artikel

Van der Valk Sassenheim: de praktijk van het Leerbedrijf van het Jaar

Hotel 2889

Van der Valk Sassenheim: de praktijk van het Leerbedrijf van het Jaar

Van der Valk Hotel Sassenheim is het beste leerbedrijf in de horeca van 2019. 31 studenten combineren er praktijk én theorie op de werkvloer. Misset Horeca spreekt met hoteleigenaar Ab de Bruijn en hr-manager Jolanda de Graaff. Wat is het geheim van dit Van der Valk-hotel? ‘Gewoon goed zijn voor je mensen. Studenten én vaste.’ Klinkt simpel, maar hoe doe je dat?

Wij scholen echt op de werkvloer. Via House of Hospitality (HOH, zie kader) hebben we momenteel veertien eerstejaars studenten van het ROC van Amsterdam en zeventien tweedejaars. Allemaal bol-niveau 4. Deze studenten leren hier niet alleen de praktijk, ook de theorie leren ze hier in het hotel. We hebben iemand uit ons eigen team vrijgemaakt die de leerlingen fulltime begeleidt; daarnaast hebben we op de werkvloer drie docenten van het roc lopen. Wij noemen dit het hybride leren.’

Dit is het antwoord op de vraag waarin Van der Valk Sassenheim uitblinkt als het gaat om het doorgeven van het vak. Het interview vindt plaats in het restaurant van het hotel. In de open keuken zijn chefs druk in de weer, de zwarte brigade maakt het gasten aan tafel naar de zin. Verschil in vaste medewerkers en studenten is aan de kleding niet te zien. ‘De eerstejaars krijgen hier direct veel praktijkervaring en komen er dus zo ook snel achter of ze enthousiast worden van het werk in de horeca.’

Van der Valk Sassenheim

‘Wat je leert is direct toe te passen’

Yaelle van der Kamp (17) – tweedejaars HOH-student

Leren in de praktijk was iets waar Yaelle van der Kamp op de middelbare school al naar verlangde. ‘Als ik een plantje zag in mijn biologieboek, wilde ik het ook in het echt zien, voelen en ruiken. Dat mistte ik heel erg. Nu ik hier leer op de werkvloer, krijg ik direct een beeld bij de theorie. In het begin was het echt wel pittig. Wisselende werktijden, veel nieuwe mensen en iedereen moest wennen aan elkaar. Ik sta bijvoorbeeld om 5.00 uur op als ik om 7.00 uur moet beginnen. Dat is wel heel wat anders dan de middelbare. Ook vond ik het eerst even slikken dat ik met Kerst moest werken. Maar het was super om mee te maken. Zo is de realiteit in de horeca natuurlijk.’

Investeren en samenwerken

Ab de Bruijn ging niet uit de weg voor deze nieuwe vorm van leren toen hij er 3 jaar geleden toevallig mee in aanraking kwam. Hij sprak John Flierman van het roc van Amsterdam over House of Hospitality tijdens een Talking Dinner op de school. Dat het nieuw was en niet in beton gegoten, deed hem niet terugdeinzen. ‘Je moet dit soort dingen gewoon aanpakken. Dat kan ik andere ondernemers adviseren. Ook als ze op andere manieren willen samenwerken met het onderwijs. Doen! Niet bang zijn; durven vernieuwen en durven investeren. En verder gaan dan alleen praten. Alle partners van HOH proberen in oplossingen te denken. Heel praktisch ook. En ja, dan gaat iemand die hier wordt opgeleid straks aan de slag bij een ander hotel… Jammer, maar dan hebben we er wel weer een enthousiaste vakgenoot bij. We worden er aan het eind allemaal beter van.’

De Bruijn erkent dat hij ook economische motieven heeft. ‘Natuurlijk. Dit is geen liefdadigheid. Het gaat om behoorlijke investeringen. Zeker in de beginfase. In tijd én geld. We hopen dat leerlingen blijven hangen. Maar de eerste mensen van HOH moeten nog afstuderen, dus het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen.’

Van der Valk Sassenheim

Docent in het weekend

De HOH-mensen lopen in hun eerste jaar tien weken mee in de front office, keuken, bediening en back of house (facility, decoratie, kinderhoek et cetera). Ze starten met zes uur per dag en daarna wordt het opgeschroefd tot zeven. Elke dag komt de groep als geheel nog een half uurtje samen in een ‘get together’ om de dag te evalueren.’

HOH-leerlingen zijn in principe na 2,5 jaar klaar met de opleiding, tot een maximum van 3 jaar. Nog sneller kan, als de studenten dat willen. De Graaff: ‘Het gaat snel. Dat betekent ook dat deze hybride vorm van opleiden niet voor iedereen geschikt is. Je moet sterk gemotiveerd zijn.’ De Graaff gaat door over het daadwerkelijk leren op de werkvloer. ‘De studenten worden door interne praktijkopleiders begeleid en er is altijd een docent van het roc aanwezig. Ook in het weekend of op een feestdag. Daarnaast hebben we onze eigen interne docent, die wij ook betalen. Hij is een mooie aanvulling op het docententeam, omdat hij de Valk-bedrijfscultuur door en door kent en super enthousiast is in zijn kennisoverdracht. Hij haalt nu zijn onderwijsbevoegdheid.’

