artikel

Tien do’s en don’ts: horecapersoneel binden en boeien

Horeca 6734

Je hebt het maar druk als horecaondernemer. Er zijn veel gasten en je personeel is hard aan het werk. Je hebt laatst nog een leuk personeelsfeestje georganiseerd en je betaalt de werknemers netjes. Op tijd en conform de cao. Toch stappen medewerkers over naar een ander horecabedrijf of zelfs naar een andere sector. Hoe voorkom je groot personeelsverloop?

Tien do’s en don’ts: horecapersoneel binden en boeien

Je noemt allerlei factoren zoals de hoger liggende lonen voor horecapersoneel bij de buurman of de houding van de nieuwe generatie. ‘Die zijn echt wel heel anders opgevoed, hoor…’

Ondertussen blijf je je afvragen waarom je nog steeds niet aan je zaak kunt werken in plaats van in je zaak en waarom er altijd maar een paar horecamedewerkers zijn die er positief uitspringen. ‘Saar is pas een topper, die doet alles uit zichzelf.’

Gesprekspunten

Hoe is het met je?
Waar wil je naar toe?
Hoe gaan we dat aanpakken?

Denken in ‘wat heb ik mijn werknemer te bieden’ in plaats van ‘wat moet mijn werknemer voor mij doen’ lijkt een essentiële mindset te zijn voor een hoge betrokkenheid onder werknemers.

De succesvolle ondernemers en managers spreken regelmatig één-op-één met de werknemers. Deze momenten worden gepland en niet overgeslagen.

Over het betrokken houden van horecapersoneel is al heel veel geschreven. Met mijn bedrijf Rondje Horecapersoneel kwam ik tijdens een onderzoek onder horecaondernemers en managers tot interessante inzichten. Wat doen die horecaondernemers toch bij wie het personeelsverloop niet ongewenst hoog is?

De reden dat personeel vertrekt is vaak de relatie (of een gebrek daaraan) met de leidinggevende

Do’s en Dont’s horecapersoneel

Tevredenheid
Do – Vraag jouw werknemer één op één wat hem of haar motiveert
Don’t – Communiceer via vergaderingen

Samenwerking
Do – Bepaal dagelijks een gezamenlijk doel
Don’t –Negeer emoties en persoonlijke kwesties

Leiderschap
Do – Ontwikkel jezelf
Don’t – Negeer jouw invloed

Erkenning en feedback
Do – Benoem ontwikkelingsmogelijkheden
Don’t – Laat pluspunten en kwaliteiten onopgemerkt

Versterken
Do – Zorg voor goede spullen en materialen
Don’t – Talenten onbenut laten

Persoonlijke ontwikkeling
Do – Geef iedere werknemer een ontwikkelplan, ook de afwasser
Don’t – Zeggen dat er doorgroeimogelijkheden zijn

Cultuur
Do – Wees de verandering die je zo graag wilt, ‘walk your talk’
Don’t – Denken dat de cultuur wel verandert na wat aanpassingen

Ambassadeurschap
Do – Laat iedere werknemer de zaak met een goed gevoel verlaten, no matter what
Don’t – Je missie en visie niet duidelijk maken bij indiensttreding

Welzijn
Do –Voer een aantrekkelijke werkweek in
Don’t – Verwachten dat werknemers overal hun privégegevens aangaande gezondheid delen

Aantrekkelijkheid
Do – Wees uniek in je wervingsverhaal
Don’t – Beloof iets in je vacature wat je niet nakomt

Auteur: Joyce Vastenhouw

>>> Meer over horecapersoneel


 

Reageer op dit artikel