artikel

Sweets Hotel: slapen in 28 Amsterdamse brugwachtershuisjes

Hotel 982

Een hotel realiseren in 28 Amsterdamse brugwachtershuisjes betekent 28 keer zo ongeveer een heel hotel opzetten: elk huisje heeft eigen vergunningen en controles nodig. Maar het resultaat, Sweets Hotel, is ernaar: met recht unieke locaties in heel Amsterdam, waar gasten letterlijk tussen de Amsterdammers verblijven.

Sweets Hotel: slapen in 28 Amsterdamse brugwachtershuisjes

Elf huisjes zijn al open, het laatste huisje komt in 2021 beschikbaar. General managers Margot Vlek en Carlijn Kuiper zijn trots op hun pareltjes. Zeven jaar terug bedacht Amsterdams architectenbureau Space & Matter een concept van huisjes met hotelsuites op bruggen. Nieuw te bouwen huisjes, tegenover bestaande brugwachtershuisjes. Al snel betrokken ze projectontwikkelaar Grayfield bij het plan. Geloof het of niet, min of meer tegelijk maakte de gemeente Amsterdam bekend dat 28 brugwachtershuisjes in Amsterdam vrij zouden komen, omdat de bruggen in de stad op afstand zouden gaan worden bediend. De twee partijen vonden elkaar, al schreef de gemeente wel een openbare tender uit. Space & Matter herschreef het oorspronkelijke idee naar het gebruiken van de brugwachtershuisjes zélf, in plaats van er iets bij bouwen (wat ook erg ambitieus en kostbaar zou zijn). Dat zij in hun plan alle 28 huisjes bij elkaar hielden, gaf de doorslag: zij mochten hun voorstel uitvoeren.

Alle 28 bij elkaar

Andere plannen kwamen van buurtbewoners die wel een bestemming zagen voor één huisje of een paar in hun buurt – atelier, galerie, horeca – maar niet voor alle 28. Al snel raakten ook Suzanne Oxenaar en Otto Nan bij het project betrokken. Met Lloyd Hotel (inmiddels verkocht) en Hotel The Exchange hadden zij in de stad al bewezen goed uit de voeten te kunnen met bijzondere hotelprojecten. Eén van de gimmicks die ze in de strijd gooiden om de gemeente te overtuigen, was dat de chef-kok van Lloyd Hotel van alle huisjes een kleurig snoepje maakte, verwijzend naar de naam Sweets (wat ook de Engelse fonetische weergave van suites is).

Sweets Hotel

Kattenslootbrug

De gemeente is eigenaar van de huisjes, Sweets huurt ze als één pakket voor de komende 20 jaar. Ze waren in gebruik door Waternet, dat de bruggen in de stad beheert. Eén voor één worden de 28 bruggen waar een brugwachter aanwezig was, omgebouwd naar op afstand bestuurd. De eerste 14 zijn overgedragen aan Sweets, daarvan zijn er 11 al beschikbaar voor gasten. Drie worden momenteel verbouwd. De andere 14 komen de komende jaren beschikbaar. Volgens de huidige planning wordt de laatste (Berlagebrug) in 2021 overgedragen. De monumentale gebouwtjes zijn industrieel erfgoed en vertegenwoordigen diverse architectuurstijlen: van de Amsterdamse School tot Modernisme. Ieder brugwachtershuisje heeft zijn eigen verhaal. Het oudste huisje stamt uit 1673 (Amstelschutsluis), de jongste (Sluis Haveneiland op IJburg) is in 2009 gebouwd en werd – wat vreemd aandoet – 2 jaar later alweer afgedankt.

Twee general managers

Sweets Hotel

Twee general managers: Carlijn Kuier (links) en Margot Vlek.

Sweets heeft twee general managers: Margot Vlek en Carlijn Kuiper. Zij doen het general managerschap echt samen. Ooit begonnen ze, beiden jong en onervaren, als generalmanagerduo bij hotel The Exchange, ook van Oxenaar en Nan. ‘Dat is zo goed gegaan, we vullen elkaar heel natuurlijk aan. Oxenaar en Nan hebben ons gevraagd door te stromen naar Sweets, het is nooit ter sprake gekomen dat we het níet samen zouden doen.’

Proefslapen

Anders dan in een ‘normaal’ hotel, slapen de beide general managers in alle huisjes uitvoerig op proef. ‘Een van de belangrijkste dingen die we dan testen is het geluidsniveau.’ De huisjes staan vaak aan drukke verkeersaders en zijn niet zelden voorzien van enkel glas. ‘Op de site geven we bij elk huisje aan wat het geluidsniveau is, in drie niveaus.’ Maar ze gaan er ook een beetje vanuit dat gasten weten waarvoor ze kiezen: ‘Als je komt voor de rust, is Sweets misschien niet het hotel voor jou. Maar als je kunt genieten van de buzz van de grote stad, is er geen betere manier om die te ervaren.’

