artikel

De millennial als hotelmedewerker, hier moet je als leidinggevende op letten

Hotel 890

Ruim 160 hoteldirecteuren, general managers en ceo’s woonden Hotel Leaders Network bij, waar twee sprekers hen meenamen in de wereld van de millennial. Uit deze generatie komen toekomstige hotelmanagers en ceo’s, en zij vraagt een heel andere benadering.

De millennial als hotelmedewerker, hier moet je als leidinggevende op letten

Patricia Douma van Kult&Ace Millennial Consultancy kenschetst ‘de millennial’. Hoe divers die generatie ook is, er zijn wel degelijk generieke kenmerken als de beschikbaarheid van technologie als internet en smartphones. ‘Deze generatie groeide op in de information age en leeft in de now economy: alles is online te vinden en meteen te bestellen. Dit heeft weerslag op hoe ze in het leven staan.’

Ze vinden duurzaamheid en gezondheid belangrijk; deze aspecten maken integraal onderdeel uit van hun levensstijl. Tegelijk zit er een natuurlijk wantrouwen in hen om data te delen, maar ze downloaden wel de hele wereld en vinden het geen probleem om auto’s, huizen en kennis te delen. 76 procent zegt te veel tijd aan werk te besteden. Onder deze generatie is een sterke toename van verschijnselen van zowel burn-out als midlifecrisis (wat, omdat deze rond het 27e levensjaar plaatsvindt, quarterlifecrisis wordt genoemd). De millennial is gewend aan instabiliteit: ze hebben een forse financiële crisis meegemaakt en zijn gewend geen vast contract te hebben. Dat leidt tot veel ondernemerschap.

Communicatie met millennial

Maurice Peeters (foto) is talentontwikkelaar bij Young Capital en gaat dieper in op hoe leidinggevenden kunnen leren communiceren met de millennials in hun team. ‘Bij Young Capital werken negenhonderd mensen, de gemiddelde leeftijd is 26 jaar.’

Een millennials challengt alles wat je zegt, is zijn ervaring. En die millennial wil snel klimmen op de ladder. Dit herkennen hoteliers misschien: menig trainee vraagt bij binnenkomst: wanneer ben ik general manager? ‘En dan moet ik soms zeggen dat iets niet kan, maar dat moet ik wel zeggen op hún manier. Anders nemen ze het niet aan. Communiceer niet als directeur, maar als gelijke. Anders bereik je niets.’

Millennials doen heel veel, ook onder werktijd, wat niets met werk te maken heeft: sporten, sociale contacten onderhouden of werken aan hun eigen bedrijfje (zie het eerder genoemde ondernemerschap). Ze doen dat niet stiekem, maar zien het als normaal. Andersom verwachten ze ook transparantie van hun werkgever, dus deel je cijfers zoveel mogelijk. Als ze weten wat de achtergronden van een besluit zijn, zijn ze eerder geneigd erin mee te gaan. Claire van Kampen, general manager Tropen Hotel: ‘Ze willen echt álles weten; dat is zo anders dan 5 jaar terug.’

De volgende generatie

Achter de millennial staat alweer de volgende generatie te trappelen. Om voeling te krijgen met die generatie, bestaat de raad van advies van Young Capital uit mensen tussen de 12 en 17 jaar. Uit hun koker kwam de bekende commercial ‘We work’.

Een naam voor die nieuwe generatie is er nog niet, maar Peeters ziet wel al wat gemeenschappelijke kenmerken. ‘Die nieuwe generatie vind en bereik je via social media, die echt deel zijn van het gezinsleven, meer dan internet dat was. Mijn ogen werden laatst geopend toen ik hoorde dat die nieuwe generatie eigenlijk nauwelijks meer op internet komt; alles gaat via apps. Ik sprak iemand van 14, die had niet eens een e-mailadres. Ja, voor school, maar niet om mee met vrienden te communiceren.’

Zijn advies is dus – en zo bereik je ook de millennial: wees actief op social media. Niet alleen voor gasten, maar ook voor (potentiële) medewerkers. Profileer je als werkgever en zorg voor een goede ‘werken bij’-site, en link daarnaar vanuit social media. Solliciteren moet makkelijk en snel kunnen, met één druk op de knop. ‘Ik sprak laatst een zaal vol bedrijven toe. Als oefening vroeg ik hen om binnen twee minuten bij het eigen bedrijf te solliciteren. Dat lukte er geen één.’

Hotel Leaders Network

Dit was de derde keer dat Hotel Leaders Network werd georganiseerd. Het jaarlijkse netwerk- en kennisevent voor hotelmanagers, general managers en hotel-ceo’s is een intitiatief van Melle Pegman en Jacob de Graaff, de mannen achter de succesvolle kwartaalborrel Hotelvrijmibo. Hotelleadersnetwork.nl



Reageer op dit artikel