artikel

Hedendaags hotelbed is langer, hoger en goed voor mens en milieu

Hotel 721

Hedendaags hotelbed is langer, hoger en goed voor mens en milieu
Van de Wouw: ‘Uitstraling en comfort zijn belangrijk.’

Het perfecte hotelbed bestaat niet, want niet iedereen houdt van hetzelfde bed. De kunst is een bed te vinden waar zoveel mogelijk gasten nog eens voor terug willen komen. En dat dan ook nog eens voldoet aan de eisen van de tijd, want ook hotelbedden zijn aan trends onderhevig. Ze worden langer, hoger, moeten exclusief danwel recyclebaar zijn en voorzien van bluetooth boxen of plek om te zitten.

Liggen woelen op een te hard of juist een te zacht matras is er in een modern hotel niet meer bij. De veeleisende hotelgast wil in alles een optimale beleving ervaren, zeker als het gaat om de nachtrust. ‘Het hotelbed mag niet onder doen voor het bed thuis’, zegt Dennis de Lie van Hotelbedding.nl, huisleverancier van onder meer Amrâth Hotels, Eden, Bastion Hotels en de Vondel Hotelgroep. ‘Een hotelbed moet dik en weelderig zijn’, vindt Bram Groos van Brouwers Bedding. ‘Het nodigt uit om de dag van je af te laten glijden. Je ploft erin en vindt rust, ontspanning en sensualiteit.’

Een hotelier wil zeker geen klachten op zijn bedden. Sterker nog: ‘Heeft een gast een goede nachtrust gehad en lekker geslapen in een fijn bed, dan is de kans dat er een goede review volgt een stuk groter’, zegt Han van de Wouw van Van de Wouw Hotelinrichting uit Hillegom. Daarom mag een hotelbed ook best wel wat kosten. Hoteliers gaan meer en meer voor kwaliteit. ‘Prijs is wel belangrijk voor de hotelier maar er wordt, gelukkig voor de gast, steeds vaker een goed hotelbed gekocht. De prijs voert niet meer de boventoon’, zegt Van de Wouw. ‘Ventilatie van het bed, uitstraling, ergonomie en comfort zijn minstens zo belangrijk.’

Het perfecte hotelbed

Het liefst zou een hotelier het perfecte hotelbed willen, een bed waar iedere gast lekker in slaapt, maar dat bed bestaat niet, zeggen de beddenleveranciers. Wel kan een ‘allemansvriend’ worden samengesteld naar aanleiding van een doelgroepanalyse. ‘De uitdaging is om een bed aan te bieden dat 90 procent van de doelgroep perfect vindt’, zegt Van de Wouw. Bedden die geschikt zijn voor het grootste gedeelte van de gasten zijn bedden die voldoende ondersteuning geven en comfortabel liggen.

Welke bedden dat zijn, ligt aan het soort hotel, de doelgroep en het budget. De ervaren beddenleverancier weet de hotelier precies te vertellen wat voor hem het meest geschikt is. ‘Zo slapen Duitse gasten, zware mensen, sportmensen en studenten op een relatief hard matras het best, en de overige gasten op een medium matras’, zegt Van de Wouw. ‘Uiteindelijk moet je het gemiddelde van je gasten nemen’, zegt De Lie, die met Hotelbedding ook internationaal levert en onlangs nog drie Moxy Hotels in Duitsland heeft gedaan.

Hotelbed - gastvoorkeur bepaalt stevigheid

De gemiddelde voorkeur van de gasten bepaalt de stevigheid van de matras, vindt Dennis de Lie.

‘Een voorbeeld is de 4-Star New York, een van onze meest verkochte bedden. Dat is een heel dikke boxspring met een pocketveringmatras en een topper. Het matras is afgedekt met koudschuim. Dat ademt het best, maar is niet het soepelste product. De veren werken onafhankelijk, maar met een stuggere toplaag. Die combinatie zorgt ervoor dat gasten soepel kunnen slapen en dat degenen die liever hard slapen ook tevreden zijn.’

