artikel

Veeleisende gast dringt aan op innovaties in de kamer

Hotel 499

In de hotelkamer van de toekomst zijn er drie belangrijke thema’s: smart technology, sustainability en service. Wie stilstaat, doet niet meer mee. Gasten stellen hoge eisen, goede hoteliers doen hier nog een schepje bovenop, dus moeten leveranciers met verrassende innovaties komen.

Veeleisende gast dringt aan op innovaties in de kamer

Kritische gasten vinden het steeds belangrijker dat hun hotel zichtbaar rekening houdt met mens en milieu in de bedrijfsvoering. Uit een grootschalig consumentenonderzoek van Gfk blijkt dat de houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van duurzaamheid ieder jaar verbetert, maar dat bedrijven hierin nog achterblijven. Nu al let de helft bij zijn aankopen op duurzaamheid en dat aantal wordt alleen maar meer, is de verwachting. ‘Consumenten worden niet alleen in hun denken duurzamer, maar ook wordt hun intentie om duurzaam te handelen steeds groter’, zegt Ewout Witte van Gfk. En waarom zou dit bij de keuze van een hotel anders zijn? Een betere wereld begint bij de keuze van een goed hotel, denken bewuste consumenten.

QO Amsterdam is zo’n hotel dat een luxe lifestyle combineert met sustainability. Elk aspect van het hotel is tegen het licht gehouden om te kijken of het niet ‘groener’ kon. Daarom is het plafond in de kamers van hergebruikt beton en is de vloerbedekking in de gangen gemaakt van visnetten. Wc’s worden doorgespoeld met douchewater en op de kamers staan geen flessen bronwater, maar door het hotel zelf gebottelde flessen kraanwater. Zo’n 30 cent per fles gaat als donatie naar Made Blue, dat zich inzet voor schoon drinkwater in landen waar dat niet vanzelfsprekend is. QO legt niets op de kamer wat er niet hoeft te zijn, ook geen promotiemateriaal. Dat bespaart afval en maakt het schoonmaken makkelijker. Bovendien vraagt het aan leveranciers om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal zoveel mogelijk terug te dringen.

Hotelkamer van de toekomst

QO gaat ver in zijn streven naar duurzaamheid, maar ook veel andere hotels verlangen steeds vaker duurzame producten van leveranciers, blijkt uit een rondgang langs diverse leveranciers. Zo is de vraag naar duurzaam hotellinnen flink toegenomen, zegt Jacqueline Mommer van Blycolin. Extreem waterverbruik en onnodige milieuvervuiling is niet meer van deze tijd en ook de arbeidsomstandigheden van de werknemers binnen de stoffenindustrie moeten goed zijn. Daarom zijn vooral de laatste jaren flinke stappen gezet. ‘Nog niet zo lang geleden was het gebruikelijk om 10 liter water te gebruiken per kilogram wasgoed. Dat hebben we inmiddels al meer dan gehalveerd. En onlangs hebben wij als eerste het EU-Ecolabel Cool Chemistry wasproces ingevoerd in onze wasserijen’, zegt Mommer. De kern van dit wasconcept bestaat uit een speciaal ontwikkeld reinigingsmiddel, waardoor meer water en energie wordt bespaard en het linnen langer meegaat.

Blycolin is één van de partners van de Hotelkamer van de toekomst, het project van Vincent van Dijk met zijn Prinsenhof Suite. Steeds meer gasten selecteren hotels op basis van sustainability en daar wilde Van Dijk met zijn hotel in hartje Amsterdam op inspelen door de hotelkamers zo duurzaam mogelijk in te richten. Blycolin is één van de partners van dit duurzame hotel. ‘Op het bed ligt ons Pure Eco bedlinnen’, zegt Jacqueline Mommer van Blycolin. ‘De kussens en dekbedden zijn gemaakt van GOTS (tijk van biologisch katoen) en hebben een vulling van gerecyclede petflessen. De sierkussens en bedloper zijn geproduceerd uit gerecyclede spijkerbroeken en de handdoeken op de badkamer zijn van biologisch katoen.’

Grotere flessen shampoo

Ook aan de accessoires in de badkamer worden meer eisen gesteld, zegt Michiel Heemskerk van Hail Europe. Tijdenlang was het een goed gebruik om elke badkamer te voorzien van vier kleine flesjes met shampoo en conditioner en een stukje zeep, maar daar stappen steeds meer hoteliers vanaf. ‘We zien vaker dat de badkamer wordt voorzien van een grotere, navulbare fles douchegel die je los neer kunt zetten, dus niet vastzit aan de muur. Het liefst twee flessen, zodat gasten kunnen kiezen, bijvoorbeeld uit citroen en musk. Want wat de een lekker vindt, vindt de ander juist minder, daarom is het goed iets te kiezen te hebben. Met de grotere verpakking werkt het hotel mee aan het terugdringen van plastic. Bovendien werkt de grotere verpakking nog kostenbesparend ook.’

