artikel

Eén general manager voor twee hotels onder hetzelfde dak

Hotel 1456

Eén general manager voor twee hotels onder hetzelfde dak
Twee hotelmerken onder één dak. - Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Op een havenhoofd in de Amsterdamse Houthavens, een rauw en industrieel stuk van de stad, waar echt nog houtzagerijen zitten, staat een van de weinige duo-branded hotels van Nederland: in één pand zitten een Moxy en een Residence Inn. Twee hotels, maar wel één general manager. Bart Luijk moet regelmatig ‘van pet wisselen’, omdat beide hotels een heel andere doelgroep bedienen en dus ook een andere aanpak vragen. ‘Beneden ben ik captain, boven general manager.’

De kop van het rauwe havenhoofd is een moderne oase in de industriële chaos. In de hagelnieuwe kantoorpanden zijn Europese hoofdkantoren van modemerken als Tommy Hillfiger en Tom’s gevestigd, waardoor dit stukje Amsterdam ook wel het fashion quarter wordt genoemd. Helemaal aan het eind van dat havenhoofd, dat uitkijkt over de Amsterdamse havens, staat het negen verdiepingen tellende duo-branded hotel.

Ondanks dat ze een gebouw delen, zijn de twee hotelmerken van Marriott – die allebei hier hun eerste vestiging in Nederland hebben – strikt gescheiden: beide hebben een eigen adres, eigen ingang en eigen liften. Moxy huist op verdieping 0 tot 5, verdiepingen 6 tot en met 9 zijn Residence Inn.

Duo-branded hotel

Residence Inn heeft beneden slechts een hal met lift. – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Wel is vanuit de Residence Inn-entree op de begane grond een rechtstreekse deur naar de Moxy-lobby, om ook gasten van Residence Inn gebruik te kunnen laten maken van de 24/7 buzz die in Moxy moet zijn. De receptie van Residence Inn zit op de 9e verdieping. Met hun kamerpasje kunnen gasten met de lift alleen op hun eigen verdieping komen.

Extended stay

Eigenaar Cycas Hospitality, dat zelf met het hoofdkantoor een verdieping in een pand naast het hotel heeft betrokken, wil in elk van hun hotels ook extended stay-appartementen. Door de contacten met Marriott bij andere projecten kwam de combi Moxy en Residence Inn als duo-branded hotel naar voren, een voor Nederland unieke combinatie van twee hotelmerken in één pand. De gasten van de twee merken zijn totaal verschillend, en dus is er ook verschillend personeel.

Duo-branded hotel

Luijk is general manager én captain. – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

‘Front of house teammembers werken dedicated voor één van de twee merken, we gaan niet mixen’, zegt general manager Bart Luijk. ‘Dat wil Marriott ook niet. Beide merken vragen om een andere manier van gastbenadering. Housekeeping, sales en reserveringen zijn wel gezamenlijk.’

Duo-branded hotel

Beneden ben ik captain, boven ben ik general manager

Een duo-branded hotel is interessant om te doen, zegt de general manager. ‘Ik moet soms snel switchen van ‘pet’. Beneden ben ik captain (zo heet de functie binnen Moxy, red.), boven ben ik general manager. Bij rate- of budgetmeetings gaat het wel eens mis, dan corrigeert mijn revenu manager me: we hebben het nu over dít merk, niet over dat andere.’

Operations manager Ronald Ellen doet ook beide hotels, hij en Luijk verdelen de taken. ‘Als ik bij Moxy ben, is hij verantwoordelijk voor Residence Inn en andersom.’ Ellen begon als guest service manager bij Residence Inn, maar is binnen een jaar doorgestroomd naar operations manager.

Duo-branded hotel

De suites in Residence Inn zijn warm van kleur en voorzien van volledige keuken. – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Upgrade mogelijkheden

‘Dat we twee merken hebben, biedt mogelijkheden’, vindt Luijk. ‘Binnen Moxy kunnen we upgraden naar ‘port-view’. De kamer is exact gelijk, maar hoger in het gebouw en aan de waterzijde. Het uitzicht over de havens en de stad is echt uniek. Ik heb een paar weken met mijn gezin in het hotel gewoond en ik kon tijden voor het raam staan, gewoon kijken. Soms gebeurt het dat Marriott-gasten met hun punten een kamer boeken bij Moxy zonder dat ze het concept kennen. Als ze er dan ter plekke achter komen dat het hotelmerk een andere serviceniveau heeft dan ze gewend zijn op de kamer, kunnen we hen aanbieden in Residence Inn te overnachten, zodat ze op dezelfde locatie zitten, en wél de gewenste faciliteiten hebben.’

Duo-branded hotel

De lounge van Residence Inn kijkt uit over de omliggende havens. – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

120
kamers heeft Moxy Houthavens.
60
suites heeft Residence Inn Amsterdam, waaronder 19 One Bedroom Suites.
40
procent van de gasten bij Residence Inn blijft langer dan 7 nachten.
4
kleerhangers per kamer bleek te weinig met de vele gasten van modemerken, die rond het hotel hun hoofdkantoor hebben.

