artikel

‘LHBT-gasten voelen zich vaak ongemakkelijk in gewone hotels’

Hotel 1495

Door een duidelijke doelgroep te kiezen, kun je je als hotel profileren. De LHBT-gemeenschap is een doelgroep waar hotels zich inmiddels steeds vaker actief op richten. Philip Ibrahim begon met het initiatief Pink Pillow in Berlijn en Arjen van den Hof opent twee straight friendly hotels in Amsterdam en Maastricht onder de vlag van Vondel Hotels.

‘LHBT-gasten voelen zich vaak ongemakkelijk in gewone hotels’

Uit onderzoek van Out Now, een LHBT-marketingspecialist, blijkt dat Berlijn steeds populairder wordt bij de LHBT-gemeenschap. Amsterdam stond jarenlang bovenaan en krabbelt na een tuimeling op de ranglijst van gay friendly-steden weer wat omhoog. Voor steden belangrijk, want in 2013 spendeerden LHBT’ers ruim 181 miljard dollar tijdens reizen.

Darren Cooper, senior consultant bij Out Now: ‘Er zijn nu meer vliegtuigmaatschappijen, verkeersbureaus, hotelketens, toeristische attracties en reisbureaus dan ooit die in contact willen komen met LHBT’ers als klant of gast.’

Pink Pillow

Berlijn is al aan het pionieren met homorechten sinds Magnus Hirschfeld in 1897 de eerste homoseksuele advocatengroep oprichtte: de Scientific Humanitarian Committee. Inmiddels is de Duitse stad een geliefde bestemming bij LHBT’ers. Om deze groeiende groep reizigers beter van dienst te zijn en Berlijnse hotels bewust te maken van hun eigen werkwijze, begonnen visitBerlin en
hotelmanager Philip Ibrahim het gastvrijheidsinitiatief Pink Pillow.

De Pink Pillow Berlin Collection is een hotelnetwerk dat zich richt op LHBT-toeristen. Inmiddels zijn er zeventig hotels bij aangesloten die staan voor homovriendelijke accommodaties en zich houden aan een viertal principes.

Philip Ibrahim van Pink Pillow.

Ibrahim werkt zo’n 15 jaar voor Accor en sinds 2015 als general manager van Mercure Hotel Berlin City. ‘Het verkeersbureau van Berlijn was al bezig met het actief promoten van de stad als gay destination, terwijl Accor wereldwijd een selectie oprichtte van LHBT-hotels’, zegt Ibrahim over het ontstaan van Pink Pillow. ‘Nadat ik terugkwam van een jaar Afrika, heb ik visitBerlin benaderd om samen te werken en onze krachten te bundelen. Samen met de hotelpartners van visitBerlin hebben we ons eigen keurmerk ontwikkeld, exclusief voor Berlijnse hotels.’

Naast de naam en site, creëerden ze vijf beloftes waaraan de Pink Pillow-hotels moeten voldoen:

  1. Elk hotel moet een verklaring in huis hebben waarin staat dat ze tegen homofobie zijn en voor gelijkheid aan beide kanten van de receptie, dus klant én personeel. Deze moet ondertekend zijn door eigenaar of manager.
  2. De verklaring moet duidelijk zichtbaar zijn in een openbare ruimte van het hotel.
  3. De hotels moet ten minste één personeelslid sturen naar een van de bijeenkomsten van Pink Pillow waar informatie en advies gegeven wordt.
  4. Elk hotel moet gratis LHBT-informatiemateriaal in de lobby hebben liggen.
  5. Elk hotel neemt deel, ondersteunt of doneert aan een regionale LHBT-activiteit, -netwerk of -project. Er is geen minimum of maximum, maar er moet lokale betrokkenheid zijn.

‘Deze vijf beloften maken Pink Pillow uniek. We zijn erin geslaagd een platform op te zetten met een selectie van nul- tot vijfsterrenhotels. Van drie hotels in het begin, zijn er nu al zeventig hotels aangesloten.’

LHBT’er: net als ieder andere gast

Ibrahim benadrukt het belang van het opzetten van Pink Pillow. ‘Richtlijnen geven aan hotelcollega’s en ze helpen met het identificeren en misschien begrijpen van een bepaalde doelgroep is een win-winsituatie. Voor gasten én collega’s.

