artikel

Amsterdamse luxehotels zoeken gezamenlijk naar personeel

Hotel 2919

Amsterdamse tophotels werken samen om het aantal openstaande vacatures terug te dringen. Met het platform Luxury Hotels of Amsterdam willen de hotels de aandacht vestigen op het werken in een high-end hotel, zodat talent en werkgever elkaar beter kunnen vinden. Dinsdag 29 mei organiseert het platform een recruitmentdag.

Amsterdamse luxehotels zoeken gezamenlijk naar personeel
Emmy Stoel, gm Okura Amsterdam.

De afgelopen vijf jaren waren de Amsterdamse renaissance voor horeca. De markt groeide van veelbelovend naar toonaangevend in eten, drinken en gastvrijheid. Het betekende niet alleen een impuls voor de kwantiteit en kwaliteit, maar ook een flinke groei van het aantal vacatures in de horeca. Opvulling daarvan valt in deze tijd van economische hoogconjunctuur niet mee. Uit deze constatering is het platform Luxury Hotels of Amsterdam (LHOA) geboren.

Want voor tophotels is het nog eens extra lastig, omdat personeel wel de absolute drive moet hebben de hooggespannen verwachtingen van de gast waar te maken. ‘We zoeken mensen die gastvrijheid in hun genen hebben. Die naar het hoogst haalbare streven, een ander graag willen vermaken en in een luxe omgeving willen werken’, zegt Emmy Stoel, general manager van Hotel Okura Amsterdam en betrokken bij LHOA. ‘Hospitality heeft in Nederland nog vaak het imago van bijbaantje. Maar oprechte gastvrijheid is vakmanschap. Met de internationalisering van Amsterdam en de ontwikkeling van hoofdstedelijke horeca stijgt de vraag naar deze vakmannen en -vrouwen. Ervaren experts en talenten van de toekomst.’

Hospitality heeft in Nederland nog vaak het imago van bijbaantje

Net als de 26 andere leden van Luxury Hotels of Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen hoofdstedelijke high-end hotels, wil Okura geen concessies doen aan de kwaliteit van hun medewerkers. Daarom is gezamenlijk besloten de zoektocht te intensiveren. Kans en talent leken elkaar nog wel eens mis te lopen en om hier wat aan te doen hebben de hotels 1 februari het gelijknamige platform Luxury Hotels of Amsterdam gelanceerd, met vacatures voor high-end hospitality. ‘Met LHOA willen wij het makkelijker maken om een vacature te vervullen of de kansen binnen het luxe segment te ontdekken. En we willen de branche de status geven die het verdient’, legt Stoel uit.

Meer dan vacaturesite

Het platform is een opvolger van vacaturesite Sterren zoeken sterren, maar wel een verbeterde uitvoering. In vergelijking met andere vacaturesites is Luxury Hotels of Amsterdam niet alleen een vacaturewebsite, maar ook een platform waar hotels een eigen identiteit kunnen laten zien en zelf meer informatie kunnen delen. Daarnaast biedt LHOA een actief social media-platform waar vacatures en interessante artikelen relateren aan werken in hotels in het luxe segment. Daarnaast wordt het platform gepromoot op carrièrebeurzen, recruitmentdagen en tijdens promoties op hotelscholen, zowel op lokaal, nationaal als internationaal niveau. Dinsdag 29 mei 2018 is een recruitmentdag in de Amsterdamse Koepelkerk.

‘We willen ons werk meer uitdragen’, zegt Stoel, mede-initiatiefnemer van LHOA. ‘Bij ons komen de grote sterren, zijn grote happenings. Never a dull moment, dus. Door meer ruchtbaarheid te geven aan ons segment hopen we een nieuwe doelgroep aan te trekken, mensen die voor zichzelf niet gedacht hebben aan werken in zo’n omgeving.’

