artikel

Horeca Top 100 2018 nummer 28: Ikea

Horeca 471

Klanten staan nog altijd massaal in de rij bij de nummer 28 van de Horeca Top 100 2018 voor dat ontbijtje dat nog steeds €1 kost.Brunchen en lunchen kan voor €3. Als je een Family-card hebt is de refill van je koffie gratis. Warm eten kan bij de restaurants van Ikea voor €6,90.

Horeca Top 100 2018 nummer 28: Ikea
Foto: Tim Buiting

Het aanbod gaat inmiddels echt verder dan de bekende Zweedse gehaktballetjes: ook asperges, gegrilde kip en zalm staan voor deze prijs op het menu. Ikea is ook een project gestart om voedselverspilling tegen te gaan. Dagelijks gaat er in elk van de bijna 400 eetgelegenheden wereldwijd zo’n 300 kilo teveel bereid voedsel de kliko in. Doel is om dat in drie jaar te halveren. In december 2016 begon Ikea al een proef in 84 filialen. Door in de keuken iets meer rekening te houden met hoeveel vraag er in de loop van de dag naar alle gerechten is, werd in totaal 79 ton minder eten weggegooid. Uitgaande van een gemiddelde prijs per gerecht van €5 bespaarde het woonwarenhuis zo’n €880.000.
En begin dit jaar maakte Ikea een slag met koffie. In de Utrechtse vestiging werd een nieuw koffieconcept gelanceerd, Coffee Bar, waar barista’s de koffie bereiden. Dit als aanvulling op de self-service koffie in het bestaande restaurant. Als de pilot in Utrecht succesvol is, wordt het concept uitgerold over alle 13 woonwarenhuizen. De vestigingen in Heerlen, Eindhoven en Barendrecht hadden al een koffiebar, deze worden nog dit jaar omgebouwd naar het nieuwe concept.
Gemiddeld ontvangt de Utrechtse vestiging dagelijks 5000 klanten, die gezamenlijk gemiddeld 1500 koppen koffie per dag drinken.
Ikea.com/nl

Vestigingen: 13
Omzet: €75,5 miljoen (€70,3 MLN) +7,4%
Rapportcijfer: NB / Economisch klimaat: NB / Verwachte omzetgroei: NB

Bekijk hier de complete Horeca Top 100 2018