artikel

Interieurtrends 2019: wat is in en wat niet

Horeca 10828

Interieurtrends 2019: wat is in en wat niet
Nhow Amsterdam

Het is weer tijd voor optimisme. De trend van industrieel en vintage is voorbij en maakt plaats voor diversiteit. Misset Horeca laat negen designers aan het woord over de horecatrends voor 2019. Eén van de eindconclusies die we mogen trekken: een mix van stijlen doet het goed.

Tommy Kleerekoper van designstudio Tank in Amsterdam ziet trends als verschillende lijnen die soms voor een periode bij elkaar komen. Hij legt het uit: ‘We hebben net een periode achter de rug waarbij verschillende trends samenkwamen in één heersende stijl, die ik voor het gemak ‘industrial vintage’ noem. Dat was een duidelijke reactie op het einde van de jaren negentig. De economie draaide toen op volle toeren, de wereld leek door globalisering op een oester en men keek positief naar het nieuwe millennium.

2006 industriële en vintage-trend

In dat optimisme kwamen scheurtjes door onder andere 9/11, de oorlog in Irak en de IT-bubbel. Je zag dat de trends donkerder en rauwer werden. De heersende gelikte loungy-trend uit de nineties spatte uit elkaar in verschillende stijlen: van sjiek tot barok en van grafisch tot eighties-revival. Rond 2006 kwamen deze stijlen weer samen tot de industriële en de vintage-trend, én een combinatie van die twee.’

Horecatrends 2019 liggen verder uit elkaar

De founder van Tank geeft aan dat vintage voortkomt uit de hunkering naar vroeger, en industrieel is ontstaan uit de behoefte naar echtheid en authenticiteit. Aangewakkerd door de kredietcrisis en milieuproblematiek, is deze stroming heel lang dominant geweest. Kleerekoper: ‘De crisis is voorbij. Men realiseert zich dat de enige weg vooruit is. Technologie en innovatie gaan de wereld redden. Dus zie je optimisme en ook weer verschillende trends. Kleurrijk, grafische lijnen, bijzondere vlakverdelingen, Memphis, anti-design – een designstroming en stijl uit de jaren 1966-1980 -, hightech en minimalisme. Alles kan, er is geen heersende stijl. We zitten nu weer op zo’n punt waar verschillende trends verder uit elkaar liggen. Wij denken dat dat fantastisch is, want dat is waar innovatie wordt geboren.’

10 experts over horecatrends

10 experts over horecatrends

Nooit één stroming in interieurtrends

Mehdi le Mair van King Kongs in Eindhoven onderstreept de verschillende lijnen waar Kleerekoper het over heeft. Volgens Le Mair lopen er altijd verschillende stromingen parallel. Le Mair: ‘Er is nooit één stroming. Nooit geweest en dat zal ook nooit gebeuren. Gelukkig maar, dan hebben we nog een beetje het gevoel dat we individuele keuzes kunnen maken en een zekere mate van eigen identiteit hebben.’

Iedereen is gevoelig voor trends

King Kongs houdt zich niet zo bezig met trends. Le Mair: ‘Jaren terug was ik daar wel gevoeliger voor. Ik was continu aan het kijken wat er op interieurgebied allemaal gaande was: materialen, stijlen, trends. Projecten leken echter steeds lastiger te worden. Er was vaak te weinig tijd, de budgetten krap en opdrachtgevers waren moeilijker te overtuigen van unieke elementen in hun interieur.’ Hoewel iedereen wel gevoelig is voor trends, gaat het de designer van King Kongs erom dat ondernemers proberen meer hun individuele stem te volgen, en wat minder Pinterest te gebruiken als raadgever. ‘Luister beter naar jezelf en laat je niet te veel beïnvloeden door de trends en de markt.’