De keuze voor kwaliteit is duidelijk te zien aan de toegenomen belangstelling voor pocketvering. Een matras met binnenvering wordt steeds minder gevraagd, ziet Van de Wouw. ‘Dat is duidelijk een upgrading.’ ‘De consument heeft thuis meestal ook zo’n matras en de hotelier wil nou eenmaal dat de gast zich thuis voelt’, zegt Groos.

Bed vaak mishandeld

Bij het kopen van bedden letten hoteliers onder meer op de levensduur. Dat varieert per hotel en per hotelbed. ‘Bij een normale bezetting vervangen wij de bedden meestal na 12 à 13 jaar. Dat is een gemiddelde levensduur’, zegt Van de Wouw, die zich met zijn bedrijf richt op één- tot viersterrenhotels. Volgens De Lie gaan de matrassen in een hotel zo’n 7 jaar mee, een boxspring tussen de 7 en 14 jaar bij een bezettingsgraad van 70 procent. ‘Een bed in een hotel wordt vaak ‘mishandeld’. De matrassen worden te weinig gekeerd en steeds op een andere manier belast. Vandaar dat het minder lang mee gaat dan een matras voor consumenten.’

De prijs voor een nieuw hotelbed kan behoorlijk verschillen. Bij Van de Wouw begint een boxspring plus matras op maat 90 × 200 centimeter bij €250. ‘Wil je een langere levensduur en een goed comfort met pocketveringmatras, dan loopt dit op tot zo’n €320, exclusief btw.’

Hotelbed BALR.

Bedden van BALR., van oud-profvoetballer Demy de Zeeuw, zijn voorzien van allerlei gadgets.

Van een hele andere orde zijn de BALR.-bedden die bij Brouwers Bedding nieuw in het assortiment zitten. De bedden van dit hippe lifestylemerk van oud-profvoetballer Demy de Zeeuw kosten minimaal €3800 en zijn voorzien van allerlei gadgets, zoals ingebouwde geluidsboxen met bluetooth. ‘Een goedkoper instapmodel wordt nog aan de collectie toegevoegd. Hiervan ligt de prijs op €2400’, zegt Groos. Brouwers Bedding en BALR. werken sinds kort samen. Op de Horecava 2019 werd de BALR.-room gepresenteerd en de eerste boxspring van het merk onthuld.

Exclusiviteit is in trek

Een ander exclusief merk dat in trek is bij hotels is Nilson, een bedrijf uit Barneveld. Begin 2018 werden alle kamers van het Amstel Hotel voorzien van de handgemaakte Nilson-bedden en ook het architectonische pareltje Duinhotel Tien Torens in Zoutelande heeft voor dit merk gekozen.

Nilson vernieuwt elk half jaar zijn collectie en speelt daarbij in op de actuele trends. ‘We houden van vernieuwing en verrassen het publiek graag met onderscheidende vormgeving’, zegt Nilson-oprichter Rijndert Fluit. Zo presenteerde het bedrijf onlangs een nieuw bed met de poëtische naam Sea. Het bed heeft een bijzondere vorm, met aan het hoofdeinde een zitruimte, als een soort bankje. ‘Handig om even op plaats te nemen bij het aan- en uitkleden’, zegt Fluit.

Hotelbed - Sea van Nilson

Sea, van Nilson, heeft een bijzondere vorm met aan het hoofdeinde zitruimte.

De trend van het moment is nonchalante chic met gebruik van natuurlijke materialen, constateert Groos, die met Brouwers Bedding bedden levert aan onder meer Fletcher hotels en Huis ter Duin in Noordwijk. Volgens Fluit wordt het interieur van hotelkamers steeds strakker, maar blijven natuurlijke materialen, kleuren en vormen de ultieme inspiratiebron. ‘Daar kan geen modetrend tegenop.’

Kunstleder is uit, ziet Van de Wouw. ‘Een mooie stof aangepast aan de rest van de kamerinrichting is heel actueel’, zegt hij. ‘De laatste 5 jaar verkopen we steeds vaker de Scandinavische opstelling, met matras in dezelfde stof als de boxspring en daarop een topper die opgemaakt wordt.’

