artikel

Hotelbedding: een goed bed zorgt voor goede recensies

Hotel 855

Industrieel vormgever Dennis de Lie richtte 14 jaar geleden Hotelbedding op. Inmiddels levert de hotelbeddenspecialist aan meer dan 1200 hotels wereldwijd. Nu de hotelmarkt stevig groeit, liggen de nieuwe concepten voor het grijpen. De Lie is gretig, en levert net zo lief aan tophotels als aan boerderijen met glamping.

Hotelbedding: een goed bed zorgt voor goede recensies

Dennis de Lie opende 20 jaar geleden zijn eerste slaapspeciaalzaak. ‘Ik kom uit een echte ondernemersfamilie. In de zaak van mijn ouders heb ik het beddenvak geleerd. Maar in een winkel zit je altijd maar te wachten op een klant en verkoop je misschien één bed.’ Na zes jaar beddenwinkels te hebben gerund, stapte De Lie over op hotelbedden.

Hotelbedding  zet jaarlijks zo’n 20.000 hotelbedden in Nederlandse weg. En dat aantal blijft voorlopig nog groeien. ‘In die 14 jaar zijn we zowat ieder jaar gegroeid’, zegt De Lie vol trots. ‘Natuurlijk hebben wij de crisis ook gevoeld. Dat wil zeggen dat investeringen werden uitgesteld. In die tijd stond de groei zo’n beetje stil. Maar vooral nu gaat het heel hard. De hotelmarkt groeit met
11 procent, met name in de Randstad en aan de kust. Zelfs in Rotterdam, terwijl dat eigenlijk geen stad is die hard groeit op het gebied van hotelovernachtingen.’

Wereldwijd levert Hotelbedding aan zo’n 1200 ondernemers, van groot bungalowpark tot kleine B&B. ‘We zijn huisleverancier van Amrâth Hotels, Eden, Bastion Hotels en de Vondel Hotelgroep. Maar alles wat een bed nodig heeft, daar leveren we aan. Zo heb ik een stuk of wat boeren die aan glamping (luxe kamperen, red.) doen. Of je nu één bed koopt of 100, of je nu een kleine B&B bent of het Kurhaus, iedereen krijgt dezelfde service.’

Internationale groei

Internationaal timmert Hotelbedding ook aardig aan de weg. De hotelbedleverancier levert 7.000 hotelbedden per jaar aan bedrijven over de grens. Grootste klanten zijn te vinden in België, Duitsland, IJsland en de Nederlandse Antillen. ‘Wij zijn een reislustig volk. Er zijn Nederlandse hoteliers in Antwerpen, Duitsland, Oostenrijk en noem maar op. Zij kennen ons product uit Nederland en schaffen het aan. Vervolgens ziet de buurman het en rolt het balletje steeds verder.’

Dat de hotelmarkt niet alleen in Nederland, maar in heel Europa groeit, helpt ook mee. ‘Er worden allerlei nieuwe concepten uitgerold. Als je daar dan bij zit, mag je – totdat je het fout doet – meedoen.’

Een van hun nieuwste projecten is Moxy Hotels (van Marriott, de eerste in Nederland is inmiddels open, red.). ‘Die bouwt in Duitsland 12 hotels en daarvoor mogen wij alle bedden leveren. Aan vier leveren we vanaf mei , de overige acht hotels staan op de rol.’ Het succes is volgens De Lie te danken aan hun formule van totale ontzorging. ‘Belangrijk is dat je het hele pakket snapt. En dat je dat ook kunt leveren. Stel, je hebt een hotel met 100 kamers. Wij komen de bedden leveren, zetten ze in elkaar en nemen de oude bedden mee. De hotelier weet dat het wordt geregeld.’

Hotelbedding als totaalleverancier voor hotelkamer

Hotelbedding levert ook bed- en badlinnen, dekbedden en kussens, en hotelkamermeubilair. Maar De Lie’s corebusiness zijn complete hotelbedden. ‘We bieden bedden met of zonder achterwand. Dat kan een gestoffeerde achterwand zijn of een houten achterwand compleet geïntegreerd met nachtkastjes, lampjes en stekkerdozen.’

De bedden zijn ingedeeld in klassen, van twee tot vijf sterren. Hoe meer sterren, hoe beter het bed. ‘De kwaliteit van het bed ligt aan de boxspring en het matras’, legt De Lie uit. ‘Een 2-Star boxspring is eigenlijk geen spring, maar een harde bak met een dun binnenveringmatras. Neem je een boxspring, dan kun je kiezen uit verschillende diktes. Hoe dikker de boxspring, hoe veerkrachtiger en hoe soepeler het matras wordt gedragen. En maak je het matras van pocketveren, dan dragen de onafhankelijke veren ieder een gedeelte van je lichaam. Zo krijg je producten die zich steeds beter naar je lichaam vormen.’