Onze zoektocht naar goede mensen houdt niet op bij de landsgrenzen

De gm van Okura zegt transparant en open te willen communiceren over het hotelleven, bijvoorbeeld door filmpjes op social media te tonen over hoe het binnen, achter de schermen eraan toe gaat. ‘We willen laten zien wat er allemaal komt kijken bij het werken in een hotel op hoog niveau.’ Een documentaireserie op televisie à la Jonge Valken staat vooralsnog niet op de planning.

Een ander verschil met Sterren zoeken sterren is dat LHOA nadrukkelijker een internationalere uitstraling heeft. ‘Onze zoektocht houdt niet op bij de landsgrenzen’, zegt Stoel. Vooral in functies als technische dienst of IT is een groot gebrek aan personeel. ‘Daarin hebben we natuurlijk ook concurrentie van andere sectoren’, zegt Stoel. Maar ook in de bediening, in de keuken en in housekeeping zijn vacatures lastig op te vullen.

Elkaar versterken in zoektocht

De aangesloten hotels organiseren al jarenlang bijeenkomsten om actuele onderwerpen te bespreken waar alle hotels in Amsterdam mee te maken hebben. Het personeelstekort is daarin al jarenlang een groot punt van aandacht binnen de hotellerie, vandaar het idee voor dit platform. Door samen te werken, willen de hotels elkaar versterken in hun zoektocht. Hierin benaderen ze elkaar bewust niet als concurrent. Stoel: ‘We zijn onderscheidend van elkaar en hebben elk onze eigen visie en identiteit. De ene persoon past beter bij ons, een ander juist bij een ander hotel. Elk hotel heeft uiteraard zijn eigen persoonlijke profielschets die wordt opgesteld in de zoektocht naar de juiste persoon voor de vacature.’ Bovendien is er een soort erecode tussen de hotels dat ze elkaar niet in het vaarwater moeten zitten bij het verkrijgen van nieuwe medewerkers. Zo wordt er niet gesjord aan elkaars werknemers, zegt Stoel. ‘Dat is not done.’

Groei in vacatures

De run op werknemers in de hospitalityscene is geen ongefundeerde kroegpraat, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Waar er in het eerste half jaar van 2014 zo’n 35.000 vacatures ontstonden binnen de horeca, zijn dit er in de eerste helft van 2017 al 54.000. Er zijn gemiddeld 10.000 meer openstaande vacatures. In de periode vanaf 2008 nam het aantal fte’s in de horeca met 16 procent toe. De groei is vooral zichtbaar in Amsterdam, Flevoland en Brabant.

Alles over werven en behouden van personeel

Alles over werven en behouden van personeel

Op het moment van schrijven, is de website gevuld met 452 vacatures. Die zijn samen al ruim 56.000 keer bekeken en er is ruim 1800 keer daadwerkelijk gesolliciteerd. Hoeveel van de vacatures via de site inmiddels vervuld zijn, is nog niet bekend. ‘Het is nog te vroeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen’, aldus Stoel. ‘Wel wordt er zeer positief gereageerd, maar eerst moeten we zorgen dat het zich als een olievlek verder verspreid.’

Samenwerkingsverband tussen Amsterdamse vier- en vijfsterrenhotels

Luxury Hotels of Amsterdam is een verbond tussen American Amsterdam, Amstel Hotel, Andaz Amsterdam Prinsengracht, Apollo Hotel, NH Collection Grand Hotel Barbizon Palace, Conservatorium Hotel, Crowne Plaza Schiphol, The Dylan, Garden Hotel, Grand Hotel Amrâth, The Grand, Hilton Schiphol, Hilton Amsterdam, Holiday Inn Amsterdam, Kimpton De Witt, NH Collection Grand Hotel Krasnapolsy, Hotel De L’Europe, Amsterdam Marriott, Mövenpick Amsterdam, Hotel Okura Amsterdam, Pulitzer Hotel Amsterdam, Radisson Blu Amsterdam, Radisson Blu Schiphol, Renaissance Amsterdam Hotel, Sheraton Amsterdam Airport, W Amsterdam en Waldorf Astoria.

Reageer op dit artikel