Hoogte en lengte verandert

Naast een leuk uiterlijk moet een bed een goede hoogte en lengte hebben. Hoe hierover gedacht wordt, verandert ook. Wat nu perfect lijkt, hoeft dat over 10 jaar niet meer te zijn. Neem de gemiddelde bedhoogte. Nog niet zo heel lang geleden was een bed met een hoogte van 45 centimeter heel normaal. Prima voor jonge, lenige lijven, maar niet zo geschikt als je wat ouder wordt. Tegenwoordig zijn daarom bedden van 60 tot 68 centimeter hoogte normaal. In hotels in de Verenigde Staten zijn boxspringcombinaties soms al 75 centimeter hoog. ‘Vroeger noemden we dat seniorenhoogte, maar nu ervaren ook jongeren dit als de perfecte hoogte’, zegt Van de Wouw.

Net als de hoogte verandert ook de lengte. Mensen worden langer, dus is een langer bed gewenst. ‘Een bedlengte van 210 centimeter is al standaard, mits het in de kamer past’, zegt Van de Wouw.

Hotelbed - standaardhoogte verandert

Vroeger was 45 cm de standaardhoogte, inmiddels is dat 60 tot 68 cm. Ook bij Hotelbedding.

Recyclebaar bed

Een andere ontwikkeling die zijn weerslag heeft op hotelbedden is duurzaamheid. Best een lastig onderwerp, vindt De Lie van Hotelbedding. ‘Een matras heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven en innovaties in materiaalgebruik is een moeilijk verhaal. Het beste wat we in deze branche kunnen doen, is materialen duurzamer gebruiken of hergebruiken. Zo werken we samen met welzijnsorganisaties om oude bedden een tweede leven te geven.’

In Nederland alleen al worden elk jaar ongeveer 1,5 miljoen matrassen weggegooid. In Europa zijn dit er zelfs 35 miljoen en in de Verenigde Staten 20 miljoen. Doordat producenten van matrassen steeds meer interesse hebben in recyclen, groeit de vraag naar circulaire ontwerpen met minder verschillende materialen en nieuwe manieren om de diverse lagen op omkeerbare wijze te verbinden. Ook Van de Wouw gaat hierin mee: ‘De grondstoffen van onze bedden zijn grotendeels hergebruikt en als het bed is afgeschreven, is het bijna volledig recyclebaar.’

Stroom Rotterdam is een van de boutiquehotels die bewust heeft gekozen voor een duurzaam geproduceerd bed van Coco-mat. De producten zijn met de hand gemaakt van natuurlijke materialen uit duurzame bronnen, zoals kokosvezels, natuurlijk rubber, wol, katoen, zeegras, paardenhaar, zijde, linnen, hout en ganzendons.

Hotelbed - Revive van Auping

Hotelbed Revive van Auping is ontworpen met housekeeping en onderhoud in het achterhoofd.

Circulair en goed voor housekeeping

Ook Koninklijke Auping heeft, in samenwerking met DSM-Niaga, een compleet circulair matras ontwikkeld. Elk onderdeel van het nieuwe modulaire ontwerp is eenvoudig te scheiden van de rest en is volledig recyclebaar voor hergebruik in een nieuwe matras. Matrassen vormen wereldwijd een van de grootste bijdragen aan stortafval vanwege de complexe samenstelling van aan elkaar gelijmde materialen. De nieuwe samenstelling van de matras van Auping en DSM-Niaga maakt het mogelijk om de verschillende onderdelen te vervangen. De eerste circulaire matrassen worden nog voor het einde van het jaar geplaatst bij Landal GreenParks.

En duurzaamheid zit voor Auping niet alleen in materiaal of recycling. Ook aan het menselijk aspect wordt gedacht: de nieuwste serie hotelbedden, Revive, is ontworpen met werkgemak voor housekeeping en onderhoud in het achterhoofd: het frame staat op wieltjes en het bed is modulair opgebouwd, waardoor verschillende onderdelen los van elkaar kunnen worden vervangen.

Reageer op dit artikel