artikel

Van der Valk Amsterdam-Amstel: ‘Amsterdamse uitdaging’ voor de familie

Hotel 6741

Van der Valk Amsterdam-Amstel: ‘Amsterdamse uitdaging’ voor de familie
Comfort kamer met een open badkamer

Van der Valk opende eind 2018 zijn eerste hotel binnen de ring van Amsterdam. Voor deze primeur tekende de Luiten-Van der Valk-tak van het familiebedrijf. Lucie Luiten en haar man Thymen Simons staan aan het roer van Van der Valk Amsterdam-Amstel; een hotel met 206 kamers, bar, restaurant, wellness en vergaderzalen. Welke uitdagingen biedt dit hotel aan de familie?

Het Amstel Business Park waar de 60 meter hoge hoteltoren van Van der Valk huist, herbergt ook hotels van Mercure, Leonardo, QO en Postillion. Metrostation Amstel is 3 minuten lopen vanaf de trappen van de entree van het hotel. Begin oktober 2018 sliepen de eerste gasten in het nieuwe onderkomen aan de Joan Muyskenweg.

Ondernemerspaar Lucie Luiten (35) en Thymen Simons (37) hadden er toen al een paar intensieve jaren van voorbereiding opzitten. Lucie is een vierde generatie Van der Valk en hun hotel behoort zoals gezegd tot de Luiten-tak van de familie. Andere hotels die hiertoe behoren zijn bijvoorbeeld Eindhoven (Rick Polman), Volendam (Jan Broeks) en Sassenheim (Ab de Bruijn). Ook de toekans in Brugge en Brussel behoren tot de Luiten-tak, net als drie Duitse hotels en twee in Zuid-Frankrijk. In totaal heeft deze staak van de familie 17 hotels in bezit.

Van der valk Amsterdam Amstel

Zaal Pampus

Thymen Simons, die zijn echtgenote op de hotelschool in Maastricht leerde kennen: ‘In alle 17 hotels zit familie. Neef, nicht, oom of tante. Uit onze staak is dit Amsterdamse hotel ook gefinancierd.’ De familie heeft het gebouw gekocht van een projectontwikkelaar. Na 30 jaar mag ook de grond worden aangekocht. Wat de investering bedroeg, wil het echtpaar niet publiceren.

De familie kocht het pand van een projectontwikkelaar. De grond is gepacht.

Wat ze wel kwijt willen: ‘Van der Valk gaat voor de lange termijn. Niet voor kort gewin. We investeren niet alleen voor onszelf, maar juist ook voor onze kinderen en ook weer voor hun kinderen. We zitten in dit vak uit passie en we doen niet alles met het oog op rendement. Misschien hebben we hier in sommige onderdelen ook wel te veel geïnvesteerd. Kijk naar de marmeren vloer in de lobby’, lacht Simons.

Bij het ontwerp van het gebouw was het echtpaar dus nog niet betrokken. Wel bij de inrichting. En daarbij moesten enorm veel keuzes worden gemaakt, variërend van het marmer in de hal tot aan de keuze van het glaswerk, de kassa’s, keuken et cetera. ‘Alles mochten we zelf doen. Het behang in het restaurant (met bomen, 15 meter lang en 4 meter hoog, zonder herhaling in het patroon) is speciaal voor ons gemaakt. Ook de wijnkast hebben we zelf laten maken.’ Het behang stipt Lucie tussen neus en lippen aan, maar als we vragen naar de herkomst ervan, wordt duidelijk hoeveel moeite ervoor gedaan is. ‘We wilden behang met bomen over een totale lengte van 15 meter. Maar ik wilde geen herhaling in het patroon. Dat bleek nog niet zo’n eenvoudige opgave… Uiteindelijk heeft het een jaar geduurd voor het ontwerp gereed was.’

