artikel

10 gouden tips van Yossi Eliyahoo over hoe je een succesvol concept neerzet

Horeca 1033

10 gouden tips van Yossi Eliyahoo over hoe je een succesvol concept neerzet
The Duchess is van.Yossi Eliyahoo en zijn Entourage Group.

Mede-eigenaar van The Entourage Group Yossi Eliyahoo zette louter geslaagde concepten neer. Zijn bedrijf telt nu duizend medewerkers, acht verschillende horecaconcepten, vijftien horecazaken in binnen- en buitenland en tien succesvolle jaren Momo Amsterdam. Wat is de sleutel van zijn succes en hoe houdt hij een horecaconcept up-to-date? Tien gouden tips.

Hoe houd je een horecaconcept up-to-date en hoe zorg je ervoor dat gasten blijven komen? Hoe houd je je zaak vol?  De sleutel van succes noemt de mede-eigenaar van The Entourage Group Yossi Eliyahoo ‘consistentie. ‘Wanneer een restaurant pieken en dalen kent, verliest het gasten. Die gast verwacht namelijk steeds hetzelfde niveau. Je moet zorgen dat je zaak een instituut wordt’, aldus Eliyahoo.

Tip voor de sleutel tot een succesvol horecaconcept

1 Behoudt een frisse uitstraling van de zaak

Sluit éénmaal per jaar voor maximaal één week de zaak om te zorgen dat je zaak een frisse uitstraling behoudt. Pas in deze week alles aan wat nodig is. Denk hierbij aan de vloeren die een beurt moeten hebben, het renoveren van het horecainterieur, investeringen in de keuken, aanpassen van horecameubilair en muren een nieuwe lik verf geven. Het interieur ondergaat verder geen rigoureuze veranderingen.

2 Werk met designers uit een ander land

Werk samen met designers uit een ander land dan dat de zaak zich bevindt. Je krijgt een zaak die zich daar onderscheidt. Als voorbeeld geeft Eliyahoo de prijswinnende architecten van Baranowitz + Kronenberg. Zij lieten zich voor de locatie van The Butcher op Ibiza inspireren door het maritieme leven van de Balearen, de eilandengroep waartoe Ibiza behoort. De kenmerkende stijl van The Butcher, met onder andere Delfts blauw tegelwerk, komt er samen met zeemannentatoeages, zeilen, masten en navigatiekaarten.

Butcher

The Butcher Ibiza is een all-day en full-service concept van The Entourage Group.

3 Creër belevingen

Gasten willen niet meer alleen lekker eten, ze willen het totale pakket, en dat moet bijzonder zijn. Uit eten moet een meerwaarde zijn: een uitje met mooie muziek, een bijzonder interieur, goed eten en fijne bediening. Een horecaconcept moet beleving bieden.

4 Elk detail in een horecaconcept telt

Ontwikkel een horecaconcept waarbij het van begin tot eind klopt, waarbij ieder detail telt. Elk aspect moet dezelfde uitstraling hebben, dezelfde taal spreken; wat zien mensen als ze binnenkomen, wat staat op het menu, welke muziek wordt gedraaid, hoe worden ze behandeld door de bediening, op wat voor stoel mogen ze zitten? Gasten moeten uiteindelijk naar huis gaan met het ‘wow, wat een geweldige plek’-gevoel.

5 Zet een zaak neer met een design zonder houdbaarheidsdatum

Probeer een zaak neer te zetten waarvan het design geen houdbaarheidsdatum heeft, maar waarvan het wel een wow-effect heeft behouden. Spring daarom niet in op interieurtrends, maar investeer liever in mooie, moderne locaties.

Izakaya

Izakaya München is een shared dining concept met een verfijnde Japanse keuken met Zuid-Amerikaanse smaken.

6 Investeer

Investeren is van belang. Zeker als je het wow-effect wil blijven behouden. Investeer je niet? Dan overleef je het niet.

7 Lanceer iets totaal nieuws en neem de tijd voor het ontwikkelen

Probeer iets totaal nieuws te brengen en neem de tijd voor het ontwikkelen van een nieuw horecaconcept. Voor Toni Loco had Eliyahoo en zijn team een jaar nodig. Mr Porter kostte 4 jaar. Ieder horecaconcept wordt tot op de kleinste details doordacht. Belangrijkste is dat een concept opwindend is. Voordat een nieuw horecaconcept wordt gelanceerd, zoekt Eliyahoo en zijn team uit of het vernieuwend is, of er een markt voor is, of het past in de stad, wijk, straat en het pand. Zoveel mogelijk elementen worden uitgezocht, maar desondanks blijft het een risico natuurlijk.

8 Zorg dat je interessant blijft nadat het horecaconcept naam heeft gemaakt

Soms duurt het even voordat een horecaconcept naam heeft gemaakt, maar het verdienmodel moet goed zijn. Iets moet groeien en stabiliseren. De ervaring van Eliyahoo is dat dit zo’n 3 jaar nodig heeft. Daarna moet je zorgen dat je interessant blijft.

Momo

‘Momo Amsterdam is echt een instituut geworden.’

9 Haal je inspiratie uit álles

Als je reist dan zie je veel andere mooie horecaconcepten. Eliyahoo haalt ook ideeën uit films, muziek, architectuur en design. Zijn concepten moeten in ieder geval beleving bieden. Haal inspiratie dus uit álles.

10 Zorg dat je genoeg ervaring hebt in de horecabranche

Zorg bij het starten van een nieuw horecaconcept dat je genoeg ervaring hebt in de branche. Er is geen snelle weg, je moet ieder aspect in de horeca kennen. Wanneer je geen kennis hebt van keuken, bar, managen, marketing, aannemen van mensen, administratie en inkoop, ga je nat. Dan word je afhankelijk van andere mensen en loop je meer risico. Dus zorg dat je zelf alle kennis in huis hebt, en ga dan pas uitbesteden. Pas dan kun je zelf ook beoordelen of iets daadwerkelijk loopt zoals je wilt. Kortom: doe het goed, of doe het niet.

 

Reageer op dit artikel