artikel

Technologie en entertainment veranderen de hotelkamer

Hotel 1775

De hotelkamer ontkomt niet aan de sterk veranderende wereld. Waar een standaardkamer er voorheen al tientallen jaren redelijk hetzelfde uitzag, zal de toekomstige kamer meer en meer onderscheidend zijn. Tradities worden overboord gezet. Het enige dat overeind blijft, is dat in alle gevallen de gast centraal staat.

Technologie en entertainment veranderen de hotelkamer
Bij Zoku is niet het bed het middelpunt van de kamer, maar de eettafel.

Het loslaten van het sterrenstelsel zorgt voor veel meer creativiteit en vrijheid bij de inrichting van hotelkamers. Een minibar op de kamer? Achterhaald. Een bureau in de kamer? Weg ermee. Nu al worden kamers op een andere manier ingericht dan jarenlang gebruikelijk was, en dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer. Volgens James Canton van The Institute for Global Futures, die in opdracht van Hotels.com naar de toekomst van hotels keek, veranderen trends in technologie, wetenschap, energie en entertainment de hotelervaring voor reizigers. ‘De combinatie van big data, kunstmatige intelligentie en het voorspellen van wensen van reizigers speelt hierbij een belangrijke rol.’

Hotelkamers in 2050

Probeer maar eens voor te stellen hoe een hotelkamer er in pak hem beet 2050 uitziet, en dan komen de wildste fantasieën los. Kale muren zijn veranderd in grote touchscreens, reactief en interactief, die je van allerhande informatie voorzien, maar die een kamer ook een totaal ander uiterlijk kunnen geven, bijvoorbeeld met het uitzicht op de Himalaya. Praten tegen het beeldscherm wordt normaal. De kamerdeuren gaan open door middel van gezichtsherkenning, terwijl de nachtrust om nooit meer te vergeten wordt door middel van een extreem comfortabel gepersonaliseerd bed en dromen die je op voorhand kunt uitkiezen. De toepassing van augmented reality is gewoon geworden: reizigers kunnen verblijven in hotels die deels fysiek en deels virtueel zijn, wat de mogelijkheden eindeloos maakt. Slapen op de maan? Ronddwalen in het Wonderland van Alice? Een duik nemen in de Great Barrier Reef? Het kan allemaal vanuit de hotelkamer.

Toekomst van de kamer

inrichting van hotelkamers

Geen bureau, maar een bijzettafeltje en een bank die ook een derde bed kan zijn, bij Jaz Amsterdam

In opdracht van AccorHotels hebben interieurspecialisten Lobke Elbers en Patrick Kooiman zich ook gebogen over de toekomst van de hotelkamer en daarbij een timeline gemaakt van de hotelkamer van 1910 tot aan 2030. Volgens Elbers en Kooiman komt in 2030 de bestemming naar de gast toe in de hotelkamer. ‘De overnachting wordt hiermee een exclusieve ervaring. Het interieur biedt een bonte mix van lokale designers en kunstenaars. Dit zorgt voor een constant wisselende hypereclectische high-end sfeer waar tijdperken door elkaar lopen. Technologie is onopvallend aanwezig en maakt het gebruik van devices overbodig. Spiegels, muren en ramen in de kamer zijn displays om de ruimte aan te passen naar uw wensen. Augmented reality zorgt voor een unieke en efficiënte ervaring op het gebied van informatie en entertainment.’

Of de gast nu op zakenreis is of op vakantie gaat naar zijn droombestemming, in de hotelkamer draait het om sfeer, ontspanning en luxe. Door de jaren heen zijn het hotelinterieur en de techniek in hotelkamers snel veranderd en altijd van alle gemakken voorzien. Hotels van vroeger waren dan ook heel anders dan nu. Van petroleumlampen, radio en de eerste koffiezetapparaten tot nieuwe technologie zoals gratis wifi en televisie on-demand. De standaard hotelkamer zoals we die jarenlang kenden, is langzamerhand aan het verdwijnen, concludeert hotelexpert Sander Allegro. ‘Er zijn zo veel mooie ontwikkelingen gaande. Die maken het hotelwezen kleurrijker dan ooit tevoren.’

