artikel

Wat doet kleur in horecainterieur? Het effect van kleur in je zaak

Horeca 886

27 designers geven aan wat het effect van kleur is in een horecazaak. Zij vinden kleur enorm belangrijk in een concept. ‘Kleur beïnvloedt de sfeer en heeft daarom een groot effect op hoe mensen zich voelen. Kleur is communicatie en bepaalt mede de beleving van de gast. De keuze in kleur is sterk afhankelijk van het concept en wat de zaak wil vertellen’.

Wat doet kleur in horecainterieur? Het effect van kleur in je zaak
Kleur in horecainterieur beïnvloedt de stemming van de gast.

Creativ Interieur in Boekarest: ‘Kleur is de meest betaalbare en efficiënte oplossing om de gastenperceptie te beïnvloeden. Om de perfecte kleur in horecainterieur te kiezen moet de ondernemer zich bewust zijn van welk effect hij wil bereiken. Bijvoorbeeld: om de eetlust bij de gasten te stimuleren kun je voor de rode kleur kiezen. Voor een rustige en ontspannen sfeer maak je gebruik van gele en pasteltinten.’

Kleur in horecainterieur verandert stemming gasten

Angus Morrogh-Ryan uit Londen geeft een mooi voorbeeld van hoe zij met kleur de stemming van de gasten veranderde. ‘Op de jongenstoiletten op een school werd veel gepest. Dit pakten wij aan door het toilet roze te schilderen, en op de achtergrond speelde er klassieke muziek. Het pesten was gedaan op de toiletten.’

Juiste balans tussen kleuren

‘De juiste balans tussen de kleuren is het allerbelangrijkste. Elke kleur is mogelijk in een zaak, en kleuren zijn sterke tools om een zaak identiteit te geven’, oppert Piet Boon uit Oostzaan. Maarten Wijnen van UitZuid: ‘Meer kleur brengt vrolijkheid. Kies je eigen kleur en maak het de trend. Een sterrenrestaurant heeft andere behoeftes dan een koffiezaakje op de hoek. Bedenk wat je verkoopt en de kleur volgt vanzelf.’

Kleur maakt ruimte groter of kleiner

Architetto Nicola uit Italië: ‘Met kleur kun je ruimtes groter of kleiner laten lijken. Met behulp van de balans tussen de juiste tinten kun je indrukwekkende effecten creëren. In combinatie met de juiste mix van materialen, verlichting, technologie en informatie harmoniseer je alle sensaties die de ruimte moet brengen.’

Kleur voor warme en vrolijke sfeer

YOD design studio in Oekraïne creëert diverse sferen door gebruik te maken van verschillende kleuren, kleurintensiteit en -patronen. ‘Een dynamisch concept vul je met veel kleur. Wil je een rustige ruimte, dan zal de afwezigheid van kleur de kracht zijn’, legt designer Francesc Rifé uit Barcelona uit. Ook Pravda Arkitect uit Parijs maakt gebruik van kleuren omdat ze graag een warme en vrolijke sfeer willen creëren. ‘Met kleur karakteriseer je een zaak. Je kunt ook spelen met materialen en het patroon van de stoffen. Het effect van kleuren, prints en patronen is heel decoratief.’

Geen kleur in horecainterieur

D/Dock uit Amsterdam: ‘Pure, natuurlijke materialen hebben geen toevoeging van kleur nodig. Bij andere projecten is kleur juist heel essentieel. Je kunt dus niet spreken van goed of fout, van belangrijk of onbelangrijk.’ Net als DEP uit Waddinxveen, Francesc Rifé uit Barcelona en Creativ Interieur uit Boekarest, geeft ook D/Dock aan dat verlichting de sleutel is. ‘Pure materialen met het juiste licht geven voldoende kleur en warmte aan een ontwerp.’

Beperkt budget? Tips om toch je zaak te restylen

Beperkt budget? Tips om toch je zaak te restylen

Reageer op dit artikel