Daarbij groeit het LHBT-toerisme constant en is het belangrijk te realiseren dat ze dezelfde toeristische routes volgen als andere gasten. De Brandenburger Tor is favoriet, net als bij iedereen. Als de LHBT-gast zich gedraagt als iedere andere gast, moet je ze ook behandelen als iedere andere gast en niet als vanzelf twee aparte bedden geven bijvoorbeeld.

‘als een stel van hetzelfde geslacht een kamer boekt, krijgen ze vaak automatisch twee losse bedden’

Overigens vindt Ibrahim dat de inspanningen niet alleen vanuit de hotellerie moeten komen, de LHTB-gemeenschap zelf kan ook stappen zetten. ‘Mensen in de LHBT-gemeenschap moeten meer samenwerken in plaats van allemaal verschillende richtingen inslaan. Ik heb, als buitenstaander, vaak het gevoel dat de scene soms te veel focust op individuele problemen. In een stad als Berlijn is alles mogelijk, maar er moet meer één lijn getrokken worden. Ik hoop op meer ‘samen’ en minder ‘ik’.’

Verschillende rapporten concluderen dat leden van de LHBT-gemeenschap early adopters zijn en meer, vaker en langer reizen dan veel andere doelgroepen. Ze spenderen meer, hebben vaak dubbele inkomens en geen kinderen en zijn geïnteresseerd in cultuur. Ook zijn het vaak food lovers die graag de nieuwste restaurants en bars bezoeken.

Ibrahim ziet dan ook veel interesse voor Pink Pillow vanuit andere steden. ‘We krijgen regelmatig verzoeken van steden om hotels de franchisen onder het Pink Pillow-merk. Maar omdat het een submerk is van visitBerlin en speciaal ontwikkeld voor de stad, is het – helaas – niet mogelijk uit te breiden naar andere steden.’

Vondel Hotels

In Amsterdam en Maastricht wordt momenteel gewerkt aan hotels die zich ook specifiek richten op de LHBT’er als gast. Beide zijn van Vondel Hotels, de hotelgroep van Arjen van den Hof.

In 2003 nam hij Hotel Vondel in Amsterdam over. Inmiddels bestaat Vondel Hotels, naast Hotel Vondel met restaurant Joost, uit Hotel Roemer, b&nb Herengracht, Hotel JL Nº 76, Hotel De Hallen met restaurant Remise47, Apartments Prinsengracht, Apartments De Hallen en de Jonker Urban Studios & Suites. In 2018 openen Hotel Monastère Maastricht, Hotel van de Vijsel en Hotel Mercier in Amsterdam. Met Hotel Monastère Maastricht en Hotel Mercier richt Van den Hof zich specifiek op LHBTI’ers.

‘meer vliegmaatschappijen, hotelketens en toeristische attracties dan ooit richten zich op LHBT’ers als gast’

Van den Hof vindt het allereerst spannend om zich voor het eerst buiten de Amsterdamse stadsmuren te begeven. Hotel Monastère Maastricht komt in het voormalig klooster aan de Boschstraat en krijgt 52 kamers. Joyce Urbanus en Dax Rol van Nicemakers verzorgen de gehele styling.

‘De pandeigenaar vroeg mij om in het oude klooster een hotel te realiseren waarmee een nieuwe doelgroep voor Maastricht wordt benaderd’, zegt Van den Hof. ‘Door mijn eigen reiservaringen kwam ik op het idee voor een straight friendly hotel. De LHBTI-gemeenschap (LHBTI staat voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgender- en intersekse personen, red.) is voor ons een belangrijke doelgroep.’

Arjen van den Hof, Vondel Hotels.

‘We gaan deze doelgroep dan ook actief benaderen en volgens mij is dit voor Maastricht een aanwinst. Er is daar nog geen soortgelijk concept. Ik denk ook niet dat deze doelgroep alleen maar naar steden wil waar ze goed kunnen feesten, maar dat er velen zijn die lekker willen eten, winkelen en genieten van wat een stad te bieden heeft. Het hotel zal een ontmoetingsplek worden, waar met name tolerantie hoog in het vaandel staat. Van jong tot oud, van mannen en vrouwen tot families en vriendenclubs, elke geaardheid; iedereen is in ons hotel van harte welkom. Maastricht is een hechte gemeenschap, heel warm, maar ook erg ‘ons kent ons’. Als buitenstaander proberen wij dan ook heel nauw samen te werken met de lokale gemeenschap en de lokale bedrijven.’