De veranderende hotelkamer in vijf functies:

1. Slapen

Liggen woelen op een te hard of juist een te zacht matras is er niet meer bij. De veeleisende hotelgast wil in alles een optimale
beleving ervaren, zeker als het gaat om de nachtrust. ‘Het hotelbed mag niet onderdoen voor het bed thuis’, zegt Dennis de Lie van Hotelbedding.nl. De matras is in de loop der tijd steeds steviger geworden, omdat mensen dat meer en meer als prettig ervaren. Daarnaast is ook de bedhoogte veranderd, van 50 of 53 centimeter naar 60 centimeter. ‘Vroeger noemden we dat seniorenhoogte, maar nu ervaren ook jongeren dit als de perfecte hoogte’, stelt Han van de Wouw van Van de Wouw Hotelinrichting.

Het bed als middelpunt van de hotelkamer is jarenlang een zekerheid geweest, maar in een tijd waarin alles tegen het licht wordt gehouden, is ook dat geen vanzelfsprekendheid meer. Bijvoorbeeld in een longstayhotel als het Zoku in Amsterdam, waar juist de keukentafel het centrum van het verblijf is geworden. ‘Gebruik het om te werken in verschillende tijdzones, het organiseren van een diner of je hoofd even te laten rusten na het halen van een deadline. De keuze is aan jou, maar voel je vrij om van gedachten te veranderen’, stelt het hotel.

Hotelarchitect Theo Spies van SBS Architectuur ziet meer in een verandering van het bed zelf. ‘Dat een bed een derde van de ruimte inneemt, willen we niet meer. Liever hebben we een lekkere fauteuil van waaruit we kunnen werken op een laptop. Nu nog stapelen mensen de kussens op om vanuit bed te kunnen werken. Daarom zie ik meer in de kruising tussen een bed en een luxe relaxfauteuil. Daar kunnen de ontwerpers vast mee aan de slag.’
Naast het gewone bed, ziet Spies ook geen toekomst meer in de garderobekast. ‘Al is er een verschil tussen de lang- en kortverblijvers. Als mensen ergens langer verblijven, nemen ze nog wel de moeite de koffer uit te pakken.’ Vooral de zakelijke reiziger laat in de koffer liggen wat hij of zij niet nodig heeft. Wel moet de mogelijkheid worden geboden kleding op te hangen. Daarnaast moet er een plek zijn om de koffer neer te zetten en uit te kunnen klappen. ‘Je wilt die koffer niet telkens op een stoel hebben liggen’, zegt Spies.

2. Ontspannen

Zeg ontspanning op een hotelkamer, en de gemiddelde gast denkt aan de tv. Maar ook die heeft misschien wel zijn langste tijd
gehad. Als het aan Arjen van den Hof van Vondel Hotels (zie ook pagina 6) ligt, komen er in zijn nieuwe hotels geen tv’s meer op de kamers. ‘Iedereen wordt zelfvoorzienend met een laptop of tablet en Netflix. Als ik ergens ben, zet ik nooit meer de tv aan.’ Van den Hof heeft nog niet iedereen binnen zijn team overtuigd, maar in ieder geval zal hij nooit meer meerdere tv’s op één hotelkamer plaatsen. ‘In hotel JL bijvoorbeeld hebben alle badkamers een televisie. Gekkenwerk, dat is stom geweest’, zegt hij.

Allegro ziet de tv meer als verlengstuk van de smartphone, waardoor die meer van nut wordt. ‘Juist de combinatie tussen tv en de smartphone biedt eindeloos veel mogelijkheden.’ In het Jaz Hotel wordt hiervan gebruikgemaakt. Hoteldirectory en speciale aanbiedingen als yoga, het gaat allemaal via de tv. Op de mobiel of tablet kunnen gasten de Jaz-app installeren, waarmee ze inchecken, de kamer openen, roomservice bestellen en communiceren met de receptie. Louvre Hotels Group doet iets vergelijkbaars met de HotelForYou-app, een volledig digitale omgeving waarmee gasten kunnen in- en uitchecken, hun kamer kunnen openen en hun rekening kunnen betalen. De app wordt toegepast bij alle hotels van de Louvre Hotels Group, ongeacht serviceniveau. Ook Van den Hof ziet geen toekomst meer voor receptie en hotelkamersleutels. ‘In Hotel De Jonker krijgen de gasten een uur van tevoren een sleutelkaart toegestuurd. Daarmee hebben ze een QR-code, waarmee ze hun kamer in kunnen.’

3. Eten en drinken

inrichting van hotelkamers

Zijn grote koelkasten de toekomst van de minibar?

