artikel

Spraakgestuurde kamers Postillion: gast doet licht uit en bestelt taxi met stem

Hotel 250

Nu Amazons Alexa en Google Home de eerste stappen op de consumentenmarkt zetten met hun slimme spraakassistenten die niet alleen antwoord kunnen geven, maar ook domotica kunnen bedienen en internetbestellingen kunnen doen, kan de hotellerie natuurlijk niet achterblijven. Postillion is de eerste die in het in Nederland aandurft om in Amsterdam een compleet hotel uit te rusten met spraakgestuurde kamers.

Spraakgestuurde kamers Postillion: gast doet licht uit en bestelt taxi met stem
Foto: Diederik van der Laan

Verlichting, klimaat, gordijnen en tv zijn in alle 252 kamers van Postillion Amsterdam Convention Centre met de stem te bedienen. Het systeem is daarnaast op internet aangesloten en fungeert dus direct als een soort Siri van Apple of Google Assistent. Met de stem kan het weerbericht worden gevraagd, vertrektijden van Schiphol worden geraadpleegd of zelfs een taxi of pizza worden besteld. Als het op internet te vinden is, kan Postillions versie van Alexa, waar in de spraakgestuurde kamers nu mee wordt gewerkt, het oplepelen.

Overigens was Alexa van Amazon niet de eerste keus van de technici van AV-bedrijf Bourgonje. In de ontwikkeling is vooral ingezet op Hound, een voice-assistant van SoundHound. Toen echter bleek dat door een miscommunicatie voor opening te weinig ‘luisterkastjes’ konden worden geleverd, is in allerijl overgeschakeld op Alexa, in combinatie met speciale speakers van Harman Kardon.

Foto: Diederik van der Laan

Het systeem is niet goedkoop: per kamer is voor zo’n €7000 aan apparatuur nodig, zegt general manager Marc Roebersen. Samen met de centrale server is de totale investering voor de 252 spraakgestuurde kamers ruim €1,5 miljoen. In elke kamer staan twee ontvangers of ‘luisterstations’ ter grootte van een theepot, één naast het bed en één in de badkamer. Bij het systeem van Hound zit de techniek verwerkt in de soundbar van de televisie. Om het voor Alexa makkelijk te maken, zijn de kamers verdeeld in twee zones – slaapkamer en badkamer – en de suites in drie. In de gesproken commando’s voor verlichting of televisie moet de ruimte dus worden gespecificeerd.

Omwille van de privacy kan elk luisterstation worden uitgeschakeld

‘Er kan al heel veel’, legt Roebersen uit. ‘Zo kunnen bijvoorbeeld verzoeken aan de receptie voor een strijkijzer of extra kussen worden ingesproken. Omdat we een koppeling hebben gemaakt met Taxi Centrale Amsterdam, kunnen gasten ook een taxi bestellen door het alleen maar te zeggen. En zelfs bestellingen in de bar kunnen worden gesproken. Als gasten vlak voordat zij de kamer uitlopen een biertje bestellen, staat dat klaar op de bar als zij beneden komen.’

Spraakgestuurde kamers zelf ontwikkeld

Bourgonje ontwikkelt het systeem zelf, er is naar eigen zeggen internationaal nog geen toepassing die zo breed is. ‘Spraakgestuurde kamers bestaan al wel, maar dan gaat het niet veel verder dan het sluiten van de gordijnen of het bedienen van verlichting’, zegt de monteur die in het hotel aanwezig is voor de implementatie. ‘Door de koppeling met internet gaan wij veel verder.’

De eerste ideeën voor het systeem ontstonden zo’n drie jaar geleden, toen Postillion zocht naar een geavanceerd kamerbeheersysteem en met Bourgonje in gesprek ging. Daar zeiden ze: waarom niet meteen spraakgestuurd? De technici die er vervolgens mee aan de slag gingen, werden zo enthousiast dat ze steeds verder gingen. Toen ze ontdekten dat er in de wereld nog niet zo’n systeem was, zijn ze het zelf gaan ontwikkelen. ‘We doen het echt samen met Postillion. Zij weten waar in een hotel behoefte aan is, wij zorgen dat het werkt.’