De Bruijn: ‘Het is mooi om jonge mensen zo snel te zien groeien in het vak. Want dat is horeca. Geen bijbaan, maar een vak. Bij deze vorm van leren, sluiten theorie en praktijk enorm goed op elkaar aan. Omdat die theorie ook hier in het bedrijf plaatsvindt. De studenten gaan nog maar één dag in de week naar school. Ook al is het een bol-opleiding. Op die dag krijgen ze de generieke vakken zoals Nederlands, rekenen en Engels. Tijdens de opleiding krijgen de leerlingen geen arbeidsovereenkomst van het bedrijf.

Van der Valk Sassenheim

‘Zelfstandig leerdoelen opstellen: wat ik wil’

David Noort (17) – eerstejaars HOH-student

Rechtstreeks vanaf de middelbare school ging David Noort aan de slag als student bij Van der Valk in Sassenheim. Hij had alleen ervaring in de supermarkt. ‘Maar ik heb voor mijn studiekeuze een dag meegelopen hier. De indruk die ik toen kreeg, was heel goed.’ Noort vindt het prettig dat hij zelfstandig wordt van het werken en leren in het hotel. ‘Niet alles wordt voorgekauwd. Ik moet het zelf doen, zelf bijhouden en initiatief nemen. Ook als het gaat over het opstellen van mijn leerdoelen. Ik heb net mijn banquetingperiode afgesloten en heb onder meer geleerd het koffieplein zelfstandig te runnen. Het totale plaatje: inrichten, klaarzetten voor het aantal personen, bijvullen en dat door de dag heen. Met je docent heb je iedere week een een-op-eengesprek en je bespreekt je leerdoelen.’

De HOH-leerlingen zijn, zoals gezegd, ook bij Van der Valk in het weekend en op feestdagen. Ook de vakanties vallen niet samen met de standaard schoolvakanties. ‘Ons hotel is 365 dagen per jaar open. Als je hier leert, ben je er ook af en toe op zaterdag, zondag of op een feestdag. Dat is de praktijk. Er is dan ook altijd een docent aanwezig. Leerlingen kunnen op termijn ook maandelijks instromen. Allemaal best uniek.’

Naast de samenwerking met House of Hospitality heeft Van der Valk Sassenheim diverse andere leerlingen lopen. ‘Van snuffelstages, mbo’ers tot hbo-managementstages. Van Stenden, TIO, Airport College, roc Mondriaan, roc Rijnland, noem maar op. Ook binnen deze doelgroepen willen we mensen enthousiasmeren voor het vak. Zij worden begeleid door onze eigen collega’s die zijn opgeleid tot leermeester.’ Bij Van der Valk Sassenheim werken in totaal 160 mensen.

‘Leuk doen voor je mensen’

Volgens De Bruijn is het echt geen hogere wiskunde wat zijn team heeft gedaan om Beste Leerbedrijf te worden. ‘Goed zijn voor je mensen. Voor iedereen; niet alleen voor de studenten. Gewoon leuk doen, zegt de nuchtere hoteldirecteur stellig. ‘Dat laatste is echt wel mijn motto. Een goede werkgever zijn, zit in kleine dingen. We zijn een echt familiebedrijf en dat geeft een warm gevoel.’

Personeelsbeleid zoals familiebanden

Voor je familie doe je dingen extra. Vertel je dingen. Vraag je hoe het met ze gaat. Wat ze nog zouden willen doen. Bij familie voel je je veilig. Is het gezellig. En kun je jezelf ook zijn. Die cultuur betekent voor ons wel een strenge selectie aan de poort. Je hebt er namelijk bepaalde karaktereigenschappen voor nodig. Dat vinden we belangrijker dan kennis. Alleen een mooi cv is niet genoeg. Vaardigheden kunnen we hier leren. Ik wil weten wie hier écht werken. Wie ben je? Wat kun je onze gasten meegeven als persoonlijkheid? Geen aangeleerde trucjes. Van nature moet je het doen en dat is bij ieder persoon anders. Echtheid is het belangrijkste. Soms moet je daarvoor even peuteren bij medewerkers. Niet iedereen durft zichzelf echt te laten zien. En natuurlijk is dat voor een jonge student anders dan bij iemand van 30 of 40. Soms zie je iets in iemand; je stimuleert, geeft water en Pokon en dan komt de mens tot bloei. En soms lukt dat niet. Laten we eerlijk zijn, dan neem je weer afscheid van elkaar.’ Dit laatste gebeurt met reguliere medewerkers, soms ook met studenten.

