artikel

How to build… a nhow Amsterdam RAI – Designconcept als uitgangspunt

Hotel 1310

How to build… a nhow Amsterdam RAI – Designconcept als uitgangspunt
Foto: Cor Salverius

Het nieuwste paradepaardje van NH Hotel Group in Nederland, nhow Amsterdam RAI, opent begin 2020 haar deuren. Misset Hotel volgt de bouw op de voet in een serie artikelen over vier belangrijke thema’s bij de realisatie van dit hotel: design, bouw, personeel en operatie. Elk hotel begint met een concept en een design, dat is het onderwerp van deze eerste aflevering van How to build… a nhow Amsterdam RAI.

A l maanden wordt gewerkt aan een markant gebouw langs de A10: nhow Amsterdam RAI. Nog voordat de bouw begon, was het design al zo goed als klaar. Ruim voordat het hoogste punt van het 25 verdiepingen tellende hotel werd bereikt, presenteerde NH Hotel Group het kleurrijke interieurdesign aan het publiek. Maar hoe komen ze tot zo’n ontwerp? Wie is daarbij betrokken en welke stappen worden doorlopen? Daarop gaan we in dit artikel in.

nhow Amsterdam Rai

• Ontwikkelaar: COD/Being Development
• Architectuur: Rem Koolhaas/OMA
• Concept design: Isidoro Martínez de la Escalera (NH Hotel Group) en Enrique Tellechea (The Null).
• Interior design: Next Architects en GLG/MVSA Architects.

Door nhow Rotterdam, dat in 2014 als derde locatie van dit hippe merk van NH Hotel Group opende, is Nederland al bekend met het merk. Waar dat hotel een strak, licht interieur kent, geënt op architectuur en kunst, komt de hotelketen voor nhow Amsterdam met een kleurrijk design, gebaseerd op de zes windrichtingen waar de punten van het opvallende pand van nhow Amsterdam naar wijzen.

Dat pand is overigens een ontwerp van OMA, opgericht door Rem Koolhaas, net als het gebouw De Rotterdam waar nhow Rotterdam in huist. NH ontwikkelt gelijktijdig in Europa nóg vier nhow hotels: in Londen, Brussel, Rome en Frankfurt. Wat verder weg breidt het label uit in Santiago de Chile (Chili) en Lima (Peru).

Menig hotel en zéker elk nhow hotel begint met een concept. Moederbedrijf NH Hotel Group werkt daarvoor al sinds de eerste vestiging van het ‘lifestyle hotel’ met een vaste partij: The Null, een Spaans conceptbureau van Enrique Tellecha, die zelf een verleden heeft bij NH.

Hotel met persoonlijkheid

Elk nhow hotel heeft zijn eigen persoonlijkheid en is geïnspireerd op de stad waarin het hotel is gevestigd. Met nhow verbindt NH Hotel Group moderne architectuur en gerenommeerde designers, onder wie Matteo Thun (nhow Milano), Rem Koolhaas (nhow Rotterdam), Reinier de Graaf (nhow Amsterdam Rai), Karim Rashid (nhow Berlin), Teresa Sapey (nhow Marseille) en Foster +Partners (nhow London) met urban trends.

Die persoonlijkheid, gevangen in het concept, wordt ingegeven door de omgeving waar het nieuwe hotel komt. In dit geval keken Tellechea en zijn team vooral naar de stad Amsterdam: het verleden als handelsstad en het multiculturele karakter, met zo’n 136 nationaliteiten in één stad.

Met 650 kamers, 24 verdiepingen en een hoogte van 91 meter, zal nhow Amsterdam RAI het grootste nieuw gebouwde hotel in de Benelux zijn. NH Hotel Group werkt in het project samen met partners: beurs- en congrescentrum RAI Amsterdam, de projectontwikkelaars COD/Being Development en architectenbureau OMA, opgericht door Rem Koolhaas.

Foto: Cor Salverius

Driehoeken en windrichtingen

Het gebouw verwijst naar één van de meest iconische kenmerken van RAI Amsterdam: de reclamezuil, beter bekend als Het Signaal. Door de drie op elkaar liggende driehoeken wijst het gebouw in vele richtingen en daarmee symboliseert het de diversiteit van het
verleden, het heden en de toekomst van de stad Amsterdam.

Het ontwerp van de kamers is geïnspireerd op de zes windrichtingen waarnaar de hoeken van het gebouw wijzen: zuid, oost, noord, zuidwest, zuidoost en noordwest. Thema’s uit de Gouden Eeuw van Amsterdam als een commercieel centrum van Europa zijn duidelijk zichtbaar in de kamers, in combinatie met bekende internationale symbolen, zoals mandala’s uit India, Mexicaanse ‘Día de los Muertos’-doodshoofden en kersenbloesem uit Japan: alle symbolen komen terug in een moderne, internationale setting.