Een andere manier om het plastic terug te dringen is het gebruik van meer duurzame materialen. Zo heeft Hail showercaps in het assortiment die zijn verpakt in stonepaper en wordt er gerecycled plastic gebruikt voor shampooflesjes. ‘Ook hebben we shampoo in flesjes waarin tarwe is verwerkt, zodat het beter afbreekbaar is’, legt Heemskerk uit.

100 procent elektrisch

Op de Westergasfabriek staat het eerste 100 procent elektrische hotel van Nederland: Conscious Hotel Westerpark. Met aan de ene kant een fantastisch uitzicht over het groene Westerpark en aan de andere kant een blik op de historische fabrieksgebouwen van de Westergasfabriek.

Conscious Hotels staat bekend om zijn ecologisch verantwoorde hotels in Amsterdam, waarin ze duurzaamheid in elk aspect doorvoeren. De vestiging in het Westerpark gaat nog een stapje verder. Het hotel is volledig elektrisch: van de verwarming in de kamers tot inductieplaten in de keuken. Deze groene energie wordt opgewekt door Nederlandse windenergie en zonnepanelen. ‘Vola past daar mooi in’, zegt Ties van Dijk van Vola. ‘We doen veel aan sustainability, door bijvoorbeeld gebruik te maken van gerecycled materiaal. Ook zorgen we dat de afstanden klein zijn door zoveel mogelijk grondstoffen uit de directe omgeving te onttrekken en zijn we goed voor de mensen die voor ons werken.’ Ook op een andere manier is het Scandinavische bedrijf duurzaam. ‘50 jaar geleden is het bedrijf begonnen met een ontwerp voor een kraan. Dat eerste ontwerp is nog altijd het uitgangspunt voor de nieuwe ontwerpen, zodat Vola een onmiskenbaar eigen karakter heeft gehouden. Dat is ook duurzaam’, zegt Van Dijk lachend.

Onderscheiden met sfeer

‘De hotellerie moet zich voortdurend aanpassen aan trends en eisen op het gebied van sfeer en comfort’, ziet Monique Glijnis van Solar Nederland. ‘Daarom helpen wij hoteliers om zich te onderscheiden van de massa met smart building-oplossingen, sanitairconcepten, een goed klimaatsysteem of op maat gemaakte lichtscenario’s. Solar ondersteunt de hospitality branche met het toepassen van de juiste technieken binnen de huisvesting, eventueel aangevuld met het behalen van een duurzaamheidcertificaat zoals BREEAM-NL, ISO 14001, Green Globe, Green Key en het EU-Ecolabel.

Succes met innovatie

Bette is specialist voor luxe badkamerobjecten uit duurzaam, geglazuurd titaanstaal, zoals ligbaden, douchevloeren en wastafels. De natuurlijke materialen glas, water en staal worden verwerkt tot producten die in een grote diversiteit aan vormen, afmetingen en kleuren worden aangeboden en met het Bette glazuur veredeld worden tot duurzaam titaanstaal/glazuur. De nieuwste aanwinst is BetteStarlet Spirit, een inbouwligbad met een badrand van slechts 8 mm. Het ligbad BetteStarlet Spirit is een uitbreiding op de iconische serie Bette Starlet Collection, die al 20 jaar een succes is. ‘Maar succes kan alleen met innovatie worden voortgezet’, zegt Paul Hogenbirk van Innovatech, woordvoerder voor Bette. ‘Daarom heeft Bette de badrand gereduceerd van 30 naar slechts 8 mm. Daarnaast zijn de hoeken veel strakker door de verkleining van de radius van R20 naar R5. Beide vernieuwingen zetten dit inbouwligbad in een nieuw en toekomstgericht perspectief.’

Duurzaamheid gaat vaak hand in hand met technische innovaties, zegt Jennine ten Brinke van Villeroy & Boch. ‘Of het nu om wastafels, wc’s, badmeubels, douchebakken, ligbaden of whirlpools gaat, wij streven op alle gebieden voortdurend naar innovatie.’ Zo zijn de eigenschappen van keramiek verbeterd zodat kalkresten geen rol meer spelen en zijn voor de sifonkappen nieuwe bevestigingssystemen ontwikkeld. ‘Bovendien hebben onze engineers innovatieve ligbaden en douchebakken ontworpen die dankzij het markante design en de gelijkliggende montage zeer duurzaam zijn.’ De nieuwste innovatie is de douche-wc ViClean-I 100. ‘Het revolutionaire design, dat van buiten nauwelijks van een gewoon toilet is te onderscheiden, heeft veel te bieden: een toilet met bidetfunctie dat zacht en volledig reinigt. Hierbij is het mogelijk om de watertemperatuur, waterstraalsterkte en positie van de douchesproeier individueel in te stellen.’ De douche-wc beschikt over zelfreinigende sproeiers voor optimale hygiëne.’

Kijkkast heeft beste tijd gehad

Een ander item uit de hotelkamer dat voortdurend in ontwikkeling is, is de tv. Als kijkkast heeft de televisie zijn beste tijd wel gehad, zegt Koen Vroomen van TPV Tech, producent van de Philips-tv’s. ‘Het beeldscherm is vrij drastisch een verlengstuk van een device geworden. Gasten nemen hun smartphone, tablet of laptop mee en willen de tv als beeldscherm gebruiken.