CIJFERS

60 meter hoge toren
206 kamers
11 vergaderzalen
81 procent kamerbezetting is doel voor 2019
80 fte excl. schoonmaak
25-55 m2 per kamer
350 m2 per f&b-outlet

Lucie Luiten ging na de havo vrij gedachteloos naar de Hotelschool. ‘Ik was de eerste uit mijn familie. Echt waar. Ik was ook pas net 17. Daar leerde ik Thymen kennen. Handig hoor, dat hij hetzelfde leuk vindt. Misschien was het wel heel anders gelopen als ik een tandarts had getroffen. Nu konden we samen onze passie waarmaken.’ Drie jaar na hun opleiding, in 2008, kreeg het stel in de leiding over het Van der Valk hotel in Melle-Osnabrück, Duitsland. Lucie: ‘Wij namen toen een lopend bedrijf over van mijn nicht. Ik was 24! Ik weet nog dat de Duitse burgemeester me bij onze kennismaking aankeek en zei: ‘Ach, nog zo jong.’ Hij geloofde bijna niet dat wij de leiding hadden. Hoe anders is het om hier iets heel nieuws op te bouwen. Iets dat voor de gehele familie nieuw is. Amsterdam vergt toch een andere aanpak dan de locaties van de meeste andere Van der Valk-hotels. Daarnaast is dit hotel twee keer zo groot als ons project in Duitsland.’ Het stel woont zelf – met hun drie jonge kinderen – op 20 minuten van het hotel. ‘We hoefden voor dit project dus niet te verhuizen. Dat scheelt, het is al hectisch genoeg zonder verhuizing.’

Van der valk Amsterdam Amstel

Buffet ’t IJ, ontbijtruimte en live cooking buffetrestaurant op zaterdag. 

Tweede Valk hotel in Amsterdam

Hoewel de primeur voor Luiten was, realiseert één van de andere negen staken van het familiebedrijf – Voorschoten met Vak Exclusief – nu een tweede Valk-hotel in Amsterdam. Op hemelsbreed nog geen 5 kilometer van Amsterdam-Amstel. Dit hotel komt – in tegenstelling tot het hotel van Lucie en Thymen – net buiten de ring te liggen. Naast station Amsterdam RAI en vlakbij de zendmast van KPN, op de Zuidas. Voorschoten is overigens de grootste staak van de familie met hotels in Voorschoten, Schiphol, Leeuwarden, Oostzaan, Wolvega et cetera.’ De vraag of er echt sprake is van harde concurrentie tussen de negen staken, blijft onbeantwoord. Lucie: ‘Wat ons betreft is er genoeg ruimte in Amsterdam voor meerdere Van der Valk-hotels. Kijk maar naar NH, zij hebben 10 hotels in Amsterdam. Wij gaan uit van een goede samenwerking met de familie.’ De zeven andere staken zijn: Beveren, Biltsche Hoek, Matser, Molenhoek, Nuland, Wohrman en Zeeuw van der Laan.

Van der Valk Amsterdam Amstel

Lucie Luiten (35) is een vierde generatie Van der Valk. Ze leerde op de hotelschool in Maastricht haar man Thymen Simons (37) kennen. ‘Prettig dat hij hetzelfde leuk vindt…. Als ik verliefd was geworden op een tandarts, had het heel anders kunnen lopen.’ In 2008, 3 jaar na hun afstuderen, krijgen ze de leiding over een Duits Van der Valk-hotel in Melle-Osnabruck. 10 jaar later slapen de eerste gasten in hun Amsterdamse hotel met 206 kamers.  Het is het eerste hotel van de familie binnen de ring van Amsterdam.

30 kamers op de eerste dag

Terug naar de hectiek rondom de opening. ‘In oktober begonnen we voorzichtig met 30 kamers op de eerste dag. Toen klommen we op naar 60. In de derde week van oktober wilden we naar volledige bezetting. Het Amsterdam Dance Event was in de stad; we waren toen drie weken open en we hadden 204 van de 206 kamers bezet! De twee penthouses waren op dat moment nog niet klaar, anders waren die ook vol geweest. Deze hebben we heel symbolisch op 31 december voor het eerst bezet gehad. Zoals dat gaat met nieuwbouw, zijn we nog steeds bezig met opleverpuntjes van de bouw. Zoals een stripje op een trap, plintjes, een vlek in een tegelvloer in een van de badkamers, een stopcontactje, wiebelende kraan. Dat soort dingen. We functioneren er prima om, maar het is nog niet zoals het zijn moet. Zoals ik het hebben wil. Nog niet alle meubels waren begin dit jaar geleverd, dus daar hebben we wat mee

geschoven. In de wanden tussen de vergaderzalen zitten shutters, maar die konden nog niet dicht. Voor onze eerste vergaderingen moesten we de ramen plotseling afplakken met melkfolie; maar die moest er even later weer afgekrabd. Van dat soort zaken… Het lijstje wordt nu gelukkig steeds korter’, lacht Lucie.

