artikel

Horecapersoneel werven: tips en adviezen

Horeca 870

Ondernemers in de horeca staan regelmatig voor de uitdaging nieuwe personeelsleden te werven. Of  het nu gaat om een afwasser, kok of een restaurantmanager. In dit artikel geven we adviezen en tips van collega’s over het werven van horecapersoneel.

Horecapersoneel werven: tips en adviezen

Horecapersoneel werven kan op veel manieren. Van het ouderwetse briefje op het raam: collega gezocht. Tot de digitale zoektocht op sociale media. Veel zoektochten naar een nieuwe kracht beginnen in het eigen netwerk. Ken je nog iemand? Kennen de bestaande personeelsleden nog iemand? Iets gehoord in de markt? Zoekt een chef een nieuwe baan? Of ken je nog iemand van jouw jaar van de hotelschool die geschikt is voor de functie? De zoektocht uitbesteden aan een externe partij – zoals een headhunter of een wervingsbureau – komt niet vaak voor in de horeca. Uitzondering voor de hogere functies daargelaten. Een zoektocht naar een nieuwe bedrijfsleider of een general manager zal anders verlopen dan die naar een afwashulp of een oproepkracht in de bediening.

Horecapersoneel werven – wie werf ik?

Wat zet je op een rijtje:

  • Welke functie moet ingevuld worden?
  • Welke taken horen hier bij?
  • Welke eisen stel ik?
  • Via welke kanalen is de kans van slagen het grootst? Een general manager voor je hotel vind je waarschijnlijk niet met een briefje op de deur.
  • Welke sociale eigenschappen zie ik graag bij de kandidaat?
  • Wat heb ik een nieuwe medewerker te bieden?
  • Hoe communiceer je er het beste over?

De aard van de functie bepaalt ook de aard van de zoektocht.

Om de functie en de bijbehorende taken goed te omschrijven zijn er voor de gehele branche referentiefuncties voor de horeca opgesteld. Hierbij zijn ook salarisschalen weergegeven. Deze functie omschrijvingen variëren van front office medewerker, tot barkeeper tot assistent bedrijfsleider en chef-kok.

Hotels Amsterdam bundelen krachten

Amsterdamse tophotels werken samen om het aantal openstaande vacatures terug te dringen. Met het platform Luxury Hotels of Amsterdam (LHOA) willen de hotels de aandacht vestigen op het werken in een high-end hotel, zodat talent en werkgever elkaar beter kunnen vinden. Het gaat om 26 hotels.

Het platform is een opvolger van vacaturesite Sterren zoeken sterren, maar wel een verbeterde uitvoering. In vergelijking met andere vacaturesites is Luxury Hotels of Amsterdam niet alleen een vacaturewebsite, maar ook een platform waar hotels een eigen identiteit kunnen laten zien en zelf meer informatie kunnen delen. Daarnaast biedt LHOA een actief social media-platform waar vacatures en interessante artikelen relateren aan werken in hotels in het luxe segment. Daarnaast wordt het platform gepromoot op carrièrebeurzen, recruitmentdagen en tijdens promoties op hotelscholen, zowel op lokaal, nationaal als internationaal niveau.

Wat moet er volgens scholieren veranderen om werken in de horeca aantrekkelijker te maken?

Horecapersoneel werven – hoe krijg je de juiste mensen?

Er zijn dus legio manieren om medewerkers te vinden en te werven. Naast het briefje op de deur, het krijtbord of het stoepbord, is ook een ‘digitaal briefje’ op Facebook of Instagram een optie. Ook een advertentie kan uitkomst bieden. In een specifiek vakblad, of in de lokale krant; afhankelijk van de aard van de functie. Ook LinkedIn is een medium dat helpt bij het invullen van openstaande vacatures. Misset Horeca heeft tevens een branche specifieke vacature tak.