Wat is IN:

  1. Concepten die comfort en kwaliteit in eten en verblijf bieden.
    Daar waar ze bereid zijn te luisteren naar de gast en snel anticiperen op de wens van de gast. Smeele
  2. De ‘One Trick Pony’s’: concepten die met één product komen en daar heel succesvol in zijn, bijvoorbeeld The Avocado Show in Amsterdam. Ook vega is in opkomst als niche. De Horeca Fabriek en Studio Linse
  3. Grote restaurants worden steeds kleiner. Het gaat meer om intimiteit en niet meer het massale. De Horeca Fabriek
  4. Kleine gespecialiseerde restaurants. Privésfeer-restaurants met alleen een koppel als personeel, zodat kwaliteit gegarandeerd is en er echt communicatie tussen gasten en personeel komt. Too Many Agencies
  5. Foodhallen: er gebeurt al veel op het gebied van foodhallen, maar daar zit nog rek in. Too Many Agencies is bijvoorbeeld bezig met een project: een foodmarkt in Londen met alleen maar sterrenrestaurants als uitbaters, zoals Noma Copenhagen en Le Cirque New York. Geen foodtrucks of gerecycled spul, maar echt elegant met topmaterialen en heel veel afwisseling. Het blenden van stijlen wordt hier heel duidelijk. Too Many Agencies
  6. Mixed use-concept: werken, winkelen, ontmoeten, sporten en ontspannen. Mixed use gaat efficiënter om met ruimte, doordat verschillende mensen op verschillende momenten op de dag dezelfde ruimte gebruiken. Tank
  7. ‘Je thuis zijn’ verleggen naar de horeca. Alles wat je thuis ook verwacht, wil je in de hospitality terugzien. Goede ontvangst, wow-factor, bar en koffiehoek met gelijk ook een restaurantfunctie en na het eten borrelen aan de bar in dezelfde ruimte of juist een extra beleving op grote hoogte of in een andere ruimte. Kuijten
  8. Zaken waarbij een bepaalt thema consequent en overal is doorgevoerd. DutchConcept
  9. Bedrijven die speciale bieren en kwaliteitswijnen schenken. Deze zorgen voor een premium gevoel bij de gasten. DutchConcep
  10. Daar waar een keuze wordt gemaakt. Dus bijvoorbeeld geen uitgebreide menukaart met álles erop, maar een simpele kaart met een goede kwaliteit. Modijefsky
  11. Concepten waarbij de ondernemer naar zijn innerlijke stem luistert en niet wordt beïnvloed door trends en de markt. King Kongs
  12. Optimisme: donker en rauw maken plaats voor kleurrijk, grafische lijnen, vervreemde vlakverdelingen, hightech en minimalisme. Alles kan, er is geen heersende stijl. Tank
  13. Een uniek interieur waarin zelfontworpen elementen zitten. King Kongs
  14. Verhorecalisering: de wereld is één grote speelplaats, mede door de 24-uurseconomie. Studio Linse
  15. Nieuwe vertalingen van bestaande concepten of het terugbrengen van oude vergeten concepten. Too Many Agencies en Studio Linse
  16. Grote diversiteit aan belevingen door onder andere shop-in-shopconcepten. DutchConcept
  17. Vrouwelijk interieur: ronde vormen met lichte kleuren en mooie materialen, zoals natuursteen. De Horeca Fabriek
  18. Veel aandacht voor tafelaankleding: van messing bestek tot aan kristallen glazen. De Horeca Fabriek
  19. Echtheid. Geen concepten zonder inhoud, maar zaken met een puurheid: echte materialen, echte ingrediënten en echte kennis. Modijefsky
  20. Interieur met comfort, een luxe uitstraling in een rustig kleurenpallet. Kuijten

 

Interieur is uniek waar zelfontworpen elementen in zitten, zoals de muren met verlichte driehoeken bij restaurant Leff in Oud-Beijerland. Foto: Michel Bijland.

Zaak met eigen uitstraling

De meeste ontwerpers in de hospitalitybranche krijgen van de ondernemers vaak de opdracht dat het interieur uniek moet zijn. Een zaak met een eigen uitstraling. Le Mair van King Kongs: ‘Deze ‘eigen uitstraling’ wordt beïnvloed door alles wat we vinden in het algoritme van internet. Ondernemers durven vaak niet te zeggen dat ze een aantal zaken hebben bezocht en graag iets in diezelfde uitstraling willen. Dat is jammer. Een ontwerp moet vooral bij de ondernemer zelf passen; dat is het voornaamste.’