Niet fijn wanneer gasten respectloos met de kamer omgaan

Lucie en Thymen Simons-Luiten kijken elkaar even aan. Ze denken beiden terug aan die enerverende openingsperiode. ‘Ik rende op gympen rond op de bouw en schopte die uit voor hakken om de eerste gasten te verwelkomen.’

Kracht van de naam Van der Valk

Lucie en Thymen zijn het meest trots op het team dat ze rondom zich hebben verzameld. Het gaat om 100 personeelsleden. ‘We hebben nog geen beroep hoeven doen op een uitzendbureau. Via Linkedin hebben we geworven en via via groeide het uit tot één geheel. Dat is de kracht van de naam Van der Valk. Nu is het aan ons om er een stabiel team van te maken. Bij een opening is het verloop altijd heel hoog. En dat merken wij ook. Vandaar dat we redelijk ruim roosteren. Ook omdat we de drukte nog niet goed in kunnen schatten.’

Van der valk Amsterdam Amstel

Bar Moqum

Lucie – die een groot deel van de inrichting voor haar rekening nam – is daarnaast trots op de rode draad die door het hotel loopt. Amsterdam is een onderdeel van die rode draad. Lucie: ‘De vergaderzalen, die in grootte variëren van 40 tot 375 vierkante meter, hebben namen van Amsterdamse markten en parken, zoals Vondelpark, Dappermarkt en De Dam als grootste vergaderzaal. De zaal/lounge met uitzicht op het zwembad van Wellness De Tropen heet bijvoorbeeld Club Pampus. Het à-la-carterestaurant heet Amstelle en verwijst naar het klassieke Amsterdam. Aemestelle was namelijk de naam voor de eerste nederzetting in het gebied waar Amsterdam is ontstaan. De hotelbar met de naam Moqum refereert aan de informele bijnaam voor Amsterdam, Mokum, alleen schrijven wij het met de q van quality. In Buffet ’t IJ wordt iedere ochtend het ontbijt geserveerd en daar is zaterdagavond het Live Cooking-buffet. De fitness heet Gym Adam. Alles hangt met elkaar samen, niet alleen in naamgeving. Sommige details zie je overal terug. We hebben wel 30 soorten behang (alle kamers zijn volledig behangen), maar alles is verweven met elkaar en sluit in kleurgebruik op elkaar aan. Zo zijn de haspels van de brandslangen niet rood, maar zilver.’

Van der Valk Amsterdam Amstel

Lobby met marmeren vloer in Van der Valk Amsterdam Amstel.

Personeel nieuw hotel

Er werken zoals gezegd meer dan 100 mensen bij het hotel, zo’n 80 fte’s, exclusief schoonmaak. Deze is uitbesteed aan Van Blijderveen Schoonmaak. ‘Gelukkig trekt de naam Van der Valk veel personeelsleden aan. Daar hebben we eigenlijk niet wakker van gelegen. We hadden ook een neefje en twee nichtjes die ons hielpen. Wel hielden we rekening met veel verloop in de eerste periode en dat werd ook bewaarheid.’ Het percentage personeelskosten is nu dan ook nog niet wat het zijn moet. ‘Naast behoorlijk veel verloop roosteren we ook ruimer. Het gaat om een nieuw hotel, met 100 nieuwe werknemers. Dan hoort dat er gewoon bij. Alles kost net iets meer tijd als het nieuw is. Onze chef-kok Sander Monsees – die zijn domein heeft in de half open Rosval-keuken – komt van Van der Valk Harderwijk en had al Valk-bloed gelukkig.’