Voormalig COC-gebouw

Hotel Mercier komt in het voormalig COC-gebouw in Amsterdam. Het hotel krijgt 44 luxe kamers en twee suites. ‘De historie van dit gebouw strookt helemaal met wat we met dit hotel van plan zijn. Ook hier is namelijk de intentie om er een LHBTI-hotel van te maken. Wij zijn druk bezig met het tot stand brengen van een samenwerking met COC Amsterdam. Op dit moment zijn de gesprekken in een vergevorderd stadium. Wij willen graag voor hen een vaste huiskamer in ons hotel creëren, waar iedereen zich thuis voelt.’

Van den Hof benadrukt dat de stad Amsterdam al een aardig aanbod heeft voor deze doelgroep. ‘Zowel gay als straight friendly is helemaal van deze tijd, ik denk alleen niet dat er een hotel is dat specifiek béide doelgroepen kan aanschrijven. Je hebt bijvoorbeeld al heel lang gaycruises en hotels specifiek gericht op homo’s, dat is helemaal niet nieuw, maar de meeste hotels gericht op die doelgroep zijn over the top.’

Hij wil graag hotels neerzetten waar hij als gast zelf ook zou willen slapen. ‘Dit is terug te zien in de look & feel van onze hotels. Voor Monastère Maastricht en Hotel Mercier gebruiken we in onze uitingen bijvoorbeeld beeldmateriaal dat gericht is op de LHBTI’er. Denk aan de regenboogvlag tot aan een mooie schildering in de hotelkamers. Altijd heel subtiel, zodat iedereen zich er prettig bij voelt.’

Eén bed

Van den Hof zegt goed te letten op de beleving van de LHBTI-gast. ‘Als ik vroeger met mijn vriend een kingsize bed boekte in een hotel, kregen we vaak twee losse bedden. Er werd automatisch vanuit gegaan dat twee mannen geen stel vormen. Dat kom je in Mercier en Monastère niet tegen. Ook hebben we geen dames- en herentoiletten meer, deze zijn voor iedereen. Het team wordt speciaal opgeleid om de LHBTI-doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken. Zo zullen zij onze hotelgasten direct de dichtstbijzijnde gay-bar of -club kunnen aanwijzen, alsook de beste restaurants en winkels.’

Pink Pillow Berlin

‘Het was niet nódig deze hotels te starten, maar we doen het wel. Ten eerste zijn er nog steeds genoeg hotels waar LHBTI’ers zich niet helemaal op hun gemak voelen. Daarnaast maken we deel uit van een bredere ontwikkeling, waarin kritischer naar deze onderwerpen wordt gekeken. Daar kun je best twee hotels bij gebruiken die hier proactief mee bezig zijn.’

Klassieke man-vrouwrelatie

Het ongemakkelijke gevoel van de LHTBI-gemeenschap in hotels begint meestal al bij de incheckprocedure bij de receptie. ‘Als een stel van hetzelfde geslacht een kamer boekt, wordt er vaak gelijk vanuit gegaan dat het om een vriendschappelijke relatie gaat. De vraag of er dan misschien een fout is gemaakt tijdens het boekingsproces met het boeken van een kingsizebed in plaats van twee aparte bedden, kan dan al heel pijnlijk zijn. Heel veel hotels zijn gericht op de klassieke man-vrouwrelatie. Dit zie je bijvoorbeeld al terug in de welkomstboodschap op de kamers.’

Naast gasten, heeft Van den Hof ook oog voor medewerkers uit de LHBTI-doelgroep. ‘In ons personeelsbeleid houden we bijvoorbeeld rekening met het bieden van extra kansen voor LHBTI’ers. Omdat we nu twee hotels openen waar we ons specifiek richten op deze doelgroep, leeft het nog meer onder het personeel.’

Hij doet extra veel voor LHBTI-statushouders die hun land moesten ontvluchten. ‘Zij werkten zich daar een slag in de rondte onder barre omstandigheden. Wij bieden hen een nieuwe kans door het aanbieden van verblijf, trainingen en werk, zodat ze kunnen integreren in onze maatschappij. Wij hebben nu drie mensen op die manier aangenomen en echt een vertrouwensband met hen opge-
bouwd. Dit doen we al in Amsterdam en dat gaan we in Maastricht ook actief doen.’

Reageer op dit artikel