blog

Eenheidsworst versus onderscheidend

Horeca 893

In Nederland opent de ene oogverblindende horecazaak na de andere. Maar zijn ze wel zo bijzonder en onderscheidend dat gasten terug blijven komen? Of zien we te veel van hetzelfde? Met Pinterest-gestylede zaken red je het niet.

Eenheidsworst versus onderscheidend

We zien het vaak: industrieel, informeel chic, ruw en luxe of kleurrijk comfortabel vintage, staal, hout, marmer met veel planten. Omdat gasten tegenwoordig kritisch zijn, moet het ontwerp onderscheidend zijn: een zaak moet niet alleen een mooi interieur hebben, maar ook identiteit uitstralen en geloofwaardig zijn. Design is nét zo belangrijk als het eten.

Met Pinterest-gestylede zaken red je het niet. En de vele ontwerpen met de monostijl van één enkele designer zorgt voor eenheidsworst. Dat blijkt uit onze enquête onder tien hospitality-experts. ‘We worden moe van de vele vergelijkbare concepten van één enkele designer. Juist een concept met afstand tot trends, een goed verhaal en gastbeleving is onderscheidend’, zeggen ze.

Horecaondernemers staan voor grote uitdagingen. Ook al heeft de zaak een prachtdesign met een goed verhaal en serveer je kwalitatief goed eten, dan nog kan het mis gaan. Zeker in grote steden waar de concurrentie enorm is. Dan komt het aan op service, persoonlijke aandacht voor de gast en welgemeende gastvrijheid van het personeel.
Ontwerpers en horecaondernemers opgelet: hoe indrukwekkend het design ook is, zonder geïnspireerde medewerkers is het succes van korte duur. Een mooi ontwerp en goed eten is al lang de standaard. ‘Service wordt het onderscheidend vermogen. Met oprechte gastvrijheid maak je het verschil’, aldus de experts.

Volgens hen hebben twintig concepten de toekomst, waaronder all day-zaken, out of the box-concepten en bedrijven met een ‘neighboorhood experience’, waarbij lokale ervaringen een grote rol spelen. Ook one-product concepten, ontbijt- en lunchconcepten in de stad met ‘instagrammable’, fotogenieke gerechten en dranken zullen groeien en ‘casual dining’-ketens zullen verder worden uitgerold.

En verder besteden we in onze jaarlijkse design-special aandacht aan kunst in de zaak en presenteren we een uitgewerkt stappenplan van expert Ronald Huiskamp. Daarmee is een doordacht restaurantconcept een ‘koud kunstje’.

Lezen wat de tien experts zeggen over de toekomst van de hospitality? Download hier gratis het artikel.

Willy Joosten, redacteur en coördinator MH Design

Reageer op dit artikel