artikel

Hoe verloopt het proces van een horeca interieurontwerp? 12 aandachtspunten

Hotel 1147

Hoe verloopt het proces van een horeca interieurontwerp? 12 aandachtspunten

Al maanden wordt gewerkt aan een markant gebouw langs de A10: nhow Amsterdam RAI. Nog voordat de bouw begon, was het design al zo goed als klaar. Ruim voordat het hoogste punt van het 25 verdiepingen tellende hotel werd bereikt, presenteerde NH Hotel Group het kleurrijke interieur design aan het publiek. Maar hoe komen ze tot zo’n horeca interieurontwerp? Hoe verloopt het designproces? Hieronder twaalf aandachtspunten.

Vanuit NH Hotel Group was een designteam nauw betrokken bij het ontwikkelen van het concept voor nhow Amsterdam RAI. Isidoro Martínez de la Escalera, chief marketing & communication officer NH Hotel Group, was samen met Enrique Tellechea van The Null verantwoordelijk voor dat concept. Tellechea legt samen met Herman Klok, regional director operations voor Amsterdam, VK en Zwitserland, uit hoe dat designproces verloopt en ze tot een horeca interieurontwerp komen.

1 Vorm gebouw en geschiedenis stad inspiratie voor horeca interieurontwerp

De combinatie van de vorm van het gebouw en de geschiedenis van de stad bracht ons bij de windrichtingen en daarmee de landen waar Amsterdammers in de Gouden Eeuw handel dreven. Dit leidde tot het idee van het multiculturele hotel, de cultural hub.

horeca interieurconcept

Horeca interieurontwerp van nhow Amsterdam is een multicultureel.

2 Mock-up room om design te finetunen

In een container op de bouwplaats in Amsterdam is een mock-up room gecreëerd. Pas toen de mock-up room klaar was, wist het designteam dat ze allemaal hetzelfde dachten over hoe het design eruit moest zien. Mock-up room is bedoeld om het design te finetunen.

3 Gasten zoeken niet naar herkenbaarheid en consistentie, ze willen verrast worden en beleving

Een veel gemaakte fout in hoteldesign is dat te veel naar voorbijgaande trends wordt gekeken en niet voldoende rekening wordt gehouden met de kracht en houdbaarheid van het concept. Een wat langer beklijvende trend is dat ketenhotels niet meer zo homogeen en generiek zijn als 10 jaar geleden. Ze zoeken juist naar een individueel karakter dat past bij de omgeving en gasten van het hotel. Reizigers zoeken niet langer herkenbaarheid en consistentie, ze willen juist worden verrast en ze willen beleving.

horeca interieurontwerp

Gasten zoeken naar een individueel karakter dat past bij de omgeving.

4 Subtiel hotelconcept

Een goed hotelconcept is subtiel en onderhuids. Niemand moet het meteen uit kunnen leggen, maar iedereen moet het wel meteen snappen en voelen. Die spagaat is wat het werk van conceptdesign en horeca interieurontwerp zo interessant maakt. Het zit in sfeer, in de taal waarmee je gasten aanspreekt. Het concept moet op veel niveaus relevant zijn, te veel concepten zijn uitsluitend visueel. ‘Ik kan me een hoteleigenaar herinneren die een fortuin uitgaf aan een designlamp op elke kamer, maar geen gast viel het op. Een conceptdesign is niet alleen een interieurdesign, het gaat over écht een connectie aangaan met de gast.

5 Kamers geïnspireerd op het gebouw

Het ontwerp van de kamers is geïnspireerd op de zes windrichtingen waarnaar de hoeken van het gebouw wijzen: zuid, oost, noord, zuidwest, zuidoost en noordwest. Thema’s uit de Gouden Eeuw van Amsterdam als een commercieel centrum van Europa zijn duidelijk zichtbaar in de kamers, in combinatie met bekende internationale symbolen, zoals mandala’s uit India, Mexicaanse ‘Día de los Muertos’-doodshoofden en kersenbloesem uit Japan: alle symbolen komen terug in een moderne, internationale setting.

horeca interieurontwerp nhow

De zes designkamers gaan de hele wereld over, van China en Mexico tot Schotland.

6 Eigen thema en kleur

Elk nhow hotel heeft een eigen thema en zelfs een eigen kleur, die je al terugziet in de grote n die buiten staat: die heeft overal een andere kleur. In Rotterdam is hij rood, Amsterdam krijgt een magenta n. ‘Beleving is essentieel bij een hotel. En idealiter ervaart een gast bij binnenkomst vanzelf wat het thema van dat hotel is, zonder dat dat expliciet moet worden uitgelegd. Alle zintuigen moeten daarin aangesproken, ogen, oren, neus, tast en smaak.’

7 Een geslaagd horeca interieurontwerp is als het wat met je doet

Design is heel smaakgebonden. Maar een concept, een design, een horeca interieurontwerp, is geslaagd als het wat met je doet. Of je er nou van moet lachen of huilen maakt niet uit, als het je maar ráákt.

8 Elk hotel begint met een design

De visuals van het designconcept, wat NH ‘the culture’s hub’ doopte, werden in september met de buitenwereld gedeeld. ‘Elk hotel begint immers met een design.’

interieurontwerp nhow

NH doopte het designconcept tot ‘the culture’s hub’.

9 Evenwicht tussen heftige kleur en rust

Uit het design van nhow Amsterdam spreekt een enorme kleurigheid, een groot contrast met het ingetogen lichte design van nhow Rotterdam. Er is in het horeca interieurontwerp gezocht naar evenwicht tussen heftige kleuren en rust. Zo heeft bijvoorbeeld de lobby, die met het Mexicaanse thema ‘Días de los Muertos’ zeer kleurrijk wordt – met onder meer een enorme kleurige schedel op de muur – tegenover die drukke muur ramen van vloer tot plafond, en is dat plafond ook heel hoog. ‘Dat creëert rust en evenwicht.

horeca interierurconcept

Het thema van de lobby is de Mexicaanse ‘Día de los Muertos’, de Dag van de Doden.

10 Invulling van thema’s

Het concept en ook het daaruit volgende design worden op het hoofdkantoor op ceo-level goedgekeurd. Het hotelteam is echter wel redelijk vrij in het inrichten van de hotelkamers op detailniveau en losse elementen. Zoals de invulling van de zes thema’s bij nh Amsterdam: grote elementen, als verlichting en meubels, zijn onderdeel van het ontwerp, maar de kunst aan de muren en kleine items mogen zelf worden ingevuld. Zo komt op geen kamer een wit koffiekopje te staan maar gekleurde kopjes. Ook vult het hotelteam de muziek, het geurconcept en welke uniformen medewerkers gaan dragen zelf in.

11 Fun-element

In Berlijn, waar het thema van het nhow hotel ‘muziek’ is, kan via roomservice een dj-set worden besteld. ‘Zoiets willen we in nhow Amsterdam ook toevoegen aan het horeca interieurontwerp, maar dan passend bij de stad of bij het thema ‘cultural hub.’

horeca interieurontwerp nhow

De testkamer in het hotelpand waar zaken als geluidsisolatie worden getest.

12 Testkamer

Recent is de eerste testkamer gereedgekomen. Dat is geen mock-up room, die is bedoeld om het design te finetunen. Maar op de onderste verdieping van het hotel in aanbouw is, nog vóórdat met de bouw het hoogste punt werd bereikt, een testkamer ingericht. Die wordt gebruikt om zaken als geluidsnormen en energieverbruik te testen.