestaande ruimte

horecainterieur tips

De planten bij De Stallen In Purmerend zitten in voormalige voederbakken. Beeld: Estida

Designers adviseren dat je als ondernemer de eerste winst in een investering boekt door gebruik te maken van elementen die in het gebouw of de ruimte aanwezig zijn. Profiteer van de bestaande items in plaats van het roer om te gooien. ‘Koppel het ontwerp aan al aanwezige items, zoals een oude vloer of plafond, een deel van het interieur, dat tot de geschiedenis van het pand of de stad behoort. Zo krijgt de zaak identiteit en karakter. Deze historische items gebruik je als leidraad voor de decoratie en kleurcombinaties’, zegt het Italiaanse architectenbureau Nicola Ghilardi.

Budgettip 10. Weinig middelen? Start geen zaak

Rein Rambaldo van De Horeca Fabriek in Den Haag is heel resoluut. ‘Heb je beperkte financiële middelen, start dan vooral geen horecazaak. Omzet is gerelateerd aan wat je kunt investeren’, zegt hij. Volgens de Haagse designer is de doelgroep hierbij heel essentieel. Als voorbeeld noemt hij The Harbour Club. ‘De gast verwacht er kwaliteit en mooie producten en wil dat ook terugzien in het interieur. Durf je niet te investeren of heb je niet de middelen, dan zal zo’n doelgroep ook niet bereikt worden. Om het kort door de bocht te zeggen: met weinig middelen bereik je het vandaag de dag niet meer. Dan moet je beslissen om geen horecazaak te starten en door te sparen tot je genoeg middelen hebt om op een later moment wel een mooie zaak neer te kunnen zetten.’

Bedrijf opzetten? Dit moet je doen

Bedrijf opzetten? Dit moet je doen

Reageer op dit artikel