Foto: Diederik van der Laan

Het systeem werkt volledig bedraad, dus niet met wifi. Dat klinkt paradoxaal in een wereld die steeds draadlozer wordt, maar het is juist daarom nodig. ‘Er komen steeds meer wifisignalen, die zouden voor storingen kunnen zorgen. Zolang in elke hotelkamer nog bedraad internet ligt, is dit de beste optie voor dit systeem. Ook is geen extra bekabeling nodig voor de bediening. Zaken als temperatuur en verlichting kunnen in een hotel al centraal bediend worden. Het spraaksysteem hoeft alleen maar te worden gekoppeld aan het gebouwbeheersysteem.

Grapjes

Om Alexa niet een kille robot te laten zijn, hebben de ontwikkelaars van Amazon er wat grapjes in voorgeprogrammeerd. Letterlijk, je kunt Alexa vragen een grap te vertellen. Ook kun je haar vragen naar haar favoriete film, schrijver of band. Interessant genoeg hangt het van de vraagsteller af, welk antwoord ze op deze vragen geeft.

Het systeem is ‘self learning’, het wordt steeds slimmer en beter in het verstaan van de opdrachten. Daar is veel werk in gestoken. Voorlopig verstaat de speech engine uitsluitend Engels, al is het volgens kenners een kwestie van tijd voor ze ook Nederlands verstaat. Maar zet een Nederlandse gast, een Franse gast of een Schotse gast naast elkaar: hun uitspraak is heel anders dan het ‘originele’ Engels. Hier moet de computer mee om leren gaan.

Foto: Diederik van der Laan

Ook het soort commando’s moet ze leren. De opdrachten hoeven niet volgens een exact protocol te worden gegeven, de computer let op steekwoorden: de ruimte, de functie en wat er moet gebeuren. Nu nog wordt de spraakcomputer geactiveerd door haar naam uit te spreken: Alexa. Elk commando begint daarmee, zodat de computer weet dat er een opdracht aankomt. ‘Maar ook dat activerende commando kunnen we aanpassen’, zegt Roebersen. ‘Ik denk dat we voor Hey Room gaan, je wilt tenslotte dat je kamer wat doet.’ Belangrijk is om een startcommando te kiezen dat niet snel in gewone conversatie voorkomt, zodat de computer niet ongewenst ‘wakker’ wordt.

Privacy

Bij spraakbesturing komt al snel de privacyvraag naar boven. Immers: het systeem moet constant het geluid in de kamer opnemen, naar een server sturen en analyseren. Wie luistert mee? Wat gebeurt er met de opgenomen audio? Maatschappijbreed worden vragen gesteld bij de dataverwerking door Google, om die reden heeft Postillion niet voor dat systeem gekozen.

Meer over hoteltechnologie

Meer over hoteltechnologie

Maar ook Alexa is niet onomstreden: de eigenaar van het systeem is immers een retailer die graag wil weten waar de behoeften van de gebruikers liggen. Het gouden ei in hun wereld is weten wat een klant wil, voordat die klant dat zelf beseft. Daarom is het voor Amazon interessant om alles wat iemand zegt te analyseren en daaruit een latente behoefte te destilleren. In principe wordt dan ook alles wat tegen een Alexa wordt gezegd, opgeslagen op de servers van Amazon, voor data-analyse.

Voordeel in dit opzicht is dat de Alexa’s bij Postillion zijn gekoppeld aan een kamer, niet aan een gebruikersaccount. Dat biedt Postillion wél weer kansen: na verloop van tijd weten ze wat gasten het meeste vragen er waar dus het meeste behoefte aan is. Daar kunnen ze dan op inspelen door de gasten vóór te zijn en hen iets aan te reiken nog voordat die gast beseft dat hij er behoefte aan heeft. Mooi voorbeeld van pro-actief gastheerschap.

General manager Marc Roebersen – Foto: Diederik van der Laan

Overigens is het wel mogelijk dat gasten tijdelijk de kamer koppelen aan hun eigen Amazon-account. Zo kunnen ze hun eigen muziek streamen of via Amazon aankopen doen met hun credit card.

Luisterstations uitschakelen

Om de privacy van Postillion-gasten te waarborgen, kunnen de twee ontvangers met een fysieke knop worden uitgeschakeld. De kamer kan dan worden bediend met het touchscreen naast het bed.

Want de spraakbesturing is slechts één onderdeel van de technisch zeer geavanceerde kamers: naast het bed zit een touchscreen in de muur waar alles te regelen is. Afgezien van de leeslampjes heeft geen enkele lamp in de kamer een fysieke knop en er ligt geen afstandsbediening voor de televisie: alles gaat via dit scherm. Als alle lampen in de kamer uit worden gedaan, wordt ook het scherm gedimd. Door de hand ervoor te houden of erop te tikken, wordt het scherm weer geactiveerd.