Eigen fabriek

De bedden worden door Hotelbedding zelf ontwikkeld en geproduceerd in een fabriek in Duitsland. ‘Het is een van de grootste fabrieken van Europa’, zegt De Lie. ‘Per dag produceren ze zo’n 10.000
matrassen. En omdat ze in het bezit van hun eigen schuimfabriek, kunnen wij de beste prijs van Europa bieden.’

Volgens De Lie zijn hun prijzen vrij laag. ‘Het is voor een hotel of bungalowpark dan ook niet interessant is om te leasen. Ik denk dat maar 1 procent van alle klanten hun bedden least.’

De Lie werkt al zo’n 20 jaar samen met de Duitse fabriek. ‘Daardoor kan ik ook mijn stempel op de vormgeving drukken.’ Als industrieel vormgever houdt hij zich voornamelijk bezig met de inhoud. ‘Voor een hotelier is het belangrijk dat een product lang meegaat’, zegt De Lie. ‘Wij maken een boxspring die heel licht is, maar wel stevig. Dan hoeft de housekeeping niet zo zwaar te tillen als ze het bed moeten verplaatsen.’

Wat maakt een hotelbed tot een góed hotelbed? ‘Als hotelier wil je dat je gasten over je bedden praten’, legt De Lie uit. ‘Haal de televisie uit de hotelkamer en je hebt ruzie met je hotelgasten. Haal het bed uit de hotelkamer en het functioneert niet meer. Een bed is zo belangrijk. Wat maakt een goed hotelbed? Toch een tevreden gast.’ Hotelbedding

Uitstraling

De uitstraling laat De Lie over aan de hoteliers zelf. Of in veel gevallen, de interieurdesigners. ‘Met de lijn Design Dreamline kun je je bed de uitstraling geven die past bij jouw hotel. Je kunt kiezen uit 70 verschillende kleuren. Ben je een grotere klant, dan kun je ook je eigen stoffen aanleveren.’

De een slaapt liever op een zacht matras, de ander juist op een harde. Hoe zorg je ervoor dat alle gasten lekker slapen? ‘Uiteindelijk moet je het gemiddelde van je gasten nemen. Een voorbeeld is de 4-Star New York, een van onze meest verkochte bedden. Dat is een hele dikke boxspring met een pocketveringmatras en een topper. Het matras is afgedekt met koudschuim. Dat ademt het best, maar is niet het soepelste product. De veren werken onafhankelijk, maar met een stuggere toplaag. Die combinatie zorgt ervoor dat gasten soepel kunnen slapen, maar dat degenen die liever hard slapen ook tevreden zijn.’

De Lie probeert zijn bedden zo te ontwikkelen dat de hotelier een feel good-graad (gasttevredenheid, red.) van 98 procent behaalt. ‘Maar je zult nooit iedereen tevreden krijgen’, licht De Lie toe. ‘Dat is onmogelijk.’

Tweede leven

Innovaties op het gebied van materiaal zijn moeilijk, zegt De Lie eerlijk. ‘Een matras is er nou eenmaal niet voor geschikt om heel lang mee te rekken. Het beste wat we in deze branche kunnen doen, is
materialen duurzamer te gebruiken. Of recyclen en hergebruiken. Zo scheiden wij ons afval al 10 jaar. En werken we samen met welzijnsorganisaties om oude bedden een tweede leven te geven.’

Ook in de fabriek wordt er zoveel mogelijk hergebruikt. ‘De schuimfabriek is een van de modernste in Europa’, zegt De Lie. ‘Het restafval wordt er verbrand om warmte op te wekken. Ook hebben ze zonnecollectoren voor elektriciteit.’

‘14 jaar geleden gaven hotels zo min mogelijk uit aan bedden’

Het soepel of stevig slapen is ook aan trends onderhevig, weet De Lie. ‘10, 15 jaar geleden wilde men in een keer soepel slapen. Die trend gaat nu de andere kant op. Dat heeft ook te maken met de groei aan internationale gasten in Nederland. Denk aan Pakistanen en Chinezen. Die houden niet van soepel slapen.’

Overigens gaan hotels steeds meer voor kwaliteit, gaat De Lie verder. ‘Toen ik 14 jaar geleden begon, werd er bijna geen geld uitgegeven aan bedden. En áls het werd uitgegeven, moest het zo goedkoop mogelijk zijn. Nu geven alle hoteliers er geld aan uit. Thuis hebben mensen ook een goed bed staan. Dat willen mensen terugzien in de hotelkamer. Doe je dat niet, dan krijg je een slechte recensie. Iedereen houdt van lekker slapen. Daar zijn hoteliers zich van bewust.’

Reageer op dit artikel