Residence Inn heeft op de 9e verdieping de receptie en bar, daar is ook een klein dakterras met fraai uitzicht over de omliggende havens en de stad. Daar wil Luijk komende zomer meer gaan doen, ook voor Moxy-gasten. ‘Er is nu al veel interactie tussen crew en gasten. Elke vrijdag sporten teamleden samen met gasten, dat werkt heel leuk.’

Gym

De gym is uitbesteed aan Athletic Club, een concept dat is geïnspireerd op de roaring twenties, toen de Olympische Spelen werden gehouden in Amsterdam en het lichaam zelf gezien werd als de ultieme workout machine. Bij de Athletic Club kunnen gasten gratis gebruikmaken van verschillende fitnesslessen en faciliteiten als sauna en zwembad. De Athletic Club biedt ook spabehandelingen en is 24/7 open. Zwembad en sauna gaan wel om 21.30 uur dicht.

Zeecontainers en scheepstouwen

Studio Floor tekende het kleurrijke interieur van Moxy. Daarin komt de rauwheid van de locatie terug, onder meer in zeecontainers en scheepstouwen in de lobby. Ook electronic dance music vormt een rode draad, daar is het concept van Moxy Houthavens deels aan opgehangen, met onder meer een dj-booth in de lobby. Dat dit gezien wordt, bleek tijdens het afgelopen Amsterdam Dance Event (ADE): Martin Garrix, later die week voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot de beste dj ter wereld, gaf hier een pre-party voor ADE.

Duo-branded hotel

Met scheepstouwen en scheepscontainers komt de haven als thema terug in het interieur van Moxy. – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Het contrast tussen lobby en kamers is nog wel groot. Zo kleurrijk en speels als het design van de openbare ruimte is, zo sober en rustig zijn de kamers. Moxy beschikt over 120 kamers, van 17 tot 19 vierkante meter. Residence Inn heeft 60 suites van 29 vierkante meter en 19 one bedroom-suites van 39 vierkante meter. 40 procent van de gasten bij Residence Inn blijft meer dan zeven nachten. De suites van Residence Inn zijn iets kleuriger dan de kamers in Moxy en beschikken allemaal over een zithoek, eettafel en volwaardige, volledig uitgeruste keuken.

Het duo-branded hotel heeft geen eigen restaurant, maar in hetzelfde pand zit wel restaurant Lars, van Lars Scharp en Floor Wiggers. De exploitatie staat los van de hotels. De ambitie is hoog: de twee, die elkaar leerden kennen in tweesterrenrestaurant Aan de Poel, mikken nadrukkelijk op een Michelinster, zegt Scharp.

Aanpassingen na feedback

De hotels zijn nog geen jaar open, toch worden nu al kleine aanpassingen doorgevoerd, op basis van feedback van gasten. ‘Ik denk dat er geen branche is die zo direct en zoveel feedback krijgt als de horeca’, meent Luijk. ‘En dan mikken we met Moxy ook nog eens op een doelgroep die daar veel mee bezig is. Dat is confronterend, maar ook fijn: zo krijgen we de kans te verbeteren. En omdat we laten zien dat we echt wat met feedback doen, worden we gewaardeerd.’

Eén van die aanpassingen is de ophangmogelijkheid voor kleding. ‘Een brand standard van Marriott is dat er vier kleerhangers moeten zijn, die hadden wij aan twee haken aan de muur gehangen. Maar al die gasten uit de fashion industry komen met minstens zes outfits. Dus hebben we een iets uitgebreidere wardrobe met meer hangruimte laten ontwikkelen.’

Duo-branded hotel

Standaardkamer in Moxy. – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Elke Moxy-kamer heeft een smart-tv met chromecast, verder zijn de voorzieningen basic: geen roomservice, geen minibar, geen koffie- en theefaciliteiten. Dat laatste wordt aangepast, er was toch onderschat hoeveel gasten daaraan waarde hechten. ‘We willen graag dat gasten naar de lobby beneden komen, daar gebeurt het. Maar veel gasten willen toch even snel dat kopje koffie ’s ochtends.’

Net wat anders

Een andere aanpassing die nog wordt gedaan, is een usb-stopcontact aan beide zijden van het bed, nu is slechts aan één kant van het bed stroom. ‘Daar is in de aanloop niet voldoende over nagedacht. Maar de moderne reiziger wil zijn telefoon aan de oplader naast het bed, ook als je met zijn tweeën bent.’ Daarnaast krijgen de bedden nog matrastoppers voor meer comfort, en zijn al extra kussens toegevoegd sinds de opening.

Duo-branded hotel

Moxy wijst gasten op een grote plattegrond op de muur naar de hotspots. – Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

‘We doen sommige dingen bij Moxy net wat anders’, zegt Luijk. ‘We geven gasten bijvoorbeeld niet een papieren stadskaart mee, maar wijzen ze op de grote plattegrond van Amsterdam in de lobby waar de bezienswaardigheden zijn die ze zoeken. Ook kunnen gasten 24/7 terecht voor cocktails in de bar. Alle medewerkers zijn zo getraind dat ze zowel kunnen inchecken als biertappen en cocktails maken.’

Reageer op dit artikel