artikel

Hotelkamer wordt wellnesservaring

Hotel 1149

Luxe, comfort en hygiëne zijn de sleutelwoorden voor de nieuwste hotelbadkamers. Naast een stijlvol, minimalistisch design, richten badkamer-producenten zich op wellness en ultiem comfort. En uitgerust met innovatieve technische snufjes wordt de badkamer van de toekomst bijna zelfreinigend, onderhoudsvrij, water-, energie- en reinigingsmiddelbesparend.

Hotelkamer wordt wellnesservaring

Hotelkamers bieden vaak geen ruimte voor een douche én een bad. ‘Een ruime inloopdouche heeft dan de voorkeur’, zegt interieurarchitect Suzanne Holtz. ‘In suites, waar die ruimte er wél is, wordt tegenwoordig juist vaak een groot losstaand bad in de slaapkamer geplaatst.’
De indeling van de hotelkamer is vaak gebonden aan praktische aspecten. De badkamer zit bijna altijd links of rechts aan de gang, vanwege de leidingen die daar lopen. ‘Maar we zien steeds vaker een open badkamer, al zijn hotelmanagers en investeerders daarin nog wat terughoudend’, licht Holtz toe. ‘Niet iedereen wil zijn vrouw zien douchen, zei een hotelmanager me onlangs. De gemiddelde hotelgast heeft toch liever dichte deuren. De jongere generatie is daarin meer open.’

Met app de wc bedienen

wellness in hotelbadkamers

Moderne toiletten hebben zó veel functies, dat ze een afstandsbediening hebben.

‘Het mooiste is als het wastafelmeubel uit één materiaal wordt gegoten’, vindt Holtz. ‘Daarin kun je alles wegwerken, zoals de tissuebox, de lade en de wasbak.’ Badkamerleveranciers merkten die trend ook op. ‘Kranen worden zo veel mogelijk in de muur gebouwd’, vertelt Ester Osnabrugge van Geberit. ‘Een vrije wastafelbak is niet alleen gemakkelijker om schoon te maken, maar straalt ook meer luxe uit.’ Hotels kiezen voor steeds luxere producten en kwaliteit, ziet Osnabrugge. ‘In Amsterdam zien we dat men bezig is met een inhaalslag om alle badkamers naar een hoger plan te trekken. Veel hoteliers willen op wellnessgebied iets onderscheidends bieden.’

Een populaire product – overgewaaid uit het oosten – is de douchewc: een wc en bidet
ineen. ‘De meest luxe variant van de AquaClean opent via een sensor automatisch de wc-bril en verwarmt de zitting voor’, legt Osnabrugge uit. ‘Na de toiletbeurt kun je kiezen voor een massagedouche, een ladydouche, automatische luchtzuivering of de warmeluchtföhn. Je kunt de wc zelfs via een app op je telefoon bedienen.’

Bijna zelfreinigende badkamer

Naast luxe en comfort, vragen hotelinrichters ook om snel en makkelijk reinigbaar. ‘In een hotelkamer zijn de badkamers vaak een zorg’, zegt Melchior Bras van Villeroy & Boch. ‘Housekeeping heeft maar zoveel minuten om schoon te maken. En soms ziet het er niet optimaal uit, ook al wordt alles goed schoongehouden. Denk bijvoorbeeld aan schimmel op de kitranden.’ Door ervoor te zorgen dat vuil en bacteriën minder snel achterblijven, besparen de nieuwste designs tijd en onderhoud.

‘Tien jaar geleden werden we benaderd door een microbioloog die op zoek was naar een wandcloset met een open spoelrand’, vertelt Bras. ‘In een dichte spoelrand gaan namelijk bacteriën zitten die gevaarlijk kunnen zijn voor een ernstig zieke patiënt.’ Om die reden ontwikkelde Villeroy & Boch een wc zonder spoelrand. ‘De rimless DirectFlush-wc’s spoelen zichzelf volledig schoon na ieder toiletgebruik’, legt Bras uit. ‘Anders dan bij rimfree toiletten kan het water tot onder de rand komen. Rimfree toiletten zijn helemaal open, waardoor het water niet bij de bovenste vijf centimeter kan komen.’