Mogelijkheden horecapersoneel werven

  • Briefje op de deur/ oproep stoepbord
  • Advertentie in lokale krant, vakblad of regionale krant
  • Oproep (foto/video) op sociale media (eigen Facebook, Linkedin, Insta)
  • Werven via eigen netwerk / bestaande team
  • Via een uitzendbureau
  • Via een wervings- en selectiebureau

Via de eigen locatie

Je eigen bedrijf is een perfectie locatie om horecamedewerkers te werven. Plaats de oproep op het krijtbord of het stoepbord. Een passant of gast met interesse krijgt direct een goede indruk van het bedrijf. Van der Valk in Tiel heeft langs de snelweg A15  een groot billboard geplaatst met de tekst: Helden Gezocht. Alle automobilisten die dagelijks langsrijden zien het.

Ook binnen in je horecabedrijf zijn er talloze mogelijkheden om te laten weten dat je op zoek bent naar personeel. Bijvoorbeeld door een A4tje op te hangen in de toiletten of achter de bar. Denk ook eens aan het op ludieke wijze bedrukken van menukaarten of placemats.

Eigen netwerk

Als horecaondernemer heb je privé maar ook zakelijk vaak een rijker netwerk dan je denkt. Mensen die jou, je omgeving en het bedrijf kennen, kunnen vaak heel goed inschatten of een persoon geschikt is voor de baan in jouw bedrijf Ook zijn zij vaak net iets overtuigender en kunnen zij talenten makkelijker voor je vacatures interesseren dan ‘vreemden.’ Pluspunt is dat mensen die via-via bij je komen werken, vaak langer blijven én beter presteren. Vanaf het eerste moment voelen ze namelijk betrokkenheid bij het bedrijf.

Bovendien voelen medewerkers die zelf een nieuwe medewerker hebben aangebracht zich extra gemotiveerd. Logisch, niemand weet immers beter wat de baan inhoudt dan je eigen personeel. Samenwerken met vrienden of bekenden werkt stimulerend. Het verstevigt de band en vergroot het werkplezier. Hierin doorslaan is ook weer niet gewenst: voor je het weet heb je een hele vriendengroep aan het werk.

Bij het eigen netwerkt behoort ook de eigen website van hotel, café of restaurant. Plaats de vacature ook hier en deel deze via social media.

Speeddate

Een nieuwe horecabedrijf – wat nog geen deur had om een briefje op te plakken – organiseerde een speeddate event om een team samen te stellen. Een aantal jaren geleden deed ook het destijds nieuwe Van der Valk hotel in Roermond ditzelfde.

horecapersoneel werven

Horecaleerlingen werven

Of het nu gaat om bijbaantjes, stages, werkervaringsplekken of startersfuncties, het is altijd goed om als horecaondernemer een goede relatie op te bouwen met relevante scholen en opleidingsinstituten zoals het roc. Allereerst is het een goede plek om je vacatures bekend te maken en potentiële kandidaten te leren kennen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld doorstromen naar een vaste baan na hun opleiding, of bij je terugkomen na hun studie. Goede contacten met docenten en/of stagebegeleiders zijn handig bij het werven van nieuwe leerlingen.

Wie in contact wil komen met jonge gemotiveerde medewerkers – van hotelscholen bijvoorbeeld – doet er goed aan om leerbedrijf te worden. Deze status kan via het SVH worden bereikt. De ondernemer zal dan zelf wel vakman moeten zijn en hij moet kunnen coachen. Hotel Casa in Amsterdam is samen met het ROC zelf een opleidingstraject begonnen, House of Hospitality. De leerlingen van House of Hospitality krijgen wekelijks 4 dagen in Hotel Casa les van zowel ROC-docenten als personeel van het Amsterdamse hotel. Daarnaast krijgen zij 1 dag theorievakken op school zoals Nederlands, rekenen, economie en een vreemde taal. Hans Vugts van Casa: ‘In het eerste jaar leert de klas alle afdelingen binnen het hotel kennen. Van de keuken en het restaurant tot de receptie en de facilitaire en technische dienst.’

Ook horecaleerlingen schaars

Dat ook leerlingen schaars worden in de horeca bewijst de hoeveelheid leerbedrijven die zich aanmelden voor de speeddate met potentiële leerlingen. Vorig schooljaar kwamen er bij een opleiding in Midden Nederland ongeveer 40 leerbedrijven naar een speeddate sessie met leerlingen, dit schooljaar (augustus 2018) waren er er ruim  100 leerbedrijven die kwamen daten met toekomstige werknemers.