Sweets Hotel

Beltbrug

De deal met de gemeente is zo dat die verantwoordelijk is voor de buitenzijde, alles wat binnen gebeurt, is de verantwoordelijkheid van Sweets. Dat geldt ook voor de verbouwing tot hotelkamer. De gemeente heeft de buitenzijdes waar nodig gerenoveerd en geschilderd, maar alles wat nodig was om de binnenzijde geschikt te maken voor gebruik als hotelkamer, is voor rekening van Sweets.
‘Veel huisjes hebben nu enkel glas, we kregen de gemeente niet zover te investeren in dubbel glas. Maar als blijkt dat de geluids-
niveaus tot klachten leiden, kunnen we in veel gevallen voorzetramen plaatsten. Nu liggen in ieder geval in elk huisje oordopjes.’

Zelf aannemer

Begin 2017 werden de eerste huisjes overgedragen en kon Sweets beginnen met verbouwen. Hoeveel Sweets tot nu toe heeft geïnvesteerd, willen ze niet kwijt. Maar gezien wat in de huisjes is aangepakt, is duidelijk dat het al snel enkele tienduizenden euro’s per huisje moet zijn.
‘We waren zelf de aannemer. Omdat het een heel complex project is, waar veel flexibiliteit nodig is. Vanuit Lloyd en The Exchange kenden we partijen waarvan we wisten dat ze dit aankonden. Zo heeft Van Zijtveld uit Mijdrecht alle elektra en installatie gedaan.’
In sommige huisjes was de ingreep relatief eenvoudig: badkamer en keukentje aanleggen, schilderen, bed erin en klaar. In andere gevallen was het complexer. Zo was het brugwachtershuisje aan de Nieuwe Amstelbrug heel klein, té klein eigenlijk. Daar is een verdieping onder gegraven en een vals plafond weggehaald, waardoor het nu bruikbaar is als suite. Door slim gebruik te maken van het kleine aantal vierkante meters, sluit Sweets op speelse wijze aan op de Tiny House Movement: wonen op een bescheiden hoeveelheid vierkante meters in een efficiënt ingedeelde ruimte.

Sweets Hotel

Nieuwe Amstelbrug

In veel gevallen moest ook de complete elektrische bedrading worden vervangen, omdat die verouderd en onveilig was. Ook was in veel huisjes wel een eenvoudig toilet en wastafel aanwezig, maar geen volledige badkamer. In een enkel geval was er zelfs geen stromend water. Onder de meeste brugwachtershuisjes zit een onderhoudskelder van de brug, daar is wel altijd water en afvoer, dus in die gevallen kon het relatief eenvoudig worden doorgetrokken.
Door het enkele glas, en door de soms hoge trappenhuizen, zijn de huisjes niet erg energiezuinig. ‘Natuurlijk vinden we duurzaamheid belangrijk, maar dat energieverbruik is een gegeven. Zonnepanelen plaatsen kan in veel gevallen ook niet, vanwege de monumenten- of erfgoedstatus.’

Buurtgids

Wel ligt overal 100 procent fairtrade linnen, staat er eco-douchegel en shampoo, is zoveel mogelijk gebruikgemaakt van ledverlichting en is de airconditioning op afstand in of uit te schakelen. En housekeeping rijdt op elektrische bakfietsen.
Alle huisjes hebben nu een douche, toilet en een kitchenette met een koffieapparaatje. ‘In sommige huisjes hadden we best de ruimte om een volledige keuken te bouwen, maar deel van het concept is dat we mensen willen stimuleren de buurt waar ze verblijven te verkennen.’ De Amstelschutsluis heeft als enige van de 11 huisjes die nu in gebruik zijn een volledige keuken: dit huisje is alleen per boot te bereiken, dus boodschappen doen of een maaltijd laten bezorgen, kan niet zomaar.

Sweets Hotel

Amstelschutsluis

 

Om gasten wegwijs te maken in de buurt waar ze verblijven, ligt in elk huisje een tablet met een ‘buurtgids’: allerlei adresjes in de omgeving, van plekken om te ontbijten en dineren tot de lokale sportschool, supermarkt en bezienswaardigheden. Die gids kan door Sweets op afstand worden geüpdatet en aangepast. ‘We hebben zelf alle adressen gezocht, we zijn op de fiets door alle buurten gereden, daar is heel veel tijd in gaan zitten.’ Bij elk adres staat de looptijd, de link naar de website en een link naar de route in Google maps.

