artikel

Hotelconciërge: de lastigste vragen van gasten

Hotel 6769

Hotelconciërge een stoffig vak voor grijze mannen? Nee! Dit bewijzen Jaimy Steenmeijer (Waldorf Astoria), Iris Kieftenbeld (De L ‘Europe) en Mike Correljé (Hotel des Indes). Drie ambitieuze jonge conciërges die aan Misset Horeca vertellen over hun werk, vreemde verzoeken van gasten en lastige problemen die ze toch weten op te lossen.

Hotelconciërge: de lastigste vragen van gasten

 

 

 

 

 

Mike Correljé (21), hotelconciërge Des Indes Den Haag

hotelconciërge Mike Correlje

Mike Correljé

Dacht je toen je twaalf was: ik word hotelconciërge?
‘Ik wist niet eens wat het was! In mijn derde jaar op school liep ik stage bij Des Indes, bij de receptie. De conciërge destijds was Priscilla Overdiek en zij was het die me liet kennismaken met dit vak. Na mijn stage mocht ik blijven als conciërge gecombineerd met receptie, parttime. In mijn laatste jaar op school liep ik stage bij het Waldorf Astoria en met mijn diploma op zak kon ik weer in Den Haag aan de slag. Ik vind het zo ongelooflijk leuk om te doen: je hebt als conciërge heel andere contacten met gasten dan aan de receptie.’

Wat is het vreemdste verzoek dat je kreeg van een gast?
‘Dat weet ik niet. Ik kijk nergens meer van op. Een gast die een roze nachtkastje wil met een zebralamp omdat zijn dochter de volgende dag jarig is, dat vond ik wel bijzonder om te regelen. Ik stuur gasten voor hun komst naar Des Indes een mail waarin ik hen vraag of ik alvast iets voor hen kan betekenen. Je kunt echt het verschil maken. Een gast die kreeft en lamsvlees mee wil nemen op zondagochtend? Of en fruitschaal met 20 appels en 20 kiwi’s? We regelen het. En alles wat lukt, geeft een kick, groot of klein verzoek dat maakt niet uit. Als gasten me dan persoonlijk bedanken, dan is dat echt gaaf. Soms noemen ze zes weken na hun reis mijn naam nog in een review, dan heb ik het goed gedaan, toch? Of je krijgt een mailtje of een persoonlijk bedankje. Van mijn manager krijg ik dan een briefje (een star-note) met het berichtje van de gast erop. Die bewaar ik wel…’

Het ultieme gevoel van trots had ik…
‘Dat heb ik elke dag. Ik vind het een mooi vak en ik ben er trots op dat ik dit mag uitoefenen. Erg gaaf is mijn aspirant-lidmaatschap van De Gouden Sleutels. Heel bijzonder om bij deze club van conciërges te mogen horen. Samen delen we dezelfde passie. We helpen elkaar en geven elkaar tips. In de groeps-app gaan regelmatig vragen over en weer.’

Waar droom je van?
‘Binnen nu en twee jaar mijn Gouden Sleutels opgespeld krijgen! Verder wil ik groeien als conciërge en steeds meer leren.’ 

Mike Correljé is sinds september 2016 conciërge van Hotel Des Indes, a Luxury Collection Hotel in Den Haag. Deed de opleiding Manager Ondernemer Horeca (Middelbare Hotelschool) en kreeg in 2016 zijn diploma. 

Jaimy Steenmeijer (25), Waldorf Astoria Amsterdam

hotelconciërge jaimy steenmeijer

Jaimy Steenmeijer

Dacht je toen je twaalf was: ik word conciërge van een hotel?
‘Nee… Eigenlijk niet. Ik werkte in de detailhandel, maar mijn stiefvader was conciërge bij het Krasnapolsky hotel. Hij tipte me dat het Amstel Hotel een portier zocht en zo kwam ik daar als net 18-jarige. Ik stond voor de deur als buitenportier. Zo kwam ik in aanraking met het vak van conciërge. Af en toe mocht ik snuffelen en meekijken met Patrick Smit, die toen conciërge was bij het Amstel. Hij bracht zijn enthousiasme op me over. En toen Smit na 22 jaar wegging bij het Amstel en de overstap maakte naar het nieuwe Waldorf Astoria, ging ik mee.’

Wat is het vreemdste verzoek dat je kreeg van een gast?
‘Niets is vreemd. Ik wil alles mogelijk maken voor de gasten wat onmogelijk leek. In een korte tijd. Nee is geen antwoord dat wij geven. Zo heb ik weleens geholpen bij een huwelijksaanzoek en heb ik op Zandvoort een race geregeld met exclusieve auto’s. Ook heb ik al eens duizend tulpen geregeld voor een Russische gast. Haar partner belde vanuit Moskou dat het een soort vrouwendag was die in Rusland wordt gevierd met een overdaad aan bloemen. Of ik dat voor zijn vrouw ook wilde regelen. Tuurlijk! Soms sta je zelf te kijken wat allemaal mogelijk is. Creativiteit en geld openen veel deuren. De lastigste vragen zijn het leukst, neemt niet weg dat ik gasten ook graag de weg wijs naar het Rijksmuseum of een restaurant bel voor een reservering. Mijn werkdag ziet er elke dag anders uit, al werk je altijd op dezelfde locatie. Samen met andere conciërges hebben we een groepsapp, zodat we elkaar ook kunnen helpen.’

