artikel

Marco Lemmers over Conscious Hotels: bewust tot in de kleinste details

Hotel 1490

Conscious Hotels is één van de meest groene hotelmerken van Nederland. Duurzaamheid zit tot in de haarvaten van het bedrijf en bij
elk onderdeel vraagt ceo Marco Lemmers zich af: wat is hier de meest duurzame keuze? Van de verf op de muren tot energieverbruik en van ingrediënten in het restaurant tot de vrachtwagens van toeleveranciers. Daarnaast is humor een belangrijke pijler van het concept: op de strakke kamers verrekijkers om te gluren en guitige teksten op verrassende plekken. In de fijn ingerichte bar liggen theeën met namen als Calm the f*ck down. Conscious Hotels is eco-sexy met een big smile.

Marco Lemmers over Conscious Hotels: bewust tot in de  kleinste details
Foto: Diederik van der Laan

Het eerste Conscious Hotels opende in 2009 bij het Museumplein, de vierde en meest recente opende in april dit jaar in het Westerpark. In die 9 jaar maakte het concept een evolutie door: elk hotel is prominenter eco-sexy, gewaagder misschien ook wel. In Westerpark spatten kleuren de gast tegemoet. En achter de bar van gerecyclede ladenkastjes staat een levende aquaponicswand, met kruiden en andere kleine gewassen die in een gesloten circulair systeem zitten met vissen in twee grote aquaria.

Voor Marco Lemmers was hospitality een prachtig ongeluk op zijn 35e. Via zakenpartner Sam Cohen rolde hij de hotelbusiness in. In eerste instantie begeleidden ze bedrijven bij de overnames van hotels. Hospitality past hem meer dan advieswerk, dus wilde Lemmers zelf een hotelconcept neer gaan zetten. Ze benaderden een oude klant met een hotel in de buurt van het Museumplein met hun concept en besloten het met een derde partner zelf te gaan doen.

Waar het groen kán, dóen we het ook groen. Ook als zo’n keuze tegen de logica in gaat

‘Voorafgaand aan het ontstaan van Conscious Hotels dacht ik na over waar het concept aan zou moeten voldoen, wat zijn de pijlers? Duurzaamheid was snel gekozen. Thuis leefden we al aardig duurzaam. M’n vrouw was zwanger en het klinkt heel corny, maar ik dacht: ik moet nog meer gaan doen om de planeet te redden en ervoor te zorgen dat mijn kind nog een mooie aarde heeft.’
Dus werd duurzaamheid de eerste pijler voor het nog naamloze concept. De tweede pijler werd design. ‘Tegenwoordig word ik door jonge mensen gecorrigeerd, die zeggen: Nee Marco, het is niet ‘design’, het is ‘sexyness’. Dus eco-design wordt bij ons eco-sexy. Wij vinden het interessant om duurzaamheid aantrekkelijk te maken, want dan gaat de massa meedoen. 10 jaar terug was duurzaam een geitenwollensokkending, dat is het al lang niet meer.’

De laatste pijler zijn de mensen en de lol die zij in hun werk hebben. Lemmers kwam uit de financiële wereld en schrok zich kapot in de hiërarchische hospitalitywereld: ‘Het is ja baas, nee baas. Iedereen kijkt omhoog. Ik geloof meer in een coachende manier van werken en dat mensen oprecht plezier hebben in hun werk. Dat gebeurt nu meer, maar 10 jaar geleden totaal niet. Ik denk dat wij uniek zijn in het samenbrengen van deze pijlers. Onze pay-off is daarom Eco-sexy. Big smiles.’

Kontjeshotel

Over de naam Conscious Hotels zegt hij: ‘Eco lag te voor de hand. En uiteindelijk gaat het om bewust worden: nadenken over de toekomst van de aarde, over wat we eten en welke impact dat heeft. Bewust zijn van de leefomgeving die we voor onszelf creëren. Als wij kunnen bijdragen aan het bewust maken van onze gasten door zelf heel bewust te zijn, is dat mooi. Dus is Conscious een heel passende naam. 90 procent van onze gasten komt uit het buitenland, onze voertaal is Engels. Al moet ik wel zeggen dat je het woord ‘conscious’ niet vijf keer heel snel achter elkaar moet zeggen. Zelfs voor Engelssprekenden is het een lastig uit te spreken woord. In Amsterdam heten we al kontjeshotel.’

Nog geen jaar na Museumplein ging Conscious Hotel Vondelpark open. De derde partner trad rond de opening wegens privéomstandigheden terug als mede-eigenaar. Hij was de enige van de drie met een hotelachtergrond. ‘Ik heb nooit hotelschool gedaan, maar de operatie kwam toen bij mij terecht’, zegt Lemmers.

