artikel

Joost Rietveld: ‘Met Too Good To Go een miljoen maaltijden redden’

Hotel 777

Joost Rietveld: ‘Met Too Good To Go een miljoen maaltijden redden’
Foto: Diederik van der Laan

Joost Rietveld, opgeleid aan Hotelschool Maastricht, lanceerde in januari 2018 de app Too Good To Go in Nederland. Hij won daar begin dit jaar de titel Hotello of the Year voor. Via de app werden in jaar één 200.000 maaltijden ‘gered’, in jaar twee wil Rietveld een miljoen maaltijden redden.

Too Good To Go (TGTG) wil voedselverspilling tegengaan. Gebruikers van de app kunnen bij aanbieders voor een paar euro een Magic Box kopen, die wordt gevuld met eten dat anders weggegooid zou worden. De aanbieders, waaronder ook hotels, doen in de box drie keer de waarde van wat de gebruiker betaalt (€4, €5 of €6). Inmiddels staat de teller in Nederland op 350.000 gebruikers, zegt de oprichter van de Nederlandse tak Joost Rietveld.

‘We startten een jaar geleden met 25 locaties en moesten echt de boer op om locaties over te halen, we moesten onze droom verkopen’, blikt Rietveld terug. ‘Nu krijgen we letterlijk elke dag aanvragen van bedrijven die ook in de app willen en hebben we al meer dan 1000 locaties.’

Onder die locaties ook hotels, die bijvoorbeeld na het ontbijt delen van het ontbijtbuffet in de app aanbieden. De gebruiker die een Magic Box koopt, moet deze zelf bij de locatie ophalen.

Vergelijkbare concepten

Joost Rietveld deed Hotelschool Maastricht (2000-2005) en kwam daarna voor Nestlé in Denemarken terecht. Daar kwam hij in contact met Too Good To Go, en besloot de app in Nederland te gaan lanceren. Er bestaan vergelijkbare concepten, bijvoorbeeld ResQ Club. Dat zit in Finland, Zweden, een paar Duitse steden en is in Nederland alleen in Amsterdam aanwezig, maar nauwelijks actief. Er is ook nog No Food Wasted, die richten zich meer op retail en op steden buiten de randstad.

Meer over food waste

Meer over food waste

‘Het moet aanbieders zo min mogelijk tijd en energie kosten. Wij vinden Too Good To Go heel belangrijk, maar bij een ondernemer staan we helemaal onderaan de lijst. Hij heeft personeel, gasten, een pand, inkoop, leveringen, overal gaat tijd in zitten. En ohja, als allerlaatste wil hij nog wel iets met voedselverspilling.’

Maar het thema leeft wel, ziet Rietveld. Zijn app krijgt landelijk veel aandacht. Naast horeca doen ook supermarktformules als AH To Go en Jumbo mee. ‘Onze gedachte is: we willen waste aanpakken waar we kunnen. We denken na over een oplossing voor bedrijfs- en partycatering en zijn in gesprek met een foodfestival. Er is op zoveel plekken voedselverspilling en het liefst pakken we dat allemaal aan.’

Tijdens de Horecava haalden Joost Rietveld en zijn team de hele week eten op bij stands en via pick-up points die in de app stonden is dat eten verkocht aan beursbezoekers. ‘Op zo’n beurs wordt altijd zóveel weggegooid. Alles wat wij niet verkochten brachten we naar het Leger des Heils en alle inkomsten van de verkochte boxen gingen ook naar het Leger des Heils.’

Meer dan een app

‘We willen meer zijn dan een app’, stelt Rietveld. ‘In Denemarken zit 25 procent van de bevolking op onze app en zijn we echt onderdeel van de maatschappij. Daar hebben we ook een fysieke winkel, waar we producten ontvangen van bijvoorbeeld grote fabrikanten. Die leveren pallets met een beschadiging die zij anders weg zouden gooien. In die winkel doen we ook eductatie voor scholen.’

‘In Frankrijk trekken we samen met supermarktketen Carrefour op tegen wetgeving rond de THT-datum. Dat systeem is echt antiek, het klopt totaal niet meer met hoe we nu werken. In Nederland zijn we lid van stichting Samen tegen Voedselverspilling, om ook in contact te komen met grossiers, fabrikanten en landbouw. We hebben contact met de overheid en gaan met Wageningen Universiteit onderzoek doen naar de impact van de app.’

Ontstaansgeschiedenis

Too Good To Go is in 2015 opgericht in Denemarken. Het begon met wat jongens die net klaar waren met hun studie. Ze aten in een buffetrestaurant en zagen dat een medewerker de inhoud van een bijna volle schaal, waar zij net van hadden opgeschept, in de afvalbak kieperde.

Normaal gebeurt dat achter de schermen, deze keer per ongeluk voor de schermen. Dus ze vroegen: is daar wat mis mee? Kunnen wij het wel eten? Er was niets mis met het eten, maar volgens de richtlijnen stond het er te lang en moest weg.

Joost Rietveld - Too Good To Go

Foto: Diederik van der Laan

Maar het idee ontstond dus toen een restaurantmedewerker per ongeluk een volle schaal eten in het zicht weggooide.