Wat willen leerlingen:

Onderdeel zijn van het team
Tijd en aandacht
Leren in eigen tempo
Productkennis opdoen, proeven en ervaren
Niet alleen rotklusjes doen
Ook moeilijke taken verrichten
Het werkrooster op tijd
Een leermeester die ook op de vloer is

Welke horeca vacature werkt?

Vacatures plaatsen?

Vacatures plaatsen?

Maar hoe zorg je er nu voor dat er reacties komen op de vacature? Dat lukt tegenwoordig niet meer met de tekst: horecatijgers gezocht, of Wanted: chef zonder negen tot vijf mentaliteit.

Een vacaturetekst voor horecapersoneel moet zo aantrekkelijk geschreven zijn, dat iemand graag voor je wil werken. Een pakkende (korte) omschrijving van je zaak mag niet ontbreken. Een paar specifieke details helpen hierbij. Als je specialist in whisky bent, zeg dan dat je 31 soorten op de kaart hebt, of twaalf eigen hamburgers. Of een terras op een mooie plek met 200 stoelen.

Alle taken gedetailleerd opnoemen van de persoon die je zoekt, is niet nodig. Maar een belangstellende moet zich wel kunnen voorstellen hoe zijn of haar werkdag er uit gaat zien. Gaat hij leiding geven? Krijgt hij financiële verantwoordelijkheid? Of zoek je een afwashulp? Wees eerlijk en duidelijk in de vacature en ook in het gesprek met kandidaten. Hotel de Leijhof uit Oisterwijk zet specifiek in haar vacature dat ze een ‘boven marktconform salaris’ bieden aan een F&B Host voor haar restaurant The George. 

Daarnaast kun je een heel mooie opsomming maken wat iemand moet kunnen en wat de verwachtingen zijn maar dat is niet meer genoeg tegenwoordig. Wat heb je iemand te bieden is ook belangrijk in een vacaturetekst voor een horecamedewerker.

Veel ondernemers hechten ook minder waarde aan diploma’s maar kijken meer naar de karaktereigenschappen van personen. Bepaal voor jezelf wat je belangrijk vindt en maak je eigen vacaturetekst.

Hoe val je op?

Iedereen is op zoek naar goede medewerkers nu de ‘horecatijger’ zeldzaam is geworden. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw vacature wordt gezien en mensen zich melden voor een gesprek?

Dat kan door al in de vacature extra’s te bieden naast die ontzettend leuke baan. Bijvoorbeeld een salaris dat 8 procent boven cao ligt. Een vierdaagse werkweek, overuren die uitbetaald worden. Of misschien een fiets van de zaak? Korting bij het eigen bedrijf?

Tips horecapersoneel werven

Tip 1: Meer dan geld en een baan
Vraag je je als ondernemer af wat je meer te bieden hebt dan geld en een baan. Een voorbeeld: een student marketing, die vindt het een mooie ervaring als hij voor een horecazaak de (social media) marketing voor zijn rekening mag nemen. Vraag aan sollicitanten wat ze leuk vinden om te leren, of gaaf vinden om te doen en speel daar op in. Er zijn bedrijven die extra taken geven aan medewerkers om het werk jaren interessant te houden. Zo kopen medewerkers bediening bij de Gerardushoeve de wijn in.

Andere restaurant, zoals Pesca, geven medewerkers die langer dan een jaar in dienst zijn een winstdeling van 7 tot 11 procent. Hoeveel een medewerker exact krijgt, is afhankelijk van het aantal uren dat iemand werkt. ‘Maar de afwasser krijgt evenveel als de bedrijfsleider. In de winstdeling willen we juist graag laten zien dat iedere functie even belangrijk is’, aldus Pesca. Eind 2017 werd in totaal €10.000 verdeeld. Enkele medewerkers ontvingen meer dan €1000, waaronder de afwasser. ‘En nee, de medewerkers draaien er niet voor op als we verlies draaien. Dat is ook een vraag die we kregen’. Waarom dan niet gewoon een jaarlijkse loonsverhoging? ‘Wanneer je horeca medewerkers een stukje eigenaar maakt, krijgen ze een andere mindset en zien ze meer het belang van een winstgevend restaurant. We willen ze ook informatief meer betrekken door de cijfers openbaar te maken. Ook dit creëert betrokkenheid. De Spaans sprekende souschef die een taalcursus kreeg, voelt zich ook meer betrokken.