Foto: Diederik van der Laan

De jaren erna kreeg hij van hotello’s wel eens de feedback dat dat misschien wel goed is geweest voor Conscious: Lemmers en Cohen gingen hierdoor echt dingen anders doen dan de meeste hotelbedrijven, ze zaten niet met de dogma’s van de hotelschool in het achterhoofd. ‘We zijn eigenwijs, maar stoten dan ook soms onze neus. Maar door die aanpak kom je wel op andere plekken. Neem onze check-in met een zelfhulpkiosk. Dat komt inmiddels op meer plekken voor, maar nog maar een klein deel van de markt heeft het zoals wij. In Westerpark zit de kiosk in Conscious Café, maar wel ondergeschikt: je moet bij wijze van spreken door de shop-assistant worden gewezen waar je kunt inchecken.’

100 procent elektrisch

Conscious Westerpark en de bijbehorende restaurants zijn 100 procent elektrisch, er wordt nergens gas gebruikt. ‘Dat is echt uniek. Warm water wordt vaak nog met een ketel (bij)verwarmd, maar dat doen wij ook elektrisch. Daar hebben we zelfs een straf voor gekregen in onze certificering. Omdat het energetisch efficiënter is om water te verwarmen met gas. Maar waar ze niet naar kijken, is de achterkant. Ze kijken naar het energieverbruik, maar niet naar waar die energie vandaan komt. Wij krijgen van Pure Energie stroom van windmolens die zij zelf in Nederland hebben geplaatst. Er is genoeg windenergie om met de ramen open de verwarming aan te zetten. Komt geen liter CO2 extra door in de atmosfeer. De systemen van de certificering zijn nog niet klaar hiervoor. Wij kiezen voor 100 procent elektrisch omdat dat de toekomst is, daar gaat uiteindelijk iedereen naar toe. De certificering volgt vanzelf.’

Operationeel kost het iets meer, het is duurder om water elektrisch te verwarmen. Lemmers betaalt dat met plezier, net als de investering voor de installatie om dat water te verwarmen. Overigens beschikt het hotel ook over een WKO. ‘Gelukkig zijn er steeds meer hotelorganisaties die op duurzaamheid inzetten. Ik zou het heel jammer vinden als ik na 10 jaar nog steeds in mijn eentje bezig was en dat de rest zou blijven staan.’

Concept met drie assen

In een groen hotelconcept kijkt Lemmers naar drie assen: de eerste is het pand met de infrastructuur. ‘Als je nieuw gaat bouwen, scoor je op duurzaamheid met het pand makkelijk punten. Maar 99 procent van de nieuwe hotels zijn bestaande panden. De hotellerie wordt pas echt duurzaam als die 99 procent zich daarvoor inzet. Dat is voor ons de uitdaging, wij werken met bestaande panden. Westerpark is een rijksmonument. Ga dat maar verduurzamen.’

De tweede as is de FF&E: wat staat er aan spullen, wat smeert hij op de wanden? De laatste as is de operatie. ‘Ik heb een life cycle assessment laten uitvoeren. Die kijkt dan breder dan CO2 die je zelf uitstoot. Dan schrik je dat in de operatie en de FF&E toch veel CO2-uitstoot en gifstoffen zitten.’ In de kamers staan cradle-to-cradle Essential bedden van Auping, alle houten meubels zijn van FSC-gecertificeerd hout. Hergebruik mag ook, zo staan in het restaurant oude Castelli-stoelen waar vilt op is gezet.

Foto: Diederik van der Laan

‘Een principe als Blue Economy past ook heel mooi in ons concept. Dat principe pleit ervoor dat fabrikanten eigenaar blijven van materialen. Als wij ermee klaar zijn, zoekt de eigenaar er een nieuwe bestemming voor. Toen wij Vondelpark inrichtten, hebben we bij de matrassen geëist dat er een end of life recycle-afspraak zou komen. Die matrassen zijn toen netjes door Hotelbedding opgehaald en grotendeels hergebruikt. Dat was de eerste keer dat we een duurzaamheidseis stelden aan een leverancier. Heel gebruikelijk is dat niet. Als voortrekker moet je je leveranciers opvoeden, anders beweegt er niets. Voor matrassen zijn al wel recycleketens ingericht, maar voor een willekeurige plantenbak nog niet. Het wordt wel makkelijker naarmate de stoffen in zo’n product meer restwaarde hebben. Kijk naar mobieltjes. Daar zitten edele metalen in, die door de enorme vraag schaars geworden zijn. 10 jaar geleden gooide iedereen zijn oude mobiel gewoon weg, inmiddels zijn ook afgedankte telefoons geld waard.’