Herman Klok

‘Dat Koolhaas zijn naam eraan verbond, hielp zeker bij de pitch voor het hotel in 2015’, zegt Herman Klok, regional director operations voor Amsterdam, VK en Zwitserland. Ten tijde van de pitch was hij general manager van NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky en ook beoogd pre-opening general manager voor nhow. Per 1 december is Natasja Heintz aangesteld als pre-opening hotel director voor nhow Amsterdam RAI. Klok heeft zijn operationele taken bij Krasnapolsky overgedragen aan een interim-hoteldirecteur, voor die functie is een vacature. ‘Dat wij marktleider zijn in Amsterdam wat betreft aantal kamers, hielp ook’, voegt Klok toe.

Voor NH op de tender reageerde, is uiteraard gekeken naar allerlei factoren. Het inmiddels geopende Noord-Zuidlijn metrostation pal voor de deur heeft daar zeker in meegewogen. Maar ook de toekomst: Schiphol maakt zich al jaren hard voor het doortrekken van die metrolijn tot aan de luchthaven. En zegt nu zelfs daar ook een zak geld voor over te hebben.

Plan uit de vorige eeuw

De plannen voor een hotel bij de RAI dateren letterlijk nog uit de vorige eeuw: in 1999 werd een ingrijpend en miljarden kostend plan gepresenteerd om het RAI-complex grondig onder handen te nemen en uit te breiden, onder meer met een hotel met 1000 bedden. De aanslagen op de Twin Towers in New York in 2001 en later de kredietcrisis gooiden roet in het eten, al bleef het idee van een hotel ‘on site’ bij de RAI wel leven. Ook om internationaal de concurrentie aan te kunnen en (grote) congressen binnen te halen. Wel kwam de RAI tot het inzicht dat het adagium ‘schoenmaker blijf bij je leest’ hier wel van toepassing is: zij zijn goed in beurzen en congressen organiseren, anderen zijn goed in een hotel neerzetten en exploiteren.

De RAI is dan ook financieel op geen enkele manier betrokken bij de bouw van het hotel, al voorziet Klok logischerwijs wel samenwerking. ‘Wij kunnen het beurscomplex inzetten om internationaal congressen te verkopen, en de RAI kan ons aanprijzen bij hún klanten en bezoekers. En sommige beursorganisaties eisen dat er een hotel op het beurscomplex is. Dat kan de RAI nu zeggen.’

Ook is bijvoorbeeld al gesproken over het omgaan met en verwerken van food waste. ‘Een hotel heeft vaak veel food waste en de RAI ook. Onze partner die dat voor NH regelt wilt graag meedenken wat we hier mee kunnen en hoe we dat gezamenlijk kunnen oppakken.’

Thema niet expliciet uitleggen

Elk nhow hotel heeft een eigen thema en zelfs een eigen kleur, die je al terugziet in de grote n die buiten staat: die heeft overal een andere kleur. In Rotterdam is hij rood, Amsterdam krijgt een magenta n.

‘Beleving is essentieel bij een hotel. En idealiter ervaart een gast bij binnenkomst vanzelf wat het thema van dat hotel is, zonder dat dat expliciet moet worden uitgelegd. Alle zintuigen moeten daarin aangesproken, ogen, oren, neus, tast en smaak. Die willen we hier ook allemaal gaan bedienen.’

Zes verschillende kamerontwerpen

Dat nhow Amsterdam zes totaal verschillende kamerontwerpen in één hotel heeft, noemt Klok uniek. Hij heeft het in ieder geval in zijn 30-jarige carrière nog nooit meegemaakt. ‘Design is heel smaakgebonden. Maar ik denk dat een concept, een design, geslaagd is als het wat met je doet. Of je er nou van moet lachen of huilen maakt niet uit, als het je maar ráákt.’

De visuals van het designconcept, wat NH ‘the culture’s hub’ doopte, werden in september met de buitenwereld gedeeld. ‘Elk hotel begint immers met een design.’ Daar spreekt een enorme kleurigheid uit, een groot contrast met het ingetogen lichte design van nhow Rotterdam. ‘Toch ben ik niet bang dat het té ‘in your face’ is.’

In Berlijn is nhow knalroze, dat is heel goed ontvangen. Ook is gezocht naar evenwicht tussen heftige kleuren en rust. Zo heeft bijvoorbeeld de lobby, die met het Mexicaanse thema ‘Días de los Muertos’ zeer kleurrijk wordt – met onder meer een enorme kleurige schedel op de muur – tegenover die drukke muur ramen van vloer tot plafond, en is dat plafond ook heel hoog. ‘Dat creëert rust en evenwicht’.