Alles keer 28

Eén van de meest complicerende factoren van dit hotel is dat alles keer 28 moet. Omdat het 28 verschillende locaties zijn, moet voor elke apart een hotelvergunning plus alle bijbehorende vergunningen worden aangevraagd. En dus is er ook 28 keer een inspraak- en
bezwaarprocedure. Er moet 28 keer een brandveiligheidscheck worden uitgevoerd en 28 keer een legionellacontrole.
Ook hier heeft Sweets gezocht naar partijen die flexibel zijn en het concept snappen. ‘Je moet de hele dag de stad door rijden, niet elke controleur wil dat.’ In het zeer uitgebreide vergunningentraject heeft projectontwikkelaar Grayfield veel werk verzet, benadrukt Margot Vlek.
Ondanks dat de gemeente zowel huurbaas als vergunningverlener is, was dit traject niet makkelijker dan anders. ‘De mensen met wie wij contact hebben, zijn van een heel andere afdeling dan die de vergunningen verstrekt. Misschien waren ze juist wel strénger: er is in de stad soms kritiek op nieuwe hotels en het hotelbeleid van de stad. De gemeente moest alles zorgvuldig en volledig volgens het boekje doen.

Sweets Hotel

Meeuwenpleinbrug.

Om die gemeente tegemoet te komen, is afgesproken dat de minimumleeftijd om in Sweets te verblijven 21 jaar is. Dat kunnen de hoteliers natuurlijk niet vooraf verifiëren, maar het staat overal op de website en in het boekingsproces moet een gast het meerdere malen bevestigen.
Dit om de kans op overlast te verminderen, al zijn alle huisjes voor maximaal twee gasten geschikt, dus die overlast is al minimaal. Maar een belangrijkere reden is dat een deel van de huisjes binnen de slagbomen van de brug valt. De leeftijdsgrens is vooral ingesteld om ervoor te zorgen dat er iets ‘verantwoordelijker’ gasten komen. Ook zijn alle huisjes voorzien van een extra toegangshek, met daarop een waarschuwingsbord aan de binnenzijde.

Receptie op afstand

Sweets heeft receptie op afstand. Op verzoek kan iemand de gast opwachten bij de huisjes, maar dat is niet standaard. Bij reserveren krijgen gasten een link naar een app die ze kunnen downloaden: Hospitality Mobile Access van slotenfabrikant Assa Abloy. Met die app fungeert de smartphone als kamersleutel. ‘Gasten geven in de app aan hoe laat ze verwachten aan te komen. Wij kunnen met een beheerapp de kamer vrijgeven.’
Sweets is wel 24 uur per dag bereikbaar. ‘Wij zijn de 24-uursreceptie’, zegt Kuiper. De staf is bescheiden: twee general managers, die ook andere managementtaken, als marketing, oppakken. Housekeeping is, begrijpelijkerwijs met een excentriek hotel als dit, in eigen beheer. ‘Daar hebben we in The Exchange ervaring mee en het bevalt goed. We hebben nu twee housekeepers die flexibel en zelfredzaam zijn.’ Op het hoofdkantoor van Sweets is de linnenvoorraad, daar laadt housekeeping de speciaal samengestelde linnenpakketten in de elektrische bakfiets, samen met attributen als toiletpapier, schoonmaakspullen, zeepjes en koffiecapsules. Een stofzuiger is in elk huisje aanwezig, zodat gasten ook zelf even kunnen zuigen als ze iets omgooien.

Sweets Hotel

Buiksloterdraaibrug

Met linnenleverancier Lamme is afgesproken dat zij complete pakketten leveren met beddengoed en badlinnen, per kamer in een katoenen zak. In die zak kan meteen het vuile linnen mee terug, zodat vuil en schoon goed niet tegen elkaar aanliggen in de bakfiets. Per kamer worden altijd reservetoiletpapier en extra handdoeken en een ruime voorraad koffiecapsules neergelegd. Want anders dan in een ‘normaal’ hotel is het minder makkelijk om dergelijke zaken even snel na te bezorgen als een gast belt. Ook is aankloppen door housekeeping om te zien of iemand al wakker is, lastiger. Checkout is om 11.00 uur, dus housekeeping begint pas om 11.00 met hun ronde. ‘Ja, ook als het regent. Dat is bij de sollicitaties nadrukkelijk verteld. Behalve als het stormt natuurlijk, dan kunnen ze met de auto of taxi.’