Definitie van ‘uniek’ interieur

Le Mair geeft een definitie van een ‘uniek’ horecainterieur: ‘Iets is uniek waar zelfontworpen elementen in zitten. Combinaties die nog niet eerder zijn uitgeprobeerd. Dus elementen die geen referentiekader hebben.’ Dit vergt volgens de Eindhovense designer doorzettingsvermogen van alle partijen. De ontwerper die overtuigd is van de toegevoegde waarde, de opdrachtgever om hiermee in te stemmen, zonder een bestaande referentie te kunnen zien, en de uitvoerende partij om dit te willen en kunnen realiseren.

Verschillende gebruikte materialen toevoegen aan interieur

Le Mair: ‘Dit lef wordt dan beloond met een zaak waar hij zich echt thuis voelt en hij dit gevoel met volle overtuiging aan de gasten kan overbrengen. Die op hun beurt een fantastische hospitality-ervaring hebben.
Le Mair: ‘Persoonlijk vind ik het fantastisch om verschillende gebruikte materialen te kunnen toevoegen aan een interieur; dit is bijna een must. Dit om levendigheid toe te voegen aan een interieur dat doorgaans volledig nieuw in een werkplaats vervaardigd wordt.’

Branding van evident belang

Jeroen Smeele constateert dat er, nu we de crisis definitief achter ons gelaten hebben en gasten meer spenderen, meer wordt verwacht van het niveau en de performance van hospitality in het algemeen. Designer Smeele: ‘In toenemende mate wordt er op verschillende momenten van de dag buiten de deur geconsumeerd. Door de 24-uurseconomie zullen vaste weekenden om uit eten te gaan of te borrelen, verdwijnen. Daarnaast beweegt de consument zich in de ogen van Smeele meer en meer vanuit zijn gevoel door de markt. ‘De kwaliteit van het verblijf en het eten blijven daarbij het belangrijkste. De keuze wordt echter eveneens beïnvloed door het beeld en de merkassociatie die de gast ervaart. Branding is daarom van evident belang aan het worden in hospitality.’

Wat is UIT:

  1. Een horecaconcept dat geen invulling geeft aan enige vorm van duurzaamheid. Dit doe je wél door bijvoorbeeld zo tijdloos mogelijk te zijn en door op te letten wat voor materialen je toepast: materialen die lang meekunnen en vormen gebruiken die niet trendy zijn en snel vervelen. Het is een ontwikkeling die nog maar net begonnen is, je kunt doen wat nu redelijkerwijs tot je mogelijkheden behoort. Studio Linse
  2. Gasten ‘binden’ zich minder snel aan een merk en de merkloyaliteit neemt over het algemeen af. Smeele
  3. Ondernemers die een vintage- en industrieel concept hebben, zullen in rap tempo moeten bijsturen. En ze zullen met een concept dat minder ‘dertien-in-een-dozijn’ is, de gast aan zich moeten binden. Smeele
  4. Studentachtige concepten en lowbudgethotels: ze lijken allemaal op elkaar met te veel plantjes en rommelmarktinterieur. Niet doordacht en creatief neergezet, copy-paste. Kuijten
  5. Concepten zonder verhaal en DNA. De Horeca Fabriek
  6. Hotels met inspiratieloze restaurants. Daar wordt ook geen euro verdiend. Deze hotels kunnen hun gasten alleen nog maar met arrangementen trekken. Gasten zitten er dan niet voor de gezelligheid en kwaliteit. De Horeca Fabriek
  7. All-you-can-eatconcepten; mensen worden aangespoord om gretig te zijn en dat is iets wat we juist misschien zouden kunnen afleren. Modijefsky
  8. We zijn ook wel uitgekeken op hamburgerzaken met een catchy naam of woordspeling in de naam. Modijefsky

Verhorecalisering is begonnen

De laatste keer dat interieurontwerper Paul Linse bij iemand thuis heeft afgesproken voor een kop koffie, kan hij zich haast niet meer heugen. ‘De grootste trend die ik zie, is dat de hele wereld één horecaspeelplaats lijkt te worden: de verhorecalisering van ons leven is begonnen’, aldus Linse.
De eigenaar van Studio Linse ziet bovendien dat niches het goed doen. ‘Zaken met een smal assortiment, zo authentiek mogelijk neergezet en gepresenteerd; de koffiewereld kende het al en je ziet deze tendens alom groeien. Het succes van The Avocado Show is inmiddels internationaal bekend. Maar ook concepten die oude bekenden eren, zoals frietzaken totaal in nieuwe stijl, en spaghettitenten met alleen spaghetti op de menukaart, zijn succesvol. En ook vega is in opkomst als niche’, aldus Linse.

