blog

Aan de bar kun je rustig datalekken

Horeca 1687

Het was me het weekje wel qua privacy. Eerst was er dat gedoe met Facebook en dat gekke bedrijfje Cambridge Analytica, toen moesten we stemmen op de sleepwet en als klap op vuurpijl moeten we deze maand als een dolle aan de slag met de AVG.

Aan de bar kun je rustig datalekken

Eerst dat Facebook. Ik snap de ophef niet. Het is toch niet gek dat wanneer jij ervoor kiest om de cyberspace te vervuilen met je private excrementen, iemand anders daar een keer aan snuffelt? Ik bedoel: internet en discretie lijken me twee verschillende dingen.
Vroeger toen Facebook nog niet bestond, ging je de kroeg in met je vrienden. Niks lekte uit. Ook al deelde je in een bezopen bui wel eens het een en ander met een onbekende. Hoorde je nooit meer wat van. In de horeca weten we wat discretie is.

Blijkt trouwens heel vernuftige software te zijn, van dat Cambridge Analytica. Zo weet die te vertellen dat wanneer je Rammstein liket, je een zwak hebt voor Trump. Zit jaren wetenschappelijk onderzoek in. Facebook kent jouw politieke voorkeur tegenwoordig zelfs beter dan jij zelf. Wat dan wel weer handig is als je weer eens moeten stemmen.

Anyhow. De AVG. Vanaf 25 mei moet de horeca aan die nieuwe privacywet voldoen. Even de Facebook-pagina van een sollicitant checken om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt – niet alleen Cambridge Analytica snuffelt rond op het internet – mag na die datum niet meer. En als uit Facebook-posts blijkt dat een zieke werknemer de avond daarvoor flink is wezen stappen, mag je daar als werkgever niks mee.

Ik zeg: blijf die info gebruiken. Gewoon lekker rond blijven snuffelen in cyberspace, waar is die anders voor? Maar doe het wel discreet. Zeker na 25 mei.

Radboud Bergevoet, columnist en horeca-journalist

>> Leestip: De whitepaper waarmee je je bedrijf AVG-proof maakt. Download hem gratis

Reageer op dit artikel