‘Werken leren ze hier ook’

Naast het familiegevoel ervaren de studenten bij Van der Valk Sassenheim nog iets anders. ‘We leren ze natuurlijk dat horeca stevig aanpoten is. Want werken moet hier ook. Maar wel allemaal samen, als één team. Mijn vrouw en kinderen werken ook hier. We werken niet hiërarchisch, wel informeel. Dat betekent dat alle leerlingen meegaan met uitjes voor het personeel. Ze dragen dezelfde kleding als de vaste mensen en vanaf leerjaar twee delen ze ook mee in de fooien.’ De eerstejaars krijgen een budget van €60 per persoon van de directie om een groepsevenement te organiseren met de klas.

Van der Valk Sassenheim

‘De gerechten staan echt op de kaart’Stan Luksenburg (18) – tweedejaars HOH-student

‘Deze opleiding en de naam Van der Valk staan goed op mijn cv, daarnaast ben ik iemand die het prettig vindt om bezig te zijn. Ik leer beter door dingen te doen dan uit een boek.’ Na de middelbare school koos Stan voor HOH; naast zijn opleiding werkt hij bij Bar Bitterbal in Amsterdam. ‘Deze week staan de examens ‘keuken’ in de agenda. Het proefkoken hebben we op dinsdag gedaan. Daarnaast kregen we uitleg over het examen. Ook draaien we nog een project waarbij we onze eigen menukaart maken. Een deel van de gerechten die we gekookt hebben, staat hier echt op de kaart. Vrijdag sluiten we af met een workshopdag. Het bevalt me goed; hierna hoop ik door te stromen naar het hbo. Maar eerst dit goed afronden. Ik ben er nog niet.’

De informele, gezellige sfeer waar Van der Valk Sassenheim voor staat, is een wapen tegen personeelsverloop. ‘Uitbannen kunnen we dat natuurlijk niet. Verminderen wel.’ Hoe? ‘Door te luisteren naar onze mensen. In functioneringsgesprekken vragen we naar hun wensen en daar proberen we op in te spelen.Wat wil iemand nog leren? Past daar een cursus bij?’ De Bruijn vult aan: ‘Maar zoals ik al zei, iedereen moet hier ook de handen uit de mouwen steken. We zijn geen speeltuin. Na het werk gaan we af en toe zaalvoetballen, bowlen of een borrel drinken samen. En we vieren onze successen. Zoals na de uitreiking Beste Leerbedrijf.’

House of Hospitality

House of Hospitality is een voltijd bol-opleiding van 2 tot 3 jaar. Het is mbo niveau 4, en wordt georganiseerd binnen horecabedrijven. Naast dit Van der Valk-hotel zijn dat Hotel Casa in Amsterdam en ook NH Amsterdam Zuid is deelnemer. De hotels overleggen regelmatig over bijsturingen, leerlingen die van leerplek veranderen et cetera. De Bruijn: ‘Alle partners zijn goed in het denken in oplossingen. De lijnen zijn kort. Waar we tegenaan lopen? Het vormgeven van het onderwijs… Dit is nieuw. Maar we doen het echt samen. Natuurlijk met de onderwijseisen die op tafel liggen.’

Nadia, een student die tijdens het interview de bediening doet in het restaurant, laat desgevraagd weten dat het inderdaad ‘heel gezellig is’ op de werkvloer. ‘Het is meer dan werken. Ik kan hier leren, maar het is ook nog eens écht leuk. Ze leggen alles ook heel goed uit met voorbeelden. Daarnaast was de introductieweek ook tof.’

Van der Valk Hotel Sassenheim dat verkozen is tot Beste Leerbedrijf horeca

Die week startten de leerlingen met een diner plus overnachting in het eigen hotel. ‘In het kader van weet waar je werkt en leert’, verklaart De Graaff deze investering. ‘Met alle medewerkers houden we dan een welkomstborrel voor de studenten en een quiz. Deze gaat over het hotel. Hoeveel gasten zijn er met Kerst? Wat is de geboortedatum van Ab? Hoeveel banquetingzalen hebben we? Wat zijn de kernwaarden van ons hotel? Dat soort dingetjes. De volgende dag doen we een vossenjacht in het dorp met z’n allen. Ab was bijvoorbeeld verkleed als boswachter en ik stond zelf in een etalage van een kledingwinkel. We picknicken samen in het park en krijgen later die week een speciale Valk-training. Wie zijn we, wat stralen we uit samen, wie zijn de doelgroepen van ons hotel. Plus je eigen gedrag: verbaal en non-verbaal. We gaan op een tandem naar een bootcamp. Allemaal met als doel om er één team, één groep van te maken. Dat ze al een beetje kunnen starten als familie.’ 



 

Reageer op dit artikel