Foto: Diederik van der Laan

Een volgende aanvulling op de toepassing wordt een app: wat nu met het scherm naast het bed kan, kunnen gasten straks doen met een app. Daarbij wordt zelfs gewerkt aan oplossingen voor gasten met een telefoon die het zelf installeren van software niet toestaat (bijvoorbeeld medewerkers van de overheid). De technici van Bourgonje werken aan een browserapplicatie, waarbij het systeem feitelijk een website is en geen app.

In de kamers heeft alleen de leeslamp bij het bed een fysieke knop

Om nachtelijk toiletbezoek gemakkelijker te maken, gaat zachte vloerverlichting aan zodra een gast uit bed stapt. En elke kamer beschikt over een tv-scherm in de badkamerspiegel.

‘Ik heb nu nog wel telefoons op de kamer gezet, maar liever doe ik die ook weg’, zegt Roebersen. ‘Als het systeem straks helemaal werkt, wil ik die toestellen ook weghalen. Via het scherm of met stembediening is dan ook contact op te nemen met de receptie of naar huis te bellen. Wie gebruikt dat vaste toestel op de kamer nou nog?’

Kauwgomballenfabriek

Postillion Amsterdam Convention Centre werd op 1 november turnkey opgeleverd, op 5 november ontvingen Roebersen en zijn team de eerste gasten. Het hotel huist in een nagelnieuw pand, in een stukje van Amsterdam waar veel hotel bijkomen. Buurman Van der Valk is net open, er komt nog een Ibis en het QO ligt op steenworp afstand. Het pand is ontworpen door Concrete en was oorspronkelijk bedoeld als bedrijfsverzamelpand, met ook horeca.

Foto: Diederik van der Laan

Postiollion opende in september 2016 al de vergaderzalen in het Amsterdam Convention Centre, in de oude kauwgomballenfabriek tegenover het hotel. Als eerbetoon aan die geschiedenis zijn in zowel dat vergadercentrum als het hotel zelf veel verwijzingen te zien naar kauwgomballen. Zo hebben de board- en meetingrooms in het hotel elk een eigen kauwgomballenkleur als thema, die wordt aangevuld met bijpassende geur.

Meer technische snufjes

In totaal beschikken hotel en vergadercentrum samen over 32 zalen, waarvan 14 in het hotel. De doelgroep van het hotel is dan ook vooral bezoekers van de internationale evenementen die hier worden gehouden. Helaas was een ondergrondse doorgang vanwege de vele nutsleidingen in de grond niet mogelijk, en omdat de openbare weg moet worden overgestoken kon ook een overdekt looppad niet.
De vergaderzalen zullen niet snel dezelfde spraakbesturing krijgen als de kamers: de speech engine vindt het lastig om met veel stemmen door elkaar om te gaan. ‘Maar zodra het kan, doen we het.’

Foto: Diederik van der Laan

Het hotel is pas een week open en nog niet alles wat gepland was, is al operationeel, zegt Roebersen. Als dit artikel verschijnt, zijn meer technische snufjes geïmplementeerd. Zo komt op de verdieping met de bar nog een grote hologramprojector en komt heel binnenkort een koppeling tussen het hotel en het ertegenovergelegen Convention Centre. Dan is op de kamer ook de zalenplanning te zie, en kan zelfs via videoverbinding in de kamer worden meegekeken in zalen aan de overkant. Ook beschikken alle zalen en gangen over Philips Ambilight, waardoor de sfeer gemakkelijk is aan te passen.

Wereldwijde voorhoede

Met deze implementatie van Alexa in het hele hotel katapulteert Postillion Amsterdam Convention Centre zich wereldwijd naar de absolute voorhoede op dit gebied. Eerder dit jaar kondigde Marriott aan als pilot in 10 hotels in de VS te gaan testen met Alexa, in samenwerking met Amazon. Dit was de eerste keer dat er sprake was van Alexa als hoteltoepassing. Verder zijn nog nergens in de wereld ketenhotels die op deze schaal de techniek toepassen, en zeker niet zo uitgebreid. In de Marriotthotels gaat het vooral over contact met roomservice. Door de koppeling met het gebouwbeheersysteem, internet en TCA gaat de service van Postillion veel verder.

Lees hier alles over Postillion Hotels

 

Reageer op dit artikel