Het ultieme gevoel van trots had ik…
‘Nadat we een gast hadden geholpen om binnen te komen bij een exclusieve golfbaan die alleen leden toelaat. We koppelden hem aan een bekende voetballer die wel lid was. De voetballer had een competitie-partner en de gast bleek ook nog eens een fan te zijn. Hij had de dag van zijn leven en komt nog zeer regelmatig terug in het hotel. In eerste instantie leek het niet te lukken en als het dan toch lukt is dat gaaf. Na het huwelijksaanzoek was ik trouwens ook apetrots. Zo mooi om dat ‘ja’ van de vrouw te horen! ’

Waar droom je van?
‘Ik wil me blijven ontwikkelen en blijven werken op het hoogste niveau. Ik begin net! Dat betekent alles wat in Amsterdam gebeurt goed bijhouden en er gebeurt nogal wat in de stad…’

Jaimy Steenmeijer is sinds twee jaar conciërge van het Waldorf Astoria in Amsterdam. Volgde een opleiding tot verkoopspecialist detailhandel

 

Iris Kieftenbeld (24), hotelconciërge De L’Europe Amsterdam

Hotelconcierge

Iris Kieftenbeld

Dacht je toen je twaalf was: ik word hotelconciërge?
‘Absoluut niet. Ik liep vanuit de Hotelschool Leeuwarden een rooms division-stage bij De L’Europe. Mijn stage liep af en uit het team van drie conciërges ging er eentje weg. Het had heel anders kunnen lopen. Hotelconciërges zijn veelal mannen, vaak wat ouder, met veel kennis over de stad. Aan dat laatste heb ik hard moeten werken. Lezen, musea bezoeken en door de stad fietsen als een toerist. Daarnaast moet je heel veel weten over restaurants. Wij werken onder het motto: eerlijk duurt het langst en als ik iets niet weet, zoek ik het op voor de gast. En zo groeit je kennis heel snel.’

Wat is het vreemdste verzoek dat je kreeg van een gast?
‘Nou, ik kijk eigenlijk nergens meer van op. Gasten komen met een foto van een klein stukje van Amsterdam en daar willen ze dan naar toe. Dan zorg je dat je weet waar het is… Pas nog regelde ik een helikoptervlucht boven de stad voor een gast, gecombineerd met een boottocht over de gracht. Komt hij terug bij het hotel en vraag ik of hij het leuk vond, zegt hij: Ja. Ik wil morgen nog een keer hetzelfde doen! Voor een groep van elf Amerikanen die op pre-wedding party was in Amsterdam heb ik pas nog een heel programma gemaakt: een boottocht in Broek op Waterland, fietsen in Marken, een tweesterrendiner op de gracht. Ik zeg altijd dat de conciërge de ‘personal assistent’ is van alle gasten. We doen voor elk verzoek van een gast ons best: van een restaurant reserveren, taxi bellen of een vliegticket boeken. Nou ja, bijna voor elk verzoek: een gast die dacht dat cocaïne legaal was in Nederland en me vroeg om een dosis te regelen, heb ik toch nee moeten verkopen.’

Het ultieme gevoel van trots had ik…
‘Toen ik een gast uit Chili – een man van 82 – hielp met het vinden van een vrouw die hij 40 jaar geleden had ontmoet, in Den Haag. Hij had een naam, maar mevrouw had geen Facebook… Uiteindelijk is het na veel speurwerk en telefoontjes gelukt. Op het moment dat de gast me uitvoerig bedankte, kreeg ik kippenvel. Ik word heel gelukkig als ik andere mensen kan helpen. Dat geeft me een kick. Niets is dan te gek.’

Waar droom je van?
‘Voorlopig blijf ik conciërge. Dat mensenwerk vind ik zo leuk! Maar ik heb wel de ambitie voor een leidinggevende functie, over een paar jaartjes misschien.’  Iris Kieftenbeld is sinds twee jaar conciërge van De L’Europe in Amsterdam. Deed Middelbare Hotelschool aan het roc van Amsterdam en de Hogere Hotelschool in Leeuwarden (2015)..

Iris Kieftenbeld is sinds twee jaar concierge van De l’Europe in Amsterdam. Deed Middelbare Hotelschool aan het ROC van Amsterdam en de Hogere Hotelschool in Leeuwarden (2015). 

>>> Meer hotelnieuws op Misset Horeca

Reageer op dit artikel