blog

Een basis om verder te bouwen

Horeca 3210

Onlangs was te lezen in De Telegraaf dat de geloofwaardigheid van de vakbond ter discussie staat. Immers, zo schreef de krant: ‘in deze tijden van minimale cao- loonstijgingen kan je als medewerker maar beter zelf voor vakbondje spelen, want dat zet tenminste zoden aan de dijk.’

Een basis om verder te bouwen
Wouter Verkerk

Waar in Nederland in het laatste decennium cao’s af en toe een half procent of soms misschien één procent loonsverhoging voorschrijven, brengt een overstap naar een andere functie of een ander bedrijf gemiddeld een procent of acht extra in het laatje. Een verhoging die geen overbodige luxe lijkt in een tijd van hogere energierekeningen en duurdere boodschappen.

Ik moest bij het lezen van het artikel denken aan een telefoontje van twee maanden geleden. Ik werd gebeld door een ondernemer die de ene na de andere medewerker zag vertrekken naar collega-bedrijven in zijn stad. Zijn mensen werden ‘gewoon weggekocht’ met lonen waar hij niet tegenop wilde boksen. Schande sprak hij ervan. ‘Iedereen zou zich gewoon aan de cao moeten houden, dan hadden we al dat gelazer niet!’
Ik wees hem op de woorden van ‘zijn’ KHN-voorzitter die bij het afsluiten van de huidige cao zei: ‘Deze cao is slechts een basis, een ondergrens waarop verder gebouwd kan worden.’

Deze week heb ik de ondernemer nog even opgebeld om hem een goed 2019 te wensen en gevraagd hoe het met hem ging. ‘Ja, slecht natuurlijk. Ik mis de ervaring van de lui die weg zijn en ben alleen maar met roosters en vacatures aan de gang. Ik merk het ook aan de omzet, die zakt weg. Dat krijg je ervan als je buren de markt verpesten’, bleef hij de schuld maar bij anderen neerleggen. Het feit dat met één procent loonsverhoging
de koopkracht van horecamensen per saldo daalt, liet hij buiten beschouwing.

De horeca-cao is natuurlijk (en gelukkig) geen kartelovereenkomst waarin ondernemers hebben afgesproken de rijen gesloten te houden. Ondernemers die zich star aan de cao houden, lopen gevaar de boemerang in hun gezicht terug te krijgen. Zij krijgen dan te maken met medewerkers die een vuist maken en zich niks aantrekken van een cao-akkoord waar 95 procent van de horecamedewerkers zich niet bij betrokken heeft gevoeld. Juist in 2019 zullen de woorden van de KHN-voorzitter uit december 2017 van belang zijn. ‘Het is een basis waarop verder gebouwd moet worden’. Wanneer je dat niet doet dan is deze horeca-cao niet alleen slecht voor medewerkers maar vooral ook heel slecht voor ondernemers. 

Wouter Verkerk

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

 

Reageer op dit artikel