Dus die jongens zeiden: als wij nou een oplossing bedenken waardoor het niet allemaal de container in hoeft. Doen jullie mee? De eigenaar was geïnteresseerd, en toen ze nog een paar restaurants en hotels aan boord hadden, is het platform Too Good To Go ontstaan. Eerst nog als website, maar al snel was de conclusie dat het een app moest zijn.

Zonder verdienmodel

Ook was al snel duidelijk dat dit niet alleen in Denemarken werkt, en dus ging de app naar Frankrijk, Duitsland, de UK, Zwitserland, Noorwegen. Allemaal als franchise. En daarna ook Australië, Canada, USA. Maar het was totaal ongestructureerd, en zonder enig verdienmodel. De jongens waren geen ondernemers, ze kwamen net van school. Ze hadden geen idee hoe ze contracten moesten maken, of waar ze geld voor ontwikkeling vandaan moesten halen.

Dus kwamen er investeerders bij die zeiden: dit is een geweldig concept. Een businessmodel wat een maatschappelijk probleem aanpakt. Het moet alleen goed uitgevoerd worden. De enige voorwaarde van de investeerders was: er komt nieuw management, en daar zitten jullie niet in. Wel was voor alle oprichters een plek binnen het bedrijf, een aantal werkt nu nog als ontwikkelaar of bij marketing.

Waarde van een netwerk

Toen zijn alle franchisers in een groep bij elkaar teruggekomen, het is nu weer één bedrijf. Rietveld stapte in 2017 in en Nederland was de eerste lancering in die nieuwe situatie, in januari 2018. Daarbij had hij meer aan zijn hotelschoolachtergrond dan hij had verwacht, vooral door de waarde van het netwerk wat hij hierdoor kon aanspreken.

‘Dat netwerk is zó breed, hotelschoolstudenten komen overal terecht, tot ver buiten de hotellerie. En veel sectoren zijn met dit onderwerp bezig. Zodra ik begon op Linkedin, kwam er interesse vanuit alle hoeken. Toen merkte ik weer hoe verspreid hotelschoolmensen zijn. Ik geloof dat iets van 13 procent van de studenten aan een hotelschool ook daadwerkelijk in de hotellerie gaat werken. Maar iedereen heeft die passie voor gastvrijheid en de affiniteit met eten. De waarde van mijn achtergrond zit dus in dat netwerk. Ik had op veel plekken ingangen.’

Blijven verbeteren

Rietveld en zijn team blijven schaven en verbeteren aan de app. Zo werd recent een nieuw betaalmogelijkheid toegevoegd. Daarvoor konden gebruikers alleen betalen met Paypal of creditcard, maar in Nederland is iDeal essentieel. Dat is nu toegevoegd, maar daar moest wel de hele achterkant van de app voor worden omgebouwd. ‘We merkten meteen daarna een explosie in conversie: mensen die al wel de app hadden, en dus geïnteresseerd waren, maar nog nooit iets hadden gekocht omdat ze bijvoorbeeld geen creditcard of Paypal hadden.’

we willen met Too Good To Go veel meer zijn dan alleen een app tegen voedselverspilling

Een andere verandering is het tijdsstip waarop nieuwe Magic Boxen beschikbaar komen. Dat was eerst 00.00 uur ‘s nachts. ‘Maar we zagen, zeker in gebieden met meer vraag dan aanbod, dat gebruikers massaal om middernacht de app openden om hun boxen te bestellen. Na een kwartier was 60 procent weg. ‘s Ochtends waren alle leuke boxen al weg. Dat wilden we niet meer.’

Nu komen de boxen beschikbaar komen 24 uur voordat ze kunnen worden opgehaald. Dus als de ophaaltijd van 19.00 tot 20.00 is, komen na 20.00 de boxen voor de dag erna weer beschikbaar. En komen dus de hele dag door boxen beschikbaar bij verschillende aanbieders.’

Een miljoen

Bijna alles van wat elke dag in de app wordt aangeboden, gaat nu op. Daar is Nederland volgens Rietveld koploper in binnen het platform. Hij ziet daarmee dat er enorme behoefte en potentieel is. Want als bijna alles elke dag weggaat, betekent dat ook dat dagelijks heel veel mensen achter het net vissen.

‘We willen veel nieuwe steden erbij, we zitten nu op 1000 plekken in 180 steden en dorpen. Dat moet naar 3000 locaties. Daarbij kijken we vooral naar dekking: we willen niet alleen heel veel locaties erbij, maar vooral verspreid door heel Nederland. Bij de start zeiden we dat het mooi zou zijn als we 100.000 maaltijden zouden kunnen redden. Toen het eerste jaar om was, zaten we al op 200.000. Nu zeggen we: in het tweede jaar willen we een miljoen maaltijden redden.’

Hotello of the Year

De titel Hotello of the Year wordt jaarlijks in januari uitgereikt door HotelloTOP, een netwerkvereniging voor oud-hotelschoolstudenten (hotello’s), aan een hotello die onderscheidend heeft gepresteerd binnen óf buiten de gastvrijheidsbranche. Met online stemmen, jurystemmen en live stemmen na een pitch door de drie finalisten op het jaarcongres van HotelloTOP, is de winnaar bekend. Rietveld liet in die finale Desiree Dils van Hotel De l’Europe en Kiona Malinka van theemerk Crusio achter zich.

Reageer op dit artikel