Invloed general manager

Als general manager had Klok relatief weinig invloed op het designconcept. Meestal wordt de gm zo’n half jaar voor opening aangehaakt. ‘Dat ik me nu al ruim een jaar voor opening met het hotel kon bemoeien, is uitzonderlijk. En het geeft ook wel aan hoe belangrijk dit hotel wordt voor de groep, het moet het nieuwe vlaggenschip van het merk nhow worden.’

Het concept en ook het daaruit volgende design worden op het hoofdkantoor op ceo-level goedgekeurd. Klok mag er best wat van vinden, maar veranderen kan hij het niet meer. Behalve de meeting & events- ruimte, op de 23e verdieping. De details daarvan, zoals materiaalkeuze, konden Klok en zijn team wel in samenspraak zelf invullen. ‘En er zijn best wat operationele aspecten die aan het design gelieerd zijn die we wel op lokaal niveau mogen invullen, zoals de muziek, geurconcept en welke uniformen medewerkers gaan dragen. En omdat in de lobby de vloer van een hard materiaal is, willen we een akoestisch plafond, als demping. In dat soort zaken zijn we, mits binnen budget, vrij.’

Attrezzo

Ook wat betreft details en losse elementen op de kamer is een hotelteam binnen het concept van nhow redelijk vrij. Zoals hier de invulling van de zes thema’s: grote elementen, als verlichting en meubels, zijn onderdeel van het ontwerp, maar de kunst aan de muren en kleine items mogen zelf worden ingevuld, daar is een zogeheten ‘attrezzo’-budget voor: budget voor het lokaal invullen van het designconcept.

Zo komt op geen kamer een wit koffiekopje te staan. Of het zes verschillende kopjes – voor elk kamerontwerp één – worden, weet Klok nog niet, maar kleur krijgen ze in ieder geval. ‘En het is best bijzonder dat dit binnen een groot hotelbedrijf kan’, vindt hij.

Foto: Cor Salverius

Klok en zijn team denken nog na over een ‘fun-element’ voor op de kamer. In Berlijn, waar het thema van het hotel ‘muziek’ is, kan via roomservice een dj-set worden besteld. ‘Ik heb daar overnacht en voor het eerst van mijn leven met zo’n set gespeeld. Heel leuk. Zoiets willen we hier ook, maar dan passend bij de stad of bij het thema ‘cultural hub’. Of dat iets wordt op elke kamer, of iets in de algemene ruimte, dat weten we nog niet.’

Recent is de eerste testkamer gereedgekomen. Dat is geen mock-up room, die is bedoeld om het design te finetunen. Zo’n mock-up room is er ook, in een container op de bouwplaats. Maar op de onderste verdieping van het hotel in aanbouw is, nog vóórdat met de bouw het hoogste punt werd bereikt, een testkamer ingericht. Die wordt gebruikt om zaken als geluidsnormen en energieverbruik te testen. En die testkamer is ook al geïnspecteerd door de ceo van NH, wat nogmaals het belang van dit hotel benadrukt.

Designproces

Vanuit NH Hotel Group was een designteam nauw betrokken bij het ontwikkelen van het concept voor nhow Amsterdam RAI. Isidoro Martínez de la Escalera, chief marketing & communication officer NH Hotel Group, was samen met Enrique Tellechea van The Null verantwoordelijk voor dat concept en legt uit hoe dat proces verloopt.

‘De combinatie van de vorm van het gebouw en de geschiedenis van de stad bracht ons bij de windrichtingen en daarmee de landen waar Amsterdammers in de Gouden Eeuw handel dreven. Dit leidde tot het idee van het multiculturele hotel, de cultural hub. Pas toen de mock-up room klaar was, wisten we dat we allemaal hetzelfde dachten over hoe het eruit moest zien. Een veel gemaakte fout in
hoteldesign is dat te veel naar voorbijgaande trends wordt gekeken en niet voldoende rekening wordt gehouden met de kracht en houdbaarheid van het concept.

Een wat langer beklijvende trend is dat ketenhotels niet meer zo homogeen en generiek zijn als 10 jaar geleden. Ze zoeken juist naar een individueel karakter dat past bij de omgeving en gasten van het hotel. Reizigers zoeken niet langer herkenbaarheid en consistentie, ze willen juist worden verrast en ze willen beleving.

Een goed hotelconcept is subtiel en onderhuids. Niemand moet het meteen uit kunnen leggen, maar iedereen moet het wel
meteen snappen en voelen. Die spagaat is wat het werk van conceptdesign zo interessant maakt. Het zit in sfeer, in de taal waarmee je gasten aanspreekt. Het concept moet op veel niveaus relevant zijn, te veel concepten zijn uitsluitend visueel. Ik kan me een hoteleigenaar herinneren die een fortuin uitgaf aan een designlamp op elke kamer, maar geen gast viel het op. Een conceptdesign is niet alleen een interieurdesign, het gaat over écht een connectie aangaan met de gast.’

Reageer op dit artikel