artikel

Sluitdrankjes in de horeca: wat zijn je opties

Horeca 6024

De deur gaat op slot van het restaurant of café, de boel wordt gepoetst en dan nog even napraten met de medewerkers en collega’s. Tijdens dit gesprek komt vaak een ‘sluitdrankje’ op tafel. Frisje, bier wijn: wat zijn opties. En hoeveel sluitdrankjes geef je aan je medewerkers?

Sluitdrankjes in de horeca: wat zijn je opties

Duidelijke regels over wat wel en niet mag, zijn er niet voor  het sluitdrankje in de horeca. Dit verschilt per onderneming. Veel bedrijven hanteren de regel: één of twee drankjes en dan naar huis. Het sluitdrankje is typisch iets voor de horeca; op welke andere werkplek wordt na elke werkdag een biertje gedronken?

Sluitdrankjes en de wet

In de wet staan geen specifieke regels over een drankje na werktijd. Wel geldt dat een werkgever voor een gezonde en veilige werkomgeving moet zorgen (conform de Arboregels). Daarom kan een werkgever interne afspraken met zijn team maken over alcoholmatiging of om helemaal geen alcohol te drinken. KHN adviseert horecaondernemers om duidelijke afspraken te maken over sluitdrankjes en deze ook vast te leggen. En aan medewerkers onder de 18 jaar mag geen alcohol verstrekt worden.

Fiscaal gezien gaat het om interne verstrekking. Dan geldt een vrijstelling, zoals bij het normale kopje koffie of thee dat iemand op zijn werk drinkt.

In het voorbeeld-huisregelement van KHN staat het volgende over sluitdrankjes: Er mag door de avonddienst in de bediening en de keuken binnen een half uur na sluitingstijd één sluitdrankje (frisdrank, bier of wijn) gedronken worden. Bij de zaken van Alex Verburg geldt maximaal twee sluitdrankjes per persoon. ‘Zo sluiten we de werkdag gezellig met elkaar af. Twee alcoholische sluitdrankjes is de max bij al mijn zaken. Meer tolereren we niet en daar handhaven we ook op. En natuurlijk gaat er ook weleens een fles champagne open na een topavond.’ Ook bij Vroeg in Bunnik mag iedereen twee sluitdrankjes nemen. Van chef-kok tot leerling , daar maakt het bedrijf geen verschil in.

Sluitdrankjes: wat komt er op tafel?

Sterke drank mag bijna nergens op tafel komen na sluit. De meeste horecabedrijven houden het bij fris, wijn of bier. Sommigen kopen hiervoor speciaal (goedkoper) assortiment in, anderen serveren drankjes en wijnen van de eigen kaart. Bij wijnen worden soms open flessen leeggeschonken. sluitdrankjes horeca

Een vraag op Facebook van Restaurant Mauritshoeve in Bilthoven in de Facebook groep van Chefkoks/Koks/Gastheren/Gastvrouwen/Patissiers levert meer dan 100 reacties en suggestie op hoe om te gaan met het sluitdrankje. Bij Mauritshoeve mogen de medewerkers twee sluitdrankjes nemen op kosten van de zaak. Maar de eigenaren merken dat er vaak behoefte is aan meer en vragen aan hun collega’s hoe hier mee om te gaan. Betalen? Zo ja, hoeveel? Hoeveel drankjes mogen gedronken worden? De opties:

Houd het bij maximaal twee sluitdrankjes. Er zijn bedrijven die één drankje doen na afloop en dan vertrekken de medewerkers.  ‘In de horeca moeten we alcoholgebruik niet extra stimuleren. Bij ons praten we even na, drinken een drankje en vertrekken dan. De volgende dag moet er meestal gewoon weer gewerkt worden,’ suggereert een collega-ondernemer. ‘Jullie doen het al netjes met twee drankjes. Laat het hierbij.’ ‘Twee drankjes en klaar. Ga lekker in de kroeg drinken op je eigen kosten.’ Een ander oppert: ‘Gewoon twee sluitdrankjes, en daarna weg. Het is een werkplek. Geen uitgaansgelegenheid.’