‘De naam Van der Valk trekt niet alleen personeelsleden aan, ook gasten,’ vervolgen Lucie en Thymen. ‘Maar dat betekent niet dat beide groepen hier in de rij staan. Dat moet zeker nog groeien. Hotelgasten boeken via de grote ota’s en via de eigen Van der Valk-kanalen. Al trekt dit laatste kanaal met name Nederlandse gasten. Internationale boekingen komen binnen via Booking en Expedia.’ Thymen Simons: ‘Van der Valk is in Nederland wel heel groot, maar ver in het buitenland zijn we niet goed bekend. En voor ons is Nederland alleen niet groot genoeg.’ Vanwege het gebrek aan naamsbekendheid in het buitenland heeft het duo zelfs even overwogen om Valk niet te kiezen als eerste naam. ‘Bijvoorbeeld AmstelPark Hotel Van der Valk. Daar zijn we snel van afgestapt. We zijn Van der Valk!’

Van der Valk Amsterdam Amstel

Business kamer

‘50 procent van de boekingen komt nu nog via externe kanalen binnen. Ik zeg nu nog, omdat we daar wel verandering in aan willen brengen,’ stelt Thymen. Het duo hoopt een goede mix te trekken tussen leisure en zakelijk. Zakelijke boekingen komen bijvoorbeeld binnen via partners als de RAI, waar het hotel een corporate-contract mee heeft. ‘De eerste grote beurs in de RAI was in februari (ISE) en we doen prettig zaken met de beursorganisator. De RAI is één metrohalte verder. Van deur tot deur doen gasten er 9 minuten over. Een Uber is maar €7,80. We zetten via hen kamers weg tegen een vaste prijs, zodat de stad zichzelf niet de markt uit prijst en beurzen vertrekken naar steden als Berlijn. Corporates zijn in Amsterdam overigens niet altijd op zoek naar de laagste prijs, maar wel naar beschikbaarheid. Veel hotels zitten vaak vol. In de zakelijk rustigere periodes hebben we veel toeristen. Dat was bijvoorbeeld zo in de laatste twee weken van december. En dit verwachten we ook in de zomermaanden.’

Van der valk Amsterdam Amstel

Toeristen: laag in f&b

‘Onze uitdaging met de toeristen is hun relatief lage besteding aan f&b bij ons. Ze gaan de stad in. En dat is ook logisch bij een hotel als dit. Maar toen we zagen dat de pizzakoeriers de lobby in kwamen met pizzadozen voor gasten, hebben wij ook een pizza op ons roomservicemenu gezet. Niet op het restaurantmenu; dat ging ons iets te ver. We willen wel wat classy zijn en allure aan het hotel geven. Pizza past daar niet echt bij. Maar toch liever pizza uit onze eigen keuken dan via een koerier.’

‘In Duitsland waren de f&b-bestedingen veel beter te voorspellen dan hier. Als er 200 Nederlanders waren, aten ze één avond bij ons en één avond in de stad. Hier is dat echt lastiger. Als het regent, nemen de bestedingen enorm toe. Dan hebben mensen geen zin om de stad in te gaan. Maar verder is het moeilijk te voorspellen tot nu toe. Maar dat leren we wel.’

Van der Valk Amsterdam Amstel

Restaurant Amstelle

Om de f&b-bestedingen omhoog te brengen, benadert het hotel gasten in de periode tussen reservering en het verblijf. ‘We mailen mensen met ons aanbod in de bar, restaurant en het ontbijtbuffet. Ons menu met burgers, curry’s en salades.’ De zakelijke gasten die voor hun kamer misschien iets minder betalen omdat ze via contracten boeken, besteden veel meer in restaurant en bar dan toeristen. Deze laatste groep bezoekt het hotel vooral in de weekenden. De Dam is voor hen 4,5 kilometer. ‘Met de metro duurt het 11 minuten voor je op het Centraal Station bent. En met de huurfietsen – die voor de deur staan – ga je de brug over en ben je zo in Oud-Zuid.’ Gasten die met de auto komen, kunnen deze onder het hotel parkeren in de eigen garage. Daar zijn 130 plekken.

Kamerbezetting

De drie segmenten waar de hotelkamers zich mee vullen – toeristen, de eigen Van der Valk-doelgroep en de zakelijke markt – maken dat de verwachting voor de kamerbezetting hoog liggen. ‘Hoger dan het Amsterdamse gemiddelde van 81 procent,’ aldus Thymen. ‘Als we naar de eerste maanden kijken, is dat zeker haalbaar en realistisch. Maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen en dat alle gasten vanzelf komen. Zeker niet.’ Lucie: ‘Daarnaast doet de stad momenteel veel aan anti-toerisme – en dat maakt de toestroom van gasten naar Amsterdam minder zeker.’