Tip 2: Wie zoek ik hoe?
Kijk bij het horecapersoneel werven van personeel goed naar je eigen concept. Heb je een zaak met bijvoorbeeld zeventien koffies op de kaart, in plaats van drie – zoek dan een barista. Juist een afwasser nodig? Een nachtportier? Of een medewerker bediening? Stem daar je zoektocht op af.  Niek Groen liet de werving van twee bedieningsmedewerkers over aan de mensen zelf  die zijn restaurant verlieten. ‘Zij vertellen in een videootje hoe het is om hier te werken. Wie kan dat beter doen dan de personeelsleden zelf? Ik had de twee vacatures zo ingevuld’.

Tip 3: Wat bied ik extra?
Vermeld in een vacature wat je als werkgever te bieden hebt, in plaats van alleen functie-eisen op te sommen. Hoeveel uur werk je per week? Garandeer je scholing? Hoeveel personeelsuitjes? Krijg je bedrijfskleding? Korting in de zaak? Sporten met korting? Misschien wel en fiets van de zaak?

Tip 4: Omgang en secundaire arbeidsvoorwaarden
Ga met je mensen om zoals je wilt dat jouw mensen met de gasten omgaan. Dat begint al met het sollicitatiegesprek. Maak een duidelijke afspraak, neem de tijd. Bied koffie aan. Koppel na afloop ook een reactie terug. Vertel de kandidaat in het gesprek ook dat hij naast een salaris recht heeft op een goede en gezonde personeelsmaaltijd, bedrijfskleding, misschien wel werkschoenen. Laat de personeelsruimte zien.

Tip 5: Verwachtingen managen
Wees reëel met vrije dagen bij het werven horecapersoneel, het geboden salaris, het aantal overuren en uitbetaling hiervan. Het is 2018 en er staat een nieuwe generatie mensen voor je. Zij willen niet meer 60 uur werken, er 38 uitbetaalt krijgen om ‘veel ervaring op te doen.’ Deze nieuwe generatie is ook gewend aan openheid en transparantie. Leg uit waarom je één en niet twee mensen aanneemt (deel rendementscijfers en vertel hoe je personeelskosten zijn opgebouwd).

Tip 6: Perspectief voor de toekomst
Bied perspectief, bijvoorbeeld in de vorm van een opleiding. Vertel potentiële nieuwe mensen hoe en wat ze kunnen leren binnen je bedrijf. Overhandig niet een heel dik handboek maar wijs bijvoorbeeld een buddy toe en maak video’s over de werking van de koffiemachine. Hoe maak je schoon? Hoe sluit je af. De digitale generatie is gewend zo kennis op te doen.

Tip 7: Zelf scholen of doorstromen
Start met het zelf opleiden van medewerkers zodat ze door kunnen stromen naar hogere functies. ’t Gerecht Heereveen heeft een eigen e-learning programma laten maken, Blue C. Mede-eigenaar Geert Bosman tipt dat het ook beschikbaar is voor de collega’s.

Werkgevers zoeken naar manieren om vacatures toch vervuld te krijgen. Door intensiever te werven of de functie-eisen en arbeidsvoorwaarden aan te passen, is de oplossing soms snel gevonden. Als deze oplossingen niet afdoende zijn, zijn er globaal drie strategieën die werkgevers toepassen: ze kunnen een beroep doen op nieuw talent van binnen of buiten de organisatie, werkprocessen anders organiseren of trachten huidig personeel langer vast te houden door ze te binden en te boeien.



Reageer op dit artikel