Investeren in mensen

‘Ik vind het oprecht leuk om in mensen te investeren’, licht Lemmers de derde pijler van Conscious toe. ‘Twee mensen van ons zijn met een master bezig, een ander heeft al een master gedaan. Allemaal door ons gesponsord. Ik vind het leuk als mensen willen leren en zich verrijken. Als ik later in mijn schommelstoel grijs zit te wezen, wil ik terug kunnen kijken en zien dat we impact hebben gehad op het leven van collega’s en medewerkers. Dat vind ik oprecht belangrijker dan het geld op de bank. Ik wil mensen gepassioneerd en gemotiveerd houden, dit soort mogelijkheden helpt daarbij. De helft van de prestatie is motivatie.’

We houden best van een knipoog, zoals onze Calm the f*ck down-thee

Leiding geven noemt Lemmers een combinatie van je kop en je guts gebruiken. ‘Dat is bij mij erg aan elkaar gekoppeld. Als ik iets voel, hoef ik niet heel erg in mijn hoofd te graven: wat voel ik nu? En als ik in ratio zit, kan ik intuïtief aanvoelen: dit is niet goed. En dat is fijn. Zo kan ik snel acteren.’

Dat maakt hem soms impulsief, en hij merkt dat zijn mede-managementteamleden dat ook zijn. ‘Onze club is daar fantastisch in: goed idee? Hup gaan. We zijn wat minder goed in afmaken. Niet alle ideeën worden tot in de puntjes uitgewerkt en uitgevoerd. Intern hebben we nu ook een projectbureau met ‘afmakers’. Die zeggen: heb je het nou geregeld? Waar is dat contract? De tekort-
komingen binnen je organisatie kun je op deze manier verbeteren.’

Van Amsterdam tot Kopenhagen

Eind 2016 opende het derde hotel, Conscious Hotel The Tire Station en in april 2018 nummer vier: Westerpark. Lemmers heeft in het verleden wel eens geroepen dat hij vijf hotels in Amsterdam wil. Toch heeft hij, met vier hotels, de volgende nog niet in het vizier.

De Amsterdamse markt zit volgens hem te veel op slot. ‘We zouden buiten de ring moeten kijken of een bestaande exploitatie overnemen. Maar dat laatste zou alleen duurzaam zijn als het interieur afgeschreven is. Het is niet heel duurzaam om ergens binnen te komen, alles aan de straat te zetten en het vervolgens zelf weer in te richten. Er worden nu in de markt dikke prijzen betaald, ook voor exploitaties. Dus ik weet niet of we in Amsterdam nog gaan groeien.’

Alles over Conscious Hotels

Alles over Conscious Hotels

Althans, niet in hotels. Lemmers ziet wel potentie in twee van zijn restaurantconcepten. ‘We hebben Conscious Café in Westerpark en Sticky Fingers in The Tire Station. Die kunnen we ook zonder hotels uitrollen. Dat is een groeimogelijkheid in Amsterdam – en daarbuiten.’

‘Voor hotels zijn we bezig met een locatie in Den Haag, daar zijn we al heel ver mee. En we snuffelen in Rotterdam. Daarna zou Kopenhagen een heel mooie stad zijn voor hotels van ons. Eco-sexyness past goed in die markt. We zouden daar meer vestigingen willen. Ik hoop over een jaar of drie daar de eerste te openen. Als we Kopenhagen goed binnen hebben, zie ik ons concept ook passen in steden als Oslo, Stockholm of Hamburg.’

Geen hotelmanagers

Conscious doet het op verschillende vlakken anders dan anderen. Eén daarvan is dat de organisatie horizontaal is ingericht: geen hotelmanagers die eindverantwoordelijk zijn voor de operatie in één hotel, maar de verantwoordelijkheden per departement ingericht.

‘Onze rooms division manager is verantwoordelijk voor alle vier de hotels, net als de manager technische dienst. Onder mij vallen twee managers met hoofdverantwoordelijkheid: head of operations Jan Sistermans, onder hem vallen rooms division, td en f&b, en head of marketing and innovation Rob van Hemert, verantwoordelijk voor reserveringen, pr, yield, marketing. En dan zijn er nog een controller en een hr-manager. Met vier locaties houden we dit nog vol. Als we naar het buitenland gaan, lukt dat niet meer.’

Eco-sexy, big smile

Hoe serieus de ondertoon van het duurzame concept van Conscious ook is, Lemmers vind de humor minstens zo belangrijk. ‘Daarom ook heel bewust sexy in onze pay-off. Het mag best met een dikke knipoog. We willen een leuke, gastvrije plek zijn. Design klinkt te serieus, dus daarom sexy. Maar de knipoog moet niet over de top zijn. Als je overal grapjes neerzet, gaat dat mensen storen. Onze tone of voice straalt als het goed is ontspannen gastvrijheid uit. Het is tongue-in-cheek.’