Het is ruim veertig jaar geleden dat de minibar voor het eerst werd gebruikt, in Hilton Hongkong. Langzamerhand lijkt het koelkastje echter uit de gratie te raken. Het bijvullen en controleren is tijdrovend, dus kostbaar en op de meest verkochte items (water, cola light en M&M’s) wordt niet veel verdiend. Ook de discussies die achteraf ontstaan over het al dan niet hebben gebruikt van de minibar, zijn voor een hotel vervelend en kostbaar. Volgens Spies mankeert er van alles aan de minibar zoals die nu vaak te zien is in hotelkamers, en is het niet verwonderlijk dat hoteliers het belang ervan niet inzien.

Een eerste pijnpunt van de minibar is volgens Spies de plaatsingshoogte. ‘Al jaren pleit ik ervoor de minibar op een normale hoogte te plaatsen. Je moet nu op de grond gaan liggen, om te kijken wat erin zit. En als je dat na de zoveelste keer moet doen, kom je niet meer overeind’, lacht hij.
Daarnaast zijn de prijzen van de minibar niet van deze tijd. ‘Het is een minibar met maxiprijzen’, zegt Spies. ‘Geen wonder dat er veel wordt gestolen. Niet alleen door hotelgasten, maar vooral ook door je eigen personeel.’

Spies pleit voor een fatsoenlijke koelkast, met een normale fles water, een grote fles bier en een goede fles wijn. Weg met de miniatuurflesjes. En als je ze dan toch wilt behouden, vraag er dan een redelijke prijs voor. Een goed voorbeeld vindt hij Hotel Nobel op Ameland. ‘Daar staat een gewone koelkast in de kamer. Als een gast een fles drinken uit de supermarkt meeneemt, dan kan dat gewoon. Dat is mooi, want vergeet niet dat je als hotelier een dienstverlener bent.’ Ook de minibar in het Amsterdamse Jaz Hotel is leeg. Bij de kamerprijs vanaf €100 zit ontbijt en thee, koffie en huisgemaakte limonade op de kamer inbegrepen. De gasten mogen de minibar zelf vullen.
Sommige hotels kiezen er zelfs voor om de hotelkamers te voorzien van een heel keukenblok, maar volgens Van de Wouw zal dat nooit een trend worden. ‘Daarmee beconcurreer je je eigen restaurant.’

4. Werken

inrichting van hotelkamers

De behoefte aan een bureau en tv op de kamer gaat afnemen de komende jaren.

Minder mensen werken op een zware laptop, meer mensen op tablet of lichte laptop. De behoefte aan een ruim bureau wordt kleiner, omdat mensen ook makkelijker op bed of vanuit een stoel werken, als ze al vanuit hun eigen kamer willen werken. Van den Hof: ‘Veel gasten kiezen ervoor om beneden in de lobby met een cappuccino voor de neus hun laptop uit te klappen. Waarom maken we dan nog van die grote bureaus? Ik begrijp het niet.’ Voor hem reden om in de hotels in aanbouw het bureau weg te laten. En hij is niet de enige. Moedermaatschappij Louvre
Hotels Group heeft het merk Golden Tulip opnieuw vormgegeven en daarbij ook het
bureau uit de kamer verwijderd. ‘Het bureau is altijd al een sierding geweest. Wie gaat er nu echt achter het bureau zitten?’, zegt Spies. Volgens de ontwerper volstaat een plankje waar de laptop op kan staan.

5. Ontmoeten

Het Suite Novotel in Den Haag kent alleen maar suites die stuk voor stuk zijn voorzien van een ontvangstruimte. Het gevolg is dat het bed niet langer het centrale punt van de kamer is, maar bij het binnentreden van de kamer juist uit het zicht wordt gehouden. ‘Meer huiselijkheid, het gevoel van thuis zijn’, noemt hotelexpert Sander Allegro deze trend.
In het merendeel van de hotels speelt het ontmoeten zich vooral buiten de kamer af. In het Zoku is het restaurant daarom verworden tot een grote woonkeuken, met lange keukentafels waaraan gasten sneller met elkaar in gesprek komen. ‘Gasten kunnen koken op hun kamer, maar we willen hen vooral verleiden eten te delen aan de grote tafel. Eten is in elke cultuur een sociale activiteit’, zegt chef Nicholas Wilkinson. 

Reageer op dit artikel