artikel

8 Trends toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

Hotel 6500

Het binnenlands toerisme stagneert al enige jaren tegenover een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat betekent dat bedrijven nieuwe markten vooral in het buitenland moeten zoeken, zo blijkt uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016. Voor de horecabranche signaleren de onderzoekers de volgende trends.

8 Trends toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

Wij hebben voor jou een lijst van 8 trends toerisme gemaakt!

  1. Uit het onderzoek blijkt dat we weliswaar de crisis achter ons hebben gelaten, maar dat dit zich vertaalt in een groei van het aantal buitenlandse vakanties wat gepaard gaat met een afname van het aantal binnenlandse vakanties.
  2. Een sterke vergrijzing, waar ouderen na hun pensioen nog circa 20 jaar leven, beïnvloedt de vraag substantieel. Bedrijven in toerisme en recreatie zullen daarop een antwoord moeten vinden.
  3. Van bedrijven wordt een duurzame exploitatie verwacht in een markt die sterk op de laagste prijs of de hoogste korting is georiënteerd. Duurzaamheid gaat een steeds belangrijke rol spelen voor de generatie Y.
  4. Een overigens op en top transparante markt waar sociale media steeds meer de meningsvorming van de consument bepaalt.
  5. De wereldwijde onrust en terroristische dreiging leidt niet tot het terugtrekken in de schulp en drastische gevolgen voor de sector, maar juist tot meer saamhorigheid, men wil zich juist in de vrije tijd niet laten regeren door angst, zo meldt het onderzoek.Trends Toerisme

    » Terreurpreventie hotels: ‘Maak een usp van je veiligheid’

  6. Net als het jaar ervoor ging 80 procent van de Nederlanders in 2015 op vakantie, vaak meer dan één keer. De vakantieparticipatie zit daarmee in de Europese top. Iets minder dan de helft van de vakanties wordt in eigen land doorgebracht. De populairste bestemming voor lange buitenlandse vakanties was Frankrijk, in 2014 was Duitsland nog nipt favoriet.
  7. Buitenlandse toeristen gaven in 2015 bijna 20 miljard euro in ons land uit, ruim 13 procent meer dan in 2014. Het binnenlands toerisme is nog steeds een stuk groter dan het inkomend toerisme maar groeit minder sterk: de bestedingen namen met 2,6 procent toe en het aantal overnachtingen met 1,4 procent.
  8. Binnen de Nederlandse horeca is het strandpaviljoen een groeidiamant. De afgelopen 10 jaar groeide het aanbod met 13 procent, waar het aanbod in de gehele horeca gemiddeld op 7 procent uitkwam.

 

Zie hier de site van het CBS.

Reageer op dit artikel