Douchegoten en afvoersifons

Met CeramicPlus gaat Villeroy & Boch nog een stap verder. ‘Het glazuur is veredeld, of geoptimaliseerd, waardoor de aanhechting van vuil minder kan plaatsvinden’, geeft Bras aan. Het oppervlak is zó ontwikkeld, dat water zich in druppels samentrekt en samen met kalk en vuil de afvoer inrolt. ‘Ideaal voor hotels’, gaat Bras verder. ‘Met name voor hoteliers met een koper- en zilverinstallatie. De verkleuringstrepen achter in het toilet zijn dan namelijk verleden tijd.’

wellness in hotelbadkamers

CleanLine-douchegoot van Geberit.

De badkamerinnovaties gaan zelfs door tot aan douchegoten en afvoersifons. Zo bracht Geberit met CleanLine een douchegoot op de markt die in de tegel ligt, zonder ruimte eronder die verstopt kan raken. ‘Het is eigenlijk geen goot, maar een rand die het water naar een putje geleidt’, licht Osnabrugge toe. ‘Onder het putje zit alleen een kamvormige haarzeef, waar je de haren uit kunt halen. Een aanrader voor hotels waar schoonmaaktijd echt een issue is.’ Ook heeft Geberit zelfreinigende afvoersifons die werken met een buis-in-een-buis-constructie. De buis is vrij smal, waardoor het afvoerwater er snel doorheen stroomt en er ook geen vuil achterblijft.

Fifteen shades…

Hotels willen zich onderscheiden met een specifiek design. Hansgrohe speelt hierop in door zijn kranen en douches in vijftien verschillende kleuren te leveren. De kleuroppervlakken van AXOR FinishPlus zijn aangevuld met een PVD-laag (Physical Vapor Deposition), die ze robuuster en extra krasvast maakt. Vooral bij hotels – met schoonmaken en het dagelijks gebruik – is dat goed toepasbaar, omdat het een langere levensduur heeft.
Met de Squaro Infinity douchevloer, gemaakt van het duurzame materiaal Quaryl, biedt Villeroy & Boch vloeren die op de millimeter nauwkeurig op maat gemaakt kunnen worden. De mix van kwarts en acrylhars maakt de vloer krasvast, kleurecht en porievrij, waardoor het makkelijk te reinigen is. Bras: ‘En kies je voor een matte kleur, dan is de vloer ook nog eens extra antislip.’

Slimme waterbespaarders

wellness in hotelbadkamers

EcoSmart-douche met selectknoppen van Hansgrohe.

Dankzij slimme technieken gebruiken de nieuwste badkamerdesigns minder water. Zo wordt lucht toegevoegd aan kranen en douches, zodat de straal ‘vol’ blijft. Bovendien hebben Hansgrohes Ecosmart-kranen en -douches een doorstroombegrenzing die onafhankelijk van de waterdruk werkt. ‘Waar door een normale regendouche 15 à 16 liter water per minuut stroomt, is het waterverbruik bij de Ecosmart-douche teruggedrongen tot maximaal 9 liter’, legt Van der Klugt uit. De kranen van Ecosmart verbruiken 5 liter per minuut en met een zogenaamde Select-knop is de kraan nauwkeuriger te bedienen om minder water te laten stromen. Het nieuwste paradepaardje van Hansgrohe is de energiebesparende CoolStart-kraan. Van der Klugt: ‘De greep staat meestal in de middenpositie. Normaalgesproken geeft de kraan dan warm water. De CoolStart-kraan geeft in die positie koud water en bespaart zo dus energie. Een vierpersoonshuishouden bespaart daarmee al snel zo’n €100 per jaar aan energiekosten.’

Ingebouwde touchscreens

Hoewel de nieuwste designs worden uitgerust met gadget-achtige snufjes, heeft de
digitaliseringslag de badkamer nog nauwelijks bereikt, zegt Bras van Villeroy & Boch. ‘In sommige hotels vind je al wel waterdichte televisies. Maar de in de spiegel ingebouwde touchscreens zijn nog in ontwikkeling. Wij hebben al wel een in de spiegel ingebouwd geluidssysteem. Voor tijdens een lekker lang bad, een uitgebreide douche of scheerbeurt. Voor veel mensen hoort daar ook muziek bij. Via bluetooth spelen gasten dan hun eigen muziek af. Net als thuis wordt de badkamer in hotels steeds meer een wellnessruimte waar je je volledig kunt ontspannen.’ 

Reageer op dit artikel