artikel

Deel 4: horeca-innovaties vanaf de Horecava 2019

Horeca 1798

Welke nieuwe producten zijn er op de markt voor de horeca? Misset Horeca maakte donderdag 10 januari een rondje op de Horecava in de Rai in Amsterdam en zette weer een reeks innovaties op een rij.

Deel 4: horeca-innovaties vanaf de Horecava 2019

1 Live infusion tapbier

Nog net dat extra vleugje kamille, sinaasappel of kaneel aan je bier? Het kan met de nieuwe uitvinding van Paul Kramer. Hij ontwikkelde voor brouwerij Lowlander deze live infusion installatie. Frederik Kampman van Lowlander: ‘Hier op de Horecava wordt het voor het eerst getest. We wilden nog iets meer beleving toevoegen bij het tappen. De gast er echt bij betrekken.’ Het is een succes. ‘We krijgen zulke enthousiaste reacties.’ Het systeem dat op iedere tap kan kan worden aangesloten zorgt voor een live infusion. Het wordt na de Horecava getest bij tien verschillende horecazaken. ‘Deze winter IPA bijvoorbeeld bevat een sparrentak die afkomstig is van de boom die hier voor de Rai staat’, zegt Kampman trots.

2. Scanbare design plattegrond

Een design getekende plattegrond van een stad, dorp of de omgeving die de hotelgast kan scannen met zijn telefoon zodat direct duidelijk is welke activiteiten er in de buurt zijn.  ‘Naast praktisch, is het direct een leuk kunstwerk voor in de hotelkamer of in de lobby’, aldus Levi Vlemmings van PlanLights. Hij lanceerde zijn design ‘infobord’, tevens verkrijgbaar als lichtbord, op de Horecava. Het design kan naar wens worden aangepast. ‘Een designstuk in iedere hotelkamer met zichtbaar bijvoorbeeld de stad en haar highlights in de omgeving of de beste (horeca)spots om te ontdekken. ‘Op de eigen kamer of lobby wordt de gast zo geadviseerd op een eigentijdse manier.’ In plaats van een wildgroei aan folders bij de hotellobby, alles in één schilderij waarop gasten zelf meer informatie simpel kunnen scannen met hun mobiele telefoon. De plattegronden zijn verkrijgbaar vanaf 250 euro per stuk.

3.  Koffie uit een ijshoorntje

Koffie drinken uit een ijshoorntje. Tip! Drink eerst de koffie op en zet daarna pas je tanden in het ijshoorntje. Waar je deze speciaal geserveerde koffie kan drinken? Nederlands kampioene Latte Art Anouk Rodenburg leert bezoekers van de Douwe Egberts stand op de Horecava de fijne kneepjes van het vak en schenkt haar cappuccino’s uit in deze ijshoorntjes met Belgische chocolade.

4. Vaccumschalen

Oysterize is het nieuwe product dat wordt gebruikt om tere voedselproducten, zoals zachte vruchten en zachte baksels vacuüm te bewaren. Etenswaren worden in een van de twee schaaldelen geplaatst, waarna het andere schaaldeel erboven wordt geplaatst. Daarna wordt de Oysterize in een standaard vacuümzak geschoven, waarna het met een vacumeermachine voor 99,8 procent vacuüm kan worden getrokken. In de bak wordt de bacteriële groei geremd, waardoor producten langer goed blijven. Daarnaast zullen producten die snel oxyderen, zoals avocado, plakjes salami of dubbelgedopte boontjes, langer vers blijven. De Oysterize is bovendien erg geschikt voor het marineren van gerechten. Eric Bal, bedenker van het product, was vier jaar lang bezig met zijn Oysterize. ‘De bak is zo sterk dat een vrachtwagen er overheen kan rijden.’ Het product is binnenkort verkrijgbaar via de website Oysterize.com. Op de foto links avocado die is gevacumeerd is in de Oysterize,

5. Cheesecake on a stick

Huisgemaakte taart op de menukaart? Waaronder deze cheescake on a stick? Meer weten en deze mix testen? Mail ‘stick’ naar professional@oetker.nl. Of kijk voor meer inspirerende recepten op huisgemaaktetaartopdekaart.nl. De cheesecakes on a stick zijn overigens te proeven op de stand van Misset Horeca, wees welkom op deze laatste dag van de Horecava in hal 10, stand 10.100.

6. ‘Kunstglazen’

Lipton Ice Tea brengt in samenwerking met de internationale kunstenaar Selwyn Senatori een limited edition glaswerk op de markt in 2019. Het glaswerk is een trendy twist op het iconische bolglas en beschikbaar in 4 designs voor horeca locaties in Amsterdam, Rotterdam, Nightlife en Beach. Speciaal om te vernieuwen op het horecaterras. 

 

7. Spicy Chai Latte

Hét hippe, spannende alternatief voor koffie en thee is chai latte. Het zachte, kruidige drankje wordt op de Horecava aangeboden door Break Out Chai Latte en is te proeven, bijvoorbeeld met verkwikkende specerijen, honing, anijs, gember en kaneel.

8 Tandpastatablet plus bamboe tandenborstel

Plasticvrije hotelkamers lijken de toekomst te hebben. Bunzl Foodservice toont op de Horecava al haar innovaties op het gebied van duurzame disposables en verpakkingen. Waaronder een bamboe tandenborstel met tandpasta tabletjes van I love eco essentials. ‘Stop een tandpastatabletje in je mond, kauwen en poetsen. Scheelt veel verpakkingsmateriaal.’ Grote dispenser flessen van gerecycled materiaal nemen ook een vlucht. Ook worden er steeds meer plasticvrije badslippers en kledinghangers gemaakt. Daarnaast is het initiatief van Clean the world de moeite van het noemen waard. Gebruikte handzeepjes uit hotelkamers worden door hen verwerkt in grote soapbars en gegeven aan mensen in landen waar hygiëne een uitdaging is.

9. Jordy’s Keuken

De markt trekt aan, maar hoe komen we aan koks? Dat is voor veel ondernemers de vraag. De focus verschuift van uren mise-en-place naar tijd voor de gasten en eigen creativiteit. Jordy’s Keuken, een concept van Bidfood, geeft koks ademruimte en extra handjes. Hoe? Door hoogwaardige producten van culinaire kwaliteit te maken. Dat gebeurt in Jordy’s Keuken. Veel van het voorbereidende werk wordt gedaan, waardoor chefs de tijd krijgen voor creativiteit en het verrassen van de gasten. Jordy’s Keuken wordt gedemonstreerd in de stand van Bidfood: H 100 (Hollandrestaurant).

10. Melkopschuimmachine

Cappuccinomelkleverancier Zuivelrijck heeft een melkopschuimmachine ontwikkeld voor verse melk in plaats van voor melkconcentraat. Met een eenvoudig touchscreen kan worden gekozen voor de hoeveelheid melk (1 kop, 2 koppen, kan) en de beoogde bereiding (cappuccino, latte, koud schuim). Optioneel kan een bijpassend koelkastje ernaast gezet, met een melkreservoir van 7 liter. Een ingebouwd blokkeersysteem zorgt ervoor dat de machine elke dag gereinigd wordt, wat een eenvoudige handeling is. De machine kost 2595 euro bij gebruik van Zuivelrijckmelk en 2895 bij gebruik van andere melk. Die vrije melkkeuze is een groot voordeel. De machine is uitgebreid getest op high traffic locaties.

Reageer op dit artikel