Meer hoteltech

Meer hoteltech

Anderzijds is ook een trend dat de tv juist voorzien moet zijn van allerlei apps, zoals Netflix, Youtube enzovoort. Pay tv is passsé, maar tv on demand zeker niet. ‘Gasten bepalen zelf wat zij kijken.’ Daarbij willen zij geen sporen achterlaten. Het hotel of de provider heeft niets met de privégegevens van gasten te maken. ‘Wij overhandigen daarom een certificaat waarmee we aantonen dat niets met de gegevens kunnen of willen.’ Door het tv-aanbod on demand wordt het zenderaanbod steeds minder belangrijk. Het juiste pakket hangt af van de hotellocatie. ‘In Amsterdam doe je goede zaken als je Chinese, Japanse en Amerikaanse zenders hebt. De startpagina van de tv doet tegenwoordig vooral dienst als informatiedesk. ‘Hier kunnen gasten alle benodigde informatie terugvinden over het hotel en de stad.’

De tv wordt steeds groter en steeds dunner. ‘Met een beeldscherm onder de 43 inch kom je niet meer weg’, zegt Vroomen. ‘De norm voor de tv is enorm verlegd’, bevestigt Han van de Wouw van Van de Wouw Hotelinrichting uit Hillegom. ‘Kijk maar bij mensen thuis, overal staat een grote tv. In hotels mag die niet kleiner zijn. Een gouden regel is dat het bad schoon moet zijn, het bed moet lekker liggen en de tv moet minstens zo groot zijn als thuis.’

Tv-beugel met soundbar

Naast groter worden de tv’s ook dunner, constateert Ingrid van de Zilver van Vogel’s Professional. Dit heeft gevolgen voor het geluid. ‘Het geluid uit de tv zelf is van matige kwaliteit. Door een soundbar te gebruiken wordt de kwaliteit aanzienlijk verbeterd.’ Vogel’s heeft hier volop op ingehaakt met nieuwe innovaties op het gebied van mechatronica: de MotionMount (NEXT 7355) en MotionSoundMount (NEXT 8375). Dit betreft een elektrisch draaibare muurbeugel die ook verkrijgbaar is met geïntegreerde soundbar en draadloze subwoofer. De NEXT 8375 heeft een Red Dot Awards en iF Product Design Award gewonnen.

Use of this image is restricted to official Vogel’s distributors, resellers and press only. The Vogel’s Brand Identity Guidelines on www.vogels.com are applicable.

Dankzij het high-end design en exclusiviteit zijn deze beugels interessant voor toepassing in luxe hotelkamers en suites. Met één vinger kunnen hotelgasten het scherm eenvoudig in de juiste stand zetten (via afstandsbediening vooraf ingestelde kijkpositie, bijvoorbeeld waarbij hotelgasten vanuit bed kunnen kijken). Het geluid draait met het scherm mee naar de kijker toe. Wanneer de tv wordt uitgeschakeld, draait de tv automatisch terug tegen de wand in volledig vlakke positie. De soundbar kan ook gebruikt worden om muziek via Bluetooth vanaf de smartphone of tablet op af te spelen.

Intelligent meubilair

Smart Home is al een tijd in opkomst. Apparaten zijn verbonden in netwerken en kunnen worden geprogrammeerd, licht en functies zijn te bedienen met de afstandsbediening. Nu is er een systeem van beslagleverancier Häfele dat ervoor zorgt dat verlichting en meubels via de app worden bestuurd. ‘Met de app Connect kan Häfele meubels en kamers verbinden, koppelen en voorzien van verlichting en geluid’, zegt Michel Mulder van Häfele. Vandaag de dag is het al mogelijk om verlichting aan en uit te zetten of te dimmen en de kleurtemperatuur en kleursterkte in te stellen. Bedienen van de geluidscomponenten in de kamer is ook onderdeel van het systeem.

Op meubels kunnen tv-liften, elektrische schuifdeuren of andere elektrische aandrijvingen met een simpele vingerbeweging worden bediend. Smart furniture is dus al realiteit geworden. De Häfele’s Connect Hub kan daarnaast communiceren met de hele digitale wereld, dus ook met bijna alle protocollen, draadloze technologieën en systemen van de meest uiteenlopende fabrikanten via Bluetooth, wifi, KNX en andere. Hij communiceert met vrijwel alles wat zendt – bijvoorbeeld met airconditioners, jaloezieën, tv-apparaten en slimme keukenapparatuur.

Eén van de laatste noviteiten van Häfele is een ‘smart badkamerspiegel’. ‘Deze badkamerspiegel verandert elke badkamer snel en eenvoudig in een spa’, zegt Michel Mulder van Häfele. De spiegel verenigt de functies van make-uplamp, kamerverlichting, sfeerverlichting en geluidssysteem in één elegant ontwerp. In de spiegel zijn touch-toetsen opgenomen waarmee alle andere functies te bedienen zijn. Bijkomend voordeel is dat het de badkamerverlichting vermindert.

Reageer op dit artikel