Vijf grote hotels

Meer hotels openen in de nabijheid van het Van der Valk-hotel. Mercure – een buurman – zit er al heel lang. Om de hoek opent in april het Leonardo Hotel. Postillion is van start gegaan en QO zit ook in de buurt. Dat zijn vijf grote hotels in dezelfde wijk. ‘We zien het als versterking van het gebied. Het geeft gasten vertrouwen in dit gebied. Je ziet in de reviews dat gasten de locatie ook beter gaan waarderen.’

Van der valk Amsterdam Amstel

Wellness de Tropen

Wat Van der Valk onderscheidt van de andere hotels in de omgeving: een – gratis – wellness voor gasten op de derde etage. Met sauna, stoomcabine en infraroodsauna. Gym, relaxruimtes, een klein buitenzwembad, een moddercabine en een vestiging van Delete Waxing. ‘We hebben nog één ruimte vrij, daar willen we massages gaan aanbieden. Ik denk dat geen enkel viersterrenhotel in de stad deze uitgebreide wellnessfaciliteiten aanbiedt. Wat wij dan weer níet zijn, is een heel groot congreshotel. Sommige collega’s van ons kunnen bijeenkomsten tot 1200 personen faciliteren. Dat kunnen wij niet aan, bij ons ligt het maximum op 350. Dat maakt onze banqueting afdeling heel overzichtelijk en we willen ons juist onderscheiden met de kwaliteit die we daar kunnen bieden.’

Badkamer van een van de penthouses.

Kamers

De kamergrootte varieert van 25 vierkante meter tot een penthouse van 55 vierkante meter. De kamertypes zijn divers, passend bij de verschillende doelgroepen. ‘Zo hebben we een comfortkamer met een open badkamer voor stelletjes. Maar twee vriendinnen die samen reizen hebben liever diezelfde kamer met een gesloten badkamer. Ook kunnen gasten kiezen tussen een groot bed of twee aparte bedden. Alle kamers hebben draadloze bluetooth-speakers, smart-tv (Philips) en een apart toilet. Superior kamers hebben weer een bubbelbad en de suites een extra zitje. Gasten in een businesskamer kunnen hun smartphone draadloos opladen. Alle kamers zijn voorzien van behang. ‘Verf beschadigt heel snel door koffers en tassen die tegen de muren schuren. De helft van de kamers heeft een behang met toekanprint, ontworpen door de familie. We hebben ook twee familiekamers met een dubbel bed en een stapelbed. Eigenlijk bedacht voor gezinnen, maar ze worden nu vooral geboekt door vier volwassenen, veelal Engelsen. Onze revenuemanager vroeg zich voor de opening echt af waarom we dit kamertype wilden aanbieden. Maar nu ziet hij wel in dat de bezetting top is. Daar hadden we er nog veel meer van kunnen verhuren.’

Van der Valk Amsterdam Amstel

Familiekamer

Hoewel Thymen en Lucie niet negatief willen praten over hun gasten, benoemen ze wel dat niet alle gasten even netjes met de kamers omgaan. ‘Helaas. Ik weet dat wij echt niet de enige zijn die hier mee te maken hebben, maar ik schrik er af en toe van’, zegt Lucie. ‘Soms treffen we heel veel rotzooi aan op kamers en dingen die je echt niet op een hotelkamer wilt aantreffen. Eten op de grond, peuken die uitgedrukt worden op het bureau, terwijl je helemaal niet mag roken in het hotel. Housekeeping heeft daar dan een flinke klus aan en voor ons is het echt geen fijne ervaring dat er respectloos met ons hotel wordt omgegaan. Gelukkig zijn dit incidenten en zie je bij veel andere gasten nauwelijks dat er iemand is geweest.’ Het uitbannen vinden de ondernemers lastig. ‘Ze reserveren een volgende keer gewoon onder een andere naam.’ De kamerdeuren hebben allemaal een Salto-slot. Dat werkt met een sleutelkaart, maar gasten kunnen in theorie hun kamerdeur ook met hun smartphone openen. Achter die deuren hopen de ondernemers voor 2019 op een kamerbezetting van 81 procent.

Meer beelden van het hotel:

Foto's

Reageer op dit artikel