Trends. Gaudim Breda

Kleine gespecialiseerde, privésfeer-restaurants zijn in opkomst. Mooi voorbeeld is het authentiek Catalaans restaurant Gaudim in Breda.

Privésfeer-restaurants

Will Erens van Too Many Agencies ziet niet echt nieuwe dingen verschijnen in de hospitality. Eerder nieuwe vertalingen van bestaande concepten of het terugbrengen van oude vergeten concepten. Erens: ‘Maar ik voel wel waar we naartoe gaan. Er komen meer kleinschaligere projecten en specialisme: privésfeer-restaurants met alleen een koppel als personeel, zodat kwaliteit gegarandeerd is en er echte communicatie tussen gasten en personeel komt. Door de personeelscrisis en de druk op het vak, komt er steeds meer amateurisme in bediening en is de kwaliteit niet goed. Kleine gespecialiseerde restaurants zijn volgens mij de toekomst.

Diversiteit aan belevingen

Het team van DutchConcept in Helmond ziet juist meerdere kleine projecten onder één dak. DutchConcept verwacht een grote diversiteit aan belevingen door onder andere shop-in-shopconcepten waar bijvoorbeeld in één locatie koffiebranderijen en bierbrouwerijen een plek krijgen.
Qua indeling en inrichting van een zaak vraagt de horecaondernemer meer naar gelaagdheid in zijn bedrijf. ‘Zaken gaan steeds meer aandacht besteden aan het creëren van mooie zichtlijnen door bijvoorbeeld vides te betrekken bij de hoofdruimte. Deze spectaculaire gelaagdheid die je hiermee bereikt, geeft een volwassen premium uitstraling. Ook heeft de ondernemer behoefte aan snel en flexibel in kunnen spelen op trends’, aldus het designteam van DutchConcept.

Er is behoefte aan gelaagdheid in zaken: het creëren van mooie zichtlijnen voor de gasten door bijvoorbeeld vides, zoals boven de bar bij Eve in Tilburg. Foto: Beeldwerkt.

Interieurs worden liever, niet meer zo hard industrieel

‘Het wordt steeds vrouwelijker. Het interieur heeft mooie ronde vormen’, zegt Rein Rambaldo van De Horeca Fabriek in Den Haag. Interieurs worden volgens hem ‘liever’. ‘Niet meer zo hard (industrieel), maar een inrichting waar lichte kleuren de boventoon voeren, zoals pasteltinten. En mooiere materialen, bijvoorbeeld natuursteen, komen meer naar voren en worden gebruikt in designs. Het interieur moet ook vooral fotografeerbaar zijn en vrolijkheid uitstralen, vooral niet somber en donker.’ Daarnaast ziet Rambaldo dat er veel meer aandacht wordt besteed aan tafelaankleding: van messing bestek tot kristallen glazen.

Eerlijke materialen, luxere uitstraling en kwaliteit

Ook ontwerper Hans Kuijten uit Nuenen en Esther Stam van Studio Modijefsky in Amsterdam zien een trend in eerlijke en mooie materialen met een luxere uitstraling en kwaliteit. Stam van Modijefsky: ‘Gasten zijn steeds meer op zoek naar echtheid. Dus geen concepten zonder inhoud, maar zaken met een zekere puurheid: echte materialen, echte ingrediënten en echte kennis.’
Hans Kuijten ziet in de trends die gaan komen, ook veel aandacht voor details en vakmanschap. Een interieur dat staat, en niet is samengesteld door spullen van de rommelmarkt. Kuijten: ‘Het vintage- en plantjesgehalte is er echt wel vanaf. De ‘hippe’ en nietszeggende op elkaar lijkende coffeeshopinterieurconcepten zijn een overkill aan het worden en alles lijkt op elkaar.’ Hoewel Kuijten zelf geen trends volgt, is er volgens hem ‘behoefte aan mooie stoffen, wandbekleding, leder, hout en steensoorten. Combinaties met een luxere uitstraling in een rustig kleurpallet.’

=>> Leestip: Interieurtrends 2019 als het gaat om het gebruik van materialen, kleuren, vormen en interieurstijlen 


Reageer op dit artikel