Zelfredzaamheid

Ook heeft housekeeping een aantal reservelampjes en ander klein materiaal bij zich, ze zijn meteen een soort technische dienst-light. ‘Dat is efficiënter dan dat zij moeten bellen dat ergens een lampje kapot is en dat ook de TD nog naar het huisje moet.’ En voor sommige kamers regelt housekeeping bloemen. Die nemen ze niet mee vanaf het hoofdkantoor, maar kopen ze bij een bloemist dichtbij het huisje. ‘Soms facetimen ze met ons, dan laten ze de kamer en de bloemen zien om te vragen: is het zo goed?’
Daarnaast merken Vlek en Kuiper dat gasten in Sweets zelfstandiger zijn dan in een ‘gewoon’ hotel. Ze snappen dat ze niet voor elk wissewasje de receptie kunnen bellen. ‘Zo had iemand eens niet gezien dat er geen extra toiletpapier stond, en was zelf naar de supermarkt gegaan om nieuw te halen. Dat zul je in een ander hotel niet snel meemaken.’ Vlek zegt dat Airbnb voor hen de weg heeft geplaveid: de gemiddelde gast is al gewend aan dit soort zelfstandigheid.

Sweets Hotel

Theophile de Bockbrug

Ook is om deze reden de stoppenkast niet achter slot en grendel weggestopt. Wel verborgen, maar in principe toegankelijk voor gasten. Mocht een stop doorslaan, dan kan de gast dit met telefonische hulp op afstand zelf oplossen, zonder dat de technische dienst erheen hoeft. Want naast één TD’er, twee housekeepers en Vlek en Kuiper, staan er geen mensen op de payroll van Sweets. Sales, marketing en hr doen Vlek en Kuiper deels zelf, en deels wordt dit gezamenlijk gedaan voor Sweets en The Exchange vanuit het hoofdkantoor. Ze hoeven geen receptie te bemannen en hebben geen nachtportier. Hierdoor is de exploitatie niet duurder dan voor een hotel met 28 kamers in één pand.

Sweets Hotel

De inrichting is divers: soms sober, dit huisje Scharrebier is meer gedecoreerd.

 

Sweets beschikt niet over f&b. Geen bar, geen restaurant, zelfs geen ontbijt. ‘We stimuleren gasten in de omgeving van hun huisje te ontbijten.’ Wel beginnen ze binnenkort met een ontbijtservice. Enkele huisjes liggen relatief ver van winkels en horeca. ‘We kijken naar ontbijt bezorgen. Of een soort bestellijst bij reserveren, dan kun je bijvoorbeeld al kaas en melk in de koelkast hebben en een voorraad broodjes en fruit. Dat kunnen we in de toekomst dan ook uitbreiden met minibarvulling.’ Elke kamer heeft wel een koelkastje, maar daar staat standaard niets in.
Vlek en Kuiper denken nog na over fietsen. Dat zou erg bij het concept passen, maar praktisch is het nog lastig: waar zet je ze neer? Hoe gaat onderhoud en toezicht? ‘Idealiter staan bij elk huisje twee fietsen, maar misschien gaan we eerst met fietsen op bestelling werken: dat gasten bij het boeken kunnen aangeven dat ze ook over fietsen willen beschikken. Voorlopig hebben we de dichtstbijzijnde fietsverhuur in de buurtgids gezet.’

Inrichting

Elk huisje is letterlijk uniek en dus de inrichting ook. De vorm, ruimte en indeling is elke keer anders, waardoor zelfs het bed niet overal hetzelfde is. Die bedden komen, op één Auping na, allemaal van Henk Dresens.
Het meubilair is soms aangepast aan de periode waarin het huisje is gebouwd, met vintage meubels of in kleur en stijl. Soms is het custom made, zeker als de ruimte beperkt is. Dan bouwde de eigen TD een bedombouw die doorloopt in een zitmeubel, of werd middenin de kamer een badkamer met klapdeurtjes gezet die ook dient als hoofdboard voor het bed.

Sweets Hotel

Creatief in de kleine ruimte: de wastafel is van twee kanten bereikbaar.