Daarom een verrekijker in elke kamer, om lekker te gluren. En teksten op gekke plekken. Zo staat bijvoorbeeld in een kastje bij het koffieapparaat ‘turn me on!’. En de theeën in Conscious Café hebben namen als Calm the f*ck down en Black as my soul.

Foto: Diederik van der Laan

Een sterk voorbeeld van eco-sexy vindt Lemmers de bar in Bar Kantoor. Dat zijn ladekastjes, hergebruikt als bar. ‘Je kunt het niet duurzamer doen dan dit: iets wat eigenlijk afgedankt is een tweede leven geven. En het beeld is gewoon gaaf: die oude houten bar met de laatjes en daarachter het groen en de vissen van de aquaponics. Groener dan dat krijg je het uitzicht niet.’

Onlogische keuzes

Waar het groen kán, dóet Lemmers het ook groen. Ook als zo’n keuze tegen de logica in gaat. ‘Bijvoorbeeld het 100 procent elektrisch verhaal. Dat was tegen de certificering in, tegen het financiële plaatje in, en tóch wilden we het. Screw het certificaat, deze kant móet het op.’

Een andere, niet direct voor de hand liggende duurzame keuze, zit ’m in het linnen. Of eigenlijk het transport daarvan. ‘Van der Kleij levert ons linnen en is, denk ik, de duurzaamste wasserij in Nederland. Met hen zijn we bezig met elektrische vrachtwagens. Dat is een enorme operatie, maar voor ons en door ons gaan ze waarschijnlijk toch de investering doen om hier elektrisch te leveren. En zijn maar een paar producenten van elektrische vrachtwagens en ze hebben nog maar een beperkte actieradius. Maar ook dat is de toekomst. Het elektrische scenario probeer ik ook bij mijn leveranciers zoveel mogelijk door te voeren, zodat we straks in geen enkele keten meer afhankelijk zijn van fossiele brandstof, ook niet bij leveranciers.’

Hoe ver Lemmers en zijn team ook bereid zijn te gaan, er zijn elementen in het hotel waar duurzaam gewoon nog niet kan. ‘Een detail als de pasta waarmee de brandvertragende compartimenten zijn afgesmeerd, daar bestaat nog geen duurzaam alternatief voor. Maar ik ben ervan overtuigd dat 99,9 procent in het hotel wél duurzaam is.’

Al sluit hij niet uit dat ze het op een aantal punten iets minder goed doen dan anderen. ‘In Amsterdam wordt een hotel gebouwd waar het gebouw geen energie gaat gebruiken, zij zijn met het pand verder dan wij. Ik vind het mooi dat hotels als dit, en ook Jakarta en QO, met vernieuwing bezig zijn. Daar kan ik me door laten inspireren. En misschien wordt ik straks wel links ingehaald en zeg ik: verdomme, ik moet aan de bak!’

Foto: Diederik van der Laan

CV Marco Lemmers

Leeftijd
47 jaar

Loopbaan
Lemmers studeert bedrijfskunde, waar hij zijn latere zakenpartner Sam Cohen leert kennen.

In 2004 richten ze samen een hoteladviesbureau op. Ze adviseren onder meer een buitenlandse klant die hotels in Amsterdam wil kopen. Dat was Liran Wizman (eigenaar van EHPC hotels, waaronder Park Hotel en de hotels van Max Brown en Sir Hotels, red.). Lemmers en Cohen helpen Wizman het Park Hotel te kopen.

In 2009 benaderen ze een oude klant met een hotel in de Museumpleinbuurt in Amsterdam. Lemmers en Cohen besluiten met een derde partner te participeren. Met zijn drieën ontwikkelden ze het concept van Conscious Hotels, waarvan Lemmers ceo wordt.

In de zomer van 2009 opent Conscious Hotel Museum Square. Lemmers werkte toen nog op interimbasis als adviseur. ‘Dat had er ook mee te maken dat we van één hotel met 36 kamers niet met zijn drieën konden eten.’

In de zomer van 2010, vlak voordat Conscious Hotel Vondelpark opent, stopt hij met advieswerk en richt zich vanaf dan volledig op de hotels.

Het derde hotel, The Tire Station, opent eind 2016. Iets later openen daar ook restaurant Moer en patisseriecafé Sticky Fingers.

April 2018 opent Westerpark, met restaurant Bar Kantoor en f&b-concept Conscious Café.

 

Bekijk hieronder foto’s van het nieuwe Conscious Hotels Westerpark en Bar Kantoor

Foto's

Reageer op dit artikel