Andere reacties die Mauritshoeve krijgt:

  • Drinken aanmoedigen vind ik geen goede zaak. Je moet drinken sowieso niet aanmoedigen bij het personeel ivm hun persoonlijke gezondheid. Los van het financiële plaatje.’
  • Bij ons betalen we 1 euro voor een extra wijntje of biertje.
  • Koop drank in van geld uit de fooienpot. Laat mensen hiervan drinken.
  • ‘Hangt er van af. Als het iedere dag van de week is zou ik een kleine vergoeding vragen. Als het op een of twee avonden is zou ik dat extra drankje geen probleem vinden maar dan is het ook naar huis.’
  • ‘Bij ons mag het onbeperkt. Als het uit de klauwen dreigt te lopen, grijp ik in. Ik ben er toch zelf bij.’
  • Ik waak ervoor dat er het volgende over mij gezegd wordt: ‘Welkom in café de wolk, waar ‘t personeel meer zuipt als ‘t betalend volk’. Dus medewerkers drinken na hun dienst niet tussen de gasten.
  • ‘Zuipen op kosten van je baas kan ook echt niet. Ga gewoon in een andere kroeg zitten na je werk. Lijkt me heel normaal.’

Betalen voor extra sluitdrankjes horeca

Andere collega’s schenken een of twee drankjes gratis en daarna moeten de medewerkers betalen. De prijzen hiervoor lopen heel sterk uiteen. Soms betalen medewerkers de volle prijs op de kaart. In andere gevallen krijgen ze personeelskorting die varieert van 10 tot 65 procent.  Ook zijn er ondernemers die bij de supermarkt het bier kopen dat in de aanbieding is en dat als sluitdrankje gebruiken. Een ander serveert sluitdrankjes tegen kostprijs.

Een medewerker die meedenkt met zijn baas, zegt: ‘eigenlijk zou je niet meer dan twee sluitdrankjes moeten drinken, want als er door te veel drank op wat gebeurt nadat je weggaat bij je werkgever, dan zit jou baas met een schuld gevoel.’

Horecamedewerkers reageren soms bijna furieus als ze horen dat er collega’s betalen voor sluitdrankjes. Regelmatig komt als argument ook het onbetaald overwerk op tafel. En er moest zelfs uitgelegd worden dat (veel) gratis sluitdrankjes ten koste gaan van het rendement van een horecabedrijf. Een ander brengt in: ‘Als je als ondernemer netjes overuren uitbetaalt, vind ik het een goede regel dat medewerkers betalen voor extra sluitdrankjes. Doe je dat niet of werk je met tijd voor tijd, dan zou ik niet voor sluitdrankjes laten betalen.’

Maar ook deze reacties, worden gepost: ‘Ik vind dit geen nette vraag, Sluitdrank moet gratis zijn, Horecapersoneel werk zich altijd kapot voor de zaak en heb je ze ooit horen klagen? En: salaris in de horeca is al geen vetpot en dan ook nog betalen voor een extra drankje. Vind het niet raar dat jullie geen personeel vinden. Hier krijg ik plaatsvervangende schaamte van.’

Bij Baut in Amsterdam kunnen medewerkers een extra sluitdrankje verdienen. Bijvoorbeeld als je de meeste oesters verkoopt. Zo maken ze van upselling een wedstrijdje met een extra sluitdrankje als beloning voor de winnaar. Thijs Meliefste van Restaurant Meliefste in Wolphaartsdijk moest ooit als beginnende ondernemer ingrijpen toen hij zag dat de sluitdrankjes in de papieren liepen. Hij zei toen tegen Misset Horeca dat zes Vedett op een avond niet haalbaar was, maar als werkgever wil hij zijn team ook niet al te veel ontzeggen. ‘Ze werken keihard voor me’.

> Personeelseten in de horeca



Reageer op dit artikel