 

Elke badkamer is anders, maar wel altijd voorzien van een douche. Op elke kamer is een koffieapparaatje van Buscaglione aanwezig, met aparte heetwateruitgifte voor thee. Ook ligt in elke kamer een tablet met hotelinformatie, Netflix en internet. Uiteraard is wifi aanwezig. Ook liggen in elk huisje spelletjes en boeken.
In geen enkel huisje is tv. ‘Die kunnen we aan de ene kant in bijna geen enkel huisje fatsoenlijk kwijt, maar het is ook een bewuste keus: we willen dat mensen eropuit gaan. Als ze echt iets willen kijken, doen veel mensen dat toch op tablet of laptop. En op de Sweetpad zit Netflix waar gasten met hun eigen account kunnen inloggen. We hebben wel later op elke kamer een draadloze speaker van JBL neergezet, we hoorden dat mensen het toch wel fijn vinden om achtergrondmuziek op te kunnen zetten.’
Tablet en airconditioning zijn op afstand te bedienen en in het systeem kan ook de kamersleutel geactiveerd worden. Vleks droom is om ook de deursloten op afstand te kunnen openen. ‘Als iemand met een lege telefoon bij zijn huisje staat, zou dat ideaal zijn. Nu moeten we erheen als dat gebeurt.’
Er bestaan systemen waarbij dat kan, maar die zijn erg kostbaar. Voor een ‘gewoon’ hotel kost dat al meer dan €1000 per kamer, en in het geval van Sweets betekent het dat er bekabeld internet naar de huisjes moet. Op een brug is dat, zacht gezegd, een uitdaging. De wifirouter heeft een eigen simkaart en werkt met 4G, maar voor de sloten is dat niet (veilig) genoeg.

28 adressen

Iets waar ze vooraf te licht over hadden gedacht: elk van de 28 huisjes moet een eigen adres hebben. Omdat het feitelijk meer onderhoudsgebouwtjes waren, hadden slechts twee van de 14 huisjes die nu in gebruik of verbouwing zijn daadwerkelijk een adres. Enkele andere hadden wel een huisnummer, maar het adres werd niet gebruikt en was nergens bekend. Voor de vergunningen was een adres nodig, maar niemand kon precies vertellen wie daarvoor kon zorgen. Zelfs nu weten Vlek en Kuiper nog niet precies welke instantie daarvoor verantwoordelijk is. ‘Hierin heeft Grayfield een grote rol gespeeld.’

Sweets Hotel

Wiegbrug.

Ook voor de brandweer moet je een adres hebben. Zelfs om op Google te komen, moet je een adres hebben. Want om op Google te komen, moet je een vast telefoonnummer hebben: die wil een locatie die je aanmeldt verifiëren met een vaste telefoonlijn, en zonder adres geen vast telefoonnummer. Als je dat niet hebt, moet het per post. Maar dan moet je dus een adres en een brievenbus hebben.
Ook voor leveranciers is een adres noodzakelijk. Al zijn de locaties vaak zo uitdagend voor een leverancier – midden op een brug – dat Sweets nu alles op het hoofdkantoor laat leveren en het dan zelf verder transporteert met een busje.
Dat Sweets wil inzetten op Google, ook voor de reviews, is omdat het hotel niet op Tripadvisor kan. ‘We vallen buiten alle categorieën omdat we 28 verschillende locaties hebben. Dat past niet in hun systeem. We moeten dus kijken naar alternatieve distributiekanalen. Er zijn 28 kamertypen en dus ook 28 verschillende booking engines. We willen dat gasten op beschikbaarheid per huisje kunnen zoeken, en niet het huisje van hun voorkeur in een lijst moeten opzoeken als ze op een datum kijken. Voor Nederlandssprekende gasten is het al best verwarrend, laat staan voor buitenlandse gasten: de namen van de bruggen zijn abacadabra voor ze.’

Sweets Hotel

Het originele brugbedieningspaneel als decoratie.

Met Mews hebben Kuiper en Vlek een systeem gevonden dat heel geschikt is voor hun complexe hotel. Het is oorspronkelijk een Tsjechisch PMS, maar ze hebben ook een kantoor in Amsterdam. Ze zijn nog klein, en ook heel flexibel. ‘Het is opgezet door onder meer een hotelier, iemand die dus heel goed weet wat nodig is. Als wij om een aanpassing vragen, is dat zo gebeurd.’
Veel bestaande PMS’en zijn al oud, waardoor het softwarematig een nachtmerrie is als er iets in de code moet worden veranderd. De prijs van Mews varieert van €7 tot €15 per kamer per maand, vanaf 25 kamers (voor Sweets is het dus iets duurder, want er zijn nu pas 11 kamers operationeel).

Krankzinnig

Suzanne Oxenaar en Otto Nan zijn het ermee eens dat ze misschien licht krankzinnig zijn, aangezien ze al 7 jaar werken aan een hotel met 28 kamers. ‘Het wordt een piepklein hotel, dat is waar. Maar het idee van een hotel verspreid door Amsterdam, met allemaal bedden die uitkijken over het water, vinden wij groots en zeker alle moeite waard!’ 

Reageer op dit artikel