artikel

Vijf manieren om effectief horecapersoneel te motiveren

Horeca 2065

Vijf manieren om effectief horecapersoneel te motiveren

Veel horecazaken hebben goede werknemers. En veel van deze werknemers kunnen echte sterspelers worden. Misschien wel ideale horecamedewerkers. Er zijn verschillende manieren om personeel te motiveren. Het zit hem echt niet altijd in een hoger salaris. Vijf manieren om effectief te motiveren.

Motiveren personeel: vijf manieren

1 Geef complimenten

Je wilt dat je horecamedewerker zich goed, zelfverzekerd en krachtig voelt. Want dat is personeel motiveren. Kijk naar wat de medewerkers allemaal goed doen en geef een-op-een complimentjes. Niet via de app, maar in het echt. Mag je dan helemaal geen kritische feedback geven? Tuurlijk wel. Maar zorg voor balans. En het motiveert beter als de weegschaal richting positieve kant uitslaat. De medewerker zal zich gezien en gewaardeerd voelen en het helpt bovendien de sfeer goed te houden.

2 Bied iedere werknemer een persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheid

Iemand die in ontwikkeling blijft en de kans krijgt om te groeien is aantoonbaar een betere medewerker. Door jouw medewerkers actief trainingen, cursussen of anderszins aan te bieden, help je hen om in ontwikkeling te blijven. Je profiteert hiervan zelfs als het niet direct kennis voor de functie of de zaak betreft. Denk bijvoorbeeld aan beurzen, of een lidmaatschap voor jouw medewerker bij een netwerkclub in de regio, want ook dat is leerzaam.

Personeel motiveren

3 Wees flexibel

En dan niet alleen wat roosteren betreft. Het gaat er om medewerkers het gevoel te geven dat hun werk slechts een deel is van hun leven. Erken dat er meer is in het leven van je team. Wees ruimhartig in het geven van vrije dagen als dat mogelijk is. Want als je de behoefte aan vrije tijd accepteert, dan heb je een beter presterende medewerker. Maar denk ook aan nieuwe ideeën. Als een medewerker iets nieuws aandraagt, sta hier dan voor open. Dit is immers hoe nieuwe dingen ontstaan. Wees niet bang om dit te supporten, een medewerker waar alle creativiteit (en energie) uit is door starre werkwijzen en routinematige bezigheden is echt niet beter.

Tien do's en dont's

Tien do's en dont's

4 Maak de zaak ook een zaak van de medewerker

Als je medewerkers het gevoel hebben dat ze actief bijdragen aan het succes van de zaak, zullen ze zich harder gaan inzetten om ook in de toekomst successen te boeken. Geef ook complimenten aan jouw medewerker in het bijzijn van anderen. Zo zien andere werknemers dat een positieve bijdrage wordt beloond. Dit werkt vaak stimulerend, want zo is duidelijk dat een minder goede bijdrage ook zichtbaar is. Dit koppel je natuurlijk ook terug, maar een-op-een. Blijf hier niet te veel bij stil staan, maar bedenk een plan samen om het een volgende keer te voorkomen.

5 Maak doorgroeimogelijkheden inzichtelijk

Als je het mogelijk maakt voor medewerkers om door te groeien dan is dat goed voor de betrokkenheid. Het helpt om je mensen te behouden. Maak vooraf duidelijk en inzichtelijk hoe iemand kan doorgroeien. Bijvoorbeeld door een uitbreiding van taken en verantwoordelijkheden of richting een volledige andere functie. Wanneer er een uitbreiding is of wanneer iemand is doorgegroeid, beloon dit dan passend. Denk bijvoorbeeld aan extra functies creëren zoals junior medewerker, senior medewerker en supporter of aanvoerder. Of verantwoordelijk voor de bieren, de moestuin of iets anders met alle bijkomende taken. Zorg dat er ruimte is om een loonsverhoging te kunnen geven. Als je de meer ervaren medewerkers de junior medewerkers laat inwerken zullen deze nieuwe medewerkers ook gaan streven naar de tijd dat zij ook ervaren medewerker zijn. Zolang er een duidelijk gezamenlijk doel is, kan een beetje competitie geen kwaad.

Auteur: Joyce Vastenhouw

>>> Horecapersoneel: meer lezen


 

Reageer op dit artikel